Nieuwe wanden badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-04 18:28
Beste klussers,

Begin september krijgen we de sleutel van onze aangekochte woning. De badkamer is aan vervanging toe en moet ook wat groter gemaakt worden. Ik heb een plan wat ik graag even wil toetsen. Het stuk wat bij de badkamer getrokken gaat worden is het deel van de slapkamer in de eerste afbeelding, tot en met het einde van de ramen (dakkapel)

Onderstaand twee tekeningen van de huidige en bedachte nieuwe situatie. De indeling is wat creatief doordat er standleidingen midden in de nieuwe badkamer omlaag komen. Om niet alles om te hoeven leiden laat ik deze zitten op de bestaande plek.

Nieuwe wand (1) en (2) wil ik op gaan bouwen, en ben nog in twijfel over de materiaalkeuzes. Ik ben van plan wand 1 volledig te slopen, om met een compleet nieuwe wand te kunnen beginnen.

Nieuwe wand (2) zal overigens deels schuin worden, omdat er onder stuk dakkapel een wand moet komen waar zich een schuind dak bevind.

Ik zie qua nieuwe wanden een aantal opties:
  1. Volledig opbouwen met Ytong blokken
  2. Metalstud met groene gipsplaat, evt plaatselijk versterken met plaatmateriaal
  3. Houtskelet met groene gipsplaat, evt plaatselijk versterken met plaatmateriaal
Voor de douchewanden zie ik de zelfde opties, dit worden wanden met tegelwerk erop. Ik hoor graag jullie feedback op dit plan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkiIvohNUvsvTD-J36VZPjg5P3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5le7xWXOKGHSFRTAsfngLtx1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iu1CpsqpmJbffeRvVTm51dlG1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4bPkNdiIfVEKqUaN3K9iJic.png?f=fotoalbum_large

Foto van de badkamer nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eylqxkapex9gLKOKSL49PizOZ7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvDLGYYokcXwflLKCkkzV4AJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmeneer op 06-05-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Mijn eerste gedachte was; wat een rare plek voor een toilet.
Ik zou een suggestie willen doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WZRVyNe-KjNk7TRZrxTrCg1F6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vRcVvuR5e6M2qzbkBcSB5sUF.jpg?f=user_large

Of deze, met zo'n vrijstaand bad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBUhSrt5bI2XRQV-O-b-tImebpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GcmHVjIVLwoXAhfLqGtldndZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRrYj0P6J4WljUrsVJIf_5LfQrM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WrTGB88Nih83c7xnj5TlkNgh.jpg?f=user_large

Over de wanden. Ik zou zelf gaan voor hout skelet, maar dan wel eerst overal underlayement, daarna pas gips en tegels. Je hebt dan een stevige basis voor voor o.a. het badmeubel, spiegels, eventuele kastjes aan de muur, etc.
Ook achter het toilet zou ik niet alleen gips willen.

[ Voor 23% gewijzigd door BennieWolters op 05-05-2022 19:15 ]

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:08
Houtskelet of metalstud is een beetje om het even. Metalstud is iets beter qua contactgeluid en kan eventueel ook volledig losstaand worden opgebouwd. Ook luchtgeluid dempt het iets beter doordat de wol tot tussen de profielen zit. Daarbij is het met de huidige houtprijzen iets goedkoper. Persoonlijk ben ik wel fan van 2x12,5 mm plaat op elkaar mits je de ruimte hebt. Ik heb een hekel aan geluidsoverlast.

Metalstud is wel bewerkelijker dan hout. Knippen/slijpen, schroeven met platte koppen, voorboren in gipsplaten. Zelftappende fosfor schroeven van Hornbach zijn niet aan te raden, schroefdraad is te smal ten opzichte van de boorkop waardoor ze dol draaien.

Ben het wel eens met bovenstaande post. Als je toch een grote verbouwing doet dan maken die standleidingen ook niet meer uit. Liever een degelijk en fijn ontwerp dan een halve dag werk bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mis in de plaatjes nog hoe de badkamer verwarmd wordt. Vloerverwarming zou je plannen nogal dwarsbomen, maar een radiator moet je ergens kwijt (inclusief aan- en afvoer)

Ook is de belangrijkste loodgietersvraag: Waar is de (grote) rioolaansluiting? Die is het lastigst te verplaatsen. Ik gok in de koof waar je later het toilet tegenaan plakt?

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 05-05-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
pagani schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:35:
Ik mis in de plaatjes nog hoe de badkamer verwarmd wordt. Vloerverwarming zou je plannen nogal dwarsbomen, maar een radiator moet je ergens kwijt (inclusief aan- en afvoer)

Ook is de belangrijkste loodgietersvraag: Waar is de (grote) rioolaansluiting? Die is het lastigst te verplaatsen. Ik gok in de koof waar je later het toilet tegenaan plakt?
Nu valt bij mij het kwartje waarom het toilet zo in het midden staat.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
Yes de grote rioolaansluiting zit in de koof waar het toilet tegen aan geplakt staat. Het verplaatsen hiervan is voglens mij vrij lastig, en doe ik daarom liever niet.
Alle aan en afvoer zit overingens in deze koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dan moet je dus omlopen om te kunnen poepen.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om zoveel m2 uit een een andere kamer te halen. Maar dat hangt ook af van de grote van het huis. Bij 120m2 telt elke m2 en vind ik m2 in de badkamer minder waard als m2 in een slaapkamer of studeerkamer. Bij 180m2 snap ik wel dat je een iets grotere badkamer wil.

Hoe gehecht ben je aan dat bad?

Btw
Als alle aan en afvoer in die koof zit dan krijg je dus een pilaar midden in je badkamer? Want die zie ik niet in je beoogde tekening, daar staat alleen een toilet.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
FreakNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:47:
Dan moet je dus omlopen om te kunnen poepen.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om zoveel m2 uit een een andere kamer te halen. Maar dat hangt ook af van de grote van het huis. Bij 120m2 telt elke m2 en vind ik m2 in de badkamer minder waard als m2 in een slaapkamer of studeerkamer. Bij 180m2 snap ik wel dat je een iets grotere badkamer wil.

Hoe gehecht ben je aan dat bad?

Btw
Als alle aan en afvoer in die koof zit dan krijg je dus een pilaar midden in je badkamer? Want die zie ik niet in je beoogde tekening, daar staat alleen een toilet.
Het bad is wel een must, we hebben twee jonge kinderen die meerdere keren per week in bad gaan. Wat je zegt klopt, alle aan en afvoer zit in de koof, inderdaad niet zo helder in mijn plaatje.
Qua ruimte is het niet zo erg dat we iets van een kamer afhalen, de totale oppervlakte van de eerste verdieping is meer dan genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmeneer op 05-05-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
Nilvo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:31:
Houtskelet of metalstud is een beetje om het even. Metalstud is iets beter qua contactgeluid en kan eventueel ook volledig losstaand worden opgebouwd. Ook luchtgeluid dempt het iets beter doordat de wol tot tussen de profielen zit. Daarbij is het met de huidige houtprijzen iets goedkoper. Persoonlijk ben ik wel fan van 2x12,5 mm plaat op elkaar mits je de ruimte hebt. Ik heb een hekel aan geluidsoverlast.

Metalstud is wel bewerkelijker dan hout. Knippen/slijpen, schroeven met platte koppen, voorboren in gipsplaten. Zelftappende fosfor schroeven van Hornbach zijn niet aan te raden, schroefdraad is te smal ten opzichte van de boorkop waardoor ze dol draaien.

Ben het wel eens met bovenstaande post. Als je toch een grote verbouwing doet dan maken die standleidingen ook niet meer uit. Liever een degelijk en fijn ontwerp dan een halve dag werk bespaard.
Thanks voor je tips. Ik hou zelf ook niet van geluidsoverlast en óók niet van het holle geluid van een 12,5 mm gipsplaatwandje. Dus underlayment eronder is een goed plan. Zou je de douchewanden van het zelfde materiaal doortrekken als de nieuwe badkamerwanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:25
Een beetje off-topic, maar als ik je een tip mag geven: ga zo snel mogelijk op zoek naar een aannemer als je in september wil laten verbouwen.

1,5 maand geleden een aannemer gezocht voor oktober (!) en velen hadden al geen tijd meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Het jonge kinderen argument. Die hoor ik ook zo vaak.

Wij hadden vroeger geen bad thuis. En nu ik zelf vader ben hebben we ook geen bad.. En mijn kind stinkt echt niet.

Ik snap dat het handig is maar een must is het zeker niet. En het is ook nog slecht voor het milieu,

Maar het was een open vraag, geen aanval verder.

Als het bad een must is en je toch ook extra ruimte wilt zul je idd moeten verbouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
Ik heb het idee dat je weinig ruimte(lijkheid)winst maakt met het nieuwe ontwerp, terwijl er een flink oppervlak wordt opgeofferd. Bottleneck is die wc in het midden. Als je daar vanaf kunt stappen is er zoveel meer mogelijk.

WC in aparte ruimt heeft ook voordeel, dat je niet hoeft tanden te poetsen terwijl vrouwlief zit te poepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 20:38
Wij hebben zelf de wc ook apart op de verdieping en eerlijk gezegd vind ik het ook wel fijn. Maar als je het niet gewend ben mis je het ook niet.

Wat betreft de muur zou ik enkel tong blokken overwegen als de vloer ook van beton is. Bij metalstud en houtskelet dient men wel rekening te houden met het wandmeubel en de hangend toilet. Hier zal men extra verstevigingen moeten aanbrengen.

Wat betreft de indeling heeft onderstaande oplossing meer mijn voorkeur. De bestaande wand links van de huidige wc houden om vervolgens de wc een kwartslag te draaien en op deze wand te bevestigen. Daarachter kan je dan een natte cel met douche en bad maken. Indeling daarvan moet je even kijken wat het lekkerst uitkomt rekening houdend met het schuine dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FNAG7NxrQ_EleULzN1kmnti5Rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0byCcqTjwMfb9D1cl2LgK3Cs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:08
We hebben hier de badkamer verplaatst naar een ruimte naast onze slaapkamer. De muur tussen de nieuwe badkamer en onze slaapkamer was van BIMS gemaakt en die was niet echt stevig, althans we hadden er geen goed gevoel bij om er een meubel aan op te hangen, vooral na het frezen van de leidingen.

Vervolgens dus de hele muur gesloopt en vervangen door metalstud. Aan beide kanten osb (of underlayment, niet meer zeker) van 18 of 22mm en dan gipsplaten. Groene in de badkamer, normale in de slaapkamer. We gaan nu het derde jaar in en het zit er nog.

Tussen de studs overigens nog glaswol gedaan en de isolatie is qua akoestiek echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou eerder iets van wedi dan gips doen, als het een keer lekt kan zo'n wediplaat stuk meer hebben dan een gipsplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:08
Van de wanden heb ik geen verstand, maar ik keek even naar je indeling. Met anderen eens dat je de extra gecreëerde ruimte niet heel optimaal benut. Ik heb een idee geschetst waarbij je nauwelijks leidingen hoeft om te leggen en veel meer bewegingsruimte hebt. Handig bij het bad om je kinderen te helpen, maar ook bij de dubbele wastafels. Toilet gelaten waar het zat, maar zou je ook vanuit badkamer toegankelijk kunnen maken, en de deur naar de gang dicht. Zou ik zelf niet fijn vinden, ik vind het aparte toilet fijner. Zeker als je kinderen groter zijn en lekker lang in de badkamer hangen en tutten (m/v).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udeL7NVJz9yqM9wgqvVwIkmVUt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22t8r75IMBzJsu6DDP7DnOHV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:44:
Van de wanden heb ik geen verstand, maar ik keek even naar je indeling. Met anderen eens dat je de extra gecreëerde ruimte niet heel optimaal benut. Ik heb een idee geschetst waarbij je nauwelijks leidingen hoeft om te leggen en veel meer bewegingsruimte hebt. Handig bij het bad om je kinderen te helpen, maar ook bij de dubbele wastafels. Toilet gelaten waar het zat, maar zou je ook vanuit badkamer toegankelijk kunnen maken, en de deur naar de gang dicht. Zou ik zelf niet fijn vinden, ik vind het aparte toilet fijner. Zeker als je kinderen groter zijn en lekker lang in de badkamer hangen en tutten (m/v).
[Afbeelding]
Dank voor dit idee. Had ik nog niet aan gedacht. Ik ga eens uitrekenen of het bad daar past, en de wastafel niet te veel onder het schuine dak komt op die plek.

Edit: Helaas, dat bad kan daar niet. Er zit nog een vensterbank in de dakkapel die behoorlijk breed is. (niet afgebeeld op de plattegrond).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eylqxkapex9gLKOKSL49PizOZ7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvDLGYYokcXwflLKCkkzV4AJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmeneer op 06-05-2022 07:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:19
Bosmeneer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:19:
[...]
Edit: Helaas, dat bad kan daar niet. Er zit nog een vensterbank in de dakkapel die behoorlijk breed is. (niet afgebeeld op de plattegrond).
Ik kan me niet voorstellen dat je correct in 3D gerekend hebt daarmee…

Ten eerste is elk bad véél lager dan de vensterbank die ik in de dakkapel in de foto zie staan, komt er dus gewoon onderdoor.

Ten tweede: Vensterbank?? Je gaat de hele badkamer slopen!! Dan heb je toch die oude, bestaande, overdreven grote vensterbank niet meer nodig!? Gewoon eruit slopen dat ding!

Ten derde: Als het dan nog niet past, dan kun je in de indeling van @Toke_gt natuurlijk ook het horizontale muurtje tussen bad en slaapkamer iets naar boven zetten, om meer ruimte voor het bad te maken.. (dat muurtje hoeft niet in-lijn te staan met de muur van het toilet natuurlijk). Het lijkt me wel een erg praktische oplossing zo.. Fijn ook om het toilet apart te houden.

Edit:
en ik lees volgens mij ook nog nergens wat voor bad je precies wil gaan plaatsen… je hebt het over “dat bad”, maar je hebt natuurlijk baden in 1001 vormen en afmetingen…

[ Voor 8% gewijzigd door BrainCrash op 06-05-2022 08:45 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind de oude indeling beter, los toilet ipv in de badkamer, dubbele wasbak, bad, douche.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
@BrainCrash
Je hebt gelijk, dat muurtje kan horizontaal natuurlijk een stukje omhoog, dan past het zeker. Die vernsterbank slopen geeft ook weer wat ruimte.

Aanstaande maandag ben ik in de woning om het e.e.a. op te meten. Ik ga even kijken of de wastafel daar naast de douche voldoende breedte heeft of goed te kunnen staan (zoals op de tekening van @Toke_gt).
Het zou mooi zijn als een dubbele wastafel waar twee volwassenen aan kunnen staan past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Voor je wand:

Dubbele metalstud met glaswol tussen. Verstevigen met multiplex of osb waar nodig (lavabo, toilet, ...). Afwerken met jackoboard, lux elements, wedi oid in de natte zones. In de droge zones kan eventueel gyproc, maar als het niet over veel vierkante meters gaat kan je evengoed in hetzelfde systeem blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:08
Bosmeneer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:22:
@BrainCrash
Je hebt gelijk, dat muurtje kan horizontaal natuurlijk een stukje omhoog, dan past het zeker. Die vernsterbank slopen geeft ook weer wat ruimte.

Aanstaande maandag ben ik in de woning om het e.e.a. op te meten. Ik ga even kijken of de wastafel daar naast de douche voldoende breedte heeft of goed te kunnen staan (zoals op de tekening van @Toke_gt).
Het zou mooi zijn als een dubbele wastafel waar twee volwassenen aan kunnen staan past.
En je kunt bad en wastafels ook nog wisselen. Ik had niet door dat er een schuine wand boven het bad zat. Hoe is dat dan bij de douche? Heb je voldoende ruimte om die iets breder te maken als het bad ernaast staat?

Misschien is dit dan een praktischer idee (helaas dan geen apart toilet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcfEA-c4K13sUJXpdufEUh2Gzp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zusrHJJTotk9AmetBKI9KSwa.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Toke_gt op 06-05-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:40
Klopt het dat er geen ramen overblijven in de aangrenzende slaapkamer? Zo ja dan lijkt het me een slecht plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:30
Als je de huidige ruimte zo laat, bad onder het raam/in de hoek (kwartslag draaien dus) kan je mooie inloopdouche maken en heb je de WC nog apart.

Echt klein is hij toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmeneer
O88088 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:17:
Klopt het dat er geen ramen overblijven in de aangrenzende slaapkamer? Zo ja dan lijkt het me een slecht plan.
Dat wordt een werkkamer, er komt een dakraam in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmeneer
meenkdrie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:46:
Als je de huidige ruimte zo laat, bad onder het raam/in de hoek (kwartslag draaien dus) kan je mooie inloopdouche maken en heb je de WC nog apart.

Echt klein is hij toch niet?
Het voelt wel vrij klein doordat je bij binnenkomst tegen die zijkant van de wastafel aan loopt, en ook nog het schuine dak hebt. Kwartslag draaien van het bad geeft inderdaad wel meer ruimte voor een inloopdouche, echter blijft de wastafel dan een stukje uit steken.

Thanks voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
Indien het klein aanvoelen van de badkamer door de wastafel het grootste issue is, zou je de wastafel wat meer richting de dakkapel kunnen verplaatsen en een iets minder diepe wastafel kunnen nemen. Ik heb het idee dat de bestaande spiegelkast vrij diep is.

Muurtje doortrekken naast de koof, eventueel met een nis erin voor wat spulletjes? Rechts van de watafels wat ruimte overlaten voor een wasmand o.i.d. Links van de wastafels kan een designradiatortje, of radiator in de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVISCvR9sytU45_6JA6Epr3Fhg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jusQlOyigirfItTKK7NJAkcf.png?f=user_large
Pagina: 1