Toon posts:

Verkeerde voornaamwoorden in artikel over 3D Movie Maker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.369 views

• GLaDTheresCake
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-07-2022
geek: Broncode 3D Movie Maker uit 1995 wordt op vraag van fan open source gem... @JayStout

Er wordt in dit artikel gebruik gemaakt van hij/hem voornaamwoorden op verschillende punten over Foone, die duidelijk op twitter vermeld heeft als voornaamwoorden they/them te gebruiken. Vertaald in het Nederlands is dat hun/hen of die/diens, niet hij/hem. Dit moet echt aangepast worden, is onbeschoft dit zo te laten.

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 20:21
Niet alleen de voornaamwoorden, er staat ook letterlijk 'de man' in het artikel.
3D Movie Maker zou volgens de man ook een ideale introductie zijn om de basisbeginselen van animatie aan te leren.
Niet iedereen op het internet is automatisch een man. En in dit geval ook geen vrouw.

Als je Foone langer dan een halve seconde volgt, dan had je dit moeten weten. Niet alleen vanuit hun bio trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Peetz0r op 06-05-2022 06:35 ]

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

neh

Het lijkt me beter om dan de voornaamwoorden in dit artikel dan maar te ontwijken. Respect voor iedereen en leven en laten leven, maar gebruik van voornaamwoorden in de derde persoon meervoud voor enkele personen maakt een tekst verschrikkelijk verwarrend en is een verloedering van onze grammatica.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:56

RayNbow

Kirika <3

neh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:58:
gebruik van voornaamwoorden in de derde persoon meervoud voor enkele personen maakt een tekst verschrikkelijk verwarrend en is een verloedering van onze grammatica.
Het laat zien dat Nederlands dus iets mist wat bijv. de Engelse taal wel heeft, nl. een equivalent voor singular they.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• neh
  • Laatst online: 14:23

neh

RayNbow schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:48:
[...]

Het laat zien dat Nederlands dus iets mist wat bijv. de Engelse taal wel heeft, nl. een equivalent voor singular they.
In het Engels was singular they ook geen gebruikelijke constructie voor het werd gekaapt voor nonbinair gebruik. In het Engels bestaat precies dezelfde verwarring omdat na "singular they" een werkwoord in meervoud komt.

[ Voor 197% gewijzigd door neh op 06-05-2022 08:43 ]

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:20
RayNbow schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:48:
[...]

Waarom moet dat woord er zijn? Hij (mannelijk) / zij (vrouwelijk) / het (onzijdig) is voldoende toch?

• dhrto
  • Laatst online: 15:31
neh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:58:
Het lijkt me beter om dan de voornaamwoorden in dit artikel dan maar te ontwijken. Respect voor iedereen en leven en laten leven, maar gebruik van voornaamwoorden in de derde persoon meervoud voor enkele personen maakt een tekst verschrikkelijk verwarrend en is een verloedering van onze grammatica.
Dit, de enige uitzondering die ik ken is de majesteitsmeervoudsvorm.
Om gezeur te voorkomen, kun je overwegen om 'de persoon' te gebruiken, tenzij op een gegeven moment iemand bedenkt om zich niet te identificeren met een mens...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

GLaDTheresCake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 02:09:
geek: Broncode 3D Movie Maker uit 1995 wordt op vraag van fan open source gem... @JayStout

Er wordt in dit artikel gebruik gemaakt van hij/hem voornaamwoorden op verschillende punten over Foone, die duidelijk op twitter vermeld heeft als voornaamwoorden they/them te gebruiken. Vertaald in het Nederlands is dat hun/hen of die/diens, niet hij/hem. Dit moet echt aangepast worden, is onbeschoft dit zo te laten.
Ik vind het nogal onbeschoft om maar aan te nemen dat hier kwade opzet in het spel is - zo komt je hele betoog namelijk wel over. Helpt niet met de zaak die je aan wil kaarten.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 19:58
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Orion84 op 06-05-2022 11:10 . Reden: Als je niets nuttigs toe te voegen hebt, reageer dan niet. ]

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door Orion84 op 06-05-2022 11:11 . Reden: Reactie op verwijderde reactie weggehaald ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
GLaDTheresCake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 02:09:

Dus nu moet de redactie voordat ze een artikel plaatsen, ook nog even iedereen die genoemd wordt, of onderwerp is van een artikel gescreend worden op hoe ze graag genoemd willen worden?
Komt een beetje belerend over zoals je het nu schrijft.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:15
Peetz0r schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:34:
Niet alleen de voornaamwoorden, er staat ook letterlijk 'de man' in het artikel.

[...]

Niet iedereen op het internet is automatisch een man. En in dit geval ook geen vrouw.

Als je Foone langer dan een halve seconde volgt, dan had je dit moeten weten. Niet alleen vanuit hun bio trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3u7hWIMSKv8j6fYtNqr0pstj_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8gWFS90kqlpj2BvuEbMe3naX.png?f=user_large

Een ieder moet zich kunnen uiten, geen probleem. Maar serieus? Je wilt dus dat dat redactie eerst alle twitter accounts gaat lezen voordat een artikel geplaatst wordt om te zien of iemand zich, vrouw, man, non-binair, wemale, boom etc etc voelt? En wat als het niet op twitter staat maar wel op facebook?

Dit gaat voor mij toch wel te ver, zoals hierboven aangegeven verpest dat ook de leesbaarheid van het artikel. Dan zou ik nog eerder voor "biologisch wezen" gaan, dan zit je (voor nu) wel goed.

• JayStout
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 20:53

JayStout

Redacteur
Bedankt allemaal voor de feedback. :) Bij Tweakers willen we uiteraard iedereen met respect behandelen en daarom is de fout in het artikel aangepast.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Peetz0r schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:34:

[...]

Als ik als buitenstaander deze tweets zo lees dan zou ik in eerste instantie zeggen dat het een troll/fun account is.
Roadrunner's gender is fast. Their pronouns are meep/meep.
Ahh yes the two genders.

Personally I'm a Wemale.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
JayStout schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:24:
Bedankt allemaal voor de feedback. :) Bij Tweakers willen we uiteraard iedereen met respect behandelen en daarom is de fout in het artikel aangepast.
Foon maakt wel de opmerking dat het programma niet draait

Deze ook nog maar even verbeteren ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:44

RoamingZombie

Watching the sheeple...

En hoe zit het met respect voor de taal. Ik heb al meerder malen dat ik een tekst niet meer kon volgen vanwege de hen/hun voornaamwoorden. Het slaat nergens op. We hebben al een woord voor onzijdig, dat moet voldoende zijn. De rest maakt taal overbodig complex en ik pas er voor omdat zo te gaan gebruiken.

Ninety percent of everything is crap.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Welke specifieke dingen aan het artikel zoals het er nu staat zijn te ingewikkeld voor je?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:59
neh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:53:
[...]

In het Engels was singular they ook geen gebruikelijke constructie voor het werd gekaapt voor nonbinair gebruik. In het Engels bestaat precies dezelfde verwarring omdat na "singular they" een werkwoord in meervoud komt.
Dat is het dus wel en al eeuwen lang. Het is zelfs zo gewoon en ingesleten dat veel native English speakers het misschien wel dagelijks gebruiken zonder dat ze het door hebben. En dat geldt dus ook voor alle Engels sprekers die net zo hard ageren tegen dit gebruik van neutrale voornaamwoorden, ze doen het zelf al zonder dat ze het weten.

Voorbeelzinnetje: "Who left their food in the fridge? They can find it in the garbage can." Wat je in het Nederlands zou vertalen als "Wie heeft zijn eten in de koelkast achtergelaten? Die kan het in de vuilnisbak terugvinden."

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

neh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:58:verloedering tweaken van onze grammatica.
FTFY. Wat dacht je dat het kernidee van deze website is ;) ?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Lapa, niet vergelijkbaar. Hij/zij gaat over één persoon. De context die jij geeft voor zijn/die gaat over dat je een groep aanspreekt en je niet weet wie in de groep het betreft. Je kunt, in mijn beleving, dan dus ook niet gebruiken om specifiek een persoon aan te spreken. Je zegt toch ook niet tegen iemand. Hebben jullie zin om samen te gaan wandelen?

Strava | AP | IP | AW

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Lapa schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Dat is het dus wel en al eeuwen lang. Het is zelfs zo gewoon en ingesleten dat veel native English speakers het misschien wel dagelijks gebruiken zonder dat ze het door hebben. En dat geldt dus ook voor alle Engels sprekers die net zo hard ageren tegen dit gebruik van neutrale voornaamwoorden, ze doen het zelf al zonder dat ze het weten.

Voorbeelzinnetje: "Who left their food in the fridge? They can find it in the garbage can." Wat je in het Nederlands zou vertalen als "Wie heeft zijn eten in de koelkast achtergelaten? Die kan het in de vuilnisbak terugvinden."
Dan heb je het over een persoon in de wijzende vorm. Maar als je simpelweg schrijft, 'They are waiting' dan is het voor mij nu niet meer duidelijk of je het hebt over 1 persoon of een groep. En dat is mijn probleem met deze voornaamwoorden. En dat is nog los van dat iedereen zelf tegenwoordig zijn eigen variant bedenkt.

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16

Aiii

何これ

Iedereen die beweert dat het niet kan om geen geslacht-specifieke taal te uitten, het kan al eeuwen als het geslacht van diegene waarover je spreekt niet bekend is voor je.

Dus kan het nu ook.
Webgnome schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:54:
Je zegt toch ook niet tegen iemand. Hebben jullie zin om samen te gaan wandelen?
Nee, want je zegt "jij" en dat is ook gewoon onzijdig. The horror.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:50

de Peer

under peer review

Aiii schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:58:
Iedereen die beweert dat het niet kan om geen geslacht-specifieke taal te uitten, het kan al eeuwen als het geslacht van diegene waarover je spreekt niet bekend is voor je.

Dus kan het nu ook.

[...]

Jij is dan weer ongepast voor 'iemand' die meent meerdere persoonlijkheden te hebben.

je kunt het gewoon nooit goed doen.

[...]
Vaak zeg je dan 'hij/zij' als je het niet weet, en dat wordt vast ook niet gewaardeerd tegenwoordig...

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 06-05-2022 11:01 ]

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Dus kan het nu ook.

[...]

They are here
They don't like you
They are confusing
Who let them in
Have you met them?

In bovenstaande voorbeelden, heb ik het over 1 persoon of meerdere?

• Aiii

Aiii

何これ

RoamingZombie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:00:
[...]

They are here
They don't like you
They are confusing
Who let them in
Have you met them?

Ja want context bestaat niet. Als ik weet dat iemand komt met voornaamwoorden they/them, dan weet ik exact wie je bedoelt. Als ik een feestje heb en weet dat er meerdere mensen komen, weet ik exact over wie je het hebt. Als ik niet weet wie er voor de deur staat, heb je het ook nog correct gezegd, dus wow.

Dit zijn van die kul-argumenten. Er is geen probleem. Als je iemands voornaamwoorden niet kent mag je het ook gerust een keertje fout zeggen, geen haan die er naar zal kraaien, ook de persoon in kwestie niet.

Maar als je het weet en je gaat dan allerhande argumenten verzinnen om het vooral niet te gebruik, dan ben je respectloos. Houdt anderen in hun waarde, dan is er ook geen probleem.

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Aiii schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Ja want context bestaat niet. Als ik weet dat iemand komt met voornaamwoorden they/them, dan weet ik exact wie je bedoelt. Als ik een feestje heb en weet dat er meerdere mensen komen, weet ik exact over wie je het hebt. Als ik niet weet wie er voor de deur staat, heb je het ook nog correct gezegd, dus wow.

Dit zijn van die kul-argumenten. Er is geen probleem. Als je iemands voornaamwoorden niet kent mag je het ook gerust een keertje fout zeggen, geen haan die er naar zal kraaien, ook de persoon in kwestie niet.

Maar als je het weet en je gaat dan allerhande argumenten verzinnen om het vooral niet te gebruik, dan ben je respectloos. Houdt anderen in hun waarde, dan is er ook geen probleem.
Dat is juist het probleem. Deze zinnen fungeerde voorheen perfect zonder enige context. Wat als je meerdere mensen op een feestje verwacht, en die kunnen in groepen komen of alleen, en sommige zijn dan geen hij/zij.

They are here...

Is het dan het bevriendje stelletje, of die persoon die per se zo genoemd wil worden.

Je kant simpelweg niet ontkennen dat het taal en communicatie op deze manier gecompliceerder maakt. Ik heb echt al meerder malen gehad dat een stuk tekst op deze manier ongebrijpelijk werd.

[ Voor 3% gewijzigd door RoamingZombie op 06-05-2022 11:07 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10 09:15
RoamingZombie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:00:
[...]

They are here
They don't like you
They are confusing
Who let them in
Have you met them?

Sjah, we hebben hetzelfde met "you"; dat is jij of jullie. Is dat een probleem?

Het lijkt me sowieso niet heel moeilijk om iets neutraler te schrijven. "De man", bijvoorbeeld, is in een Tweakers artikel eigenlijk altijd irrelevant om te gebruiken.

• Aiii

Aiii

何これ

RoamingZombie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Dat is juist het probleem. Deze zinnen fungeerde voorheen perfect zonder enige context. Wat als je meerdere mensen op een feestje verwacht, en die kunnen in groepen komen of alleen, en sommige zijn dan geen hij/zij.

They are here...

Is het dan het bevriendje stelletje, of die persoon die per se zo genoemd wil worden.

Je kant simpelweg niet ontkennen dat het taal en communicatie op deze manier gecompliceerder maakt.
Zodra je de deur open doet weet je wie er voor de deur staat.

Anders koop je een videodeurbel, weet je het van tevoren.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het artikel is gecorrigeerd, Geachte Redactie is verder niet de plek om inhoudelijk de discussie aan te gaan over het gebruik van non-binaire voornaamwoorden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.