Huisdieren in huurwoningen, wat zijn de wettelijke regels ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste allen,

In veel verhalen van huren/verhuren, ik zie dat soms een huisdier (kat / hond) niet mag in een huurwoning.

Wat is de reden daarvoor ? Natuurlijk wilt de huurbas misschien niet dat de urine van die dier de muur kapot maakt, maar is het de grootste reden ?

Kan het zijn dat in een huur woning, hebben de huurders extra huurbescherm als ze huisdieren hebben ? Bvb zelf in de situatie van niet betaald, worden de huurders niet makkelijk uit de deur gezet omdat de dieren dan geen accommodatie hebben ?

Sorry als mijn vraag te naif is.
Groeten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
nee, er is niets wettelijks over vastgelegd over extra bescherming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Denk dat het vooral "veiligheid' is vanuit de verhuurder.

Lijkt me niet dat uithuiszetting hier uitmaakt. Dat is al moeilijk genoeg, zie niet wat een huisdier hier nog moeilijker aan zou moeten maken.

Bij een hoop mensen zullen huisdieren totaal geen problemen brengen.
Maar een paar dingen die ik kan bedenken:
- Slordig zijn met voedsel (ik had een huisgenoot waarvan de hele kamer vol lag met kattenvoer) --> grotere kans op ongedierte
- slecht opgevoede huisdieren beschadigen mogelijk het huis of meubilair
- onzorgvuldig omgaan met dieren zorgen mogelijk voor burenruzies (blaffen/huilen, poep overlast, etc)

Natuurlijk kun je eenzelfde claim maken over onopgevoedde kinderen of zelfs volwassenen. Maar dat ligt wettelijk wat lastiger :-)

Voor een verhuurder is huisdieren uitsluiten volgens mij gewoon een stukje risicobeperking. Er zijn toch huurders zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
vermoedelijk overlast voor omwonenenden
een blaffende hond is niet erg fijn naast je, en om nou alles te specificeren geeft ruimte voor eindeloze discussies "maar mijn Fikkie blaft nooit"
We hadden een huurder op 3 hoog die een kat wilde, prima, katten maken geen geluid, alleen was het wel zielig voor het beestje, want hij viel regelmatig van het balkon, door netten tegen duiven (Amsterdam) kwam hij altijd veilig in onze tuin terecht. Ok veilig is een relatief begrip want onze kater was de koning van de achtertuinen en ik moest die dikke binnen kater elke keer uit een benarde situatie halen en weer naar boven brengen.
In ons huurcontract stond ook geen huisdieren maar goed.

Ander ding in oudere huizen, zelfs onschuldige dieren als parkieten etc krijgen voer waar muizen enorm door aangetrokken worden, dat kan ook een reden zijn.
Ik denk dat katten de ideale huisdieren zijn mits ze tegen binnenzitten kunnen en zou als toekomstig huurder met een kat de vraag wel durven stellen of die mee kan. Andere dieren is gewoon veel lastiger wbt overlast of ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
Soms staat het wel in je huur contract en overlast naar de buren kan een reden zijn.
Blaffende honden kunnen veel overlast geven.
En niet iedereen is zo schoon met de huisdieren en laten ze gewoon poepen in eigen tuin ed.
Kwestie van navragen welke regels er gelden voor jouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
juist katten geven ellende:
of je krijgt krolse katten die alles onderpissen, of ze worden nonstop buiten gezet en plegen daar een massamoord en poepen in andere tuinen, dan kan je beter iets als een dwerghamster hebben, stuk minder overlast / stank.

maargoed, zo heeft elk dier wel voor en tegens.

antwoord op vraag is reeds gegeven: overlast / schade aan huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Volgens mij zijn ze - zoals ook hierboven genoemd - vaak niet toegestaan vanwege risicobeperking. Als iedereen slechts één huisdier zou nemen, deze goed zou 'opvoeden' en de accommodatie schoon zou houden is er vrij weinig aan de hand. Helaas laat de praktijk iets anders zien. Van de week nog was er een kerel op TV bij 'Meester Visser doet uitspraak', die kerel zat weliswaar in een koopwoning maar had dus ellende met de buren omdat hij 150 (!) parkieten op zolder had zitten. Uit mijn eigen werkervaring bij de woningcorporatie ken ik ook wel wat verhalen van mensen die het bijv. een prima plan vinden om met 6 Duitse herders in een appartementje te wonen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Verkeerd, sorry

[ Voor 93% gewijzigd door noucmen op 05-05-2022 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
noucmen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:48:
Wie heeft de cijfers en verwachting 2022-2023 van Groningen provincie, voor boven-gemiddelde segment (meer dan 600k) ?

Via google zie ik dat Oekraine koelt de prijsstijging af (hogere inflatie --> hogere rente --> hogere maandlaste --> overbieden wordt kleiner). Kan het zijn dat een prijs daling is al op het oog ?
Mijn glazen bol is stuk, en als Randstadbewoner slecht afgesteld op Groningen, en ook de voorspellende waarde van gebeurtenissen in de wereld op de invloed van de huizenprijzen is slecht te voorspellen hebben de afgelopen 25 jaar ons verteld...
Maar als je geen gezeur met huisdieren wilt is een koopwoning van boven of onder de 6 ton een beter idee dan een huurwoning met beperkingen 8)

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 05-05-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 09:26
Boven ons woont een vrouw met een Hond en een Papegaai, nou ik wou dat ze hier een huisdieren verbod hadden, wat een tering herrie, al vele keren gekeken of er wat aan te doen valt met haar en vanuit ons zelf.

We zijn er gelukkig binnenkort vanaf omdat we een nieuwe woning heb gekocht en de buren hebben geen dieren, maar als we ooit weer in een flat moet wonen, zal het geen huisdieren mogen houden echt een criteria zijn voor ons.

Huisdieren zijn een plaag op je leefbaarheid in flats en appartementencomplexen, ik heb er in ieder geval nog nooit goede ervaringen mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Terence(x) schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:17:

Huisdieren zijn een plaag op je leefbaarheid in flats en appartementencomplexen, ik heb er in ieder geval nog nooit goede ervaringen mee gehad.
Dat kunnen ze zijn. Net als kinderen en eigenlijk gewoon mensen in het algemeen. Maar vrijwel altijd komt het erop neer dat het dier niet goed behandeld/opgevoed is. Ik heb jaren in een flat gewoond en die ene hond die alleen gelaten werd en niet opgevoed was jankte de hele dag. Zijn baas was te lui hem op tijd uit te laten dus piste dat beest regelmatig in de lift. Fucking smerig, en dan moest je die baas ook nog duidelijk maken dat hij het op moest ruimen. Dit zie ik niet als een slechte ervaring met een hond, maar met z'n baas. Een bijzonder asociaal mens. Want daar daarentegen woonden er zo'n 10 andere honden in dezelfde flat die je nooit hoorde, waar je nooit last van had.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:23
Bij veel mensen met honden hangt een hondenlucht waar ik zelf heel misselijk van word. Zoals wanneer iemand met een natte hond de trein in stapt. Toen ik op woningjacht ging hing in veel woningen met huisdieren een nare lucht dus ik snap wel waarom verhuurders dag niet willen. Mensen kunnen ook vies zijn(roken) maar met huisdieren heb je een onnodige extra factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Wettelijke regels in Nederland zijn dat je huisbaas/verhuurder er niets mee te maken heeft wat je in huis doet en wie je in huis haalt, zolang je daarbij de overheidsregels niet overtreedt en in juridische zin geen overlast veroorzaakt.

Een totaal verbod op huisdieren zal in de meeste gevallen daarom geen stand houden.
En nee, bij een huisuitzetting maakt het niet uit of er huisdieren zijn. Als de huisuitzetting gerechtvaardigd is en de huurder er tegenin brengt dat de hond of kat dan dakloos wordt zal de rechter simpelweg vertellen dat het baasje zijn dier kan onderbrengen in een pension of kan afstaan aan een dierenasiel, wanneer het baasje door de huisuitzetting niet meer zelf voor het dier kan zorgen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn buren hebben compleet Avifauna hierboven, het is nog geen geitenboerderij hierboven maar met meer 10 vogels/papegaaien, vissen, hond, katten, kippen en hanen lijkt mij dat niet een gezonde situatie. Dit mede omdat de woning maar 70 m2 en zolder van 10m2 is, krap en klein.
Als je in centrum van Amstelveen door een straat alleen maar vogels hoort, dan is dat mijn buren. Waar overlast?
Er is wel een lichtpuntje, na 5 jaar is de verhuurder erachter gekomen dat een haan niet mag en overlast geeft, goh wat vreemd na jarenlang klagen door omwoners.
Ik mag ook kippen houden, gestoord.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 12:59
@Ivow85 reactie is wettelijk gezien (wat volgens mij ook je vraag was) juist. Je mag altijd een huisdier houden, wat je huisbaas/verhuurder ook opschrijft in het contract. Overlast daarin tegen mag niet (jij niet, je huisdier niet) en dat kan wel via het contract duidelijk worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:57
Als je verhuurder je wil uitzetten moet je verhuurder aantonen dat je een belangenschending aan zijn adres pleegt die zwaarder weegt dan jou woonrecht.
Huisdieren kunnen ze contractueel wel verbieden maar ze gaan je nooit niet uitgezet krijgen hierom.
Is m.i. ook nog nooit gebeurd, in ieder geval niet zonder dat daar niet ook bizarre overlast aan vooraf ging.

Of dit goed is voor je relatie met je huisbaas is een tweede. Als je nog wat gedaan wil krijgen is het misschien een minder tof plan om te tekenen voor een huisdierenverbod en dan 10 papagaaien te nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Polderviking op 17-05-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:23
Pagina: 1