Achtergrond
Voor het huis van mijn vriendin zou ik graag een advies krijgen voor zonnepanelen op het dak. Het huis heeft een redelijk ideale ligging met een groot dak op het zuiden.Foto's
:strip_exif()/f/image/r1tND1hNsM398lfReoqi2NPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D5sIhxCMhz9N50o6oF73c6p5.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Er is aan de zuidkant ruimte voor 19 panelen. 3 rijen van 5 (portrait) en links boven nog 2 x 2 panelen (portrait). Rechts boven op het dak is er een klein dakraampje en wat dakdoorvoeren voor oa gasketel en actieve ventilatie. Deze geven geen schaduw op de plaats waar panelen komen.Schaduw
Het dak is in principe 100% schaduw vrij. Er is een kleine maar: aan de zuidwestkant van de achtertuin staat op openbare grond een eikenboom. Deze staat dusdanig ver weg dat er vanaf 1 april geen schaduw van de boom meer op het dak komt. In de late herfst, winter en vroege voorjaar is de boom ook bladloos. Met name in de winter bedekt de schaduw van de boom bijna het gehele dak, maar omdat de boom dan bladloos is, is er welliswaar schaduw, maar dit is meer 'getemperd' dan dat er echt schaduw ontstaat.Vanaf eind april tot begin november is er sprake van blad aan de boom, maar zoals aangegeven is er dan geen schaduw van de boom op het dak.
De foto is genomen op 8 maart. Dan is de boom nog bladloos. Ik hoop dat de boom weg kan, maar ben bang dat de gemeente niet zal meewerken met het neerhalen van de boom (en op een andere plaats een nieuwe boom planten)
Jaarverbruik
Op dit moment is er een zeer laag verbruik: ongeveer 1000 kWH per jaar. Er wordt echter op dit moment nog op gas gestookt en gekookt. Dit zal zeer waarschijnlijk in de toekomst veranderen naar een warmtpomp en inductieHuidige elektriciteitsaansluiting
Ik _denk_ dat er 3 fase beschikbaar is. zie foto Ik zie in ieder geval 3 40A stoppen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?Is 3 fase nodig met 19 panelen? Ik vermoed dat 19 panelen te veel is voor 1 fase, maar ik ben een absolute leek op gebied van meterkasten en electriciteit aan huis.
Als er geen 3 fase is, hoe pak ik het dan aan om 3 fase beschikbaar te krijgen?