Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds september liggen er hier 6 stuks 405wp = 2400 wp

Niet goed nagedacht bij installatie immers, de 10’ betonvoeten 50kg van SunSolar liggen op oost of west. Na de storm in februari heb ik de voeten omgedraaid naar 280 west-n.
Voornamelijk vanwege zw-wind.

Nu twijfel ik om oost/west frames aan te schaffen. Zag de sunbeam nova bv staan. Voor rond de 200 euro voor 6 panelen. Plat bitumen garage dak.

De volgende uitdaging komt alweer om de hoek: heb een 1 strings inverter:
Growatt MIC2500TL-X

Kan ik oost west gewoon op 1 string aansluiten? Vermoed dat je oost west opbrengst alleen niet kan scheiden…

Van 7 tot 19u ligt het dak in de zon. Op dit moment piek rond 13-14u door west.

Nu Max opbrengst op west van 13,5 kWh. In de winter op west verwacht ik heel weinig opbrengst. Immers de zon komt de niet verder dan ZW.

Vandaar deze vragen?
-kan ik 1 strings inverter voor oost/west gebruiken?
-volgens thomasberger pvcalc zou er vandaag bij oost west bijna 1,5kwh extra uit te halen zijn. Met salderen is dit nog mooi meegenomen.

-in hoeverre zijn die growatt inverters nog vergevingsgezind tav aansluiten van extra of 2 extra panelen op zuid? Zou in die hoek nog ruimte kunnen maken op ander dakje.

Ik denk eigenlijk dat ik een valide business case heb om die Nova frames op te halen mits ik geen inverter hoef aan te passen.😀
Installatie doe ik dan zelf.

De betonvoeten raak ik wel weer kwijt.
En wachten dan op een minder zonnige dag 👋

Don't Dream it, Be it

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 legrichting, 1 string. Anders grote verliezen.
Die voeten van Sun Solar zouden prima moeten zijn; het is alleen gewenst de voeten aan de hoge kant met elkaar te verbinden...

Toevoegen van panelen kan, verliezen juist vrij beperkt... maar wel met panelen met identieke karakteristiek (met name Impp-curve): In de praktijk: hetzelfde paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:23
Voor 3 oost, 3 west en 2 zuid kun je beter op zoek gaan naar micro omvormers.
Voor 3 oost en 3 west ook.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)