Ontdubbelen met twee ongelijke lijsten, zie toelichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:55
Mijn vraag:

Kolom 1 is een adressenbestand met 2327 rijen.
Kolom 2 is een adressenbestand, waarin sommige adressen in Kolom 1 staan en sommige niet.

Ik wil een derde kolom hebben met het volgende:
Kolom 1 minus alle adressen die in zowel kolom 1 als kolom 2 staan.

Situatietoelichting:

In kolom 1 staan alle adressen die ik wil benaderen. In kolom 2 staan alle adressen die als benaderd zijn, of adressen die niet in kolom 1 staan maar toch al benaderd zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Excel 2013

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Duplicaten verwijderen. Dit werkte niet, omdat er in kolom 2 ook adressen staan die niet in kolom 1 voorkomen.

Diffnow.com heb ik geprobeerd, maar de lijsten zijn te groot voor de gratis variant.

Wie o wie kan mij hiermee helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Mogelijk kan Beyond Compare je wel helpen. Die kan ook grote bestanden verwerken.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou zeggen dat je met verticaal zoeken een eind moet komen, vooropgesteld dat je een uniforme schrijfwijze hebt voor de adressen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Tijd om Python te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
winmerge

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47

Tazzios

..

Ik ga je kolommen tabellen noemen want dat zijn het eigenlijk ook. Raad ook aan deze op aparte tabbladen te zetten ipv op eentje naast elkaar. En dan 'opmaken als tabel' toe te passen
  1. sorteer beide op alfabet
  2. en voeg een vert.zoeken kolom toe in tabel1 ongeveer als '=VERT.ZOEKEN(Tabel1[adres]ltabel2;1;0)'
  3. indien de formule resultaat geeft bestaat hij, gebruik het tabel filter om deze niet te tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als je bereid bent even een uitstapje naar Google Sheets te maken, kun je het bijv ook proberen met een addon als deze:

https://workspace.google....e_duplicates/347814268012

veel opties om kolommen/cellen te vergelijken, dubbelen op te sporen en dan zelf bepalen wat je er mee wil.

Terug als Excel opslaan kan daarna ook altijd nog natuurlijk.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gewoon in Excel een vlookup van de waardes in kolom 1 doen tov kolom 2. Krijg je een error, dan komt de waarde dus niet voor. Met de iferror functie kan je dan kolom 3 invullen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gewoon een kolom toevoegen waarin je met countif telt hoe vaak de waarde uit de naastgelegen cel uit kolom 1 voorkomt in de hele kolom 2. Daarna filteren op alles waar die telling op 0 komt en de gefilterde lijst evt. naar een nieuwe kolom copy/pasten. Of in plaats van filteren in een nieuwe kolom een formule zetten die de naastliggende waarde uit kolom 1 overneemt, of een lege string plaatst afhankelijk van de count.

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2022 16:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1