Op mijn pannendak wil ik 3 rijen van 6 panelen in portrait monteren.
De pannen liggen hoh ca 300 mm.
De panelen zijn 1720 mm hoog.
Als ik Esdec aan zou houden dan moet de beugel op 1/4 van de onder en bovenkant.
Bij deze panelen is dat ongeveer 412 mm
De middelste rij kan ik de beugels zo zetten dat ik op 402 mm uit kom.
Dat is dus geen probleem.
Alleen de rij er boven en de rij er onder kom ik dan op heel andere maten uit.
Dan zou voor de bovenste rij uit komen op een vrije ruimte boven van 332 mm en een vrije ruimte onder van 472 mm. Bij de onderste rij is dit omgekeerd.
Met name die 472 mm lijkt me veel te groot.
Van een ander merk heb ik gevonden dat ze 1/5 als maximale maat aan houden.
Een leverancier van panelen geeft aan meestal zo tussen de 200 a 300 mm aan te houden.
Als ik dan een andere berekening maak dan kom ik voor de middelste op een afstand onder en boven van 362 mm. De bovenste rij aan de bovenkant 332 mm, en aan de onderkant 247 mm
De onderste rij boven 247 mm en onder 332 mm (of 252 als ik die onderste beugel anders plaats er zit namelijk ongeveer 80 mm stelruimte in de spanbeugels)
Verder kan ik hier maar weinig informatie over vinden.
Mijn afstanden worden bepaald door de pan afstand onderling.
De pannen liggen hoh ca 300 mm.
De panelen zijn 1720 mm hoog.
Als ik Esdec aan zou houden dan moet de beugel op 1/4 van de onder en bovenkant.
Bij deze panelen is dat ongeveer 412 mm
De middelste rij kan ik de beugels zo zetten dat ik op 402 mm uit kom.
Dat is dus geen probleem.
Alleen de rij er boven en de rij er onder kom ik dan op heel andere maten uit.
Dan zou voor de bovenste rij uit komen op een vrije ruimte boven van 332 mm en een vrije ruimte onder van 472 mm. Bij de onderste rij is dit omgekeerd.
Met name die 472 mm lijkt me veel te groot.
Van een ander merk heb ik gevonden dat ze 1/5 als maximale maat aan houden.
Een leverancier van panelen geeft aan meestal zo tussen de 200 a 300 mm aan te houden.
Als ik dan een andere berekening maak dan kom ik voor de middelste op een afstand onder en boven van 362 mm. De bovenste rij aan de bovenkant 332 mm, en aan de onderkant 247 mm
De onderste rij boven 247 mm en onder 332 mm (of 252 als ik die onderste beugel anders plaats er zit namelijk ongeveer 80 mm stelruimte in de spanbeugels)
Verder kan ik hier maar weinig informatie over vinden.
Mijn afstanden worden bepaald door de pan afstand onderling.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O8pfi5hjmnwCDiweLzQ8dqwA.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/9kqXFYeruZhzB44Spv9hE0Ql.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1kFBlVrSJX7qlHRXzZWaQx6F.jpg?f=fotoalbum_large)