Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 16:41
Hi allemaal,

Volgend jaar ga ik over op een Daikin Altherma 3 R 8kW warmtepomp. Beneden heb ik vloerverwarming, echter op de 1e verdieping maak ik nu nog gebruik van oude radiatoren.

De aanvoertemperatuur van de ketel staat al een tijdje op 40 graden. Beneden trekt ie dat prima maar boven een stuk minder natuurlijk.

Ik twijfel wat er voor mijn slaapkamer en de slaapkamer van mijn zoontje de beste oplossing is: namelijk werken met airco om te verwarmen, of gebruik maken van Jaga radiatoren. Wat ik lees is dat Jaga radiatoren zuiniger zouden zijn, dus dat is fijn. Echter vraag ik me af of ik hierdoor in de knoei kan komen met verwarming van de woonkamer middels de vloerverwarming? (Aangezien de wp voor meerdere ruimtes aan het werk moet). Is dat een gekke gedachte?

Algemene info wellicht handig:

Woning uit 1969
Dakisolatie
Spouwisolatie uit jaren 80
Bodemisolatie volgend jaar (vloer is de kruipruimte helaas te laag voor).
Overal hr++ glas

Beste antwoord (via joeyke87 op 05-05-2022 11:48)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@joeyke87 Das idd erg mager, probeer via MP een minimaal een 2-voudige of zelfs 3-voudige te scoren.
Je kunt altijd dan nog met een knop / evt moderne regelknop de toevoer wat regelen (als dat überhaupt nog nodig is).
Aanvullende "DBE" fans kunnen altijd nog.
T22: https://www.marktplaats.nl/l/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/#q:radiator+t22|f:32|postcode:4335CE
Tientjeswerk....

T33: https://www.marktplaats.nl/l/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/#q:radiator+t33+|f:32|postcode:4335CE

Kijk wel ff of het past, anders zijn er ook nog T21 types, die werden al genoemd.

Lijkt het of is het niet zo... er zit geen radiator folie achter? Wil je echt meer opbrengst uit welke radiator dan ook, zo'n folie lijkt me onmisbaar. Anders zit je de buiten(?) muur op te warmen...

[ Voor 124% gewijzigd door route99 op 05-05-2022 11:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@joeyke87 Als je zeker weet dat grotere radiatoren je boven helpen zou je al klaar zijn. Je komt boven capaciteit te kort, niet omdat het niet zuinig zou zijn.
Welk type radiator hangt er nu?
Als volgend jaar de WP komt dan is het imho erg zonde om nu een airco te kopen.
Je zit al op 40 graden C dus een WP zou dat moeten kunnen ondersteunen en als de radiatoren op de slaapkamer groot genoeg zijn zou dat Ok moeten zijn.
Imho is dat de meest duurzame oplossing, prima aansluitend bij wat je al hebt. Je bent immers niet van het gas af.... Als je eenmaal die WP hebt kun je de tijd nemen om alles nig verder te isoleren, tuurlijk is eerst zoveel mogelijk isoleren vaak beter, omdat je dan een lichtere WP zou kunnen nemen, maar dat kan in jouw situatie anders zijn. Om dat te beoordelen moet iemand de zaak bij jou doornemen en bijvoorbeeld een transitiebeeld maken om warmteverliezen/warmtevraag veel beter in beeld te brengen.

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 05-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
gaat hier al 4 jaar probleemloos met 2.5kw panasonic split aircootje. Binnen 5 minuten warme lucht als je het nodig hebt, verder in de winter gewoon op 18 graden heat laten staan zodat de boel niet te hard afkoelt. werkt dikke prima

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Wat voor radiatoren heb je op de bovenverdieping?
Dat maakt nogal uit voor de huidige en benodigde vermogens.

Ik gok van niet, maar als je nu nog ouderwetse lamellen radiator hebt ben je waarschijnlijk al een heel eind met een conventionele radiator, bijvoorbeeld een type 22. Dan is een (dure) Jaga misschien niet eens nodig

Ik had enkel type 10 radiatoren, nu type 21s. Geen verschil in formaat, wel bijna 2 keer zoveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
En je kunt afgegeven vermogen van paneelradiatoren, met name die met lamellen, nog verbeteren met actieve ventilatie... Commercieel verkrijgbaar (€€€) of LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Thnx voor de reply’s. Hierbij foto van de huidige radiator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bmmDOAr0Yaw4vOYNQ6QVGIv3no=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UDAs5Q32Qz5hp5Q88k9NnMqD.jpg?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@joeyke87 Das idd erg mager, probeer via MP een minimaal een 2-voudige of zelfs 3-voudige te scoren.
Je kunt altijd dan nog met een knop / evt moderne regelknop de toevoer wat regelen (als dat überhaupt nog nodig is).
Aanvullende "DBE" fans kunnen altijd nog.
T22: https://www.marktplaats.nl/l/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/#q:radiator+t22|f:32|postcode:4335CE
Tientjeswerk....

T33: https://www.marktplaats.nl/l/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/#q:radiator+t33+|f:32|postcode:4335CE

Kijk wel ff of het past, anders zijn er ook nog T21 types, die werden al genoemd.

Lijkt het of is het niet zo... er zit geen radiator folie achter? Wil je echt meer opbrengst uit welke radiator dan ook, zo'n folie lijkt me onmisbaar. Anders zit je de buiten(?) muur op te warmen...

[ Voor 124% gewijzigd door route99 op 05-05-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12
joeyke87 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:14:
Thnx voor de reply’s. Hierbij foto van de huidige radiator

[Afbeelding]
Lijkt op een type10 of niet? Buiten het feit dat de radiatoren te weinig vermogen hebben, lijkt het me ook handig om thermostatische kraantjes te nemen met een slimme radiatorknop. Dan wordt ieder kamer onafhankelijk aangestuurd.
Zeker met een lage aanvoertemperatuur kan dit belangrijk zijn omdat ieder kamer er langer of korter over kan doen om op temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Je kunt ook even met rekentools voor vermogen aan de slag. Die T10 radiator is ooit uitgerekend bij 70/50/20 of zelfs 90/70/20. Ik heb even geen rekentool voor Tx0 typen in het hoofd... Radson heeft rekentools voor modellen met lamellen T11/T21/T22/T33 bij lage tot heel lage temperatuur.

Met verbetering van isolatie zou je dan al aan de goede kant moeten zitten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Helder. Beste oplossing is dus op zoek naar ander type radiatoren ipv de airco oplossing.

Daarnaast aan de slag met radiatorfolie en denken aan de tip m.b.t. de thermostatische kranen en slimme radiatorknoppen. Thnx all.
Pagina: 1