Main + LFE of LFE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 12:56
Hoi, ik heb een probleem met mijn stereo + subwoofer set. Ik heb een denon AVR-X1100W versterker. En wanneer ik de setting Main + LFE verander naar LFE, speeld de subwoofer niks af. Hij gaat dan ook na een tijdje zelfs automatisch uit.

Een bijkomend probleem is dat mijn twee zuilspeakers, constant alle tonen doorkrijgen die er worden afgespeeld. En dus ook hele lage zoals 20hz. Het maakt niet uit of ik de setting “small” of “large” verander, de zuilspeakers spelen tonen zo laag als 20hz af. (Niet goed want dat kunnen ze helemaal niet maar je hoort ze kraken/brommen omdat ze het wel doen).

Op internet heb ik gelezen dat als je de speakers op “small” zet, alle tonen onder je crossover instelling naar de subwoofer gaan, bij mij dus niet want mijn zuilspeakers blijven bass afspelen. Met een crossover op 110hz lijkt het mij niet dat ze 20hz zouden moeten spelen.

Ik heb heel veel forums/sites gelezen en volgens elke site zouden de instellingen voor wat ik wil, op small en LFE moeten staan. Maar dan heb ik dus geen geluid uit mijn subwoofer… En ik wil niet dat mijn zuilspeakers hele lage tonen doorkrijgen, daar heb ik immers mijn subwoofer voor.

Wat moet ik nu instellen zodat het wel werkt zoals ik wil? Of is er misschien iets met mijn reciever?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik had ooit begrepen dat main+LFE betekend dat de bassen welke aan de main speakers worden aangeboden ook naar de subwoofer gaan en bij LFE alleen het subwoofer kanaal in dolby en aanverwante varianten.

Dus main+LFE is volgens mij correct. Daarnaast dan wel je crossover frequentie verhogen tot wat jouw speakers aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
mjvdzwet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:36:
Ik had ooit begrepen dat main+LFE betekend dat de bassen welke aan de main speakers worden aangeboden ook naar de subwoofer gaan en bij LFE alleen het subwoofer kanaal in dolby en aanverwante varianten.

Dus main+LFE is volgens mij correct. Daarnaast dan wel je crossover frequentie verhogen tot wat jouw speakers aankunnen.
Aah okeey dat verwarde mij nog een beetje. Dus op LFE krijgt de subwoofer alleen geluid door als de bron .1 heeft. En ik test nu met spotify dat is 2.0 denk ik, waardoor de sub dus niks afspeeld.

Dus Main + LFE is goed. Maar naast dat “small” of “large” voor mij geen hoorbaar verschil maken, en de speakers nogsteeds kraken bij tonen van 20hz. Maakt ook de crossover instelling geen verschil. Ik heb de crossover voor de torens net zelfs op 250hz gezet, en nogsteeds kraken ze als ik een 20hz test tone afspeel, sterker nog het gebrom klinkt precies even hard als dat de crossover op 40hz staat.

Ik weet dat een crossover niet letterlijk de tonen weghaalt, maar ze steeds zachter afspeeld hoe lager de toon. Maar 20hz naar de zuilspeakers terwijl de crossover op 250hz staat?? Dat begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:09
Geeft de Denon wel aan dat je subwoofer aanstaat, met test tonen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Kraken van de speakers vind ik sowieso vreemd... klinkt bijna als of er een output relais niet helemaal goed meer is.

Dit heb ik gehad op mijn vorige Denon. Daar maakte de output relais geen goed contact meer en dit veroorzaakte kraken vooral bij hogere stromen.

Is de versterker nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
mjvdzwet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:56:
Kraken van de speakers vind ik sowieso vreemd... klinkt bijna als of er een output relais niet helemaal goed meer is.

Dit heb ik gehad op mijn vorige Denon. Daar maakte de output relais geen goed contact meer en dit veroorzaakte kraken vooral bij hogere stromen.

Is de versterker nieuw?
Nee ik zei het verkeerd ze kraken niet echt, het is meer zoon “pop” zodra ik op play klik van een 20hz note. Dat is volgensmij normaal, heb ik bij alle andere versterkers die ik heb ook. Bij een hele lage noot hoor ik bij elke versterker altijd een soort kraakje als ik het op pauze zet. Maar ze brommen wel hard dus ze spelen (of proberen) die lage bassen gewoon af. En dat wil ik niet…

En ik heb net in de handleiding gekeken, volgens denon staat de instelling Main + LFE of LFE standaard op LFE, en dan hoort de subwoofer alle lagen tonen te spelen. Bij Main + LFE spelen de andere speakers de lage tonen met de subwoofer mee.

Maar op LFE heb ik EN geen geluid uit de subwoofer EN spelen mijn torens alsnog hele lage bassen…. Compleet het tegenovergestelde van wat het zou moeten doen volgens de handleiding….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Arjantje72 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:54:
Geeft de Denon wel aan dat je subwoofer aanstaat, met test tonen bijvoorbeeld?
Net getest, bij test tonen speeld de subwoofer wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik neem aan zoals @Arjantje72 ook al aan gaf dat je wel hebt aangegeven dat je een subwoofer hebt in de configuratie.

Speelt de subwoofer nu wel eens mee, en is dat dan op main+LFE, of nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
mjvdzwet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:11:
Ik neem aan zoals @Arjantje72 ook al aan gaf dat je wel hebt aangegeven dat je een subwoofer hebt in de configuratie.

Speelt de subwoofer nu wel eens mee, en is dat dan op main+LFE, of nooit?
Uiteraard, in de settings staat er bij subwoofer “ja” en speakers staan op “small”.

Subwoofer speelt mee als ik de setting op Main+LFE heb staan

Bij testtonen speeld de subwoofer ook gewoon af.

Ik ben nog ergens achter gekomen in de handleiding, als je de instelling van de lage tonen op “LFE” set, terwijl de speakers op “Large” staan, dan krijgt de subwoofer soms geen tonen door. Maar dit is niet het probleem bij mij want de speakers staan op “small”.

[ Voor 26% gewijzigd door dnh300 op 05-05-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Maar LFE zijn alleen de .1 kanalen...

Ik heb zelf mijn versterker wel op main+LFE staan, maar mijn fronts wel op large, met een crossover van 40Hz.

Kan je testen met LFE en een x.1 bron?

Misschien is dit nog een aardig artikel: https://boomspeaker.com/lfe-vs-main/

[ Voor 19% gewijzigd door mjvdzwet op 05-05-2022 20:25 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnh300
mjvdzwet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:17:
Maar LFE zijn alleen de .1 kanalen...

Ik heb zelf mijn versterker wel op main+LFE staan, maar mijn fronts wel op large, met een crossover van 40Hz.

Kan je testen met LFE en een x.1 bron?

Misschien is dit nog een aardig artikel: https://boomspeaker.com/lfe-vs-main/
Hmm het lijkt nu wel te werken. Ik heb mijn reciever gereset. En nu met deze instellingen:

-Speakers op small
-lage tonen alleen LFE
-crossover 80hz

De 20hz tone is nog te horen uit de torens, maar misschien omdat de testtone het enigste is wat er op het moment word afgespeeld. Met liedjes zijn de lage bassen nu niet zo hoorbaar meer met de subwoofer uit.

Als ik de setting nu op Main + LFE zet, klinkt de subwoofer ineens vele malen harder en moet ik de gain knop op zoon 25% zetten. Met de setting op LFE staat de gain bijna op 50%.

Ik denk dat ik er nu vanaf moet blijven :)

Nog even een toevoeging, eerst speelde mijn torens net met bijvoorbeeld het liedje “put on” van young jeezy enorm diepe bassen. Nu hoor ik bijna geen bass uit de torens komen met dit nummer! En voegt de subwoofer precies de bass tonen toe die ik mis! Dus ik ga nu maar niks meer aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door dnh300 op 05-05-2022 20:39 ]

Pagina: 1