Geen stroom op nieuwe lamp?

Pagina: 1
Acties:

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-12 14:39
Ik heb al eea op google opgezocht, circuits thuis nagelopen en ook de multimeter erbij gepakt.

Probleem is dat mijn nieuwe lamp het erop lijkt geen 220V te krijgen. Uitdaging is iig dat ik niet de kabel kan vervangen. Reden voor nieuwe lamp is dat een paar weken geleden de oude situatie waarschijnlijk een flinke opdoffer heeft gehad waardoor iets zal zijn doorgebrand?? Ik zal de oude situatie uitvoerig beschrijven en de nieuwe situatie. Hou ajb rekening dat het een oud huis, de bekabeling en aansluitingen niet door mij geplaatst zijn en ik in België woon.

Oude situatie: schakelaar binnen met een Shelly. 3 buitenlampen waarvan de eerste een Shelly Bypass had. Buitenlampen zelf op 220V met ieder 2x GU10 leplampen

Nieuwe situatie: schakelaar binnen weggehaald en de draden met een Wago klem verbonden. Is een dubbele inbouwdoos met stekker en schakelaar. Op de stekker meet ik 234V. Buiten een Philips Hue Fuzo buitenlampen op 220V, Shelly Bypass verwijderd, draden aangesloten en getracht de lamp te vinden via de Hue app, 3x niet gevonden en vervolgens multimeter erbij gepakt, hier meet ik met instelling AC V~ slechts 0.311 ipv 220. Met een spanningszoeker geeft deze op de N en de L beide een signaal/lampje.

Volgens mijn redenatie is het circuit gesloten, echter de Hue lamp gaat niet aan of is vindbaar in de app.

Wie heeft er uitkomst?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je spanningzoeker op de N een seintje geeft betekent dit dat er spanning op staat. Het verschil van 0,311 V wat je met zou dan best eens kunnen kloppen.

Kortom: je moet op zoek naar de fout in je bedrading. Door spanning op de nul gaat er geen stroom lopen, er is immers (nagenoeg) geen spanningsverschil met de fase.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eens bij de doorgeluste schakelaar: heb je daar een fase en een nul? Of heb je een schakeldraad en een nul?

Wise enough to play the fool

• flip75
Volgende geprobeerd:
Lamp aangesloten op een ander stroompunt ergens anders in huis, lamp gaat branden, dus de lamp werkt.
V meting gedaan aan schakelpunt tussen fase van stopcontact en schakeldraad (neuter?) en meting is 234V op multimeter.
Nu begrijp ik niet helemaal wat @sypie op doelt en wat ik nog zou kunnen of moeten meten, ik ben een beetje n00b… Het lijkt me duidelijk dat er ergens een draadbreuk is maar dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

PS als ik L en N apart meet op de aarde krijg ik ook andere V waarden, maar ik heb geen idee of dit iets betekent of nuttig is.

• flip75
teacher schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:16:
Kijk eens bij de doorgeluste schakelaar: heb je daar een fase en een nul? Of heb je een schakeldraad en een nul?
Hoe kan ik dat het beste nagaan zonder op draadkleur te vertrouwen?

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
flip75 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:18:
Volgende geprobeerd:
. Het lijkt me duidelijk dat er ergens een draadbreuk is maar dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
..
Ik zou het eerder in de aansluiting/doorlussing van de draden zoeken, dan in een draadbreuk.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je 230V op de N meet heb je niet te maken met een draadbreuk. Je hebt dan simpelweg te maken met spanning op je nuldraad. Dat komt mogelijk omdat er ergens kleuren zijn verwisseld, verkeerde draden bij elkaar in een lasklem zijn gedaan of iets in die richting. Je krijgt niet zomaar 230V op de nul bij een draadbreuk, je zou dan eerder geen spanning moeten hebben.

Maar zoals je aangeeft, dat je een n00b bent met stroom: blijf er dan alsjeblieft af. Leren is prima, er mee klooien soms ook maar 230V is geen speelgoed.

Mocht je verder gaan prutsen: meet met je multimeter, niet met je spanningzoeker. Daarnaast: draden die je los maakt afdoppen, niet bloot laten zweven ook niet voor eventjes omdat je aan het meten bent.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 16:11
flip75 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:18:
Volgende geprobeerd:
Lamp aangesloten op een ander stroompunt ergens anders in huis, lamp gaat branden, dus de lamp werkt.
V meting gedaan aan schakelpunt tussen fase van stopcontact en schakeldraad (neuter?) en meting is 234V op multimeter.
Nu begrijp ik niet helemaal wat @sypie op doelt en wat ik nog zou kunnen of moeten meten, ik ben een beetje n00b… Het lijkt me duidelijk dat er ergens een draadbreuk is maar dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

PS als ik L en N apart meet op de aarde krijg ik ook andere V waarden, maar ik heb geen idee of dit iets betekent of nuttig is.
Sypie bedoeld; er staat op beide draden waarschijnlijk 220 volt.
Als je een multi-meter hebt kun je eens op weerstand / doorgang meten tussen de twee draden.
Het lijkt mij dat je een sluiting hebt.. Zet wel de spanning van het systeem bij de hoofdschakelaar!

Edit: Sypie antwoord zelf al :>

[ Voor 4% gewijzigd door BennieWolters op 04-05-2022 21:31 . Reden: opmerking van SMS freakie ]

Joe

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BennieWolters schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Skypie bedoeld; er staat op beide draden waarschijnlijk 220 volt.
Als je een multi-meter hebt kun je eens op weerstand / doorgang meten tussen de twee draden.
Het lijkt mij dat je een sluiting hebt..
zet wel even de spanning er af! anders is de rook uit de meter!

404 Signature not found

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 16:11
Heel goed SMSfreakie. Heb direct even toegevoegd aan mijn post.

Joe

• flip75
Veiligheid voor alles! Afdoppen, stroom afzetten en zéér goed opletten. Zaken die ik zeker doe.
Nu snap ik niet volledig welke adviezen jullie mij geven, weet wel dat een elektricien vinden bijna onmogelijk is. Zeker voor een klusje als dit.
Ik realiseer me net dat ik in mijn OP geen melding heb gemaakt dat ik aan het vervangen ben omdat de oude situatie een “klap” heeft gekregen. De Shelly Bypass stond een beetje bol en die heb ik opengemaakt en heeft idd teveel stroom gehad. Is het mogelijk dat er toch ergens een brakke connectie is of de draad iets mee is, verkoling oid?
Vertrek zo naar werk en ben vanavond laat pas terug. Hoor graag jullie tips mbt wat ik nog kan doormeten.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

Je hebt een wago geplaatst in een lasdoos. Heb je hier een foto van? Het enige wat je namelijk hebt aangepast is het plaatsen van deze klem, en sindsdien staat er dus fase op de nuldraad waardoor de kans vrij groot is dat er bij de wago dus iets fout is gegaan.
De kans is groot dat van een foto vrij makkelijk de fout kan worden gevonden, of vrij makkelijk een suggestie gegeven kan worden.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1