Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op pannendak met Clickfit Evo, rail afstanden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:18
Op mijn pannendak wil ik 3 rijen van 6 panelen in portrait monteren.
De pannen liggen hoh ca 300 mm.
De panelen zijn 1720 mm hoog.

Als ik Esdec aan zou houden dan moet de beugel op 1/4 van de onder en bovenkant.
Bij deze panelen is dat ongeveer 412 mm

De middelste rij kan ik de beugels zo zetten dat ik op 402 mm uit kom.
Dat is dus geen probleem.

Alleen de rij er boven en de rij er onder kom ik dan op heel andere maten uit.
Dan zou voor de bovenste rij uit komen op een vrije ruimte boven van 332 mm en een vrije ruimte onder van 472 mm. Bij de onderste rij is dit omgekeerd.
Met name die 472 mm lijkt me veel te groot.

Van een ander merk heb ik gevonden dat ze 1/5 als maximale maat aan houden.
Een leverancier van panelen geeft aan meestal zo tussen de 200 a 300 mm aan te houden.

Als ik dan een andere berekening maak dan kom ik voor de middelste op een afstand onder en boven van 362 mm. De bovenste rij aan de bovenkant 332 mm, en aan de onderkant 247 mm
De onderste rij boven 247 mm en onder 332 mm (of 252 als ik die onderste beugel anders plaats er zit namelijk ongeveer 80 mm stelruimte in de spanbeugels)

Verder kan ik hier maar weinig informatie over vinden.
Mijn afstanden worden bepaald door de pan afstand onderling.

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 23:34

de Peer

under peer review

2stimpy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:03:

Mijn afstanden worden bepaald door de pan afstand onderling.
Ja. Dat is bij iedereen het geval.
Het komt echt niet op centimeters aan. Jij vindt 6 cm afwijking al groot blijkbaar.
Je probeert zo veel mogelijk die 1/4 of 1/5 aan te houden, en als dat niet lukt dan wordt de afstand iets groter.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-05-2022 13:14 ]

• 2stimpy
Maar dan moet ik kiezen tussen 470 mm als max en in de andere situatie 250 als miniumum.
Bij de omschrijving van die met 1/5 stond bij dat dit de maximale afstand mag zijn ivm het reduceren van trillingen door harde wind.
Daar zit wel wat in natuurlijk

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja je zult moeten kiezen inderdaad.
Je gaat nu uit van de middelste rij optimaal leggen. Ik zou denk ik juist onderste en bovenste rij optimaal leggen, en midden sub-optimaal. Het midden zal iets minder last hebben van de wind denk ik.

er zit ook nog wel verschil in of je aan beide kanten van het paneel 20 cm over hebt of dat het aan 1 zijde 20 cm is en aan de andere kant 40 cm.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 06-05-2022 13:38 ]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:56

Pazo

Mroaw?

Ik moet zeggen dat ik tijdens installeren meer heb gekeken naar waar ik mijn dakhaken kon plaatsen / bevestigen, dan op welke afstanden de rails moesten. Tuurlijk probeer je er wel een beetje rekening mee te houden met het paneelgrootte, dat de rails op een logische plek komt, maar helemaal op mijn leien dak had ik weinig keus, en zit er wel wat verschil tussen de bovenste en onderste rails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIkrbQC7Q_G4cPfM-HKBZCg2m-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O8pfi5hjmnwCDiweLzQ8dqwA.jpg?f=user_large

Van de bovenste rij ligt de bovenste rails wat hoger dan de onderste rails, maar veel anders kon het niet (mede door schoorsteen).
Ik had de bovenste rij panelen in theorie wat omhoog kunnen schuiven, waar ik wilde zo ver mogelijk van de nok af en het moest ook mooi aansluiten op de onderste rij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oER3qfjjAs6EyJD0muCUR__7A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p08VVZkt4wugH7Pu2l7DyG2W.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• 2stimpy
Helaas lukt het niet om de onderste en bovenste goed uit te lijnen en dan de middelste voor lief te nemen. Want dan kom ik helemaal niet uit.

In de eerst situatie is zit telkens de langste afstand tegen de middelste rij, dus ook minder wind gevoelig.
Maar een grotere overhang maakt het ook weer ontvankelijker voor hoogte verschil onderling on de panelen.

@Pazo Dat van jou ziet er goed uit maar ik kan lastig inschatten wat daar nu de afstanden zijn.

Hieronder de 2 uitgewerkte opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i34_HFqSUPb4a1rJDefVddHTCvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kqXFYeruZhzB44Spv9hE0Ql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crfBU3_2_0KbtogMtGbNxb9LCsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kFBlVrSJX7qlHRXzZWaQx6F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door 2stimpy op 06-05-2022 17:18 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ziet er allemaal prima uit. Je maakt je echt druk om niets hoor. Bij mij zijn de afstanden veel groter. Ik heb zelfs panelen met maar 5 cm afstand ergens omdat ik nu eenmaal zo uit kwam, en toen te lui was om het aan te passen.

Maar altijd goed om te optimaliseren natuurlijk maar op een gegeven moment is het klaar : dan kies je de minst slechte optie: optie 1 in jouw 2 afbeeldingen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 06-05-2022 18:55 ]

• 2stimpy
Dank je voor het mee denken. Ik heb even een lat op lengte gezaagd en daar dwarslatten op de diverse afstanden onder gelegd. Dan vind ik 470 mm een t grote overhang.
Ik houdt het dus toch op de tweede optie.
Pagina: 1