Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
Hier in huize Damian ben ik begonnen aan het grote project verduurzaming/verbouwing 2022 :P

HR++ glas, vloerisolatie, maar dus ook zonnepanelen eventueel. Ik twijfel echter een beetje of het zinvol is, gezien ik wat negatieve berichten krijg over de richting van het dak. Ik mag aan de voorzijde van het huis geen panelen plaatsen i.v.m. Beschermd Dorspgezicht.

Hier de info, ik hoop dat jullie kunnen helpen...
Foto's
Ik heb van een partij al een offerte gehad, maar die kwamen een beetje met een vreemd legplan, wellicht kunnen jullie daar ook iets over zeggen, maar geeft wel even aan welke ruimte en welke obstakels er zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QFHZdIXfGrvMn0CeibO5geGs6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMJH7MsK9x6qOMExOZyI7mZR.png?f=user_large

Achteraanzicht van het huis waar de panelen moeten gaan komen. Op de uitbouw wil ik geen panelen gaan plaatsen, daar komt wellicht nog een lichtkoepel op in de toekomst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1WcgLuSDyDSQvabIbtEC4H7otg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uAJmg9nZ5hfi5vhfqCIcp3Ay.jpg?f=user_large

Helling van het dak volgens 3D Bag 30 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
+/- 27, maar wel een dakraam + wat pijpjes aanwezig, zie dakfoto.
Schaduw
Geen schaduw.
Jaarverbruik
+/- 2350Kwh, 2 volwassenen en een kleintje van 3 jaar. Nummer 2 word in oktober verwacht. Geen bijzondere verwachtingen verder qua toenemen verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Simpel enkel fase. Geen plannen voor electrische auto o.i.d.
Budget en doel
Doel is verduurzamen, waarde verhoging huis, en besparen op maandlasten. Budget is +/- 5000 euro, maar er is speling ivm hypotheekverhoging die er gaat komen.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen.
Bijhouden van data
Basis informatie is voldoende.
Reeds verkregen offertes
Gemeente Rheden heeft een verduurzamingsproject gestart, daar heb ik een offerte van gekregen. Legplan zoals hierboven, 9 x DMEGC 370Wp panelen, SolarEdge SE 3000H 1-fase HD-Wave omvormer en 9 x SolarEdge S440 optimizers, inclusief plaatsen en BTW teruggave en Forfait is dat onderaan de streep € 4701,- euro.
Regio
Arnhem

[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 06-05-2022 10:04 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:59

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Zeker doen!

Maar zou gelijk het andere dak op oost meenemen en zeker ook bij andere aanbieders informeren.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
JopieE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:03:
Zeker doen!

Maar zou gelijk het andere dak op oost meenemen en zeker ook bij andere aanbieders informeren.
Hmm, zie nu dat ik een belangrijk detail vergeten ben ;)

Geen panelen aan de voorzijde van het huis toegestaan i.v.m. Beschermd Dorpsgezicht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ericplan

5180 Wp PV

Damian schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Hmm, zie nu dat ik een belangrijk detail vergeten ben ;)

Geen panelen aan de voorzijde van het huis toegestaan i.v.m. Beschermd Dorpsgezicht :(
Mag je geen panelen plaatsen, of moet het met vergunning? Wel een verschil. Kan me voorstellen dat een all-black paneel op zwarte dakpannen van een nieuwbouwwoning niet op hele grote problemen zal stuiten.

Vergunning aanvragen is werk en kost geld, maar niet onmogelijk. Ik heb de panelen ook liggen met vergunning in een beschermd stadsgezicht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is de breedte van je huis ?

Volgens mij kan je ze ook gewoon netjes allemaal portrait leggen. Rij van 5 onder, dan rij van 3 er boven en eventueel nog landscape er boven. Dan ziet het er wat minder tetris uit.

Als je huis breed genoeg is (uitgaande dat het voorbeeld op schaal is) kan je ook tot aan de erfgrens leggen, op het oog kan je dan 11 of misschien 12 panelen kwijt. 2 rijen van 3x landscape onder, dan een rij 3x portrait en nog een rij van 3x landscape er boven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:22:
Wat is de breedte van je huis ?

Volgens mij kan je ze ook gewoon netjes allemaal portrait leggen. Rij van 5 onder, dan rij van 3 er boven en eventueel nog landscape er boven. Dan ziet het er wat minder tetris uit.

Als je huis breed genoeg is (uitgaande dat het voorbeeld op schaal is) kan je ook tot aan de erfgrens leggen, op het oog kan je dan 11 of misschien 12 panelen kwijt. 2 rijen van 3x landscape onder, dan een rij 3x portrait en nog een rij van 3x landscape er boven.
Breedte is 5.12
ericplan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Mag je geen panelen plaatsen, of moet het met vergunning? Wel een verschil. Kan me voorstellen dat een all-black paneel op zwarte dakpannen van een nieuwbouwwoning niet op hele grote problemen zal stuiten.

Vergunning aanvragen is werk en kost geld, maar niet onmogelijk. Ik heb de panelen ook liggen met vergunning in een beschermd stadsgezicht.
Wat ik begrepen heb is het erg ingewikkeld om geregeld te krijgen. Meerdere buren die het al niet voor elkaar hebben gekregen in ieder geval en daarom afgehaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 09:30
Extra waarde aan het huis kan tegenvallen. Er is een kans dat jij, of een volgende bewoner, daar ooit een dakkapel wil gaan plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Grove schets (zal er om hangen of het past):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzvMHze8h2vCS4JHbMStICT-rKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/im0O5XrvoOGLTlGxnOdJw6Ii.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Je hebt geen schaduw, dan kun je de extra kosten van een systeem wat gemaakt is om dat te compenseren niet verantwoorden. Solaredge is voor jouw situatie geen aanbeveling.

Een serie omvormer zonder optimizers is de way to go. Daarmee kan je kosten besparen met dezelfde opbrengst.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:32
Ik begrijp dat je vanuit de gemeente een offerte hebt gekregen.
Maar Solaredge lijkt hier niet nodig omdat er geen schaduw lijkt te zijn.
Dat betekent dat je een onndoig dure en complexe installatie zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Grove schets (zal er om hangen of het past):
[Afbeelding]
Gewoon een vraag van iemand (met weinig ervaring) die toevallig meeleest, waarom geen zonnepanelen op de uitbouw (van de woonkamer)?

Edit: ah, OP wilde dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door bkor op 06-05-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
WackoH schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:33:
Ik begrijp dat je vanuit de gemeente een offerte hebt gekregen.
Maar Solaredge lijkt hier niet nodig omdat er geen schaduw lijkt te zijn.
Dat betekent dat je een onndoig dure en complexe installatie zou krijgen.
Bedankt voor die tip! Ik ga even klagen bij ze :(
bkor schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Gewoon een vraag van iemand (met weinig ervaring) die toevallig meeleest, waarom geen zonnepanelen op de uitbouw (van de woonkamer)?
Daar wil ik in de toekomst mogelijk een lichtkoepel op plaatsen.

[ Voor 30% gewijzigd door Damian op 06-05-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:32
Ah, Dat-Doc was me net 1 minuut voor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou zeggen leg ze ook op de uitbouw. Ja er komt misschien ooit een dakkoepel maar dat hoeft geen probleem te zijn, dan haal je 1-2 panelen uit de string waar de koepel komt.

En voor op het platte dak, zou dat wel kunnen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58
Damian schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:29:
Wat ik begrepen heb is het erg ingewikkeld om geregeld te krijgen. Meerdere buren die het al niet voor elkaar hebben gekregen in ieder geval en daarom afgehaakt zijn.
Om dubbel te checken:
Gebruik luchtfoto's eens om per straat te checken of er toch ergens panelen liggen. Indien gevonden, bel eens aan.
Kijk online even snel door de aangevraagde vergunningen van afgelopen maanden van je gemeente of er zonnepalen zijn aangevraagd en vergund / geweigerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bkor schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
Zou ik pas doen als je die energie nodig hebt. Naar verhouding zijn de panelen een stuk duurder i.v.m. plat dak montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Damian schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Breedte is 5.12

[...]

en hebben zo te zien vervolgens op west ook maar niets neer gelegd? klink gewoon als een excuus om nergens aan te beginnen. vaak werken gemeentes inmiddels gewoon mee. het kost alleen wel geld. (en je kan meestal minder plaaten) persoonlijk zou ik gewoon zelf even informeren. En wat @Rukapul zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ericplan

5180 Wp PV

Mocht je twijfelen of je huis in het beschermde gebied staat, hier is de officiële kaart van beschermde dorpsgezichten in NL. Misschien valt het mee. Gemeenten zijn wel eens te ruim met de grenzen.
https://rce.webgispublish...ads%2Den%2DDorpsgezichten

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
De financiering heeft ff geduurd, maar ik moet er nu toch echt aan geloven.

Ik heb echter een nieuwe offerte gekregen van een andere zonnepanelen boer en ik vraag mij even af hoe de kwaliteit is van deze producten. De panelen zijn volgens mij prima (DMEGC 400 Wp) maar ik kan in het algemene topic geen info vinden over de omvormer.

https://zonneplan.s3.eu-w...atasheet625ea927e0c44.pdf

Iemand ervaring met dit type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Weet je zeker dat je die krijgt ? Zonneplan komt soms nog wel eens op het laatste moment met iets anders aan onder hun 'one' naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:37:
Weet je zeker dat je die krijgt ? Zonneplan komt soms nog wel eens op het laatste moment met iets anders aan onder hun 'one' naam.
Dat PDF-je stond er bij als datasheet, dus dan mag ik dat wel aannemen hopelijk.

Pagina: 1