Garantievoorstel ontvangen telefoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:05
Hallo allen, ik heb ongeveer 2 weken geleden mijn telefoon (xiaomi redmi note 10 pro 128gb) opgestuurd voor reparatie aan de frontcamera die niet meer werkte na systeem update van de fabrikant zelf.

Ik had al gegoogled en meerdere mensen hadden hetzelfde probleem na die update en de fabrikant schreef dat het moederbord vervangen moest worden in diverse tweets.

Kreeg net bericht dat mijn toestel niet te maken is zonder de reden waarom niet en bieden ze een vervangend toestel aan de Mi 10T 8GB+128GB waarbij niet vermeld staat of het een nieuwe of gebruikte is.

Mijn toestel is 9 maanden oud en geheel in nieuwstaat zonder krassen ed.altijd de originele hoes gebruikt ende folie , ik heb ze net terug gemaild om meer informatie over de vervanger maar vraag me af of dat een goede deal is.

Heb ik nog andere rechten dan een vervanger eventueel. Heb het toestel van een provider met 2 jaar abonnement. ik zie dat de vervanger wel duurder was als de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 15:30

lasharor

7 december 2004

Lijkt mij toch een goede oplossing als jij een nieuw toestel krijgt. Waar twijfel je nu eigenlijk over :S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1700674;1663258/

Kwestie van specs vergelijken als het om deze telefoons gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
lasharor schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:25:
Lijkt mij toch een goede oplossing als jij een nieuw toestel krijgt. Waar twijfel je nu eigenlijk over :S?
Ik weet niet of het een nieuwe of gebruikte is dat stond niet in de mail alleen of ik akkoord was met het voorstel.
Had de specs al vergeleken en ga er op sommige dingen op achteruit. vooral de camera daar had ik toen het toestel op geselecteerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Toerq op 05-05-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
We hebben het hier over een NL winkel of een niet Europese winkel? Waarom ben je naar de fabrikant gegaan je hoort in beginsel naar de verkoper te gaan. Wat ze zeggen is naar mijn mening een lulverhaal, ze kunnen hier bij iedere winkel in telefonie zon beetje alles fixen is mijn ervaring.

Je hebt recht of reparatie of vervanging en als dat niet kan geld terug (Europees recht is dat wel, maar je hebt ondanks dat wel rechten maar succes met die uitvoeren in verweggistan). Vervanging betekent niet een ander oude telefoon, ze moeten het vervangen wat je hebt gekocht dus nieuwe en mogen onder de Europese regeling een gebruikersvergoeding vragen dus dan krijg je nieuw maar je betaalt een klein bedrag voor de periode dat het wel werkte die telefoon die je eerst had. Ik vind dat alleen na negen maanden wel heel schraal om dat te vragen. Erg korte periode.

Ik zou niet akkoord gaan met vervanging en dan een gebruikt product krijgen dat is niet wat je hebt gekocht en de afspraak was. Dat klinkt als een settlement waarbij je accepteert dat je een tweedehandsje krijgt en die kan weer andere gebreken hebben en dan heb je weer een lastige zaak of je dat nou kan claimen weer onder de garantie. Ze waren niet de verkoper en de settlement kan definitief zijn.

Nee, eis nieuwe telefoon of volledige reparatie dat is echt niet zo ingewikkeld voor ze hoor, accepteer geen gebruikersvergoeding (dat ding hoort jaren mee te gaan) en reparatie van je huidige kan ook maar geen andere fratsen. Dan kan het wel eens betekenen dat je een vaststelling hebt geaccepteerd en je rechten verder kwijt bent. Soort tegoedbon accepteren. Je kan dan ook niet meer bij de verkoper hier aankloppen. Niet echt een aanrader. Of het dat echt is een vaststelling dus soort tussenoplossing betekent vaak wel dat het daarmee klaar is en je niet meer terug hoeft te komen.

No deal.

Ik ben jurist maar geen orakel maar deze gang van zaken is niet wat ik zou doen.

Je hebt recht op een oplossing van jouw model of reparatie of vervanging van de verkoper en niet de fabrikant die heeft niks met jou te maken ik vind het lief hoor maar dat is niet de verkoper, je consumentenrecht oefen je uit naar de verkoper (of was het een particulier ofzo?)

Ik heb mezelf herhaald maar hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb nog wel 10 oplossingen die je kan proberen trouwens maar dan ga ik hier een boek schrijven. Creativiteit hierin is leuk als jurist.

[ Voor 25% gewijzigd door LucyLG op 13-05-2022 06:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
Het is opgelost nu, wel vreemd want eerst kreeg ik mail dat het niet gerepareerd kon worden. Een reactie op mijn vraag of de vervanger nieuw was en wat er met mijn toestel aan de hand was is netjes beantwoord. De vervanger was geheel nieuw. Leverdatum moederbord niet bekend maar in de volgende mail die ik kreeg zeiden ze (Het ging blijkbaar niet om het mainboard maar een los onderdeel van het toestel. Tst kan dan alsnog gerepareerd worden.)

Vreemd maar goed via mijn persoonlijke statuspagina stond mainboard vervangen en tape. Toestel is retour en de frontcamera werkt weer. heb wel ander imei nummer gekregen dus mb is vervangen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 06:08:
en mogen onder de Europese regeling een gebruikersvergoeding vragen
Er mag juist geen gebruiksvergoeding worden gevraagd bij vervanging zoals het HvJ van de EU heeft geoordeeld in het Quelle arrest (C-404/06, ECLI:EU:C:2008:231). Dat staat nu ook eindelijk in het Nederlandse BW. In de memorie van toelichting bij de implementatiewet van richtlijn 2019/771 wordt dat ook genoemd:
De consument kan niet worden verplicht een «gebruiksvergoeding» te betalen bij vervanging van een non-conform exemplaar voor het gebruik van het non-conforme exemplaar (overweging 57 bij de richtlijn verkoop goederen). Ook dit wordt geregeld in artikel 7:21 lid 7. Artikel 14, leden 2 en 3, richtlijn verkoop goederen kan worden gezien als een codificatie van het Quelle-arrest waarin is bepaald dat het Europees consumentenrecht niet toestaat dat een verkoper een vergoeding mag vragen van een consument voor reparatie of vervanging van een gebrekkige zaak.
Maar vervanging kan in uitzonderlijke omstandigheden leiden tot ongerechtvaardigde verrijking, bijvoorbeeld als vervanging met een vergelijkbare zaak niet mogelijk is. In dat geval kan een verkoper een vergoeding vragen voor het deel waar een consument ongerechtvaardigd verrijkt kan raken. Bij de plenaire behandeling van de implementatiewet van richtlijn 2019/771 is dat ook besproken:

Handelingen II 2021/22, nr. 42, item 3, p. 13-14

Deze situatie bestaat dus al sinds 2003, maar zeker na bekrachtiging door het HvJ in 2008.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
@real je hebt gelijk wat betreft die vergoeding. Ik heb het niet duidelijk verwoord indien product altijd niet conform is geweest lijkt het me inderdaad niet dat er een vergoeding kan worden geeist.
Pagina: 1