Marktplaats, oplichting, NAW gegevens achterhalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.018 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:25
Voor de aankoop van een aantal Samsung telefoons heb ik gebruik gemaakt van de Samsung inruil actie, hiervoor heb ik op marktplaats een aantal defecte telefoons opgekocht.

Nu ben ik met deze aankopen 3x opgelicht, 2x niets aangekomen en vervolgens ook geen reactie meer, en 1x een imitatie telefoon.
Omdat het maar over kleine bedragen ging +/- 30 euro, ben ik iets te naief te werk gegaan. Betaald via Bunq en Rabobank betaalverzoek, niet via een betaalverzoek op Marktplaats etc.. Ik had ingecalculeerd dat ik misschien 1x opgelicht kon worden, maar niet 3x ;(
Ik dacht, wie gaat er nu lopen frauderen met het adverteren van kapotte telefoons voor een paar tientjes :')

Nu heb ik online aangifte gedaan en vroeg ik mij af of er dan nog mogelijkheden zijn om achter de NAW gegevens van de IBAN rekeningnummers te komen. Principieel wil ik er toch nog wat tijd instoppen om te kijken wat er nog mogelijk is.

Iemand nog tips? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Er is een exhibitieplicht voor banken voor foutieve overboekingen naar verkeerde bankrekeningnummers. Mogelijk kun je op die manier wat proberen, maar volgens mij is dat niet echt voor dit soort zaken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:11
Jeetje wat slecht zeg. Ook apart dat je Marktplaats ervaring zo afhankelijk is van het soort spullen waar je naar zoekt. Bij telefoons is het alleen maar ellende terwijl ik al jaren zonder problemen Lego, bordspellen en videogames koop.

Overigens verwacht ik niet dat er nog wat gaat gebeuren met je aangiftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Strider schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:28:
Nu heb ik online aangifte gedaan en vroeg ik mij af of er dan nog mogelijkheden zijn om achter de NAW gegevens van de IBAN rekeningnummers te komen. Principieel wil ik er toch nog wat tijd instoppen om te kijken wat er nog mogelijk is.
Weinig. Een bank verstrekt geen NAW gegevens aan jou. Eventueel aan de Politie als zij het vorderen (via procedures), maar waarschijnlijk ligt jouw aangifte onderop een hele grote stapel met low-prio zaken. Tenzij er veel aangiftes komen van jouw oplichter, gaan een hoop andere dingen voor.

En afhankelijk van de oplichter heb je misschien ook helemaal niks aan die gegevens. De betere oplichters zijn zo snugger niet hun eigen rekeningen te gebruiken.
Iemand nog tips? :)
schouders ophalen en doorlopen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:58

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

timberleek schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Weinig. Een bank verstrekt geen NAW gegevens aan jou. Eventueel aan de Politie als zij het vorderen (via procedures), maar waarschijnlijk ligt jouw aangifte onderop een hele grote stapel met low-prio zaken. Tenzij er veel aangiftes komen van jouw oplichter, gaan een hoop andere dingen voor.

En afhankelijk van de oplichter heb je misschien ook helemaal niks aan die gegevens. De betere oplichters zijn zo snugger niet hun eigen rekeningen te gebruiken.

[...]

schouders ophalen en doorlopen helaas
Dit is tegenwoordig niet meer zonder meer waar. Mits je een aangifte hebt liggen (en zeker als er meerdere aangiftes liggen tegen betreffende verkoper), kan je wel degelijk via je eigen bank proberen de NAW gegevens van de persoon aan wie het is overgemaakt te achterhalen. Zie bijvoorbeeld dit artikel bij de consumentenbond:
De procedure is dat je eerst aangifte bij de politie doet. Die moet vaststellen dat er sprake is van internetoplichting. Vervolgens gaat de bank zelf de oplichter benaderen om het geld terug te storten. Gebeurt dat laatste niet binnen 21 dagen, dan verstrekt de bank op verzoek van het slachtoffer de NAW-gegevens. Die kan dan met die gegevens een civiele procedure beginnen.

Het is mogelijk om de NAW-gegevens met terugwerkende kracht van 13 maanden op te vragen. Er zijn ook nog een aantal andere voorwaarden waar je aan moet voldoen om de gegevens te krijgen.

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Modbreak:Dit soort beschuldigingen passen niet op dit forum.

[ Voor 76% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2022 20:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

wat een onzin. Je kan bij Samsung een kapotte telefoon inleveren, dat is helemaal geen probleem. Dat vul je namelijk ook gewoon netjes in. Werkend ja/nee etc. Dan komt er een prijs uitrollen wat je terugkrijgt (meestal 0 tot een paar euro bij kapot). De extra cashback-actie (extra 200 euro) geldt voor iedereen, ongeacht of ie kapot is of niet. Erg naar persoon om iemand beticht van oplichting als je niet weet waar je over praat.

[ Voor 37% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi-Qui
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 12:53
*knip* Topickaping en 'naming & shaming' is beide niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 100% gewijzigd door Yorinn op 09-09-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

waarom reageren op dit topic??

maar paar rode vlaggen:
-rare openingstijden
-geen vast nummer

Lijkt gewoon een uit de hand gelopen marktplaats handelaar te zijn, denk niet dat er echt kwade bedoelingen achter zitten maar klein bedrijfje en onwillende eigenaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 09-09-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic kicken met als doel naming&shaming is niet de bedoeling op Tweakers. Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, gaat dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.