Tips luchtdicht bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ons vrijstaande jaren 30 huis wordt grootschalig gerenoveerd. Nu kan ik vrij weinig info vinden over luchtdicht bouwen bij renovatie. De blowertest (en alternatief met de ventilator van boels en rondlopen met een wierrookstokje) heb ik gelezen. Maar dit is allemaal achteraf als er al gestuuct e.d. is lijkt mij.

Ik ben op zoek naar tips in en na het bouwproces. Waar moet ik op letten en wat ik daarin al doen?
En natuurlijk alle hoeken en gaten afkitten.

Maar bijv:
-Las iets over speciale tape die geplaatst moet worden voordat de nieuwe kozijnen er komen.
- de opening tussen de laatste balk van de verdiepingsvloer en de gevel (afstand van ca 1 cm) vul je die ook met pur? Dan kan de balk niet ademen. Mineraalwol krijg ik er niet tussen (te krap).

Iemand tips, ervaring..? :)

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:03
als je nog niet begonnen bent aan de verbouwing zou ik beginnen met een blowerdoor test en IR camera. Dan heb je een start punt waardoor je weet waar alle lekken zitten en kun je gaan bedenken hoe je dat kan oplossen. Als je nieuwe kozijnen gaat plaatsen zou je het ook kunnen doen net nadat de kozijnen zijn geplaatst. Zou dan bij de kozijnboer ook aangeven dat je graag wilt dat alles luchtdicht geplaatst gaat worden en dat achter met een blowerdoor test getest gaat worden, en bij gebreken bij de ramen dat het door hun gefixt word.

Ik zou dan richting eind van de renovatie voor het afwerken begint nog een keer de blowerdoor test om te checken of daadwerkelijk alle problemen die je met de voorgaande tests heb gevonden opgelost zijn.

Daarnaast moet je ook bedenken hoe je gaat ventileren, het is geen probleem om huis luchtdicht te maken maar als je ventilatie dan is met roosters en natuurlijke toevoer heb je veel moeite voor niks gedaan. Dus je zal minimaal een ventilatie systeem-D moeten hebben waarbij je controle over de aanvoer en afvoer van je lucht hebt en dan zou ik ook gelijk WTW toevoegen aan de ventilatie.

En als je alle probleem plekken heb gevonden dan is het grootste gedeelte daar denk ik op te lossen met PUR schuim.

https://bettyskitchen.nl

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waypoint schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:06:
Ons vrijstaande jaren 30 huis wordt grootschalig gerenoveerd. Nu kan ik vrij weinig info vinden over luchtdicht bouwen bij renovatie. De blowertest (en alternatief met de ventilator van boels en rondlopen met een wierrookstokje) heb ik gelezen. Maar dit is allemaal achteraf als er al gestuuct e.d. is lijkt mij.

Ik ben op zoek naar tips in en na het bouwproces. Waar moet ik op letten en wat ik daarin al doen?
En natuurlijk alle hoeken en gaten afkitten.
Meestal gebruiken we een damddichte folie voor dat doel in renovatie en dan randen plakken met tape . uiteindelijk ligt heel erg veel aan je details, kan je er goed op aansluiten met je tape/folie etc. kit, zwelband etc zijn je volgende tools.. pur komt pas als laatste en gebruik je liever zo min mogelijk. deels omdat het hergebruik van materialen bemoeilijkt en deels omdat het zijn functie verliest (ook de flex pur, duurt alleen langer)