Ik werk in de ICT en wil graag een server voor het draaien van applicaties en virtuele machines. Ik hou niet van erg custom oplossingen met Proxmox/Unraid/TrueNAS/Ubuntu en houd het graag simpel met kant-en-klare oplossingen met VMware ESXi, Synology. Hiermee heb ik ook veel meer eigen ervaring en het werkt allemaal zo makkelijk en goed.
Momenteel heb ik de volgende hardware:
Helaas ben ik een beetje teleurgesteld in het bedrijf Synology door:

Voordelen van een aparte server zouden zijn:
Ik weet alleen niet of deze power-efficient is als hij 24/7 draait? Verdere tips/advies zijn ook welkom
Momenteel heb ik de volgende hardware:
- MacBook Air M1 (8GB RAM, 256GB SSD)
- Synology NAS DS2415+ (Intel Atom C2538)
Helaas ben ik een beetje teleurgesteld in het bedrijf Synology door:
- Verplichte Synology HDD's in de Enterprise NAS
- Erg zwakke processoren. De snelste CPU Intel Xeon D-1531 komt uit 2015 en is niet erg snel*
- Docker en virtuele machines erop draaien vond ik geen succes
- Geen vrije sloten meer om te NAS te versnellen door bijvoorbeeld dual SSD toe te voegen, dat zou helpen met access times van duizenden files bij draaien Docker/VM's

Voordelen van een aparte server zouden zijn:
- Het draaien van VMware ESXi 24/7 met virtuele machines
- Het mogelijk zo nu en dan een Windows-computerspel kunnen spelen
- Intel NUC11PAHi7, dan zou ik belangrijke gegevens van de NAS ook dubbel kunnen backup'en naar de NUC's HDD (1x SSD, 1x, HDD-slot)
- Intel NUC12DCMi9, die heeft veel power en de optie ooit een GPU toe te voegen en dan soms te gamen in Windows (server uptime voor VMware is niet zo belangrijk, dus dual-boot is een optie)
- HP MicroServer, maar die is al erg oud
Ik weet alleen niet of deze power-efficient is als hij 24/7 draait? Verdere tips/advies zijn ook welkom