Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Goedemiddag,

Ik ben van plan om de daken op de Dakkapellen te gaan voorzien van zonnepanelen, er is hier ruimte voor twee keer een opstelling van 2x4 panelen - dit op betonvoeten, d.w.z. twee panelen straks boven elkaar.

Huidige situatie op het andere platte dak:
Momenteel heb ik op het andere platte dak van het bijgebouw 14 keer de Trina 320wp zonnepanelen, gekoppeld aan een SE5K (3F) omvormer. Panelen zijn voorzien van een 370P optimizer. Meterkast heeft een krachtgroep, deze gaat naar de schuur waar een kleine groepenkast is geplaatst met een hoofdschakelaar - aardlekautomaat voor de zonnepanelen en een aardlekautomaat voor evt. 230V aansluiting.

Wat adviseren jullie qua panelen/omvormer voor de uitbreiding? De bedoeling is om deze installatie ook aan te sluiten op de kleine groepenkast in de schuur, hier zal dan een extra hoofdschakelaar en aardlekautomaat moeten worden geplaatst, klopt dat?

Volgens mij ben ik nu gebonden aan een 3 Fase omvormer, gezien ik via dezelfde weg terug ga naar de hoofdmeterkast. Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door AJA op 05-05-2022 20:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Pas je TS even aan volgens het hulptopic voor PV advies bovenaan forum. Ik weet nu een en ander uit het SE topic, maar dat leest ontzettend onhandig voor andere forumleden die dat niet volgen.

Je bent niet gebonden aan 3 fase voor een uitbreiding, maar wel beperkt tot 16A per fase die je nog kan toevoegen.

Je kunt de onderverdeler in schuur gewoon aanpassen zodat er 1 fase groepen beschikbaar komen.

Maar ik denk niet dat het de handigste keuze gaat zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:16
AJA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:13:
Goedemiddag,

Ik ben van plan om de daken op de Dakkapellen te gaan voorzien van zonnepanelen, er is hier ruimte voor twee keer een opstelling van 2x4 panelen - dit op betonvoeten, d.w.z. twee panelen straks boven elkaar.
Zijn de dakkapellen wel constructief gemaakt voor zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
President schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Zijn de dakkapellen wel constructief gemaakt voor zonnepanelen?
Jep, hier is rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
Ronald schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:11:
Pas je TS even aan volgens het hulptopic voor PV advies bovenaan forum. Ik weet nu een en ander uit het SE topic, maar dat leest ontzettend onhandig voor andere forumleden die dat niet volgen.

Je bent niet gebonden aan 3 fase voor een uitbreiding, maar wel beperkt tot 16A per fase die je nog kan toevoegen.

Je kunt de onderverdeler in schuur gewoon aanpassen zodat er 1 fase groepen beschikbaar komen.

Maar ik denk niet dat het de handigste keuze gaat zijn.
aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Okay... Er van uitgaande dat de originele installateur niet welwillend is het systeem te corrigeren en te doen voldoen aan de ontwerp eisen van Solaredge:

Je kunt de bestaande omvormer 1 op 1 vervangen voor een zwaarder model. In een bestaand systeem mag je de p370 string verlengen met s440, s500 of oudere modellen optimizer als p401 of p500.

Dit mag tot 50 optimizers of 11kW aan vermogen... Maar op lichtere omvormers mag je zelfs meer hebben.

Dit kost wat meer dan uitbreiding met een 3 fase seriële omvormer, maar je huidige systeem mist misschien wel 1000kWh....

De huidige SE5k lijkt op marktplaats nog redelijk geld op te brengen: de positieve keerzijde van de panelen gekte op moment.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 05-05-2022 20:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
Ronald schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:34:
Okay... Er van uitgaande dat de originele installateur niet welwillend is het systeem te corrigeren en te doen voldoen aan de ontwerp eisen van Solaredge:

Je kunt de bestaande omvormer 1 op 1 vervangen voor een zwaarder model. In een bestaand systeem mag je de p370 string verlengen met s440, s500 of oudere modellen optimizer als p401 of p500.

Dit mag tot 50 optimizers of 11kW aan vermogen... Maar op lichtere omvormers mag je zelfs meer hebben.

Dit kost wat meer dan uitbreiding met een 3 fase seriële omvormer, maar je huidige systeem mist misschien wel 1000kWh....

De huidige SE5k lijkt op marktplaats nog redelijk geld op te brengen: de positieve keerzijde van de panelen gekte op moment.
Ronald,

Je hebt gelijk, installateur beweegt nog niet mee, tenzij ik hier voor betaal.

Nadeel is echter dat de omvormers van SE niet verkrijgbaar zijn. Weet iemand wat de verwachtingen zijn qua levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
Ronald schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:34:

Ronald,

Waar ik zelf nog over zat na te denken, ik kan 4 panelen op het andere dak koppelen aan de huidige situatie, deze dan voorzien vandezelfde optimizers bijv. Dan heb ik denk ik weinig last van clipping, correct? Moet dan wel een afstand van 6 meter overbruggen.

De overige panelen (14 stuks) kan ik dan op een seriële omvormer aansluiten, deze panelen hebben namelijk nimmer last van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AJA schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Ronald,

Je hebt gelijk, installateur beweegt nog niet mee, tenzij ik hier voor betaal.

Nadeel is echter dat de omvormers van SE niet verkrijgbaar zijn. Weet iemand wat de verwachtingen zijn qua levertijd?
Dramatisch gezien de diverse webshops ;-)
AJA schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Ronald,

Waar ik zelf nog over zat na te denken, ik kan 4 panelen op het andere dak koppelen aan de huidige situatie, deze dan voorzien vandezelfde optimizers bijv. Dan heb ik denk ik weinig last van clipping, correct? Moet dan wel een afstand van 6 meter overbruggen.

De overige panelen (14 stuks) kan ik dan op een seriële omvormer aansluiten, deze panelen hebben namelijk nimmer last van schaduw.
Dat is een idee ;-)

Hoeven geen p370 te zijn, alles uit de 60V serie mag.

3 fase serie omvormers lijken overigens ook een probleem...

Optimizers lijken wel verkrijgbaar... Dat geeft de optie om de hele set toch als SE uit te voeren, en tot levering van een zwaardere omvormer een bak aftop te accepteren... in België mag je gigantisch over het vermogen van de omvormer heen dus moet wel werken.

Neem het in overweging als je geen serie omvormer kunt krijgen.

Pagina: 1