Toon posts:

Backup op een Cobalt server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een gigantische crash van de server van onze provider (blikseminslag, kloteweer :( ) ben ik er achter gekomen hoe belangrijk het is om te backuppen. De enige backup die we hadden was van een dikke maand terug. Gewoon via FTP gebackupped.
Nu willen we gaan backuppen door middel van de mogelijkheid die de cobaltserver biedt. Op de siteadminpagina staat de mogelijkheid om een .raq bestand naar je computer te sturen of met regelmaat naar een FTP server te sturen.
Weet iemand wat dit .raq bestand is? Backup je op deze manier ook je SQL database? Of alleen je webfiles?
En als ik van de mogelijkheid gebruik maak om eenmalig alles te backuppen en vervolgens alleen nog maar de bestanden die de afgelopen dagen zijn bewerkt, kun je dan vervolgens na een complete crash weer alles terugzetten?
Ik heb ook iets gelezen over een legato client. Hoe werkt dat? Kan ik dat op mijn win98 computer draaien? Is dat makkelijker? En freeware....?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben dergelijke files ook wel eens op een cobalt gebruikt. De .raq file is gewoon een compressed file. De standaard locatie /usr/local/mysql/var (oid) wordt niet gebackuped. Ik heb deze op de nieuwe raqs met een link (ln -s) in de /home/sites/home geplaatst. Hier vindt je een proggeltje om ze .raq header eraf te slopen en dan heb je gewoon een tar file.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Topicstarter
En het restoren van zo'n backup? Hoe gaat dat in z'n werk? En dat backuppen van alleen de bestanden die onlangs bewerkt zijn?
En die link naar je database, hoe gaat dat dan?

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou niemand die hier nog iets vanaf weet?....

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Over hoe je een symbolic link aanlegt heb ik je al een voorbeeld gegeven, als dat niet genoeg is probeer de manualpages (man ln).

Betreffende het terugzetten van backups: eerst in ontwikkel omgeving proberen. Proberen = weten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 augustus 2001 13:59 schreef twixx oa. het volgende:
Proberen = weten.
Wij huren gewoon ruimte op die server. En wij dat ben ik in principe niet. Ik ben gewoon webmaster voor de hobby en betaal (en ontvang) geen cent. Beetje zonde dus om degene die betaalt op kosten te jagen omdat ik een beetje aan het proberen ben.

Verwijderd

Iedere dag een backup maken op tape-drive o.i.d. bleek te duur zijn (iets van 400 piek per maand).
Ik heb daarom zelf maar een scriptje gemaakt voor Cobalt die /home/sites, /var/lib/mysql, /usr/local/apache backupt.
Simpel Perl scriptje en het werkt prima.
Backups gewoon met tar en gzip en in de /etc/cron.daily zetten.
Bij de control panel van de Raq liep ik toch altijd tegen dingen aan die ik anders wilde dan daarmee mogelijk was :)

Scriptje upload iedere nacht de backups naar de FTP-server op me werk.
Je 1 keer per week een full backup kunnen maken en andere 6 dagen een incremental backup.

Als je Perl scriptje wil hebben moet je maar ff reactie geven ofzo

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 20:08 schreef SoiA het volgende:

<knip>

Je zou me daar erg blij mee maken :)
carnifex@home.nl

Verwijderd

Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met de backup mogelijkheden van de raq.

Volgens mij is het gewoon verstandig om altijd een backup op je pc te hebben.
Zodat je deze als er iets gebeurt met ftp weer kan uploaden.
Maar goed daar heb je nu dus niets aan.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 00:16 schreef topstep het volgende:
Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met de backup mogelijkheden van de raq.

Volgens mij is het gewoon verstandig om altijd een backup op je pc te hebben.
Zodat je deze als er iets gebeurt met ftp weer kan uploaden.
Maar goed daar heb je nu dus niets aan.
Klopt, maar om nou iedere week 17Gb te gaan downloaden is nou ook niet wat de bedoeling moet zijn ;)

Met het script van SoiA (Thanks!) maak ik nu dus een tarball die op een 2e disk in de cobalt wordt weggeschreven. Dit gebeurd iedere dag.

Vervolgens laat ik 1x per week de meest recente backup kopieeren naar een andere server in het netwerk. Dit omdat een 2e disk in dezelfde server niet veilig is bij "hackaanvallen" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Iedere dag een backup maken op tape-drive o.i.d. bleek te duur zijn (iets van 400 piek per maand).
Ik heb daarom zelf maar een scriptje gemaakt voor Cobalt die /home/sites, /var/lib/mysql, /usr/local/apache backupt.
Bij de control panel van de Raq liep ik toch altijd tegen dingen aan die ik anders wilde dan daarmee mogelijk was :)

Je 1 keer per week een full backup kunnen maken en andere 6 dagen een incremental backup.

SoiA, zou je mij dat script ook even kunnen mailen? Michiel@dekoets.nl (die werkt nu ondertussen weer...)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 00:32 schreef Tredecim het volgende:

[..]

Vervolgens laat ik 1x per week de meest recente backup kopieeren naar een andere server in het netwerk. Dit omdat een 2e disk in dezelfde server niet veilig is bij "hackaanvallen" ;)
En bij blikseminslagen :(

Verwijderd

http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?s=&threadid=19113

en gebruik nooit de .raq files dat werkt voor geen meter zie ook de search op het forum van hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:45 schreef shadowbreed het volgende:
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?s=&threadid=19113

en gebruik nooit de .raq files dat werkt voor geen meter zie ook de search op het forum van hierboven
Bedankt! Helaas heb ik geen admin toegang, maar ik heb het adres doorgespeeld.

Verwijderd

Standaard heeft de Cobalt wel goede backup mogelijkheden zoals ook uitgelegd staat in de user manual dat bij de Cobalt wordt geleverd (althans door VIA Networks).

Dit zijn volgens mij gewoon programma's waarvoor Cobalt/SUN een licentie voor heeft gekocht, speciaal voor de Raq's.

Ik heb ze nog nooit gebruikt maar misschien dat deze programma's bieden wat je nodig hebt :)

Verwijderd

Ik wil het scriptje van SoiA ook wel. Kan iemand me het mailen? jhorsman@dds.nl
Pagina: 1