IPv6 - routing activeren in Unix VM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:50
Ik heb een Unix based(Solaris-achtig) OS in Vmware geladen en wil in dat OS gebruik gaan maken van (globale) IPv6-adressen en routing.
De netwerkverbinding is dual stack, er wordt vanuit de ISP een IPv6 prefix geserveerd en de Windows hostpc waarop Vmware draait heeft ook daadwerkelijk twee 2a02-adressen ontvangen met behulp van DHCPv6.
Ik heb in Vmware 3 fysieke netwerklinks aangemaakt, waarvan er 2 (e1000g0/e1000g1) standaard zijn (voor)geconfigureerd voor IPv4. De derde fysieke netwerklink(e1000g2) is wel verbonden en terug te vinden in het systeem:
code:
1
2
3
4
root@cl1 ~]# dladm show-phys
LINK - MEDIA - STATE - SPEED - DUPLEX - DEVICE
(...)
e1000g2 - Ethernet - down - 0 - half - e1000g2

Ik heb in Vmware Virtual Network Editor 1 netwerklink geconfigureerd met NAT en de IPv6 prefix van de ISP router meegegeven, daarnaast nog 1 netwerklink geconfigureerd in bridge-mode. De overgebleven link is host-only IPv4.
Vervolgens probeer ik deze links dusdanig te configureren dat deze IPv6 adressen aanneemt en DHCPv6 inschakelt:
code:
1
2
root@cl1 ~]# ipadm create-addr -T addrconf e1000g2/v6
root@cl1 ~]# ipadm create-addr -T addrconf e1000g1/v6

Als ik vervolgens de verschillende geconfigureerde verbindingen vervolgens bekijk, zie ik dat deze een linklocal IPv6 heeft gekregen:
code:
1
2
3
4
5
6
root@cl1 ~]#  svcadm restart ndp
root@cl1 ~]# ipadm
ADDROBJ - TYPE - STATE - ADDR
(...)
e10001/v6 - addrconf - ok - fe80::xxx:xxxx:xxxx:xxxx/10
e10002/v6 - addrconf - ok - fe80::xxx:xxxx:xxxx:xxxx/10

Ik heb de Vm meermaals opnieuw opgestart en de stappen meermaals opnieuw uitgevoerd, maar ik blijf een linklocal IPV6(fe80) in plaats van native IPv6(2a02) op beide poorten krijgen. Tevens zie ik af en toe in de router een entry van de VM terugkomen met een linklocal fe80 IPv6 adres. Daaruit maak ik op dat er blijkbaar wel e.e.a. aan communicatie tussen router en VM plaatsvindt. Ook heb ik in Windows Netwerkcentrum de variabelen van de virtuele Vmware adapters bekeken en zie dat daar ook enkel een linklocal fe80 adres voor IPv6 geconfigureerd is.

Wellicht zien jullie iets wat ik eventueel over het hoofd gezien heb? Suggesties zijn welkom :P

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:50
Inmiddels heb ik zelf de oplossing gevonden:

code:
1
2
ifconfig <interface gebridged op PhNIC> inet6 plumb up
/usr/lib/inet/in.ndpd

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?