Intel NUC Server kopen of DiskStation DS2415+ vervangen

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik werk in de ICT en wil graag een server voor het draaien van applicaties en virtuele machines. Ik hou niet van erg custom oplossingen met Proxmox/Unraid/TrueNAS/Ubuntu en houd het graag simpel met kant-en-klare oplossingen met VMware ESXi, Synology. Hiermee heb ik ook veel meer eigen ervaring en het werkt allemaal zo makkelijk en goed.

Momenteel heb ik de volgende hardware:
  • MacBook Air M1 (8GB RAM, 256GB SSD)
  • Synology NAS DS2415+ (Intel Atom C2538)
Ik denk eraan om een aparte server naast mijn NAS aan te schaffen met een snelle CPU en SSD. Deze kan ik elke nacht automatisch laten back-uppen naar de NAS, dus data loss is geen probleem. De functie van een NAS is sowieso primair opslag. Dus eventueel kan ik in de toekomst weer naar een simpele 6- of 8-bay NAS met Raid-6, omdat toch geen snelle opslag of CPU meer nodig heb, als ik alle serversoftware op een aparte server draai. Dan is het weer echt een opslag-server. Vroeger had ik veel documentaires, films, e.d. op de NAS, maar dat is met YouTube/Netflix/Spotify al een stuk minder.

Helaas ben ik een beetje teleurgesteld in het bedrijf Synology door:
  • Verplichte Synology HDD's in de Enterprise NAS
  • Erg zwakke processoren. De snelste CPU Intel Xeon D-1531 komt uit 2015 en is niet erg snel*
  • Docker en virtuele machines erop draaien vond ik geen succes
  • Geen vrije sloten meer om te NAS te versnellen door bijvoorbeeld dual SSD toe te voegen, dat zou helpen met access times van duizenden files bij draaien Docker/VM's
Vergelijking snelheden van de verschillende CPU's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/838TVgFh.png

Voordelen van een aparte server zouden zijn:
  • Het draaien van VMware ESXi 24/7 met virtuele machines
  • Het mogelijk zo nu en dan een Windows-computerspel kunnen spelen
Mogelijke server-oplossingen zouden zijn:
  • Intel NUC11PAHi7, dan zou ik belangrijke gegevens van de NAS ook dubbel kunnen backup'en naar de NUC's HDD (1x SSD, 1x, HDD-slot)
  • Intel NUC12DCMi9, die heeft veel power en de optie ooit een GPU toe te voegen en dan soms te gamen in Windows (server uptime voor VMware is niet zo belangrijk, dus dual-boot is een optie)
  • HP MicroServer, maar die is al erg oud
Mijn voorkeur heeft de NUC12DCMi9. Hierbij zou ik ook eens Windows kunnen draaien met een grafische kaart op de NUC, ook al game ik niet zoveel. Ik hoor dat idle CPU's tegenwoordig erg weinig stroom gebruiken, dus dat zou dan geen probleem hoeven te zijn.

Ik weet alleen niet of deze power-efficient is als hij 24/7 draait? Verdere tips/advies zijn ook welkom :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:25
Tja een Nas is nu eenmaal ontworpen als Nas en niet bedoelt als zware server.
Voor dat doel zijn die cpu's de Nas meer dan voldoende.

Dubbel backuppen lijk me niet zo zinvol.
Normal gesproken gebruik je juist een Nas voor je data en een server voor als je veel cpu power nodig hebt en backup je de werkdata van je server naar je Nas.

Zou in jouw geval dus een nuc met enkel een ssd nemen en de Nas als datastorage houden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.