Hoe installeer ik El Capitan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Hi all,

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: Ik ben een fanatiek Windows/Linux gebruiker en heb me nooit echt aan het eco-systeem van Apple gewaagd, op de iphone en ipad na. Het zou vreselijk goed, makkelijk en logisch zijn, maar ik snap er altijd de ballen van.. Nu ligt dat vast aan mij, maar toch ;) Nu zit ik in een situatie waardoor ik er niet aan kon ontkomen, maar ook nu weer iets wat ik niet snap. Wellicht kan iemand mij op weg helpen :)

Ik heb een firewire400 poort nodig. Hierom heb ik een 2e hands Macbook Pro (early 2008) gekocht. Deze kreeg ik met Mojave geinstalleerd. Dat vind ik op zich vreemd, want online lees ik dat de laatst ondersteunde versie 'El Capitan' zou zijn. Kan het zijn dat men deze erop heeft gekregen met een wat creatieve manier en dat het daarom is dat mijn macbook wat vreemd acteert? Applicaties starten niet of half bv.

Dus, ik dacht: Ik ga even die El Capitan installeren. Alleen dat krijg ik dus niet voor elkaar. option-R tijdens het booten werkt niet, want dat zit pas op latere modellen. Voor het installeren van El Capitan meldt Apple zelf dat je hiervoor een app moet downloaden van hen en moet installeren, waarmee je een installatie medium kunt maken. Echter, wanneer ik dat doe start deze applicatie niet op en verschijnt de melding dat mijn OS (Mojave dus) te nieuw is voor het draaien van die app... :+ 8)7 ("Zo geweldig dat Apple.. :X ;) ')

Dus nu mijn vraag: Kan iemand mij vertellen hoe ik alsnog El Capitan erop krijg?
Kan ik op de een of andere manier met mijn eigen Windows/Linux machine bv een DVDtje branden?

Dank jullie wel alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 20:37
Linksboven in je scherm op het appeltje klikken, "About this Mac" (of welke vertaling dan ook) en dan in het pop-up scherm op "software update"?

Anders in de App Store?

Move along folks, nothing to see here. 😳

[ Voor 155% gewijzigd door iamerwin op 05-05-2022 16:34 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:14
Je hebt echt geen idee wat hij vraagt hè? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 00:30
iamerwin schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:28:
Linksboven in je scherm op het appeltje klikken, "About this Mac" (of welke vertaling dan ook) en dan in het pop-up scherm op "software update"?

[Afbeelding]

Anders in de App Store?
El Capitan is ouder dan Mojave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
ramrodwillem schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:31:
Je hebt echt geen idee wat hij vraagt hè? ...
Dat kan je ook aardig zeggen natuurlijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
wErudite schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:33:
[...]

El Capitan is ouder dan Mojave.
Ahaaa, dat verklaart een hoop ja... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Haha, play nice allemaal... Toch allen dank voor het meedenken so far al :)

Edit:
Heb net iets gevonden 'transmac' voor WIndows.. Eens kijken of ik daarmee de DMG bootable naar een usb stickje weggeschreven krijg!

[ Voor 48% gewijzigd door mati1983 op 05-05-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De narigheid van oude OS X/macOS versies is dat daar wat haken en ogen aan zitten qua herinstallaties.
Certificaten in de installatieprogramma's zijn bijv. maar een paar jaar geldig waardoor je de kalender moet terugschroeven etc. maar het idee daarachter is dat je meegaat elk jaar met de nieuwste macOS versie (of het jaar erop) en niet dat mensen blijven hangen of jaren na dato weer terug willen.

Probeer eens de volgende link en kijk of je daarmee iets kunt:

http://updates-http.cdn-a...8eda3d2/InstallMacOSX.dmg

Als deze download wel lukt, daarna met behulp van onderstaande artikel de USB stick voor de installatie prepareren.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Wanneer je eenmaal bent opgestart van de USB stick, je datum/tijd ergens in 2015 zetten en dan moet je kunnen installeren op je vers geformatteerde SSD (hoop ik, anders gauw die HDD eruit slopen want dat is tergend traag).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
mati1983 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:23:
option-R tijdens het booten werkt niet,
Heb je alleen option-R geprobeerd? Doe ook eens Command-R. Of shift-option-command-R :P
On an Intel-based Mac, you can use Shift-Option-Command-R during the startup process to be offered the macOS that came with your Mac, or the closest version still available. Or you can use Option-Command-R during the startup process to be offered either the latest macOS that is compatible with your Mac, or in some cases the macOS that came with your Mac or the closest version still available.
Er zijn schijnbaar wat variaties qua toetscombinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

iamerwin schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Heb je alleen option-R geprobeerd? Doe ook eens Command-R. Of shift-option-command-R :P

[...]

Er zijn schijnbaar wat variaties qua toetscombinaties.
Werkt niet op een Mac van 2008 :) die hebben geen internet recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
nelizmastr schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Werkt niet op een Mac van 2008 :) die hebben geen internet recovery.
Bastards.

Hier staan wat links naar oudere versies, misschien is dat handig.

(en nu ga ik weg voordat ik nog wat nutteloze dingen zeg :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

iamerwin schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Bastards.

Hier staan wat links naar oudere versies, misschien is dat handig.

(en nu ga ik weg voordat ik nog wat nutteloze dingen zeg :P)
Ja, Karl Benz was ook een bastard dat-ie geen lane keep assist had in 1900 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
nelizmastr schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Ja, Karl Benz was ook een bastard dat-ie geen lane keep assist had in 1900 :+
>:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
Even een aantal zaken op rij:

de MacBook Pro is origineel geleverd met OS X 10.5.2 of 10.5.4. Dat zijn versies zonder App Store, deze werd geintroduceerd met OS X 10.6.5.

Voor de recovery en herinstallatie is deze mac geleverd met een installatiue en recovery schijfje. Je zou kunnen proberen deze te krijgen en dan zo te herinstalleren, echter zit je dan met een heel lastig upgrade proces naar El Capitan, omdat daar nog enkele betaalde versies tussen zitten voordat macOs gratis werd.

zie ook technische eisen voor El Capitan.

De beste optie is om een installatie-USB te maken van El Capitan, echter heb je daar een andere Mac voor nodig die El Capitan kan downloaden.

Ik weet dat er niet-Apple oplossing te vinden zijn op internet om zoiets te maken vanaf een Windows PC, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Vroeger kon je met je USB stick ook nog wel eens gewoon een Apple Service Provider binnen stappen of je daar een bootable USB kan maken, maar geen idee wat daarin de policy is tegenwoordig :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier een link waar ik het een en ander heb neergezet, een tijdje geleden. Ook hoe je de systeemtijd terug moet zetten tijdens installatie. Inclusief links naar oude OS-versies. https://www.macfreak.nl/m...cos-en-software-daarvoor/
Het gaat om het onderste stukje van deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
nelizmastr schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:50:
(...)
Probeer eens de volgende link en kijk of je daarmee iets kunt:
(...)
Dank allen voor het meedenken en helpen!
Hier is het uiteindelijk mee gelukt!

Wel vind ik het uiteindelijk tenenkrommend om te zien hoe lastig het uiteindelijk was.
Dit kun je van de gemiddelde ome Arie en tante Sjaan toch niet verwachten? Het zijn ervaringen zoals deze waardoor ik de 'Apple is fantastisch'-opmerkingen van sommigen altijd met een flinke korrel zout neem.. ;-)

Anyway, ik ben geholpen. Nogmaals dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
mati1983 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Wel vind ik het uiteindelijk tenenkrommend om te zien hoe lastig het uiteindelijk was.
Dit kun je van de gemiddelde ome Arie en tante Sjaan toch niet verwachten? Het zijn ervaringen zoals deze waardoor ik de 'Apple is fantastisch'-opmerkingen van sommigen altijd met een flinke korrel zout neem.. ;-)

Dit geldt een beetje voor oudere Macs die in een overgangsperiode zaten van betaalde OS X versie naar gratis upgrades en de introductie van de App Store en (Internet) Recovery. die zijn tricky. Alles daarna, Macs met Internet Recovery, daarbij is het inderdaad poepsimpel, want je kunt zelfs naar IR booten zonder werkende HDD/SSD en installeert automatisch de meest recente geschikte OS, gratisch.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
[...]

Dit kun je van de gemiddelde ome Arie en tante Sjaan toch niet verwachten?
Ik verwacht ook niet dat de gemiddelde ome Arie en tante Sjaan dit zullen doen / nodig hebben...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Rensjuh schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 05:26:
[...]

Ik verwacht ook niet dat de gemiddelde ome Arie en tante Sjaan dit zullen doen / nodig hebben...
Hoezo zouden die nooit een laptop opnieuw moeten/willen installeren?

Ik vond het ronduit bizar dat er niet gewoon een app in de appstore zit die je kunt downloaden, waarin je aanklikt naar welk OS je wilt teruggaan en dat dit gewoon kan. Een Windows machine opnieuw installeren is mijns inziens factor 10 makkelijker.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
mati1983 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Hoezo zouden die nooit een laptop opnieuw moeten/willen installeren?

Ik vond het ronduit bizar dat er niet gewoon een app in de appstore zit die je kunt downloaden, waarin je aanklikt naar welk OS je wilt teruggaan en dat dit gewoon kan. Een Windows machine opnieuw installeren is mijns inziens factor 10 makkelijker.. :?
Waarom zouden ome Arie en tante Sjaan dat wel willen? Zolang ze alleen maar beetje internetten en mail checken, zal de nood niet snel hoog zijn om alles opnieuw te installeren (of te downgraden).

En ik gok dat het expres door Apple niet heel simpel is gemaakt, omdat 1. het niet per se iets is wat de gemiddelde gebruiker heel vaak nodig zal hebben, en 2. mogelijk nog veel belangrijker: alles opnieuw installeren heeft een grote kans dat je (sommige) gegevens/foto's/apps/whatever kwijt zal raken, en dat wil je niet al te makkelijk maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Na ja, je hebt een laptop met een OS dat daar niet op zou horen te zitten. Dan kan je natuurlijk best verwachten dat je wat meer uitdagingen tegen gaat komen als je dat terug wilt draaien. :)
De volgende Mac-modellen zijn compatibel met macOS Mojave:

MacBook (begin 2015 of nieuwer)
MacBook Air (medio 2012 of nieuwer)
MacBook Pro (medio 2012 of nieuwer)
Mac mini (eind 2012 of nieuwer)
iMac (eind 2012 of nieuwer)
iMac Pro (2017)
Mac Pro (modellen eind 2013, medio 2010 en medio 2012 met aanbevolen grafische kaarten met Metal-ondersteuning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
iamerwin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:45:
Na ja, je hebt een laptop met een OS dat daar niet op zou horen te zitten. Dan kan je natuurlijk best verwachten dat je wat meer uitdagingen tegen gaat komen als je dat terug wilt draaien. :)

[...]
Soit, dat is een feit.. (enig idee hoe trouwens?)
Echter, dat neemt niet weg dat het niet aan Apple is om te bepalen of iemand zijn/haar laptop opnieuw wenst te instelleren - for whatever reason. Het zal best dat dat bij een Mac minder snel/vaak nodig is, maar het gaat mij om het principe. Onnodig complex.

..verder niet bedoeld als de zoveelste pro/contra mac discussie trouwens :) Alleen zijn dit wel van die dingen waar ik me over verbaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is het helemaal niet. Mensen maken het complex. Waarom? Omdat ze de meegeleverde schijfjes niet meeverkocht hebben, die zijn ze kwijt. Wanneer de meegeleverde schijfjes er nog zouden zijn had je die er in kunnen doen, 10.5.2 kunnen installeren. Van daaruit had je dan heel netjes en makkelijk een USB-stick kunnen maken met 10.11.x.

En hoe je Mojave op die Mac krijgt? O.a. met de tools die dosdude aanbiedt: http://dosdude1.com/software.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
sypie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Dat is het helemaal niet. Mensen maken het complex. Waarom? Omdat ze de meegeleverde schijfjes niet meeverkocht hebben, die zijn ze kwijt.
:? Wacht even.. Dus omdat mensen schijfjes kwijt raken, ze stuk gaan, of om welke reden dan ook, is het logisch dat het opnieuw installeren zeer complex wordt gemaakt? Onder het mom van 'had je je schijfjes maar niet kwijt hebben moeten maken!' ofzo?

Laten we eens zeggen dat 1% van de kopers (het zal meer zijn) in de loop der jaren zijn/haar schijfjes kwijt raakt. Dat zijn er bij de macbooks in absolute aantallen dan heel, heel veel. Moeten die nu gestraft worden met een tik op de vingers ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, geen tik op de vingers.

Wat er gaande is, over het algemeen, is dat dergelijke oude machines voor de hobbyist is. Mensen die nog wat productie willen draaien hebben liever iets recenters. Die nieuwere machines kunnen het laatste OS downloaden en installeren zodat je helemaal geen schijfjes is sticks nodig hebt.

Hoeveel van die 1% koopt er nog een Mac van 14 jaar oud om daar productie op te draaien? Dat zijn er heel, heel, heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Wie is Apple om te bepalen of iets voor de hobbyist is? En ging het opnieuw installeren 3, 5 of 10 jaar geleden wel makkelijk dan?

Dat de nieuwere makkelijk te herinstalleren zijn weet ik en dat is ook fijn en goed. Dat rechtvaardigt het echter niet om het voor de oudere machines het voor de gemiddelde consument schier onmogelijk te maken. En nu ben ik klaar met de discussie :) Fijne zaterdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Toch even nieuwsgierig hoor. Ik meen niet te lezen hoe je het nou uiteindelijk gedaan hebt. Of mis ik dat door de discussie heen?

Want om even terug te gaan naar een vroeg bericht; het klopt dat je de installer van een oudere (Mac) OS X/macOS-versie niet op een nieuwere kunt uitvoeren. Op die manier kun je nooit een downgrade doen. Maar ik meen dat het geen enkel probleem is om, zoals in dit voorbeeld, onder macOS Mojave een USB-installer voor OS X El Capitan te maken middels het createinstallmedia-commando in Terminal.

[ Voor 5% gewijzigd door Melvin.P op 18-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mati1983
[...]

(..)

Op deze manier :)
Pagina: 1