Nieuwe TV, advies nieuwe reciever en compacte speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Na lang discussiëren met de vriendin heeft ze aangegeven overstag te gaan met een 65 inch TV. Huidige TV is een Panasonic 55VT60 plasma TV. De opvolger wordt zeer waarschijnlijk de Samsung QD-OLED 65S95B. Helaas is er ook een keerzijde aan de upgrade van 55 inch plasma naar 65 inch OLED: mijn vriendin vind de speakers veel te groot en maar lomp staan.

Huidige appartuur:
TV: Panasonic 55VT60
Reciever: Yamaha RX-V1900 (tweedehands gekocht)
Front speakers: Dali Zensor 7
Rear speakers: Dali Zensor 1
Center speaker: Dali Vokal
Subwoofer: BK XXL400DF (tweedehands gekocht)

Huidige opstelling. De eerste foto is groothoek voor een beter inzicht, de tweede is hoe het vanaf de bank eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/s26gCKy0/IMG_20220505_161009.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/j5DdxNSq/IMG_20220505_161031.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1tbRft8G/IMG_20220505_161038.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T1mdm6bZ/IMG_20220505_161131.jpg

De afgelopen jaren heb ik een dochter gekregen en daarom concessies moeten doen qua ruimte. Het is dus een beetje propperig, maar daar is gelukkig nog wat aan te doen. De houten kast kan onder de airco staan of met wat moeite naar boven.
De Yamaha reciever kan geen 4K doorgeven, daarnaast willen we graag Spotify gebruiken via de reciever. Nu staat de TV aan omdat te kunnen.

Bij de TV komt een gratis Q700B soundbar van Samsung: https://www.samsung.com/n...undbar-black-hw-q700b-xn/
Ik heb geen ervaring met een soundbar, maar het lijkt mij dat deze het geluid van mijn hierboven genoemde opstelling niet kan evenaren. Het iets duurdere model heeft 2 kleine rear speakers, mocht ik me vergissen in de kwaliteit van een soundbar met rear speakers en subwoofer dan sta ik er zeker voor open. Juist omdat het compact is.

We zoeken daarom naar een compacte home cinema set. Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd weinig films gekeken heb en als ik het wel deed dan had ik het geluid niet heel hard aan i.v.m. slapende dochter. Als ik alleen thuis ben dan wil ik het geluid wel wat harder doen, maar de ramen hoeven niet uit de kozijnen.

Wensen/opmerkingen:
- reciever met Spotify ondersteuning
- compacte speakers
- subwoofer voor wat extra laag
- op dit moment geen budget, het is meer eerst beetje kijken naar de mogelijkheden

Qua reciever kwam ik op de pricewatch: Denon AVR-X1700H DAB uit, misschien dat deze overkill is, maar ik vind zo niet een wat lager instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
Ik zou zelf voor de Sonos arc gaan in combinatie met de subwoofer en twee rear boekenplank speakers van Ikea. Het is geen goedkope optie maar wel goed geluid en ook esthetisch ziet het er goed uit (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
Ben je van plan die nieuwe tv te gaan ophangen of gewoon op het televisiemeubel te zetten?
Een soundbar zal niet kunnen tippen aan wat je zou kunnen bereiken met de speakers die je nu hebt, maar je front speakers staan nu wel zó dicht op elkaar dat je waarschijnlijk nauwelijks stereo beeld hebt zo. Je televisiemeubel lijkt me ook erg krap op een center speaker neer te kunnen als je je televisie neerzet, als je die ophangt heb je natuurlijk meer mogelijkheden.

Mijn idee: die kast daar weg en die sub misschien ook wel (kan die naast de bank?). Dan kunnen je front speakers verder uit elkaar. Je kunt daarbij ook nog eens gaan voor front speakers die wat kleiner zijn en/of minder opvallen (Oberon 5 in de lichtere kleur?). Als dat nog niet voldoende is zou je kunnen kijken naar wallmounted speakers, zoals de Oberon on-wall om maar even bij Dali te blijven. Al zit je dan wel weer met een kabelgoot naar je speakers wat misschien weer niet de voorkeur heeft.

Maar goed, probeer gewoon eerst die soundbar eens uit. Mocht je daar in positieve zin helemaal overdonderd door worden is dat natuurlijk wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat de Little/One die ik voor mijn eigen OLED gebruik een bijzonder goede keus blijft als je van vloerstaanders naar boekenplankluidsprekers overstapt. Met Motional Feedback kun je een kleine luidspreker geluid vergelijkbaar met dat van een vloerstaander geven (zolang je het volume binnen de perken houdt, maar dat is in de huiskamer altijd wel het geval). De Little/One presteert zelfs zo goed in de lage tonen, dat een subwoofer overbodig is. En dus ook weer ruimte bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Toch wat twijfel of het wel de Samsung S95B wordt. Het is een nieuwe techniek, hoe houdt zich dat over 2 jaar. Het is niet bekend of de schermen dan ook probleemloos blijven. Alternatief is de 65C2 of de 65G2.

@Hugo! bedoel je dan de huidige subwoofer of eentje van Sonos zelf? De boekenplank speakers van Ikea heb ik veel over gelezen. Ga ik naar kijken!

@Wekko306 Dat is nog een beetje afwegen. Als het de 65G2 wordt (die heeft geen voet) dan is ophangen het mooiste. Nadeel vind ik altijd weer dat wanneer je je kamer gaat veranderen (bijvoorbeeld omdraaien) dan zit je weer met gaten in je muur. Maar het is wel heel sjiek als je een G2 ophangt. De muur is overigens van spack, stel dat we op gaan hangen dan hoop ik dat dat ook heel mooi strak kan.
Dat geeft gelijk ruimte voor een centerspeaker.
De huidige centerspeaker is 2 mm te groot voor het vakje waar nu de reciever staat. Ik kan het fineer weghalen (heb nog een reserve plank die ik kan meegeven als ik het tv meubel verkoop. Sowieso komt er op termijn een andere TV meubel (de huidige is vrij hoog en we vinden iets lager mooier).
De centerspeaker voor de tv kan ook niet want dan komt hij voor het beeld. Als we wel gaan ophangen dan is daar natuurlijk rekening mee te houden.

De sub kan naast de bank, je bedoeld daar waar nu de robotstofzuiger een beetje zichtbaar is? Ik weet alleen niet of mijn vriendin het er mee eens, want je kunt dan net niet goed bij dat hoekje als je de raamdecoratie omhoog of naar beneden wilt doen.
Qua speakers ga ik het bekijken. De Oberon on-wall zag ik gisteren toevallig. Erg mooi! Deze on-wall speakers kun je voor zowel front als rear gebruiken? Want een kabelgootje is niet erg mooi, maar het blijft enigszins beperkt (kabels zitten achter de bank) en als front is dat een afweging die we moeten maken. Stel dat het tafeltje met stoeltje langs de TV muur blijft staan dan zie je de kabelgoot ook niet helemaal tot op de vloer lopen.
De soundbar komt te vervallen als ik de S95B niet neem (omdat dan de actie dan niet geldt).

@dmantione mooie oplossing, maar wel een beetje duur. Maar goed over wat we willen uitgeven moeten we nog nadenken. Ik zie dat ze een tulip aansluiting hebben, maar ze kunnen ook draadloos aangestuurd worden? Hoe moet ik dat zien, via een reciever die het ondersteund? De huidige speakers worden via speakerkabel aangesloten waar je de mantel om een connector legt en dan aandraait. Kom een niet op de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
Binnetie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:58:
@Hugo! bedoel je dan de huidige subwoofer of eentje van Sonos zelf? De boekenplank speakers van Ikea heb ik veel over gelezen. Ga ik naar kijken!
Je moet dan wel alles van Sonos hebben, dus ook de subwoofer. Maar Ikea heeft een samenwerking met Sonos waardoor zij producten mogen maken die hetzelfde functioneren. Omdat je de boekenplank speakers kan gebruiken als rears bespaar je 200 euro in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 12:11
Toch wat twijfel of het wel de Samsung S95B wordt. Het is een nieuwe techniek, hoe houdt zich dat over 2 jaar. Het is niet bekend of de schermen dan ook probleemloos blijven. Alternatief is de 65C2 of de 65G2.
Even los van de audio, want daar zit ik zelf ook met problemen, ik denk niet dat jij je kamer donker genoeg kan krijgen om het mooie van OLED te kunnen benutten. Is OLED mooier dan QLED? Ja, mits je de juiste omstandigheden kunt bereiken. Je zit vlak naast zeer grote glazen oppervlakken met wat lijkt op niet-verduisterende gordijnen. Hou dat wel in gedachte bij het shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Zebby je hebt daar een punt. Ik kijk overdag niet veel TV, behalve als ik een keer ziek ben, dan kijk ik meer TV dan een film of serie. Die komen in het donker beter tot hun recht.
De S95B heeft een hoge helderheid, de plasma die ik nu heb stond zelf op een lage helderheid (kwam ik recent achter). Nu ik deze op medium heb gezet zie ik overdag veel meer, dat vergroot ook de kans op inbranden maar wat ik zei, overdag kijk ik heel weinig tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
@Wekko306 Dat is nog een beetje afwegen. Als het de 65G2 wordt (die heeft geen voet) dan is ophangen het mooiste. Nadeel vind ik altijd weer dat wanneer je je kamer gaat veranderen (bijvoorbeeld omdraaien) dan zit je weer met gaten in je muur. Maar het is wel heel sjiek als je een G2 ophangt. De muur is overigens van spack, stel dat we op gaan hangen dan hoop ik dat dat ook heel mooi strak kan.
Dat geeft gelijk ruimte voor een centerspeaker.
De huidige centerspeaker is 2 mm te groot voor het vakje waar nu de reciever staat. Ik kan het fineer weghalen (heb nog een reserve plank die ik kan meegeven als ik het tv meubel verkoop. Sowieso komt er op termijn een andere TV meubel (de huidige is vrij hoog en we vinden iets lager mooier).
De centerspeaker voor de tv kan ook niet want dan komt hij voor het beeld. Als we wel gaan ophangen dan is daar natuurlijk rekening mee te houden.

De sub kan naast de bank, je bedoeld daar waar nu de robotstofzuiger een beetje zichtbaar is? Ik weet alleen niet of mijn vriendin het er mee eens, want je kunt dan net niet goed bij dat hoekje als je de raamdecoratie omhoog of naar beneden wilt doen.
Qua speakers ga ik het bekijken. De Oberon on-wall zag ik gisteren toevallig. Erg mooi! Deze on-wall speakers kun je voor zowel front als rear gebruiken? Want een kabelgootje is niet erg mooi, maar het blijft enigszins beperkt (kabels zitten achter de bank) en als front is dat een afweging die we moeten maken. Stel dat het tafeltje met stoeltje langs de TV muur blijft staan dan zie je de kabelgoot ook niet helemaal tot op de vloer lopen.
De soundbar komt te vervallen als ik de S95B niet neem (omdat dan de actie dan niet geldt).
Persoonlijk vind ik tv ophangen mooier dan neerzetten, ik gok zo dat je tv ook wel vrij laag komt als je hem neerzet op een lager meubel dan je nu hebt.

Qua subwoofer bedoelde ik inderdaad hem neer te zetten op de plek waar nu je robotstofzuiger staat, mits hij daar past natuurlijk. Die Oberon on-wall speakers zijn inderdaad ook gewoon als front te gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens. Mocht je voor die on-walls gaan zou je natuurlijk ook 1 van beide recht boven de sub kunnen hangen aan de muur, dan loopt je kabelgoot ook een stuk achter je sub waardoor die weer wat wegvalt.

Overigens als je voor Sonos gaat kun je idd Symfonisk speakers als wireless surround gebruiken. Ze hebben daar zelf een fotolijst variant van, die dus weer nóg wat minder opvalt en mogelijkheid geeft om via Etsy oid een eigen foto / afbeelding te gebruiken. Wel relatief prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
@dmantione mooie oplossing, maar wel een beetje duur. Maar goed over wat we willen uitgeven moeten we nog nadenken. Ik zie dat ze een tulip aansluiting hebben, maar ze kunnen ook draadloos aangestuurd worden? Hoe moet ik dat zien, via een reciever die het ondersteund? De huidige speakers worden via speakerkabel aangesloten waar je de mantel om een connector legt en dan aandraait. Kom een niet op de naam.
Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CaR-Nzbeoia9oSUr7dwK_o1XkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhRGjC1N0lmkwNI88hh2dGA3.png?f=fotoalbum_large

MFB-luidsprekers zijn altijd actieve luidsprekers (dus met ingebouwde versterker), omdat de sensor die de bewegingen van de conus registreert de kracht van de versterker nodig heeft om afwijkingen t.o.v. de gewenste beweging te corrigeren. Er is dus geen versterker/receiver nodig en dat helpt de aanschafprijs weer te drukken. Er worden dus ook geen zware luidsprekerkabels gebruikt, maar gewone normale tulpstekkers met relatief dunne kabels die signalen op lijnniveau transporteren.

De AC3-decoder zet digitaal geluid om in analoog geluid. Met een druk op de knop op de AC3-decoder kan ik kiezen tussen geluid uit de televisie of uit de Ultimo 4K. Voor televisie kijken maakt het niet zoveel uit wat je gebruikt, maar als je apps gebruikt, dan is het handig om het geluid rechtstreeks uit de televisie te laten komen. Als ik de installatie evenwel als radio gebruik (en de Ultimo 4K is ook een uitstekende digitale radio), dan wil je het geluid uit de Ultimo4K laten komen, zodat je zonder TV radio kunt luisteren.

Omdat het een 2.0-installatie is, kan met het mengpaneel het centrumkanaal bijgemengd worden bij links/rechts. Ik heb ook de analoge uitgang op het mengpaneel aangesloten en kan dus ook de AC3-decoder omzeilen met een draai aan het mengpaneel. Ook dat is soms nuttig.

Als je iets moderner bent kunt je de AC3-decoder vervangen door een HDMI-audio-extractor. Optisch is namelijk al weer ietwat verouderd en ik ben dus niet helemaal bij de tijd, maar met een HDMI-audio-extractor kun je helemaal bij zijn met ARC en EARC.

Je ziet achterluidsprekers als optie, die heb ik vanwege beschikbare ruimte niet permanent aangesloten. Om het 8-uurjournaal te kijken overbodig, maar om eens goed een film te ervaren met surroundsound kan ik die zo uit de kast halen en op de installatie aansluiten. Daar heb ik een paar klassieke Philips 22RH541's voor, ook dat zijn MFB-luidsprekers.

Het mengpaneeltje heeft nog een vrije ingang, als ik een tijdelijk een apparaat wil aansluiten kan dat op de vrije ingang van het mengpaneeltje ingeprikt worden.

Ik maak geen gebruik van draadloze verbindingen. Mocht dat een wens zijn dan kun je twee paden bewandelen. Allereerst maakt Chris Camphuisen deze luidsprekers op bestelling, kan aan persoonlijke wensen voldoen en heeft ervaring met het inbouwen van Bluetooth-modules. Je kunt ze dus met draadloos krijgen. De standaarspecificatie is evenwel met alleen tulpaansluiting en dat heeft een reden: Dit soort technologie veroudert snel, MFB-luidsprekers verouderen niet. Het alternatieve pad is dan ook draadloze ontvangst extern te realiseren bouwen en ik zou dat bijvoorbeeld kunnen doen door een Bluetooth-ontvanger op het mengpaneeltje aan te sluiten.

Een geluidsbalkje met subwoofer zal natuurlijk altijd goedkoper zijn, oneerbiedig gezegd is dit een keus tussen consumentenspeelgoed en hifi-apparatuur in de zuiverste vorm. Omdat het tijdloze apparatuur is die een leven lang mee kan gaan vind ik de prijs die ze vragen goed te verantwoorden, bij een geluidsbalkje is de kans groot dat je het na zoveel jaar weg zal gooien omdat het verouderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
@dmantione dank voor je mooie uitgebreide uitleg.
Ik snap je schema en je manier van werken. Waar ik rekening mee moet houden is dat het voor mijn vriendin ook handig te bedienen is.
Ze heeft de Little/One speakers bekeken en vind ze er best prima uitzien. De prijs is stevig, maar het scheelt je in principe een reciever te plaatsen.
Wil zij Spotify kunnen beluisteren via een stereo opstelling dan zouden we een draadloos pad moeten hebben. Of een slim apparaatje wat kan fungeren als als 'basis' voor de audio, soort reciever maar dan zonder de versterking. Nadeel is alleen dat ik dan mijn speakers niet meer kan gebruiken omdat de Little/One's actief zijn en mijn speakers passief. 4 speakers is dan wel een prijzig gebeuren.
Maar ik ga hier goed over nadenken. Het surround is met name voor films bedoeld. Voor gewoon TV kijken volstaat vrijwel alles.

Vanmiddag ga ik even rondkijken voor een TV, qua grootte, beeld etc en zal ook kijken of ik ergens een soundbar kan beluisteren, ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat deze mijn huidige set kunnen evenaren en dat ik altijd iets zal missen in het geluid.

@Wekko306 ik heb de fotolijsten bekeken, erg leuke oplossing maar of het wat is voor boven de bank vraag ik me af (ze zijn best hoog). De Oberon 5 vallen in goede smaak bij mijn vriendin. Ik zag dat ze €399,- per stuk zijn. Dat valt nog mee, want toen ik informatie erover last zag ik prijzen van ruim 700 euro langskomen.
Een laag TV meubel is bij het ophangen van het scherm wel een must, maar met een paar smalle speakers erbij denk ik dat het allemaal best meevalt. Ze zijn 17 cm lager en 9,5 cm smaller dan mijn huidige Zensor 7 speakers.

Misschien nadenken over een combi van Oberon 5 als front en on wall als rearspeakers op de plek waar nu de Zensor 1 speakers staan. Voordeel is dat het minder ruimte inneemt, maar soms ook als je gaat hangen op de bank, niet met je arm of hoofd tegen de speakers aan stoot. Met name mijn dochter heeft dat wel eens met spelen. Ik kan dan de boorgaten van de plankjes ook gelijk 'wegwerken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kunt overwegen de Zensor 1-luidsprekers aan te houden, ik vind ze in ieder geval niet heel groot. Dat ze passief zijn is niet zo'n probleem, neem een simpel stereoversterkertje erbij en ze zijn prima in combinatie met actieve luidsprekers als de Little/One als voorluidspreker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prevoid
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 14:08
Je kan in plaats van voor een receiver te kiezen ook eens kijken naar een bluesound powernode. Dat is een muziekstreamer incl versterker met een enkele hdmi earc uitgang. Het is zelf een klein apparaat. Er zit een goede DAC in en de versterker kan op 8ohm op beide kanalen 80 watt aan. je kunt bedraad een 2,1 set aansluiten. Daarnaast geeft het je nog de mogelijkheid om twee draadloze backspeakers toe te voegen. Kwalitatief gezien zijn de bluesound producten een stuk beter dan sonos De gebruikersinterface is kwalitatief evenwaardig aan sonos itt bijvoorbeeld heos. Een groot voordeel is dat je de lfe - hfe crossover frequentie in de blueos app zelf kunt instellen in plaats van fysiek. Zuil luidsprekers zijn met sub niet nodig. Daarnaast kun je ook voor de sub een draadloze adaptor kopen. Een optie zou kunnen zijn front speakers keff ls meta, als sub keff kc62 en de twee backspeakers keff ls 50 wireless. Deze speakers zijn beslist niet de goedkoopste optie. Ik benoem ze voornamelijk vanwege hun hoge kwaliteit (met de sub) en het zijn speakers die daadwerkelijk als mooi, of zelf sierlijk omschreven kunnen worden. Ik maak zelf noodgedwongen tijdelijk gebruik van deze opstelling omdat mijn receiver bij de reparateur ligt en ben er erg over te spreken. Ik gebruik de powernode 50-60 procent van de tijd om spotify, tidal etc te streamen en voor de rest om mubi/netflix te kijken.

Entzauberung der Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-10 15:20
LS50 wireless als rears bij de Powernode? Bij mijn weten kan je alleen de Pulse Flex 2i als wireless rears gebruiken...
Hier overigens ook een erg tevreden Powernode gebruiker, eerst met Aria 906 fronts en een Kef Kube 10b sub en 2x Pulse Flex 2i, nu Wharfedale Linton Heritage fronts (sub gaat nu eigenlijk nooit meer aan, maar deze voldoen niet bepaald aan het criterium compact).
LS50 meta zouden idd wel mooi zijn voor de wensen van de TS. Maar dan zit je voor een Powernode 4.1 opstelling toch al gauw boven de 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@prevoid interessante optie, maar wat @ErikIrie zegt is het wel duur. Natuurlijk leveren mijn huidige speakers ook nog wat op. En je krijgt meestal nog wel 10% korting.
Qua ruimte is een Powernode een mooi compact apparaat. Ik neem aan dat ik de duurdere moet nemen (adviesprijs 999 euro).

Wat ik me even afvraag:
- ik zie geen aansluitingen voor de rearspeakers, deze moeten dan draadloos verbonden worden? En je hebt dan actieve speakers als rear nodig?
- er zit geen HDMI ingang op. Ik kan de apps van de TV gebruiken maar dan mis ik bijvoorbeeld DTS (tv ondersteund geen DTS). Heb een Xiaomi TV stick welke ik mogelijk vervang voor een Shield. Maar die kan ik dan alleen via de TV aansluiten en dan met eARC naar de reciever?

De LS meta zijn erg mooi, maar wel duurder dan bijvoorbeeld de Dali Opticon 2. De center speaker moet ik dan laten vallen. Dali heeft gezien de prijs mijn voorkeur. Maar wat doe ik dan als rear? Want zoals m'n eerste vraag, deze moeten waarschijnlijk actief zijn en draadloos aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
-Rearspeakers moet je idd draadloos aansturen, volgens mij is de enige optie dan de Bluesound Pulse Flex 2i.
-Powernode N330 heeft wel HDMI
-Opticon 2 mk2 is ook zeker een goede optie. Center moet je sowieso laten vallen als je voor een Powernode gaat, want je kunt alleen 4.1 aansturen. Maar met goede fronts is in mijn ervaring een center ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
ErikIrie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:55:
-Rearspeakers moet je idd draadloos aansturen, volgens mij is de enige optie dan de Bluesound Pulse Flex 2i.
-Powernode N330 heeft wel HDMI
-Opticon 2 mk2 is ook zeker een goede optie. Center moet je sowieso laten vallen als je voor een Powernode gaat, want je kunt alleen 4.1 aansturen. Maar met goede fronts is in mijn ervaring een center ook niet nodig.
Als ik kijk dan kost de Pulse Flex 2i 349 euro per stuk: https://www.hobo.nl/blues...-IUpdhN_0M9oaAn6cEALw_wcB ik zag ze ook voor 799 maar lees niet of dat per 2 is.

De Powernode N330 heeft HDMI eARC maar verder geen HDMI aansluitingen. Ik vraag me af waar ik dan mijn TV stick of Shield aansluit via HDMI, omdat die HDMI poort wordt gebruikt om de Powernode via die poort op de TV aan te sluiten. De TV stick of Shield kan via de TV, maar hoe stuur ik de originele audiostream weer naar de Powernode zonder dat m'n TV er stereo van maakt?

Mee eens. 4.1 vind ik ook prima. Dat scheelt een speaker en dat is juist wat m'n vriendin wil.
Moet dan uitzoeken of de Optikon 2 goed genoeg presteren dat de center weg kan.
Luisteren in de buurt naar de Optikon 2 lukt nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
Je kunt inderdaad de Powernode niet als hun gebruiken om devices door te sluizen naar je TV, dus deze op de TV aansluiten en via HDMI ARC naar de Powernode. Op de TV moet je dan opletten dat de audioinstellingen voor ARC op auto of passthrough o.i.d. staan en niet op PCM zodat hij niet downmixt naar stereo.
Ik heb zelf een groep "home theatre" geconfigureerd in de Powernode, en die is alleen actief als ik de achterspeakers aan heb staan, en dat doe ik alleen als ik echt ga zitten voor een film of serie waar surround wat toevoegt. Als de achterspeakers uit staan schakelt hij naar de normale stereo groep, als ik ze aanzet schakelt hij automatisch weer naar home theatre.
Ook handig is de setting dat als je bijvoorbeeld muziek luistert op de Powernode en de tv aanzet, dat hij automatisch naar ARC schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ben wel geïnteresseerd geraakt in de Bluesound. Lees goede dingen. Ook in combinatie met de LS50 meta.

Het is een flinke uitgave en wil dan toch eerst even gaan luisteren. Ik zie dat Apollo in Almere zowel de KEF LS50 meta en de Dali Opticon 2 MK2 heeft staan. En ook de Bluesound Powernode. Als ze een luisterruimte hebben dan wil ik daar graag gaan luisteren.
Als rears moet ik dan nog even kijken, alleen de Bluesound Pulse Flex 2i schijnen te kunnen.
Een sub erbij beluisteren is ook mooi, bijv de SVS 1000 serie.
Dan weet ik snel genoeg wat beter klinkt en wat niet.
Qua doorgifte zou de LG G2 passthrough ondersteunen, dus ik zou dan geen problemen met DTS geluid moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga maandag even speakers luisteren. Helaas was m'n lijstje niet helemaal beschikbaar in de winkel.
Ik heb het volgende lijstje:
Reciever: Bluesound Powernode N330
Front speakers: KEF LS50 meta en Dali Opticon 2 MK2
Rear: Bluesound Pulse 2i (draadloze speakers)
Eventueel als subwoofer: SVS PB-1000 of SB1000

De Opticon 2 MK2 hebben ze helaas niet in de winkel staan, het wordt dan de Opticon 6 MK2 (werd voorgesteld), dat is niet helemaal een speaker die we zoeken ivm het formaat. We zoeken een compacte speaker.
Ik denk dat ik dan nog even vraag naar de Oberon 3. Als dat goed klinkt dan denk ik dat ik met een Opticon 2 MK2 nog tevredener ga worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Vanochtend wezen luisteren en wat is dat altijd slecht voor de keuzes die je al een beetje had gemaakt :)

De speakers zaten aangesloten op de Bluesound Powernode.
We hebben eerste de Oberon 3 geluisterd (de Opticon 2 MK2 was zoals eerder aangegeven niet aanwezig in de winkel). De Oberon 3 klonk prima. Maar dan schakel je tussen de speakers en kwamen de Kef LS50 meta aan de beurt. Deze klonken een stuk beter. Stemmen klonken beter en het het is allemaal meer in balans.
In mijn gedachten zou het moeten 'missen' van de center speaker i.c.m de Oberon 3 echt een gemis worden. De Oberon 3 klinkt vlakker dan de LS50 meta.
Toen de Opticon 6 MK2 geluisterd als buitenbeentje, want we willen geen zuilspeaker meer. Deze klonk heel erg goed. Goede bassweergave, stemmen kwamen goed naar voren. Het klonk gewoon warmer.
Nog even wat wisselen tussen de Oberon 3 en de LS50 meta en voor mij betekende het dat de Oberon 3 afviel.

Toen nog even geluisterd naar de LS50 meta wireless II, de actieve versie. Die klonk echt goed, beter dan de andere speakers,maar had ook z'n prijs. Voordeel: geen versterker nodig, nadeel geen surround. Volgens de medewerker zouden deze nog wel komen maar het is niet bekend wanneer deze rear speakers uitkomen en je neemt een zeker risico.

Als rearspeakers wilde ik de Bluesound Pulse 2i. Deze zijn vrij groot voor rearspeakers (en ook prijzig). De verkoper adviseerde om voor de Pulse Flex 2i te gaan. Deze zijn een stuk kleiner. Neem je mee naar een andere kamer als het moet en voldoen prima als rearspeakers omdat deze niet echt hard hoeven te knallen.

Als subwoofer had ik de SVS SB-1000, maar mijn vriendin vond dat geen goed idee om weer een subwoofer te nemen. Zij luistert veel muziek en ik kijk weer films en series.
De verkoper zei dat je ook een compromis kunt maken door voor een 3-weg speaker te gaan. Dan zou je de subwoofer achterwege kunnen laten. Bij liet ons de Kef R3 beluisteren en ik was best verbaasd dat er zulk mooi geluid uit een boekenplank speaker komt. Vergeleken met de Oberon 3 en LS50 meta was er veel meer bass en klonk het tegelijk ook best goed gebalanceerd.

Persoonlijk zou ik twijfelen tussen:
Front: Kef LS50 meta
Rear: Pulse Flex 2i
Subwoofer: SVS SB-1000

Of:

Front: Kef R3

Of:

Front: Dali Opticon 2 MK2 (niet geluisterd maar volgens de medewerker zit de Opticon 2 MK2 tussen de LS50 meta en de Optikon 6 MK2 in qua geluidskwaliteit).
Subwoofer: SVS SB-1000

Qua prijs zou het weinig schelen (afhankelijk van de eventuele korting), omdat de goedkopere speakers een subwoofer nodig zijn voor wat bass. De Kef 3 heeft van zichzelf al bass maar ik denk dat een lossere sub het wel beter doet.
Pagina: 1