Diepte vloerverwarming + locatie verdeler. Later een WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16
Goedenavond,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht uit 1998 van 138m2 in de driehoek Rotterdam - Den Haag - Delft. Deze is geïsoleerd volgens de destijds geldende eisen (Rc gevels, daken, vloer = 2.5) daarnaast zijn de ramen nu nog dubbelglas maar dit wordt vervangen naar HR++ of als de kozijnen ook aan vervanging toe zijn naar trippel glas. Volgens het energielabel hebben we een fossiel energieverbruik van 134 kWh/m2. Op dit moment zit er nog een cv-ketel in die op zolder hangt maar we willen naar een L/W warmtepomp toe eventueel in combinatie met een zonnecollector op de garage. Op het dak liggen al zonnepanelen (8 of 9). Om een idee van de woning te geven hierbij de google Maps 3D foto. Waarbij de ligging van de tuin op het oosten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TDFnc3K6wtP818pZgiNcHdPSeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HjOq3aUt5VUuEDmux10suQlM.png?f=user_large

Op het moment hebben we vloerverwarming op de begane grond als bijverwarming maar omdat de begane grond, waar vloerverwarming ligt, toch gestript gaat worden gaan we dit upgraden naar hoofdverwarming met een HoH van 10 cm. Omdat ik de vloerverwarming zelf ga leggen dmv noppenplaten laten we niet alleen de tegelvloer eruit halen maar ook de cementdekvloer. Hierbij komt gelijk mijn 1ste vraag.

De verwachte dikte van de cementdekvloer is 5 a 6 centimeter. Ik kan ervoor kiezen om een noppenplaat systeem neer te leggen met 30mm isolatie er onder. Het voordeel is dat ik hierdoor de isolatie van mijn vloer wat opkrik maar de vloerverwarming dicht onder de oppervlakte komt te liggen. Omdat de vloer flink aan de oppervlakte ligt kan ik dat afwerken met egaline. Ik kan er ook voor kiezen om de vloerverwarming "diep" in de dekvloer te leggen waarbij ik begrijp dat dit beter is voor een toekomstige WP maar juist veel energie kost als je dat met een CV wil opwarmen. Of zou je een noppenplaat met 10mm isolatie er onder pakken zodat je wat isoleert maar wel dieper ligt. Wat is wijsheid. Ik heb overigens een kruipruimte maar of deze meer dan 30cm hoogte heeft durf ik niet te zeggen.

Dit brengt mij direct tot de locatie van de verdeler. Op dit moment zit deze in de meterkast (zie onderstaande foto, rood) maar is dit de meest ideale locatie? De cv-leiding loopt hier wel naar toe maar die kan ik omleggen naar een andere locatie in de gang onder de trap (groen?). Dit ivm de toekomstige warmtepomp + boilervat die in de garage kan staan. Op zolder is namelijk geen plek of de wasmachine/droger moet naar de garage. Dit betekent wel dat ik een leiding naar de radiatoren op de eerste verdieping moet trekken/verleggen maar dat is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-d8aNOhNGaY3ZRsF6V71o8eiaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3vVYpPRe2lVqYkmqbYGErBz.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast begrijp ik dat voor een WP een pomp loze verdeler nodig is. Echter heb ik nu nog een CV en met de huidige drukte bij de installateurs en schaarste een chips verwacht ik dat we deze winter sowieso nog aan de CV vast zitten. Ik begreep wel dat een CV ook op een pomp loze verdeler kan als de groepslengte maximaal 100 meter is klopt dit? Dat moet goed gaan want ik wil 90 meter groepen leggen om koelen ook mogelijk te maken (al las ik hier dat dat geen succes is). Omdat ik op de radiatoren op de bovenverdiepingen ga omzetten naar LTV-radiatoren (Jaga) kan de CV prima op lage temperatuur draaien.

Samenvattend heb ik dus de volgende vragen kijkend naar de toekomstige plannen.
1. Wat is een goede dipte om de vloerverwarming in te leggen. Op de huidige betonplaat + 5-6 cm dekvloer of juist 30mm isolatie en de vloerverwarming aan de oppervlakte leggen of een tussen oplossing.
2. Wat is de slimste locatie voor de verdeler?
3. Klopt het dat een pomp loze verdeler nu al toegepast kan worden mits ik de CV op LTV zet, groep lengtes van 90 meter aan hou en boven LTV-radiatoren installeer? Ik neem aan dat ik dan wel een dynamisch instelbare afsluiter op alle radiatoren/verdeler moet zetten want anders wordt de warmte nog niet goed verdeeld (Gas besparen door middel van CV tuning deel III).

Ik hoor graag jullie advies. Van die vloerverwarming boeren word ik niet veel wijzer...

Groet,
Impossibl3

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Beste antwoord (via Impossibl3 op 05-05-2022 21:55)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
1) Hoe minder massa, hoe vlotter je huis opwarmt (en ook: hoe minder overshoot je hebt, als de zon plots volop binnenschijnt en je vloer is nog warm duurt het even voor die stopt met warmte afgeven). En hoe meer isolatie, hoe minder verlies je hebt.
Ik ben geen fan van het id dat je duizenden kilo's extra gaat opwarmen en dat dat beter zou zijn; met warmtepomp kan je indien nodig nog altijd een buffervat plaatsen achteraf.
2) Locatie verdeler "maakt niet uit", pomp kan wel wat lawaai maken en de meeste dames hebben niet graag als pronkstuk middenin de living een verdeler aan de muur hangen. Dikke leidingen en dichtbij warmteopwekker zijn voordelig, maar zorg vooral dat je hem netjes kan verstoppen.
3) Je hebt ook LTV verdelers met pomp; daarbij heb je een inregelventiel om de menging in te gaan regelen. Je kan dan later als er een warmtepomp komt het inregelventiel dicht zetten (of als het toch voordelig is de extra flow van de eigen pomp te gebruiken, wat bijregelen).
Maar idd, je zou een pomploze verdeler kunnen gebruiken, maar dan moet je op lage temperatuur werken (dus als een technieker de CV komt onderhouden en de toevoertemperatuur op 90°C omdat ie dat 30 jaar geleden zo geleerd heeft, heb je een probleem); en de pomp in de CV moet voldoende flow kunnen leveren (en dat kan wel eens moeilijk zijn als de leidingen niet dik genoeg zijn, dat kan lawaai maken).

Of het nodig is om de radiatoren boven aan te passen, dat zou je ook eens kunnen uitproberen (met LTV verdeler met pomp kan je volledig bereik toevoertemperaturen testen). Mijn huis is veel ouder en flink bijgeïsoleerd, de oude gietijzeren radiatoren boven houden het warm genoeg op 40°C toevoer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
1) Hoe minder massa, hoe vlotter je huis opwarmt (en ook: hoe minder overshoot je hebt, als de zon plots volop binnenschijnt en je vloer is nog warm duurt het even voor die stopt met warmte afgeven). En hoe meer isolatie, hoe minder verlies je hebt.
Ik ben geen fan van het id dat je duizenden kilo's extra gaat opwarmen en dat dat beter zou zijn; met warmtepomp kan je indien nodig nog altijd een buffervat plaatsen achteraf.
2) Locatie verdeler "maakt niet uit", pomp kan wel wat lawaai maken en de meeste dames hebben niet graag als pronkstuk middenin de living een verdeler aan de muur hangen. Dikke leidingen en dichtbij warmteopwekker zijn voordelig, maar zorg vooral dat je hem netjes kan verstoppen.
3) Je hebt ook LTV verdelers met pomp; daarbij heb je een inregelventiel om de menging in te gaan regelen. Je kan dan later als er een warmtepomp komt het inregelventiel dicht zetten (of als het toch voordelig is de extra flow van de eigen pomp te gebruiken, wat bijregelen).
Maar idd, je zou een pomploze verdeler kunnen gebruiken, maar dan moet je op lage temperatuur werken (dus als een technieker de CV komt onderhouden en de toevoertemperatuur op 90°C omdat ie dat 30 jaar geleden zo geleerd heeft, heb je een probleem); en de pomp in de CV moet voldoende flow kunnen leveren (en dat kan wel eens moeilijk zijn als de leidingen niet dik genoeg zijn, dat kan lawaai maken).

Of het nodig is om de radiatoren boven aan te passen, dat zou je ook eens kunnen uitproberen (met LTV verdeler met pomp kan je volledig bereik toevoertemperaturen testen). Mijn huis is veel ouder en flink bijgeïsoleerd, de oude gietijzeren radiatoren boven houden het warm genoeg op 40°C toevoer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16
@naftebakje bedankt voor je antwoorden. Ik ga dan liever voor meer isolatie en een eventueel later een buffervat erbij als die warmtepomp er komt. De verdeler laat ik dan ook op zijn plek staan (in de meterkast van de hal) want dat is de meest centrale ligging zo lijkt dat nu. Voor de verdeler van de vloerverwarming ga ik nog even zoeken maar een met pomp klinkt wel handig zeker ook vanwege die cv-monteur. In mijn huidige appartement moet ik hem ook iedere keer terugdraaien als die gasten zijn geweest....

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP