Krielkippen & katten, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 21:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo tweakers.

Wij zijn aan het overwegen om krielkippen aan te schaffen. Onze tuin is geschikt, en uit ervaringen van onze zus lijkt het ons een leuke gezelligheid.

Nou hebben wij ook 4 Maine Coon katten die, net als andere katten, graag achter vogeltjes, muizen en dat soort dingen aanzitten.

Online lees je dat grote krielkippen te groot zijn voor katten waardoor ze in principe niet gepakt worden. Maar Maine Coon katten zijn geen reguliere huis tuin keuken katten, dus ben ik erg benieuwd of iemand ervaringen heeft met wat grotere katten in combinatie met kippen.

Wij willen de kippen niet de hele dag in een hok hebben zitten, maar wel onder toezicht buiten rond laten lopen.

Heeft er iemand ervaring met deze combinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:14
Wij hadden 8 krielkippen die los in onze tuin liepen. Onze 5 katten en honden (Berner sennen en een Kroatische herder) hebben er nooit iets mee gedaan. De buizerds hebben er wel een aantal gepakt waarna een klein hondje van mijn schoonmoeder de laatste 3 om zeep hielp.

Met katten nooit issues gehad; wel uit de buurt van de kuikens houden, die grijpen ze wel degelijk.

Kippen los in je tuin is leuk, maar bedenk wel dat met wat warmer weer dit enorm kan stinken en de keutels zijn groter dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Onze kippen joegen juist op de katten :)
Maar dat waren geen krieltjes :)
Onze katten poogden wel de kwartels te pakken en ook jagen ze op duiven, dus heb je wel eens interactie kat met duif gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:16

Fiets

A.K.A. Bambi

Wij hebben ook gekeken naar kippen gaan houden (zonder katten) maar we kwam dit tegen: https://www.nvwa.nl/onder...n-bestrijding/ophokplicht

Dus we wachten eerst dit een beetje af voordat we gaan beginnen met kippen los buiten.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Silent7 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:56:
Onze kippen joegen juist op de katten :)
Maar dat waren geen krieltjes :)
Onze katten poogden wel de kwartels te pakken en ook jagen ze op duiven, dus heb je wel eens interactie kat met duif gezien?
Duiven zo geen ervaring. Wel zitten mijn katten dag in dag uit op de volière van mijn buurvrouw waar kleine musjes in zitten en rennen daar de hele dag om heen. Ook muizen vangen ze geregeld.

Maar dat zijn allemaal dieren die een flink stuk kleiner zijn dan zijzelf.
Fiets schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:27:
Wij hebben ook gekeken naar kippen gaan houden (zonder katten) maar we kwam dit tegen: https://www.nvwa.nl/onder...n-bestrijding/ophokplicht

Dus we wachten eerst dit een beetje af voordat we gaan beginnen met kippen los buiten.
Goeie. Daar heb ik mij nog onvoldoende over ingelezen. Zal ik eens doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Wij hebben 5 zijdehoenders en 4 Siberische boskatten. Twee daarvan zijn 2 jaar, 2 daarvan zijn kittens van 6 maanden.

De kippen zijn nu een jaar oud. In het begin hielden we ze strict gescheiden. De 2 oudste katten (de kittens hadden we dus toen nog niet) lieten we ze kijken bij de kooi toen het kuikens waren. Je merkte toen wel echt dat ze nog aan het jagen waren...

We hebben wel even gewacht tot de kippen wat ouder en groter waren, tot we ze bij elkaar durfden te laten. Wij vonden het blijkbaar spannender dan de katten en kippen. Zodra ze wat groter zijn, dan zijn ze blijkbaar toch een stukje enger/indrukwekkender voor een kat. (en Siberen zijn ook grote rassen).

De katten zijn banger voor de kippen dan andersom. De keren dat ze soort van probeerden te 'chargen', bleef de kip gewoon stomweg staan en had zoiets 'wtf doe je' :+ De kat deinst dan vanzelf terug.

Nu lopen ze gewoon rond bij elkaar zonder iets te doen. Ze negeren elkaar eigenlijk een beetje.

De kittens hebben we gewoon losgelaten met ze zodra we ze naar buiten lieten, ging meteen goed.

Dit zijn dus zijdehoenders (volgens mij ook niet per se een heel groot ras) en Siberen (wel groot ras maar niet zo groot als Maine Coons obviously). Ik denk dat het wel kan, maar goed, dat is mijn ervaring iig.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Dit is meer iets voor algemene zaken, tikje vanuit Wonen die kant op

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:20
Er is wel eens een kip van de buren van mijn ouders ontsnapt en daar in de tuin terecht gekomen. Die heeft het niet heel lang overleefd toen de kat 'm eenmaal in de gaten had. En dat was een "gewone" kat met een behoorlijk jachtinstinct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Anton2610 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:02:
Er is wel eens een kip van de buren van mijn ouders ontsnapt en daar in de tuin terecht gekomen. Die heeft het niet heel lang overleefd toen de kat 'm eenmaal in de gaten had. En dat was een "gewone" kat met een behoorlijk jachtinstinct.
Denk dat er nog wel een verschil is als je een groepje kippen samen hebt tegen een of twee katten, op hun ‘eigen’ terrein en al helemaal als er ook nog een haantje bij is. Kippen kunnen zich dan over het algemeen prima verdedigen.

Maar overal zullen wel uitzonderingen op de regel zijn, geen kip, kat of situatie is immers hetzelfde.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:48
Mijn ouders hebben al jaren kippen (verschillende soorten) en katten buiten lopen. Wegens omstandigheden zitten de kippen nu binnen, maar normaal gaat dat al jaren goed. Ook kuikens laten de buitenkatten met rust. Het lijkt erop alsof ze beseffen dat het deze dieren erbij horen. Zo heeft een kat in het verleden wel een kip van de buren gepakt, maar ook daarna die van mijn ouders met rust gelaten. Overigens reageren de kippen en de hanen vrij heftig als ze voor het eerst met kuikens naar buiten gaan. Geen kat die daar dan bij wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@LuNaTiC interessant om te lezen. De zijdehoenders zijn wel het soort waar wij interesse in hebben omdat ze heel tam zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:26
Wij hebben 5 Wyandotte krielen en 2 katten. Gaat perfect samen. Een van onze katten is een echte jager die regelmatig met muizen thuis komt en heel soms met vogels. Maar de kippen laat die helemaal met rust.

In het begin toen ze nog in het afgesloten hok zaten en nog klein waren ging die wel bij het gaas staan kijken naar binnen en de kippen volgen langs de kant. Maar zodra het hok open ging is er niks meer aan de hand. Poes loopt regelmatig een rondje door het kippenhok maar de kippen probeert die niet te grijpen. Denk ook dat ze te groot zijn voor hem en ze vormen als er gevaar dreigt ook wel een hecht clubje met zijn vijven.

Je kan er ook een haan bij nemen, die beschermt de hennen dan wel als het nodig is :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:59
De main coon van mijn vader komt met hazen thuis. Dus weet niet als het zo verstandig is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Luchtbakker schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:38:
@LuNaTiC interessant om te lezen. De zijdehoenders zijn wel het soort waar wij interesse in hebben omdat ze heel tam zouden worden.
Heel eerlijk, mijn vriendin heeft er meer mee dan ik, maar het zijn wel echt grappige beesten.

En tam... tsja... oordeel zelf ;)

https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HCHVL0J.jpg

Afbeeldingslocatie: https://gifsstore.com/public/upload/gifs/16274790441627479037.gif

We hebben trouwens 2 kippen en 1 haan die we zelf hebben uitgebroed met een broedmachine. Die zijn supertam. omdat we ook nog 3 andere hanen hadden, hebben we die weg moeten doen en hebben we later nog 2 kippen er bij gehaald. Die zijn van een net wat groter ('sub' I guess)ras en zijn ook iets minder tam. In de zin, die zullen niet op je schouders of hoofd jumpen.

Verder wel een voordeel dat ze zo'n beetje het hele jaar door eieren leggen - vrienden van ons die een ander ras kippen hebben, hebben soms een wekenlange 'dry spell'.

Ben je benieuwd hoe het er bij ons aan toe gaat qua katten en kippen, zie https://www.instagram.com/little_farm_in_the_city_/

(heb ik niet bedacht hoor, maar beheerd door mijn vriendin :+ ). Mocht je specifieke vragen hebben over zijdehoenders en hoe ze te houden, kun je dat account altijd pm-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

De eerste kennismaking tussen Igor (onze grootste kolos van 7,5 kg) en de kippen:

https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
Wij hebben in een woonwijk cochin krieltjes en twee katten.
De cochins zitten in een kippenhok, mede doordat er meerdere katten in de buurt lopen die niet van ons zijn en ik daar niet op kan rekenen qua karakter en er ook muizen, ratten, vossen rondlopen en grotere vogels zoals Eksters en valken rondvliegen.

Één van de katten van ons kijkt er totaal niet naar om, de andere valt de kippen altijd aan totdat ze bijna tegen het gaas aanloopt.
Ligt dus erg aan het karakter van de kat denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@LuNaTiC haha, heel leuk om te zien wat voor een band jullie hebben met de kippen. Wij hebben geen intentie een haan te nemen omdat we bang zijn dat de woonwijk dat niet zal waarderen.

Ik ben gelijk de pagina gaan volgen trouwens. Leuk om te zien! :)
Pagina: 1