UNOX: The worst operating system
hoe ziet het eronder eruit?
kan je er met een sleutel of botte schroevendraaier in prikken?
Ga je de badkamer vernieuwen?
Hmmm ja ik heb twee linker handen en we gaan over 3 weken verhuizen. Althans dat is het plan. Ik ben een beetje in paniek op dit moment.Korvaag schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:30:
Hier ook gehad. Lek in de vloer van de badkamer. Hier was het een niet waterdicht gemonteerde doucheput. Als je ging douchen lekte het water dus via de rand van de put onder de tegels en stroomde het via de dekvloer naar de omliggende ruimtes. Heb hier vloerbedekking kunnen vervangen omdat het onder de schimmel zat. Ik zou dus eens de doucheput controleren. Hier was de put zonder kitrand gemonteerd wat helemaal niet werkt natuurlijk. Er is een speciale kitrand ingezet en daarna was het probleem verholpen.
Eerste verdieping, eronder lijkt geen schade te zijn (althans nog niet)Silent7 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:30:
welke verdieping?
hoe ziet het eronder eruit?
kan je er met een sleutel of botte schroevendraaier in prikken?
Ga je de badkamer vernieuwen?
Schroevendraaier laat wel iets van een afdruk achter maar niet veel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
en ik neem aan dat je iets met de badkamer gaat doen, goed oplettten dat het waterdicht is dus
Hmja, kwestie van de douche niet gebruiken totdat het gerepareerd is en geen vloer leggen voordat het droog is. Ik heb hier een week of twee in bad gedouchedFrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:34:
[...]
Hmmm ja ik heb twee linker handen en we gaan over 3 weken verhuizen. Althans dat is het plan. Ik ben een beetje in paniek op dit moment.
Check trouwens wel even of het geen oude lekkage is. Als dit gewoon droog is kan het ook nog van een oud defect zijn. Die kringen blijf je namelijk ook als het droog is gewoon zien.
Laat gewoon even een loodgieter langskomen. Die kan vast meten of het daadwerkelijk vochtig is. Als het trouwens een koophuis is, kan dit nog een verborgen gebrek zijn, maar dat valt een beetje buiten dit topic denk ik.
UNOX: The worst operating system
Ik denk het bad…phYzar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:39:
Gezien de vochtplek een redelijke cirkel is, wat zit er in het hart van de cirkel?
JaphYzar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:39:
Gezien de vochtplek een redelijke cirkel is, wat zit er in het hart van de cirkel?
misschien een lekkende thermostaatkraan in de badkamerwand?
gewaarwordingshorizon
Gemakkelijke redenatie van jou..The Eagle schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:38:
Als jij de woning net gekocht hebt lijkt me dat een gebrek waarvoor je de verkoper gewoon aansprakelijk kunt stellen.
Hoe bewijs je dat de verkopers dit wisten, als hij dit zelf pas heeft ontdekt na het verwijderen van de vloer + je aan het verdiep eronder er niets van ziet?
Los van de discussie of het nu wel of niet een verborgen gebrek zit, zit ik wel met het probleem dat wij per 25 gaan verhuizen, 1 juni wordt mijn woning opgeleverd….. en we zitten dus zonder vloer.bottom line schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:44:
[...]
Gemakkelijke redenatie van jou..
Hoe bewijs je dat de verkopers dit wisten, als hij dit zelf pas heeft ontdekt na het verwijderen van de vloer + je aan het verdiep eronder er niets van ziet?
Maar die vloer heb je toch zelf uitgebroken? Wat is je reden waardoor dit een probleem wordt over 3 weken? De vochtigheid van de vloer?FrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:45:
[...]
Los van de discussie of het nu wel of niet een verborgen gebrek zit, zit ik wel met het probleem dat wij per 25 gaan verhuizen, 1 juni wordt mijn woning opgeleverd….. en we zitten dus zonder vloer.
Zet een droger in deze regio, draai de watertoevoer dicht van de badkamerregio, en probeer zo snel mogelijk de oorzaak te vinden.
Vloer kan je ondertussen terugleggen, en dan zit je enkel nog met het probleem van de badkamer (wat erger is dan geen vloer)
Veroordeel niet, verwonder u slechts
bottom line schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:49:
[...]
Maar die vloer heb je toch zelf uitgebroken? Wat is je reden waardoor dit een probleem wordt over 3 weken? De vochtigheid van de vloer?
Zet een droger in deze regio, draai de watertoevoer dicht van de badkamerregio, en probeer zo snel mogelijk de oorzaak te vinden.
Vloer kan je ondertussen terugleggen, en dan zit je enkel nog met het probleem van de badkamer (wat erger is dan geen vloer)
Ja dat is op zich zo. Nu moet ik dus wel zsm een betrouwbare loodgieter zien te vinden.No Hands schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:54:
Je kunt prima leven zonder vloer voor een tijdje.
De muur is een uitbouw geweest, dus die is niet van beton.Zenomyscus schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:08:
Ik vind het gek dat die perfecte cirkel een hart heeft dat achter de muur ligt. Ik zou dat niet verwachten omdat de vloerdelen, hout zo te zien, meestal tot aan de muur lopen. Dan moet het vocht dus ook door de muur gaan. Maargoed, ik ben benieuwd wat het is. Ik ga binnenkort ook verhuizen, dus ik hoop zoiets niet tegen te komen
Voel gewoon met de binnenkant je handpalm of het vochtig is en herhaal dat (met droge handen) op een optisch droge plek.
Voel ook met een vingertop (zacht drukken) of je verschil voelt tussen "nat" en "droog".
Vervolgens bel je even de vorige eigenaar en zeg je dat je een vochtplek heb ontdekt waarvan je wil weten of zij dit ooit hebben gefixed of dat het voor hun ook nieuw is.
Voor het zelfde geld ligt het er al 15 jaar en wordt het niet natter / groter : vocht blijf je altijd zien als je het niet bewerkt.
Of zouden er geen kringels ontstaan omdat er een vloer op lag?
(edit: als t niet opdroogt, zijn er geen kringels...duh)
[ Voor 9% gewijzigd door The_BoKmeester op 05-05-2022 19:30 . Reden: kringelgezeik van mij... ]
Een praktische methode om dit te controleren, als je geen vochtmeter hebt ,is door op een bepaalde plaats een plastic zak of folie neer te leggen die rondom wordt vastgeplakt met tape.
Als daar na een dag geen condens inzit is het een oude vochtplek. (zeker omdat je niks ziet aan het plafond eronder en het formaat doet vermoeden dat er zeker eronder ook iets te zien zou moeten zijn).
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Goede tip. Ik merk wel dat het vochtig is. Het stucwerk, althans de resten daarvan, blijft eraan plakken. Ook kan ik er met mijn nagel een kleine streep intrekken terwijl dit in het andere deel van het beton niet gaat.mjjveldt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:01:
Normaal gesproken wordt dit gecontroleerd met een vochtmeter. Als
Een praktische methode om dit te controleren, als je geen vochtmeter hebt ,is door op een bepaalde plaats een plastic zak of folie neer te leggen die rondom wordt vastgeplakt met tape.
Als daar na een dag geen condens inzit is het een oude vochtplek. (zeker omdat je niks ziet aan het plafond eronder en het formaat doet vermoeden dat er zeker eronder ook iets te zien zou moeten zijn).
Ik ben ondertussen naarstig op zoek naar een loodgieter. Klaarblijkelijk is onze nieuwe buurman op nummer 3 een loodgieter en de verkoper heeft hem gevraagd morgen even langs te komen.
To be continued. Het gaat me niet eens om wie dit nu moet betalen, maar dat het opgelost wordt. Ik wil daar gewoon fijn wonen met de wederhelft.
Zie mijn reactie. Het lijkt toch echt vochtig te zijn. Klets nat is het iig niet.b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:21:
Is het niet gewoon een oud (en inmiddels gerepareerd) lek?
Voel gewoon met de binnenkant je handpalm of het vochtig is en herhaal dat (met droge handen) op een optisch droge plek.
Voel ook met een vingertop (zacht drukken) of je verschil voelt tussen "nat" en "droog".
Vervolgens bel je even de vorige eigenaar en zeg je dat je een vochtplek heb ontdekt waarvan je wil weten of zij dit ooit hebben gefixed of dat het voor hun ook nieuw is.
Voor het zelfde geld ligt het er al 15 jaar en wordt het niet natter / groter : vocht blijf je altijd zien als je het niet bewerkt.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 10:44
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dat de vloer er niet in ligt als je gaat verhuizen, lijkt me geen onoverkomelijk probleem. De lekkage komt niet uit deze kamer, maar uit de badkamer. Dus als de vloer droog is, kun je die verder gewoon gebruiken. Eventueel sla je daar alleen wat dingen op. Badkamer gebruik je niet, tot duidelijk is waar het probleem zit.
Ik snap niet goed wat je bedoelt met de muur die eerst een uitbouw was (?). Het lijkt erop dat het water onder die muur door is gelopen. Kan dat? Staat het bad aan de andere kant tegen die muur?
Wat ben je met badkamer van plan? Moet daar iets gesloopt/verwijderd worden of juist niet? Je zou tegels rond het bad kunnen verwijderen om te kijken hoe het er daar uit ziet?
http://www.tiedema.nl/lekdetectie/
Al het goeie.......
Volgens mij is dat bij een verborgen gebrek niet relevant, sterker nog als ze het wisten hadden ze het vanwege de meldplicht moeten melden.bottom line schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:44:
[...]
Dat zij het niet wisten maakt het niet minder een verborgen gebrek.
Nee, voor zover ik kan zien niet. Maar goed ik heb 2 linker handen en 2 linker benen, dus verstand heb ik er niet vantweakduke schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:20:
Is er geen zichtbare schade aan het kit, voeg en tegelwerk in de badkamer?
Ja, hoe gaan die hier mee om? Wij hebben dus sinds 28 april (leveringsdatum) een opstalverzekering, maar deze schade is natuurlijk eerder ontstaan. Hoe gaan ze daar mee om?Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:36:
Je kunt sowieso je verzekering bellen om eventuele schade te claimen. Sommige verzekeraars hebben een service die je helpt de oorzaak op te sporen en de schade te herstellen. Uit eigen ervaring weet ik dat Interpolis dat doet. Maar een behulpzame buurman is ook heel fijn voor opsporen en verhelpen van het probleem.
Dat de vloer er niet in ligt als je gaat verhuizen, lijkt me geen onoverkomelijk probleem. De lekkage komt niet uit deze kamer, maar uit de badkamer. Dus als de vloer droog is, kun je die verder gewoon gebruiken. Eventueel sla je daar alleen wat dingen op. Badkamer gebruik je niet, tot duidelijk is waar het probleem zit.
Ik snap niet goed wat je bedoelt met de muur die eerst een uitbouw was (?). Het lijkt erop dat het water onder die muur door is gelopen. Kan dat? Staat het bad aan de andere kant tegen die muur?
Wat ben je met badkamer van plan? Moet daar iets gesloopt/verwijderd worden of juist niet? Je zou tegens rond bad kunnen verwijderen om te kijken hoe het er daar uit ziet?
De muur die je op de tweede foto ziet, waar het water onderdoor komt, is een uitbouw van de badkamer. Kortom: De badkamer is 10 jaar geleden vergroot, in de kamer ernaast. Dit om een bad te plaatsen. Het bad zit dan inderdaad ook aan de andere kant van de muur.
Badkamer is verder in prima staat, dus we wilde hem eigenlijk houden.
Anoniem: 1271350
Verborgen gebrek hoeft niet bekend te zijn geweest bij de verkoper om het een verborgen gebrek te noemen en toch aansprakelijk te zijn.bottom line schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:44:
[...]
Ik ben zelf (civiel) jurist, en ik denk dat je hier als koper wel wat mee kan. Simpel gezegd gaat het bij verborgen gebreken om gebreken waardoor je de woning niet normaal kan gebruiken, en die je bij de bezichtiging niet had kunnen of hoeven zien. Dat lijkt me hier het geval, je gaat immers niet een vloer eruit trekken om te kijken of het onderliggende beton oké is. En het gevolg is dat de badkamer, en die kamer ernaast, nu niet normaal te gebruiken zijn. Ook een technische keuring dekt daar niet tegen. Zoals ik zei, het plafond is bijv niks aan te zien.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Verborgen gebrek hoeft niet bekend te zijn geweest bij de verkoper om het een verborgen gebrek te noemen en toch aansprakelijk te zijn.
Maar goed, dat is gelijk hebben. Dan heb je nog de tweede stap, gelijk krijgen. Het is natuurlijk maar de vraag of een eventuele procedure het waard is.
Hoe dan ook, het moet op korte termijn opgelost worden. Dus daarvoor sta ik in beginsel aan de lat. We moeten immers verder.
Opstalverzekering dekt het overigens niet, die zeggen inderdaad dat het een verborgen gebrek is.
Wat mij nu nog bezig houdt is, waar moet ik aan denken kwa kosten? Een paar honderd euro, een paar duizend of bijvoorbeeld 10k? Ik heb hier geen ervaring mee.
[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 05-05-2022 21:16 ]
Ah zo een uitbouw. Dat wekt de indruk dat het inderdaad onder de muur door komt. Die muur is waarschijnlijk met een houten of metalen frame aan plafond en grond bevestigd. Maar water gaat daar gewoon onderdoor als het niet goed gekit is. Verklaart waarom het rondom uitloopt. Water gaat immers niet zo mooi rond ‘de hoek om’.FrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Nee, voor zover ik kan zien niet. Maar goed ik heb 2 linker handen en 2 linker benen, dus verstand heb ik er niet van![]()
[...]
Ja, hoe gaan die hier mee om? Wij hebben dus sinds 28 april (leveringsdatum) een opstalverzekering, maar deze schade is natuurlijk eerder ontstaan. Hoe gaan ze daar mee om?
De muur die je op de tweede foto ziet, waar het water onderdoor komt, is een uitbouw van de badkamer. Kortom: De badkamer is 10 jaar geleden vergroot, in de kamer ernaast. Dit om een bad te plaatsen. Het bad zit dan inderdaad ook aan de andere kant van de muur.
Badkamer is verder in prima staat, dus we wilde hem eigenlijk houden.
Is de muur wel helemaal droog?
Ik zou kitranden van bad inspecteren, en alle aansluitingen/afvoer. En dan vervolgens toch enkele tegels van het bad verwijderen. Als daar het probleem zit, moet het er toch uit. En een bad kun je nog wel makkelijk herbetegelen in een tegel in een accentkleur.
Over de verzekering: jij hebt nu het probleem. Laat de verzekering maar kijken of ze het bij de vorige bewoners kunnen/willen verhalen. Het kan immers best zo zijn dat de schade afgelopen week is ontstaan? Je hebt er nou net een verzekering voor om dat allemaal zelf niet te hoeven uitzoeken.
(Dat is dan de rechtsbijstand die het uitzoekt, als het een verborgen gebrek is)
Hangt een beetje van de oorzaak af en van wat nodig is om het te fixen. Is het een kwestie van kitranden vervangen (hoe zien die eruit?), dan kun je dat zelf doen en ben je met een paar tientjes klaar. Zou het lek in een leiding/afvoer in de vloer zitten die moet worden opgebroken, dan heb je veel herstelschade. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet; dan zou het zich niet horizontaal maar verticaal verspreiden. Dit ziet er toch meer uit als een plas water. Dus kitranden vervangen, of eventueel een aansluiting/koppeling lijkt mij het meest logisch. Dat lijkt me hooguit een paar honderd euro, vooral afhankelijk van die tijd die het kost om het te vinden en te herstellen.FrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:08:
[...]
Wat mij nu nog bezig houdt is, waar moet ik aan denken kwa kosten? Een paar honderd euro, een paar duizend of bijvoorbeeld 10k? Ik heb hier geen ervaring mee.
Hmmm mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou het nog meevallen. Zijn er nog herstelwerkzaamheden te verwachten aan het beton zelf? Of is dat een kwestie van drogen?Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:26:
[...]
Hangt een beetje van de oorzaak af en van wat nodig is om het te fixen. Is het een kwestie van kitranden vervangen (hoe zien die eruit?), dan kun je dat zelf doen en ben je met een paar tientjes klaar. Zou het lek in een leiding/afvoer in de vloer zitten die moet worden opgebroken, dan heb je veel herstelschade. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet; dan zou het zich niet horizontaal maar verticaal verspreiden. Dit ziet er toch meer uit als een plas water. Dus kitranden vervangen, of eventueel een aansluiting/koppeling lijkt mij het meest logisch. Dat lijkt me hooguit een paar honderd euro, vooral afhankelijk van die tijd die het kost om het te vinden en te herstellen.
Kitranden zien er voor zover ik kan zien goed uit. Daar komt bij dat ik niet zie waar het water uit het bad echt in aanraking zou moeten komen met die randen. Als ik, als leek, zou zeggen waar het hem in zit dan zou ik mijn geld zitten op een lek in de afvoer ofzo. Gelukkig kunnen we het financieel dekken, maar het is gewoon ruk aangezien we over 3 weken simpelweg moeten verhuizen.
[ Voor 4% gewijzigd door FrankoNL op 05-05-2022 21:33 ]
Of een afvoer pijp van de wastafel/wasmachine? Of bij een ingebouwd toilet?
[ Voor 34% gewijzigd door Nijl op 05-05-2022 21:39 ]
You are NIJL-ed!
Ik denk niet dat een radiator zo'n lek veroorzaakt. De CV is dan allang in lage druk fout gesprongen. Je moet als vorige bewoner wel heel naïef zijn om dan elke keer weer de CV bij te vullen.Nijl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:33:
Hangt er niet ergens een radiator in de hal/slaapkamer die misschien lekt ?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
gewoon drogen als het lek niet in de vloer zit.FrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:32:
[...]
Hmmm mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou het nog meevallen. Zijn er nog herstelwerkzaamheden te verwachten aan het beton zelf? Of is dat een kwestie van drogen?
Bijvoorbeeld als je doucht in het bad en het water langs de tegels de rand in loopt. Of het bad is recent een keer helemaal overgelopen.Kitranden zien er voor zover ik kan zien goed uit. Daar komt bij dat ik niet zie waar het water uit het bad echt in aanraking zou moeten komen met die randen.
En verder: rustig blijven ademhalen. Ik begrijp dat het heel stresserig is zo vlak voor de verhuizing, maar in het allerergste geval kun je je badkamer niet meteen volledig gebruiken. Dat is altijd wel te regelen. Elders in het huis zijn wateraanslutiingen gewoon in gebruik, dus iedereen kan schoon worden met washand en een sopje. Accepteer dat je altijd tegenslag kunt hebben bij zo’n verhuizing/verbouwing. Achteraf lach je erom. En met een beetje mazzel komen er warme weken aan en kun je buiten douchen.
Dat geroeptoeter over verborgen gebreken heb je niets aan. Is leuk theoretisch, nu de praktijk nog. Moet je de verkoper nog in staat stellen om het te herstellen etc etc. Kost bergen aan tijd en zeker geen gelopen race.
Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:52:
[...]
gewoon drogen als het lek niet in de vloer zit.
[...]
Bijvoorbeeld als je doucht in het bad en het water langs de tegels de rand in loopt. Of het bad is recent een keer helemaal overgelopen.
En verder: rustig blijven ademhalen. Ik begrijp dat het heel stresserig is zo vlak voor de verhuizing, maar in het allerergste geval kun je je badkamer niet meteen volledig gebruiken. Dat is altijd wel te regelen. Elders in het huis zijn wateraanslutiingen gewoon in gebruik, dus iedereen kan schoon worden met washand en een sopje. Accepteer dat je altijd tegenslag kunt hebben bij zo’n verhuizing/verbouwing. Achteraf lach je erom. En met een beetje mazzel komen er warme weken aan en kun je buiten douchen.
Haha ik wou dat ik jullie positiviteit hadColeJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:55:
Geen stres! Een loodgieter bellen en het lek opsporen. Misschien is het wel een kitnaadje oid.
Dat geroeptoeter over verborgen gebreken heb je niets aan. Is leuk theoretisch, nu de praktijk nog. Moet je de verkoper nog in staat stellen om het te herstellen etc etc. Kost bergen aan tijd en zeker geen gelopen race.
Morgen komt er iemand kijken, blijkbaar woont 2 huizen verder een loodgieter, dus we wachten af. We gaan dus sowieso een tijdje op beton leven boven
Als de leiding in de grond echt zou lekken zou je denken dat het probleem zich ook naar beneden verplaatst. Zoals ik zei, de cv zit eronder (rare locatie i know) en een deel van het plafond in de woonkamer en daar zie ik tot nu toe geen schade aan.
Overigens is de muur volgens mij wel droog, althans het stucwerk wat er deze week opgesmeerd is, is gewoon netjes gedroogd.
Geluk bij ongeluk: als we hadden besloten het tapijt wat er lag te handhaven dan hadden we dit nooit geweten.
[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 05-05-2022 22:08 ]
Wij hadden hier iets soortgelijks en dat was na een week wel droog. Je zag het met de dag opdrogen.FrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:51:
Een vraag die ik nog wel heb is hoelang moet zoiets drogen? Het beton dan bedoel ik.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
snap ik hoor! Ik had drie maanden na aankoop eerste huis een lekkage waarbij het water over de hele breedte van de slaapkamer langs de muur gutste. Ik voorzag al een totale dakvernieuwing, maar bleek een iets te lage loodslab in combinatie met hoosbuien uit niet gebruikelijke windrichting te zijn. Beetje lood toevoegen deed wonderen en kostte niet veel. Dus je weet: de mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.FrankoNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:06:
[...]
Haha ik wou dat ik jullie positiviteit had. Het is onze eerste gezamenlijke koopwoning, dus het is allemaal nieuw voor ons. Wij zagen de rekening al gigantisch oplopen.
Kan deze lekkage na oplevering zijn ontstaan? Bijvoorbeeld bij het schoonspoelen van gereedschap in de badkuip? Of bij het schoonspoelen van de muren na het schoonspoelen van het gereedschap?Als de leiding in de grond echt zou lekken zou je denken dat het probleem zich ook naar beneden verplaatst.
(..)
Overigens is de muur volgens mij wel droog, althans het stucwerk wat er deze week opgesmeerd is, is gewoon netjes gedroogd.
Of,bij het schoonmaken van de badkamer voor het verhuizen? Ik vind het nogal een plas water en kan me bijna niet voorstellen dat dat lang nat is geweest zonder dat bewoners dat gemerkt hebben.
… was dat tapijt dan niet ook kletsnat? Dat vind ik eigenlijk nog het vreemdst.Geluk bij ongeluk: als we hadden besloten het tapijt wat er lag ..
Hmm ja dat zou kunnen natuurlijk. Er waren immers stukadoors aan de gang maar als ik het zie hebben ze met name de douche gebruikt voor water.Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:17:
[...]
snap ik hoor! Ik had drie maanden na aankoop eerste huis een lekkage waarbij het water over de hele breedte van de slaapkamer langs de muur gutste. Ik voorzag al een totale dakvernieuwing, maar bleek een iets te lage loodslab in combinatie met hoosbuien uit niet gebruikelijke windrichting te zijn. Beetje lood toevoegen deed wonderen en kostte niet veel. Dus je weet: de mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.
[...]
Kan deze lekkage na oplevering zijn ontstaan? Bijvoorbeeld bij het schoonspoelen van gereedschap in de badkuip? Of bij het schoonspoelen van de muren na het schoonspoelen van het gereedschap?
Of,bij het schoonmaken van de badkamer voor het verhuizen? Ik vind het nogal een plas water en kan me bijna niet voorstellen dat dat lang nat is geweest zonder dat bewoners dat gemerkt hebben.
[...]
… was dat tapijt dan niet ook kletsnat? Dat vind ik eigenlijk nog het vreemdst.
Maar aan de andere kant, dan zou het laminaat wat er lag in de kamer van de uitbouw ook doorweekt moeten zijn. Maar dat was niet zo. Ook de vloerbedekking in de gang was inderdaad niet nat, dat viel mij ook al op..
Het is ook niet dat de vloer kletsnat is. Het is licht vochtig. Als je je hand erop legt is het koud en het stucwerk blijft eraan plakken. Daarnaast kan je er dus wat meer een streep in trekken met een schroevendraaier als bij het droge deel. Daar maak ik dus uit op dat er wel vocht in zit.
Vandaag is de loodgieter die hier op nummer 3 woont langsgeweest, zijn inschatting: de vlek krimpt (is ook zo, ik maak elke dag foto’s) dus de kans dat het een leiding is, acht hij heel klein. Door de constante druk die daar op staat zou de vloer dan nat moeten blijven.Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:17:
[...]
snap ik hoor! Ik had drie maanden na aankoop eerste huis een lekkage waarbij het water over de hele breedte van de slaapkamer langs de muur gutste. Ik voorzag al een totale dakvernieuwing, maar bleek een iets te lage loodslab in combinatie met hoosbuien uit niet gebruikelijke windrichting te zijn. Beetje lood toevoegen deed wonderen en kostte niet veel. Dus je weet: de mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.
[...]
Kan deze lekkage na oplevering zijn ontstaan? Bijvoorbeeld bij het schoonspoelen van gereedschap in de badkuip? Of bij het schoonspoelen van de muren na het schoonspoelen van het gereedschap?
[...]
… was dat tapijt dan niet ook kletsnat? Dat vind ik eigenlijk nog het vreemdst.
Hij heeft vervolgens naar het bad gekeken en hij vermoed sterk dat die afvoer niet meer goed is, en dus lek. Dit zou dus betekenen voorkant van het bad eraf en repareren.
Probleem is: hij werkt in loondienst en zijn bedrijf heeft weinig tijd. Dat is een probleem met alle loodgieters heb ik al gemerkt.
Heb de verkoper gevraagd hoe we dit kunnen oplossen. Ben benieuwd.
Dat is dus op zich goed nieuws. Sowieso dat het krimpt (dan is de vlek waarschijnlijk ook nog niet zo lang geleden ontstaan? Misschien zelfs pas na 24/4). Maar ook dat het de afvoer is, want dat is relatief makkelijk te vervangen. Als je een separate douche hebt, kun je de badkamer dus ook gewoon in gebruik nemen en over 3 weken verhuizen. Kwestie van jezelf bij een loodgieter op de wachtlijst zetten. Tegels weghalen kun je zelf, heb je het voorbereidende werk al gedaan.FrankoNL schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:17:
[...]
Hij heeft vervolgens naar het bad gekeken en hij vermoed sterk dat die afvoer niet meer goed is, en dus lek. Dit zou dus betekenen voorkant van het bad eraf en repareren.
Lijkt me bij elkaar toch een geruststelling?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ja hij lijkt te krimpen. Zie bijgevoegde foto’s voor en na. Het huis stond hiervoor een tijd leeg, eigenaren wonen in buitenland. Die stellen zich overigens constructief op.Toke_gt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:27:
[...]
Dat is dus op zich goed nieuws. Sowieso dat het krimpt (dan is de vlek waarschijnlijk ook nog niet zo lang geleden ontstaan? Misschien zelfs pas na 24/4). Maar ook dat het de afvoer is, want dat is relatief makkelijk te vervangen. Als je een separate douche hebt, kun je de badkamer dus ook gewoon in gebruik nemen en over 3 weken verhuizen. Kwestie van jezelf bij een loodgieter op de wachtlijst zetten. Tegels weghalen kun je zelf, heb je het voorbereidende werk al gedaan.
Lijkt me bij elkaar toch een geruststelling?
EDIT: onderste foto is voor en boven na.
We weten overigens nog niet zeker dat het probleem in het bad zit, maar goed het lijkt een logische dader.
M
:strip_exif()/f/image/8ysYIwyOTXmgaEPc3o9kU6or.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k3deBr7DYNdnioqyvSeYVGGS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door FrankoNL op 06-05-2022 20:33 ]
Rechts bij de deurpost is inderdaad lijmresten. Links richting deur badkamer is helaas wel vocht.Toke_gt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:52:
Zijn de vlekken buiten de kamer ook vochtvlekken? Of lijmresten of zo? Daar lijkt van krimp geen sprake en vlekken zijn ook heel anders gevormd?
Het lijkt wel in een soort cirkel rond het bad te lopen. Maar goed…
Laten we hopen dat het idd geen leiding is.
Blauw is dus de lijm en geel het vocht.
:strip_exif()/f/image/LaZeYX4TBlBm8AtODbwsM1NG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door FrankoNL op 06-05-2022 21:10 ]
De afvoer van het bad was aan de buitenkant helemaal nat, en de vloer eronder was nat + schimmelvorming op het afwerkmateriaal.
Kortom: die was kapot. Die is vervangen door een nieuw exemplaar met nieuwe overloop en draaiknop. Voordeel: we kunnen de stop nu dus openen via de knop aan de zijkant.
Laten we hopen dat dit de enige lekkage was en dat de boel verholpen is. De vlek is in ieder geval weer fors gekrompen.
Nu begin ik toch weer een beetje te doemdenken: hoe weten we zeker dat het probleem was, en niet bijvoorbeeld de douche? Hoe weet ik of het niet een combinatie is?FrankoNL schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:12:
Update:
De afvoer van het bad was aan de buitenkant helemaal nat, en de vloer eronder was nat + schimmelvorming op het afwerkmateriaal.
Kortom: die was kapot. Die is vervangen door een nieuw exemplaar met nieuwe overloop en draaiknop. Voordeel: we kunnen de stop nu dus openen via de knop aan de zijkant.
Laten we hopen dat dit de enige lekkage was en dat de boel verholpen is. De vlek is in ieder geval weer fors gekrompen.
Afwachten tot je de douche gebruikt. Anders vragen aan buurman op nr.3FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Nu begin ik toch weer een beetje te doemdenken: hoe weten we zeker dat het probleem was, en niet bijvoorbeeld de douche? Hoe weet ik of het niet een combinatie is?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Raar... Is zo gek nog niet
Nou, je vloer ligt er nog niet in dus neem je spons en je favoriete shampoo mee en neem een lekkere douche?FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Nu begin ik toch weer een beetje te doemdenken: hoe weten we zeker dat het probleem was, en niet bijvoorbeeld de douche? Hoe weet ik of het niet een combinatie is?
ping 127.212.23.124
Ik denk dat er dan nat water uit komt.FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:19:
Ik laat morgen de douche maar eens 20 minuutjes lopen, eens kijken wat er gebeurt.
You are NIJL-ed!
Om echt grondig te zijn kun je beter daadwerkelijk douchen, dan merk je het ook sneller als er ergens een kitrandje niet lekker meer is. Je spat natuurlijk water anders rond als je er onder staat dan als je gewoon de kraan aan hebt.FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:19:
Ik laat morgen de douche maar eens 20 minuutjes lopen, eens kijken wat er gebeurt.
Gezien de vochtigheid en schimmel rond afvoer en vloer, kun je wel aannemen dat daar in ieder geval een flink deel van de problemen zat. De schimmel duidt erop dat het er al een tijdje zat, en dat klopt ook met het feit dat het huis al een tijdje niet meer actief bewoond werd.FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:40:
[...]
Maar het was er nu wel nat en het droogt ook weer snel. Dat duidt erop dat het ook recent heeft gelekt. Als je zeker weet dat het bad nergens voor is gebruikt tijdens het klussen, roept dat wel vraagtekens op.
Sluit de douche aan bij het bad? Is het logisch dat een lekkage bij de douche deze problemen in de kamer ernaast veroorzaakt? (Plaats anders nog even plattegrondje van badkamer en directe omgeving?)
Mij lijkt het logischer dat het bad tijdens de eerste kluswerkzaamheden is gebruikt om iets uit te spoelen, of kort voor de oplevering (laatste bezichtiging) is schoongespoeld om een muffe geur weg te werken.
Heb het de stukadoors gevraagd en zij hebben zowel het bad als de douche gebruikt voor het maken / mixen van het stuc. Kortom: het bad is inderdaad gebruikt geweest, zeer recent en daar gaat veel water doorheenx Blijkbaar hebben in de weken voor overdracht ook nog familieleden van de verkopers in de woning gewoond. Dus er is hier en daar wel wat gebruik van gemaakt denk ik.Toke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:32:
[...]
Gezien de vochtigheid en schimmel rond afvoer en vloer, kun je wel aannemen dat daar in ieder geval een flink deel van de problemen zat. De schimmel duidt erop dat het er al een tijdje zat, en dat klopt ook met het feit dat het huis al een tijdje niet meer actief bewoond werd.
Maar het was er nu wel nat en het droogt ook weer snel. Dat duidt erop dat het ook recent heeft gelekt. Als je zeker weet dat het bad nergens voor is gebruikt tijdens het klussen, roept dat wel vraagtekens op.
Sluit de douche aan bij het bad? Is het logisch dat een lekkage bij de douche deze problemen in de kamer ernaast veroorzaakt? (Plaats anders nog even plattegrondje van badkamer en directe omgeving?)
Mij lijkt het logischer dat het bad tijdens de eerste kluswerkzaamheden is gebruikt om iets uit te spoelen, of kort voor de oplevering (laatste bezichtiging) is schoongespoeld om een muffe geur weg te werken.
Zie bijgevoegde plattegrond. Bij rode pijl is het bad en de blauwe cirkel is waar het nat is/was. Er leek bij nader inzicht ook een kleine verkleuring te zitten in de slaapkamer, ten hoogte van de kleine blauwe streep maar het is lastig te zeggen of dit door het tapijt kwam of dat dit vocht is. In theorie kan het dus nog zijn dat het van de douche kwam en als het ware naar de andere kamer gestroomd is?
:strip_exif()/f/image/Gj55fWTcEZd3pLTQF2bya6g5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door FrankoNL op 10-05-2022 16:50 ]
Dat lijkt me dan erg duidelijk. Bad is hoofdoorzaak.FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:46:
[...]
Heb het de stukadoors gevraagd en zij hebben zowel het bad als de douche gebruikt voor het maken / mixen van het stuc. Kortom: het bad is inderdaad gebruikt geweest, zeer recent en daar gaat veel water doorheen
Dat laatste denk ik niet. Gezien de vorm van de watervlek zit de oorzaak ongeveer in het midden daarvan. Het is niet logisch dat water eerst vanuit de douche onder het bad komt en van daaruit in een cirkel naar de kamer/overloop. Dan zou in ieder geval de overloop natter zijn.Er leek bij nader inzicht ook een kleine verkleuring te zitten in de slaapkamer, ten hoogte van de kleine blauwe streep maar het is lastig te zeggen of dit door het tapijt kwam of dat dit vocht is. In theorie kan het dus nog zijn dat het van de douche kwam en als het ware naar de andere kamer gestroomd is?
Logischer dat dat van het tapijt kwam, óf dat er bij de douche een kleine lekkage is (geweest) toen hulptroepen aan het werk waren. Ik zou daar een douchestraal op de achterwand zetten om te kijken wat er gebeurt. Waarschijnlijk niks
En dan kun je daarna stoppen met piekeren en de kamers leuk gaan inrichten. Het betere werk!
Dat zou mooi zijn, want vrijdag moet de vloer erinToke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:59:
[...]
Dat lijkt me dan erg duidelijk. Bad is hoofdoorzaak.
[...]
Dat laatste denk ik niet. Gezien de vorm van de watervlek zit de oorzaak ongeveer in het midden daarvan. Het is niet logisch dat water eerst vanuit de douche onder het bad komt en van daaruit in een cirkel naar de kamer/overloop. Dan zou in ieder geval de overloop natter zijn.
Logischer dat dat van het tapijt kwam, óf dat er bij de douche een kleine lekkage is (geweest) toen hulptroepen aan het werk waren. Ik zou daar een douchestraal op de achterwand zetten om te kijken wat er gebeurt. Waarschijnlijk niks.
En dan kun je daarna stoppen met piekeren en de kamers leuk gaan inrichten. Het betere werk!
Eensch.Toke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:59:
[...]
Dat lijkt me dan erg duidelijk. Bad is hoofdoorzaak.
Kan je eens wat detail fotos maken van het bad en de afvoer van het bad ? Misschien kunnen we zo op het oog iets zien. (het kan al zo simpel zijn als een vergeten rubberen afdicht ring van 3 euro)
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Maar dat is gefixt inmiddels. Foto van die plek op de slaapkamer is wel nog even fijn om je gerust te stellen.Mike2k schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:17:
[...]
Eensch.
Kan je eens wat detail fotos maken van het bad en de afvoer van het bad ? Misschien kunnen we zo op het oog iets zien. (het kan al zo simpel zijn als een vergeten rubberen afdicht ring van 3 euro)
Heb nu deze, gemaakt door mijn wederhelft vandaag. Heb atm geen betereToke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:58:
[...]
Maar dat is gefixt inmiddels. Foto van die plek op de slaapkamer is wel nog even fijn om je gerust te stellen.
Rechts is dus die muur waar het bad achter staat.
:strip_exif()/f/image/iCKaJRnLNAmX6equbtFoeTpc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij de andere foto’sToke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:35:
Ah, ik bedoelde eigenlijk dat dubieuze plekje aan andere kant douche. Dit ziet er prima bijna opgedroogd uit, toch? Is het aan de andere kant bij de douche net zo? Of meer zoals op overloop?
:strip_exif()/f/image/0WFS4rjgJfleheqS4CE0HB1n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mGFow5fzBHcmLHIXl5hXXgLi.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de deur droogt ook wel op maar lijkt simpelweg meer verzadigd.
Dit ziet er toch wel uit als eenzelfde waterlekkage. Is dit ook een wand die later is geplaatst? Droogt dit ongeveer net zo snel? Dan lijkt het erop dat de lekkage bij het bad is doorgesijpeld naar de badkamer. Voor de zekerheid zou ik dus emmer water over de voegen in de douchewand gooien (vergelijkbaar met stucemmer schoonspoelen en omkiepen) om te kijken wat het effect is. Mogelijk zijn daar kitranden niet ok. Of is de afvoer daar ook niet goed. Misschien ook wel verkeerd aangelegd. Word je niet blij van, maar als het bad gefixt is, kun je douche wel even buiten gebruik laten en toch je huis vast inrichten.
Is dat een aparte/verhoogde douchevloer? Of is misschien de hele badkamer loer verhoogd?
Toke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:54:
[...]
Dit ziet er toch wel uit als eenzelfde waterlekkage. Is dit ook een wand die later is geplaatst? Droogt dit ongeveer net zo snel? Dan lijkt het erop dat de lekkage bij het bad is doorgesijpeld naar de badkamer. Voor de zekerheid zou ik dus emmer water over de voegen in de douchewand gooien (vergelijkbaar met stucemmer schoonspoelen en omkiepen) om te kijken wat het effect is. Mogelijk zijn daar kitranden niet ok. Of is de afvoer daar ook niet goed. Misschien ook wel verkeerd aangelegd. Word je niet blij van, maar als het bad gefixt is, kun je douche wel even buiten gebruik laten en toch je huis vast inrichten.
Is dat een aparte/verhoogde douchevloer? Of is misschien de hele badkamer loer verhoogd?
:strip_exif()/f/image/syVfSANSGu0XmEt5P2nDqPDD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de douche. De achterwand is dus waar die plek is. Die is overigens niet verandert van kleur in de afgelopen dagen. Hij voelt ook niet vochtig aan. Misschien een oude vlek?
De meneer die zondag hielp heeft al wel aangegeven dat de douche een opstaand randje kent bij de afvoer die er eigenlijk even afgeslepen moet worden, omdat daar wat ik blijft staan. Dan worden meteen de Kitranden meegenomen.
[ Voor 7% gewijzigd door FrankoNL op 10-05-2022 20:03 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Douche nog even niet gebruiken tot ernaar is gekeken, vloer kan er gewoon in. Vloer op slaapkamer/overloop zou ik wel goed droog laten worden. Misschien een warmteblazer erop loslaten? Of gaat het hard genoeg tot vrijdag?
(Wat is dat trouwens voor een gek randje halverwege de douchedeur? Bedoel je dat met opstaand randje? Of is dat een ideale verzamelplek voor rondspetterend water? Ik kan het niet zo goed zien, maar komt op mij over als iets wat ik lievr dicht zou hebben? )
[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 10-05-2022 20:21 ]
Hmmm ja ik denk dat het wat vertekent op de foto. Nouja goed ik kan eens een vochtmeter kopen om te checken!Toke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:20:
Klinkt in ieder geval alsof er goed met je meegekeken wordt. Dat is een fijne geruststelling. Je kunt die ijzeren plaat uit de afvoerstrip halen, dan zie je er een bak onder. Daar kun je zelf al aan zien of de afwerking ok is. Als dat aan bovenkant niet goed gekit is en de daadwerkelijke afvoer is verstopt door zeepresten en vulverderzelfmaarin, kan die bak overstromen met die lekkage aan de andere kant tot gevolg. Zo op de foto lijkt het net zo vers als in de slaapkamer, maar dat kan op een foto makkelijk vertekenen.
Douche nog even niet gebruiken tot ernaar is gekeken, vloer kan er gewoon in. Vloer op slaapkamer/overloop zou ik wel goed droog laten worden. Misschien een warmteblazer erop loslaten? Of gaat het hard genoeg tot vrijdag?
(Wat is dat trouwens voor een gek randje halverwege de douchedeur? Bedoel je dat met opstaand randje? Of is dat een ideale verzamelplek voor rondspetterend water? Ik kan het niet zo goed zien, maar komt op mij over als iets wat ik lievr dicht zou hebben? )
Welk randje bedoel je precies? Ik doelde op het randje van de metalen afvoer waar je het over hebt zeg maar. Dat randje is iets verhoogd, waardoor er wat water tegenaan blijft staan.
Of het vrijdag in de gang droog gaat zijn durf ik niet te zeggen. Wat me opvalt is dat de vlek in de slaapkamer eigenlijk weg is, maar dat de vlek in de gang, hoewel droger, nog wel bestaat. Misschien een verschil in verzadiging?

:strip_exif()/f/image/6Lb0DOWrnfYV02F5vfPbHe2g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mGFow5fzBHcmLHIXl5hXXgLi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou goed. Vandaag de douche daar gebruikt, het bad laten vollopen en weer leeglopen en de wasbak gebruikt. Eens kijken of er morgen nog lekkage te zien is.
[ Voor 28% gewijzigd door FrankoNL op 10-05-2022 21:15 ]
Ik had over de post heen gelezen dat de lekkage aan het bad opgelost was. Excuus.FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:02:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de douche. De achterwand is dus waar die plek is. Die is overigens niet verandert van kleur in de afgelopen dagen. Hij voelt ook niet vochtig aan. Misschien een oude vlek?
De meneer die zondag hielp heeft al wel aangegeven dat de douche een opstaand randje kent bij de afvoer die er eigenlijk even afgeslepen moet worden, omdat daar wat ik blijft staan. Dan worden meteen de Kitranden meegenomen.
Het lijkt erop dat rondom je drain ook wat voeg randen weggespoeld zijn? (Dit gebeurt altijd, het vallende water spoelt ze uit)...als dat zo is, is dat ook een probleem...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Hmmm, volgende week zaterdag wordt het bad als het goed is weer dichtgemaakt dus ik zal dan ook even aandacht vragen voor de afvoer / kitranden van de douche. Misschien kunnen die dan meteen meegenomen worden.Mike2k schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:17:
[...]
Ik had over de post heen gelezen dat de lekkage aan het bad opgelost was. Excuus.
Het lijkt erop dat rondom je drain ook wat voeg randen weggespoeld zijn? (Dit gebeurt altijd, het vallende water spoelt ze uit)...als dat zo is, is dat ook een probleem...
Je kan toch niet iets verbergen waar je niet van op de hoogte bent?Navi schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Dat zij het niet wisten maakt het niet minder een verborgen gebrek.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het kan zijn dat dit een verborgen gebrek was dat ook voor de vorige eigenaar verborgen was (nog niet ontdekt).Marzman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:45:
[...]
Je kan toch niet iets verbergen waar je niet van op de hoogte bent?
Er zijn situaties waarin een vorige eigenaar aansprakelijk is voor het herstellen van een verborgen gebrek, ook als hij zelf er niet van af wist. Zoals TS zelf schreef: FrankoNL in "Is dit wat ik vrees dat het is? Vocht."
"Simpel gezegd gaat het bij verborgen gebreken om gebreken waardoor je de woning niet normaal kan gebruiken, en die je bij de bezichtiging niet had kunnen of hoeven zien."
Vereniging Eigen Huis heeft daar ook wat over geschreven:
https://www.eigenhuis.nl/...ken-bij-koop-en-verkoop#/
"Vanaf de eigendomsoverdracht komen eventuele gebreken aan de woning voor rekening van de koper. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:
• Bij een ernstig gebrek
• Bij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.
(...)
Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van het huis in de weg staat. Bijvoorbeeld een rotte dakconstructie."
Het is uiteindelijk denk ik aan een rechter te oordelen, maar een lekkage zoals deze lijkt mij (gewone burger, geen jurist) hier niet onder te vallen. Het huis is prima te bewonen, zolang je het bad niet gebruikt is er niets aan de hand en zelfs als je het bad voor reparatie wel gebruikte was er weinig aan de hand. Beton werd vochtig maar water kwam blijkbaar nog niet op de onderliggende verdieping door het plafond. Ja, dit moet opgelost, maar ondertussen kan je er gewoon wonen en leven.
Los van of een procedure kansrijk is denk ik dat een eventuele procedure je zoveel meer gaat kosten dan het probleem nu even oplossen en doorgaan met je leven.
Verborgen gebrek slaat niet op de eigenaar die iets verbergt, maar het huis wat een verborgen gebrek heeft, of de verkoper het wist of niet staat er los van.Marzman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:45:
[...]
Je kan toch niet iets verbergen waar je niet van op de hoogte bent?
Even platgeslagen: De verkoper verkoopt jou een woonhuis. Dan moet hij dus een pand leveren wat de eigenschappen heeft om als woonhuis gebruikt te worden. Is dit niet het geval, dan kan het dus zijn dat hij niet levert wat hij heeft beloofd.
De verborgen gebrek discussie ziet vervolgens op voor wiens risico dat gebrek dan dient te komen. Dan komt ook de onderzoeksplicht van koper om de hoek kijken. Zoals dat in het privaatrecht zo mooi heet: Afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Hoe dan ook zoals ik eerder al aangaf en de reacties hierboven ook zeggen: Gelijk hebben (als je dat al hebt) is wat anders dan gelijk krijgen, zeker als er een procedure met veel kosten mee is gemoeid. Mijn motto tijdens mijn werk is dan ook: Houdt een potentieel juridisch conflict zolang mogelijk uit het juridische. Daar wordt over het algemeen niemand beter van namelijk.
Maar even ontopic:
Vandaag gaan kijken, nadat ik gisteren alles heb laten doorlopen / heb gebruikt. Ik zie in ieder geval geen tekenen dat de lekkage weer erger geworden is. Sterker nog, de vlek in de gang lijkt weer wat verder opgedroogd.
[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 11-05-2022 16:19 ]
:strip_exif()/f/image/p6LsIoAqnQ3QhBx9gaZmNrmj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R03kS5Qj4Iqeg9171HLCUJr4.jpg?f=fotoalbum_large)
De vlek in de gang blijkt het langzaamst te drogen. Heb wel het idee dat het langzaamaan droger wordt (zie ook detail in omcirkeling op de foto) maar hard gaat het niet. Vlek was ook donkerder oorspronkelijk dan de rest. Onderste foto is van een dag of 3 geleden.
Het wordt bijna een dagboek zo
[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 13-05-2022 12:41 ]
Ik denk dat je er dan 21 minuten lang, nat water naar beneden valt.FrankoNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:19:
You are NIJL-ed!