Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-07 20:05
Mijn dochter (23 jaar) heeft vorig jaar haar bachelor gehaald voor FPN in Maastricht (Psychologie en Neuroscience) en volgt nu een master "Legal Psychology".

In september wil ze starten met een 2e master "Mental Health"

Voor de master "Mental Health" moet ze vanaf september ook een stageplek hebben waarvoor ze sinds februari dit jaar al naar op zoek is.

Hoe ze ook zoekt en wat ze ook probeert, ze kan maar geen stageplek vinden. Ze heeft heel veel mails gestuurd, haar netwerk ingeschakeld, maar blijkbaar zijn er geen stageplaatsen. De deadline van 1 juni komt nu in zicht en ze wil geen uitloop hebben (iets met studieschuld of zo :) )

Hebben jullie ideeën of suggesties hoe ze toch aan een stage kan komen, wellicht zitten hier een paar ervaringsdeskundigen ?

Ze woont in Maastricht, wij wonen in Tilburg, dus zowel Limburg als Brabant is qua reizen een optie.

Iemand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-07 12:17
Wat zijn de vereisten voor de stage? En bij wat voor plekken/bedrijven zou ze terecht kunnen met voor deze master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
xK0etj3 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:08:
Wat zijn de vereisten voor de stage? En bij wat voor plekken/bedrijven zou ze terecht kunnen met voor deze master?
Bedankt voor je reactie.

Bijgaand een linkje naar de factsheet:

https://www.askpsy.nl/bes...stage_v001_09-06-2020.pdf

De vereisten van de stageplek zijn:

Klinische stage:
- tenminste 1 gekwalificeerde beroepskracht (GZpsycholoog, Klinisch Psycholoog, Psychotherapeut,
Orthopedagoog-Generalist)

- bij voorkeur een setting waar multidisciplinair gewerkt wordt in een team van gedragswetenschappers en/of psychologen en andere beroepen

- leermogelijkheden op het terrein van intake, onderzoek, begeleiding en/of behandeling van kinderen en/of volwassenen

- Minimaal 50% van de stage activiteiten bestaat uit werkzaamheden waarbij, zoals bij diagnostiek en interventies, de stagiaire direct contact heeft met de cliënten en/of cliëntsystemen OF indirect door
verslaglegging van anamnese, diagnostiek of behandeling.

- de stagebegeleider dient een academisch geschoolde hulpverlener te zijn met minimaal twee jaar klinische
ervaring.

Met betrekking tot je 2e vraag bij welke bedrijven ze terecht zou kunnen. Bedoel je dan na de stage als werk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor klinische stages faciliteert/bemiddelt de universiteit vaak, vind het wat apart dat studenten zo alleen gelaten worden door de opleiding, maar soit.

De stagevereisten vind ik vrij vaag, want het is me niet duidelijk of de stagebegeleider één van de voorgenoemde beroepskrachten moet zijn, of dat er bij de stageplek minimaal één van die beroepen werkzaam moet zijn, en dat de stagebegeleider ook in principe een andere academisch geschoolde mag zijn met minimaal 2 jaar klinische ervaring.

De kleine instellingen hebben vaak geen tijd en ruimte voor studenten, en de grote instellingen hebben vaak doorlopende afspraken voor het plaatsen van studenten met verschillende partijen.

Heeft ze al eens contact opgenomen met één van de grotere instellingen, zoals hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-07 14:38
De GGZ al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe bedoel je, er is niks te vinden?

https://www.linkedin.com/...=ggz&location=Netherlands

[ Voor 23% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 06-05-2022 12:53 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@TMDC Volledig eens, ik zou ook graag wat meer begeleiding hierin zien. Ik kan me niet voorstellen dat ze de enige student is die dit probleem ondervindt. Als we willen dat er meer mensen in dit vakgebied opgeleid kunnen worden moeten we wel faciliteiten bieden. Bij Psyq zijn geen stageplaatsen volgens mijn dochter.

@Jezze dat is een vrij brede groep, uiteraard heeft ze meerdere aangeschreven.

@0xDEADBEEF Ze is wel een beetje gebonden aan de regio Limburg en Brabant. Deze zijn niet echt in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
@Noppesnada aan de andere kant,als er daar niets te vinden is, dan is verder weg je enige optie. Tijdelijk daar wonen? Ik roep maar iets hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Arunia Vanwege de kosten en relatie niet direct een optie, maar ik snap je opmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36

Croga

The Unreasonable Man

Noppesnada schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:51:
Hoe ze ook zoekt en wat ze ook probeert, ze kan maar geen stageplek vinden. Ze heeft heel veel mails gestuurd,
Tip 1 (en eigenlijk de enige die ik op het moment heb....)
Stop met mails sturen. Het werkt niet. Wellicht dat "de nieuwe generatie" zo communiceert maar de generatie die over stageplaatsen gaat doet nauwelijks aan EMail (zeker niet in de sociale wetenschappen). Daarnaast is een EMail heel eenvoudig te verwijderen zonder enige reactie.

Menselijk contact is de beste manier om zinnig contact te maken. Bel ze op in plaats van de mailen en als ze de gelegenheid heeft zelfs gewoon er langs gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMark
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:30
Ouderenzorg al bekeken?
Dit is vaak lokaal/regionaal te vinden en hier werkt ook vaak een GZ psycholoog.
Meestal werk je samen in een vakgroep en ben je onderdeel van het multidisciplinair team.

50% client gebonden tijd haal je daar ook sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
En ziekenhuizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29

Zenix

BOE!

En ook jeugdzorg en gehandicaptenzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:55
off-topic en op de man.

[ Voor 138% gewijzigd door Ardana op 07-05-2022 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noppesnada
We denken er blijkbaar anders over, dat mag natuurlijk.

Wij proberen onze dochter zoveel mogelijk te ondersteunen in financieel opzicht en andere manieren. Als ik een probleem kan oplossen voor haar dan doe ik dat. Ze is natuurlijk zelfstandig en volwassen, maar ik denk dat je als ouder altijd betrokken blijft.

En voor wat betreft haar studie Psychologie. Er is een behoorlijk tekort aan mensen in deze beroepsgroep dus als ze haar studie af heeft verwacht ik dat ze aan de slag kan in een beroep wat ze leuk vind en waar ze zelf voor gekozen heeft. Die keuze had ik zelf niet.

Just my 5 cents.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 07-05-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Leest ze mee :)?
Noppesnada schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:17:
@0xDEADBEEF Ze is wel een beetje gebonden aan de regio Limburg en Brabant. Deze zijn niet echt indn de buurt.
get over it.
Noppesnada schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:32:
@Arunia Vanwege de kosten en relatie niet direct een optie, maar ik snap je opmerking.
offtopic:
Als haar relatie niet bestand is tegen elkaar een periode niet zien, vraag ik me af wat deze dan waard is. Ze is immers 23.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:58:
Leest ze mee :)?

[...]

get over it.

[...]

offtopic:
Als haar relatie niet bestand is tegen elkaar een periode niet zien, vraag ik me af wat deze dan waard is. Ze is immers 23.
Yep, ze leest mee :)

Ik zeg niet dat buiten Brabant of Limburg geen optie is. Ze zal dan weer een kamer moeten huren in een andere stad (terwijl ze al een appartement huurt met haar vriend). Iedere Euro kan je maar 1x uitgeven en 2x huur betalen is best pittig.

Nogmaals, niets is uitgesloten, maar als het lokaal kan is dat in alle opzichten beter.

Dat het moeite en inzet kost is niet de issue, dat heeft ze de afgelopen jaren al laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Noppesnada schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:15:
[...]

En voor wat betreft haar studie Psychologie. Er is een behoorlijk tekort aan mensen in deze beroepsgroep dus als ze haar studie af heeft verwacht ik dat ze aan de slag kan in een beroep wat ze leuk vind en waar ze zelf voor gekozen heeft. Die keuze had ik zelf niet.

Just my 5 cents.
Volgens mij is dat niet realistisch. De studenten psychologie die ik ken belanden allemaal in andere sectoren, vaak na eerst jarenlang uitzendwerk /bijbaantjes.

Gz psychologen is een tekort aan ja. Maar Dan heb je het dus over een post master van 2 jaar, waarvoor de opleidingsplekken erg beperkt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Al eens gebelt met bijvoorbeeld de Mutsaersstichting of de Widdonckschool? Niet 100% zeker of dit binnen het kader past maar ik doe even een poging. Of bijvoorbeeld via google maps kijken naar zaken als 'psychologische hulp limburg'.

[ Voor 22% gewijzigd door marshallq op 07-05-2022 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
de Peer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Volgens mij is dat niet realistisch. De studenten psychologie die ik ken belanden allemaal in andere sectoren, vaak na eerst jarenlang uitzendwerk /bijbaantjes.

Gz psychologen is een tekort aan ja. Maar Dan heb je het dus over een post master van 2 jaar, waarvoor de opleidingsplekken erg beperkt zijn.
Dat is inderdaad nog een lange weg te gaan, we zullen zien waar ze terecht komt.

Heb er alle vertrouwen in dat ze haar plaats vindt.

Edit 8/5, Wil iedereen bedanken voor de goede suggesties, Blijf ze vooral doorgeven !

[ Voor 7% gewijzigd door Noppesnada op 08-05-2022 14:16 ]

Pagina: 1