Nieuwe grafische kaart in een ouder systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjardie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-01 06:55
Ik zoek een?
Grafische kaart. Ik heb in 2015 de bbg van tweaker gebruikt om een desktop in elkaar te zetten. Ik heb echter toen niet een nieuwe videokaart (en voeding) gekocht. Met mijn AMD radeon 7700 kom ik echter in de problemen met de games die ik nu (wil) speel. Ik kan bijvoorbeeld de laatste total war games niet goed meer spelen (het is verrassend wat je overigens wel kan spelen met die kaart).

Het kan mij geen drol schelen op welke resolutie ik de games speel zolang ze gewoon vloeiend zijn (30fps is voor mij al gauw genoeg). Ik zat dus te denken om de goedkoopste gtx 1650 te kopen.

Wat is je budget?
Budget maakt mij niet zoveel uit. Ik wil zo goedkoop mogelijk mijn doel bereiken (stellaris na het jaar 2400 spelen, Total war games de komende jaren spelen, company of heroes 3 kunnen spelen - niets fancies)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Intel core i5 4590 3,3ghz
- msi b85-g41 pc mate
- crucial ballistix sport 2x 4gb ddr3
- sea sonic s1211-430 watt
- amd radeon HD 7700 512 mb

Mijn vragen zijn:
- klopt 't dat ik die 1650 gewoon in mijn desktop kan zetten? Het lijkt dat de rest aan de reqs voldoet
- heeft het zin? Of zou ik eigenlijk meer moeten vervangen of iets anders moeten doen? Nogmaals, ik ben gewoon op zoek naar het minimale om de komende jaren relatief lichte games op de laagste settings te kunnem spelen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Tjardie op 13-05-2022 08:36)

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-07 13:55
Tjardie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:44:
@Spacialz Ruimte in de kast in deze is geen probleem. Die heb ik op de groei gekocht.

@freaky35 Als ik de CPU moet vervangen kan ik net zo goed een nieuwe computer kopen (gezien de socket). Ik kan alleen nog naar de i7 in dezelfde serie met dit moederboard. Dat lijkt het mij niet waard?

@Therazor gezien de prijs van videokaarten tegenwoordig valt het kopen van een nieuwe voeding een beetje in het niet. Als jij een beter idee hebt icm een nieuwe voeding lijkt mij dat geen probleem.

@ZatarraNL Dat klopt. Ik heb hem op 10-1-2014 gekocht. Ik denk samen met de videokaart.
Als ik jou was zou ik gewoon de 1650 kiezen en in je huidige kast zetten. De kaart is prima om de komende tijd wat actuele games op lage instellingen te spelen. De gpu is meestal de bottleneck.

En je merkt vanzelf als de cpu een bottleneck gaat worden. Maar bij veel games zal dat wel mee vallen. Nieuwste AAA games zullen moeilijk worden. Maar zelfs als je concludeert dat de cpu niet meer volstaat, dan is een 1650 geen verkeerde aankoop geweest, aangezien die ook gewoon weer in een nieuwe pc past.

Ik twijfel over de voeding. Ik zou een nieuwe overwegen, maar ik heb daar net te weinig kaas van gegeten. Ik weet niet goed hoe gevoelig die nieuwe gpus zijn irt de voeding. Misschien dat anderen daar iets nuttigs over kunnen zeggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-06 10:21

Spacialz

Ovenvers

GTX 1650 vereist een PCI-e 3.0 x16 slot,die heb je op je MoBo zitten.

Vereist wel 2 slots, voeding zit wel snor, deze GPU's snoepen rond 75 watt.
Enige bottleneck is mogelijk de ruimte in je kast.

Wat misschien wel lekkerder speelt i.c.m. wat meer RAM, 16 IPV 8.

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:41
Sowieso verstandig om dan eerst het meest geredene bios erop te zetten,maar normaal gesproken zal dat gewoon moeten werken

Alleen voor die games is de cpu ook van belang,die begint toch ook wel te kort te komen
RAM zou ik sowieso uitbreiden 2x4 gb is toch wel aan de krappe kant aan het worden.

[ Voor 95% gewijzigd door freaky35 op 06-05-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:59
Veel keus heb je volgens mij verder niet in combinatie met deze powersupply. Ik ben zelf voor een nog wat oudere HD 7970 gegaan die met 3GB nog best wat mans is op FHD maar jouw powersupply gaat dat bij lange na niet trekken. Ik denk dat de GTX1650 idd het meest passende is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Hoe oud is deze voeding? Lees ik het goed dat je deze niet vervangen hebt in je vorige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjardie
@Spacialz Ruimte in de kast in deze is geen probleem. Die heb ik op de groei gekocht.

@freaky35 Als ik de CPU moet vervangen kan ik net zo goed een nieuwe computer kopen (gezien de socket). Ik kan alleen nog naar de i7 in dezelfde serie met dit moederboard. Dat lijkt het mij niet waard?

@Therazor gezien de prijs van videokaarten tegenwoordig valt het kopen van een nieuwe voeding een beetje in het niet. Als jij een beter idee hebt icm een nieuwe voeding lijkt mij dat geen probleem.

@ZatarraNL Dat klopt. Ik heb hem op 10-1-2014 gekocht. Ik denk samen met de videokaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjardie op 07-05-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat is eigenlijk ook waar ik op aan ga, systeem word te oud voor die games.
Geld stoppen in een systeem wat eigenlijk toch meer aan vervanging toe is,als je die games wilt spelen.

En dan zeker COH 3

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 07-05-2022 14:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Tjardie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:44:

Als ik jou was zou ik gewoon de 1650 kiezen en in je huidige kast zetten. De kaart is prima om de komende tijd wat actuele games op lage instellingen te spelen. De gpu is meestal de bottleneck.

En je merkt vanzelf als de cpu een bottleneck gaat worden. Maar bij veel games zal dat wel mee vallen. Nieuwste AAA games zullen moeilijk worden. Maar zelfs als je concludeert dat de cpu niet meer volstaat, dan is een 1650 geen verkeerde aankoop geweest, aangezien die ook gewoon weer in een nieuwe pc past.

Ik twijfel over de voeding. Ik zou een nieuwe overwegen, maar ik heb daar net te weinig kaas van gegeten. Ik weet niet goed hoe gevoelig die nieuwe gpus zijn irt de voeding. Misschien dat anderen daar iets nuttigs over kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjardie
Ik wil het toch nog proberen. Ik kan altijd de rest weer om de videokaart bouwen.

Twijfels over de voeding; kan ik het gewoon proberen en zien waar het schip strand of kan dat schade opleveren ergens aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Tjardie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:50:
Ik wil het toch nog proberen. Ik kan altijd de rest weer om de videokaart bouwen.

Twijfels over de voeding; kan ik het gewoon proberen en zien waar het schip strand of kan dat schade opleveren ergens aan?
Een te zwakke voeding die niet goed beveiligt is,kan zeker schade veroorzaken. Dat is dan het risisco die je wel of niet neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:17
Te zwak is de voeding niet voor een GTX 1650. Groter probleem is de slechte spanningsregeling en missende/slechte beveiligingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjardie
Even voor mijn beeld om de risico's goed te beoordelen: slechte spanningsregeling en missende/slechte beveiligingen door ouderdom/degradatie over tijd, of doordat in 2014 andere standaarden waren?

In dat laatste geval is het risico toch niet anders dan nu? We zijn dan alleen minder risicotolerant geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Spacialz schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:36:
GTX 1650 vereist een PCI-e 3.0 x16 slot
Dat is niet helemaal juist, hij werkt ook prima in een PCI-e 2.0 x4 (mogelijk zelfs ook in 1.0).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:17
Tjardie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:49:
Even voor mijn beeld om de risico's goed te beoordelen: slechte spanningsregeling en missende/slechte beveiligingen door ouderdom/degradatie over tijd, of doordat in 2014 andere standaarden waren?
Beiden. Eigenlijk was een S12II in 2014 al antiek (launch was in 2007) en geen goede koop meer omdat er betere alternatieven waren. Onder andere de Cooler Master GM G450M.
In dat laatste geval is het risico toch niet anders dan nu? We zijn dan alleen minder risicotolerant geworden.
Recente hardware stelt andere eisen aan een voeding. Gescheiden spanningsregeling en OCP is nu een vereiste in de ATX standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:20
Uszka schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:08:
Recente hardware stelt andere eisen aan een voeding. Gescheiden spanningsregeling en OCP is nu een vereiste in de ATX standaard.
Wat betreft de moederborden en processoren van tegenwoordig vergeleken met toen helemaal eens. Als er meer aan die PC vervangen wordt dan de videokaart ook de voeding vervangen.

Maar tussen puur een videokaart uit 2012 en 2019 (een 1650 is ook alweer ouder dan je denkt :+ ) is er niet zo heel veel veranderd aan eisen op dat gebied voor zo ver ik weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11

Praetextatus

the dutch_paki

@Tjardie voor de spellen die jij wilt spelen op 30fps kom je echt heel ver met enkel de gpu upgrade. Ik zou dus zeker daarmee beginnen en in de toekomst eventueel de overige onderdelen vervangen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En als bij de 16 series blijft, zou ik een 1660 super overwegen, die is prijs technisch beter geplaatst dan een 1650.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2022 14:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
De 1660 zou ik niet aanraden, dan geef je op dit moment veel geld uit voor weinig en kan je beter echt wat dieper in de buidel tasten en een 6600 aanschaffen.

Je kan voor hetzelfde geld als een 1650 een RX 6500 XT aanschaffen. Op medium settings is die net iets slechter dan de 1650 met PCIe 3.0 (dat zit op je huidige CPU en moederbord). Als je de texture settings iets lager zet haal je weer meer FPS in de meeste games dan de 1650. Met de 6500xt is het echt passen en meten met het geheugen, als er te veel assets worden ingeladen stort de performance in, als je dit kan en wil doen heb je een betere performance.

Bij een upgrade naar een nieuwe CPU en moederbord is de 6500xt wel een stuk sterker. Je kan er ook features als RSR mee gebruiken en het heeft meer moderne features die mogelijk in de toekomst handig zijn.

Ik weet alleen niet hoe je dan uitkomt met de voeding. De 6500xt gebruikt iets van 30 watt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjardie
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga het denk ik gewoon proberen en zie wel wat er gebeurd.
Pagina: 1