Marktplaats betaalverzoek als verkoper

Pagina: 1
Acties:
  • 3.497 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rylo
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Na een search op dit forum vond ik alleen wat oude en/of gesloten topics hierover.

Ik heb via Marktplaats een verouderde monitor verkocht voor het dubbele wat ik verwacht had. Tijdens de koop begon de koper over shipping naar Italië.. ik dacht in eerste instantie aan een te-mooi-om-waar-te-zijn-dus-scam verhaal. Zeker nadat hij begon over het betalen via PayPal

Ik hield vast aan de optie betaalverzoek via MP (uitgevoerd door Online Payments) en... de gekke Italiaan heeft zowaar betaald (!) Groen vinkje en alles en vandaag stond het geld op mijn rekening.

Ik kan het te-mooi-om-waar-te-zijn-dus-scam gevoel niet helemaal loslaten.. Dus voordat ik netjes verpak en zekerd naar zijn Italiaans adres stuur...

Zijn er recent nog nieuwe addertjes onder het gras waar ik rekening mee dien te houden.. ? Het lijkt me sterk dat ik hier nu nog financieel nadeel van ondervind.. of ga ondervinden..., maar ik hoor graag jullie gedachten hierover.

Beste antwoord (via Rylo op 05-05-2022 11:50)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen risico's voor verkoper.
Je kan zelfs een baksteen opsturen, dan krijg je alsnog je geld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Is het ook vanaf een Italiaans rekeningnummer betaald? Dus niet dat 'ie een driehoekscam probeert?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat er kan geburen is dat de koper aangeeft het pakket niet ontvangen te hebben. Dan heb je straks geen geld en geen pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21

Aganim

I have a cunning plan..

FooLsKi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:48:
Is het ook vanaf een Italiaans rekeningnummer betaald? Dus niet dat 'ie een driehoekscam probeert?
Mijn gevoel zegt ook een driehoekscam. Een Italiaans rekeningnummer sluit dat natuurlijk nog niet volledig uit, je weet de identiteit van de 3e partij immers niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:28
Ik heb via Marktplaats een verouderde monitor verkocht voor het dubbele wat ik verwacht had
Tijdens de koop begon de koper over shipping naar Italië
Scam 3.0
Waarom zou iemand een verouderde monitor in Nederland kopen en laten versturen naar Italië?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:03

MsG

Forumzwerver

Het is op Tweakers blijkbaar vrij populair om random het woord "driehoeksoplichting" te gebruiken in een zin.

Vertel me eens hoe je die in-app betaallink weer naar een andere doorstuurt.

Als je het geld binnen hebt is er ook geen mogelijkheid meer dat hij het geld terugpakt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Aganim schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Mijn gevoel zegt ook een driehoekscam. Een Italiaans rekeningnummer sluit dat natuurlijk nog niet volledig uit, je weet de identiteit van de 3e partij immers niet.
Vooruit, er vanuit gaande dat 2 van de zijden van de driehoek in NL zitten.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MsG schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:54:
Het is op Tweakers blijkbaar vrij populair om random het woord "driehoeksoplichting" te gebruiken in een zin.

Vertel me eens hoe je die in-app betaallink weer naar een andere doorstuurt.

Als je het geld binnen hebt is er ook geen mogelijkheid meer dat hij het geld terugpakt.
Dat is het eerste principe achter een driehoek, het gaat niet over geld terug halen, maar gaat over geld krijgen van iemand die ook gelijktijdig wordt opgelicht en dit gewoon bij jou komt 'vorderen'.

En vanuit dit punt kan je nog 3 kanten op, betaler komt verhaal halen, product is kapot en hij wil z'n geld terug (geen idee hoever EU wetgeving gaat), of je hebt opeens iemand voor de deur staan..

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 04-05-2022 14:59 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 16:03

MsG

Forumzwerver

SinergyX schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Dat is het eerste principe achter een driehoek, het gaat niet over geld terug halen, maar gaat over geld krijgen van iemand die ook gelijktijdig wordt opgelicht en dit gewoon bij jou komt 'vorderen'.

En vanuit dit punt kan je nog 3 kanten op, betaler komt verhaal halen, product is kapot en hij wil z'n geld terug (geen idee hoever EU wetgeving gaat), of je hebt opeens iemand voor de deur staan..
Ik weet exact wat die driehoeksoplichting is. Maar als de Italiaan de betaallink van TS al niet door kan spelen, hoe wil je in de basis dan al driehoeksoplichting toepassen? Mijnsinziens wordt dit de hele tijd random geroepen, zonder dat diegene veelal inhoudelijk snapt of het in dit geval mogelijk is.

Het gaat niet om een handmatige overschrijving, of een handmatige tikkie die je weer doorstuurt naar een derde.

Dus mijn vraag aan de driehoeksoplichter-mensen hier: Hoe zorgt de Italiaan er dan voor dat een random derde persoon (die dus eigenlijk opgelicht wordt), de betalingslink zodat die persoon in zijn Marktplaats-app betaalt, in plaats van de Italiaan zelf?
sypie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:49:
Wat er kan geburen is dat de koper aangeeft het pakket niet ontvangen te hebben. Dan heb je straks geen geld en geen pakket.
Dat kon alleen bij het inmiddels gestopte Gelijk Oversteken van Marktplaats.

[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 04-05-2022 15:13 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:21
Over wat voor bedragen hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rylo
  • Niet online
wokkelz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:23:
Over wat voor bedragen hebben we het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOegACXv6xkrwiaz0r9mVv8L-k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1yVGzn8rzige2TJAZCb2AfTt.png?f=fotoalbum_large

Dank voor alle reacties. Wat snel en adequaat allemaal.

Ik heb het geld dus al op mijn bankrekening overgeschreven gekregen, daar komt hij denk ik niet meer bij, ik zou ook niet weten hoe. Hij gaf aan met Revolut betaald te hebben. @MsG Ik kan dus niet zien hoé hij daadwerkelijk betaald heeft, omdat hij mijn bankgegevens niet heeft en ik de zijne niet. Online Payments van Marktplaats zat/zit er tussen.

Betaling was binnen een minuut na het versturen van de marktplaats link gedaan.

@Bushie geen idee, ik verkoop wel meer oude meuk via MP, maar normaliter aan Nederlanders. Ik zet de optie bieden aan en blijkbaar vinden mensen het leuk om tegen elkaar op te bieden ofzo, het is echt heel erg bijzonder allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Rylo op 04-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Bijzonder. In sommige gevallen willen ze je nog scammen met "gelijk oversteken" en beweren dat er een steen in de doos zit (of helemaal niet aangekomen). Maar in dit geval is het geld al op jouw rekening i.p.v. een tussenrekening van Marktplaats.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:45
sypie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:49:
Nee dat is met gelijk overstekken/kopers bescherming. Aangezien het al op zijn rekening stond gaat dit om de normale betaalverzoek waarbij ze het alleen van rekening naar rekening brengen.

@Rylo ik zie hierin geen problemen. Ook 3hoeks verhouding zie ik niet zo makkelijk gaan met betaalverzoek van MP

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 04-05-2022 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rylo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:44:

Ik heb via Marktplaats een verouderde monitor verkocht voor het dubbele wat ik verwacht had. Tijdens de koop begon de koper over shipping naar Italië.. ik dacht in eerste instantie aan een te-mooi-om-waar-te-zijn-dus-scam verhaal. Zeker nadat hij begon over het betalen via PayPal
Heb je gekeken wat die monitor in Italië kost?

Ik heb vorig jaar tijdens Black Friday monitor gekocht voor 125 euro. Zelfde monitor was 3 maanden later 290 euro. Heb hem voor 200 euro verkocht op MP.

2 maanden later weer 140 euro.

Het kan dus wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rylo
  • Niet online
Dank jullie wel, nu ben ik zoekende naar welk antwoord ik als 'beste antwoord' kan selectern, zodat toekomstige forumbezoekers en googlers geholpen zijn.

Zijn er suggesties?

@loki504 Thanks!

@jeroenkb even gedaan, maar model is verouderd, zie het niet meer 1-2-3 terug.

Ik zal volgende week nog een post plaatsen na aflevering van de monitor.

Thanks GoT'ters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 22:28
Hij doet er wel moeite voor, want betaalverzoeken gaan via iDeal. Dat kunnen alleen mensen mett NL rekeningnummer zonder omwegen. Zelfs bij verkoop aan een Belg is een betaalverzoek via MP al lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
jeroenkb schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Heb je gekeken wat die monitor in Italië kost?

Ik heb vorig jaar tijdens Black Friday monitor gekocht voor 125 euro. Zelfde monitor was 3 maanden later 290 euro. Heb hem voor 200 euro verkocht op MP.

2 maanden later weer 140 euro.

Het kan dus wel.
Ja dit, ik dacht verouderde monitor als in 50 euro dat doet niemand. Maar dit is niet onmogelijk, kan makkelijk 50-100 schelen met Italië nog los van hoe makkelijk je er daar aan 1 komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

een verouderde monitor kan best zijn dat hij juist precies dat model nodig heeft. Voor een of andere inbouw optie oid.
Voor mijn arcade kasten heb ik bijvoorbeeld ook vaak bepaalde typen schermen of zelfs beeldbuizen nodig. Dus het kan wel gewoon.

Maar in nederland is iedereen altijd bang gemaakt door shipping naar het buitenland, ik woon in spanje en via marktplaats wil mij ook nooit iemand wat verkopen :D
Komt natuurlijk voornamelijk door het arrogante marktplaats wat maar geen fatsoenlijke oplossing wil bieden om kopers en verkopers te beschermen zoals bij moederbedrijf ebay (icm paypal) wel gewoon kan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rylo
  • Niet online
Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:44:
een verouderde monitor kan best zijn dat hij juist precies dat model nodig heeft. Voor een of andere inbouw optie oid.
Voor mijn arcade kasten heb ik bijvoorbeeld ook vaak bepaalde typen schermen of zelfs beeldbuizen nodig. Dus het kan wel gewoon.

Maar in nederland is iedereen altijd bang gemaakt door shipping naar het buitenland, ik woon in spanje en via marktplaats wil mij ook nooit iemand wat verkopen :D
Komt natuurlijk voornamelijk door het arrogante marktplaats wat maar geen fatsoenlijke oplossing wil bieden om kopers en verkopers te beschermen zoals bij moederbedrijf ebay (icm paypal) wel gewoon kan.
Nou hierbij dan de upate.

Niks geks, pakketje is verzonden naar Italie en daar goed aangekomen. Koper happy, Ik (verkoper) happy. Nog even nagevraagd.. en het bleek inderdaad zo te zijn, dat hij specifiek en persé dit model wilde hebben.

Nou.. dat dus!

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Cheesy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:53:
Ik zie zojuist dat als je tijdens het versturen van een betaalverzoek aangeeft dat het product verstuurd gaat worden, dat dan automatisch kopersbescherming in werking treedt en je het geld pas krijgt als de verkoper aangeeft het product in goede staat te hebben ontvangen. Raakt het pakket zoek tijdens de post of geeft de verkoper aan een baksteen te hebben ontvangen dan kun je dus fluiten naar je centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:03
*knip* Met een TR zien we het sneller.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 12-11-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na 2,5 jaar kicken is niet echt nodig. Wil je verder discussiëren over kopersbescherming op Marktplaats, is daar Hoe kopersbescherming uitzetten op MP? ook voor geschikt. Ik doe dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.