Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fester77NL
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05-2022
Hallo allemaal,

Wegens ouderdom was mijn computer aan een fikse update toe.
Mijn nieuwe hardware is:
  • MSI MPG B550 GAMING PLUS
  • AMD Ryzen 7 5800X
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600
Aangezien de nieuwe voeding nog even op zich laat wachten heb ik alle hardware aangesloten op mijn oude voeding (ewent 600W).
Op het moederbord zit een 8 pins connector en ik heb hem aangesloten met een 4 pins connector.
Zou dit het probleem zijn dat de computer steeds in de bios opstart?

De boot priority staat in de juiste volgorde. Ik heb ook al geprobeerd alleen op te starten met de harde schijf en zonder andere aangesloten schijven/ usb sticks.

Verder weet ik zeker dat het geheugen juist is aangeloten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:14

_Apache_

For life.

Misschien boot ie wel naar bios omdat ie geen keyboard detecteert. Terwijl je een USB keyboard hebt aangesloten wellicht? Heb iets vergelijkbaars gehad tijdje geleden.

Kan je ergens die boot afbeelding uitzetten? Dat je ziet of ie een melding maakt van iets.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:08

Tazzios

..

Voeding zal het niet zijn: Want of je de PC met met een 4 pins connector kunt gebruiken in plaats van een 8 pins connector heb je natuurlijk uitgebreid onderzocht om te voorkomen dat je je nieuwe hardware om zeep helpt. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
Fester77NL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:53:

Aangezien de nieuwe voeding nog even op zich laat wachten heb ik alle hardware aangesloten op mijn oude voeding (ewent 600W).
Jij durft want dat is regelrechte troep en verre van 600w, eerder de helft.

Welk merk en type voeding heb je nieuw gekocht?
Op het moederbord zit een 8 pins connector en ik heb hem aangesloten met een 4 pins connector.
Zou dit het probleem zijn dat de computer steeds in de bios opstart?
Kan zijn. Er zijn zelfs moederborden die helemaal niet werken met een 4 pin aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fester77NL
@_Apache_ Ik ga het proberen zodra ik weer thuis ben. Het lijkt me echter wel raar dat een hedendaags moederbord geen usb keyboard herkent.

@Tazzios Ik heb zeker onderzoek gedaan. Het enige probleem is dat een 4 pins connector oververhit kan raken. Voor een tijdelijke oplossing lijkt me dat dus wel te doen zolang ik maar geen gekke dingen doe.

@Uszka Troep of geen troep, De voeding heeft altijd goed gewerkt, zonder problemen.
Dit is de nieuwe voeding:
https://www.megekko.nl/pr...00W-PSU-PC-voeding?s_o=18
Met deze kabel erbij:
https://img.joomcdn.net/e...0f30c72424c_original.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb je serieuze upgradeplannen (videokaart?) dat je denkt 700watt nodig te hebben?

En waarom het verloopje? Als je een dikke videokaart daar aan hangt is dat nog serieus gevaarlijk. Een 8-pins PCIe connector kan/mag 150Watt trekken, met dat verloopje gaat een kaart 300watt over die zelfde kabel trekken wat door de warmte tot smeltende connectoren/sluiting kan leiden :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fester77NL
@sapphire De kaart is het probleem niet.
Het gaat over de CPU Power
En juist om de warmte te beperken is een 8 pins kabel noodzakelijk

[ Voor 32% gewijzigd door Fester77NL op 04-05-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:50
Fester77NL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
@sapphire De kaart is het probleem niet.
Het gaat over de CPU Power
En juist om de warmte te beperken is een 8 pins kabel noodzakelijk
Dat verloop kabeltje is NIET voor je cpu maar voor video kaarten.
De plus en de min zitten andersom.
De 4 polige cpu aansluiting is prima als je niet gaat overklokken.
Maar je nieuwe voeding heeft een 8 polige aansluiting, dus ik snap je verloop kabel niet echt en welke warmte probeer je te beperken?

[ Voor 13% gewijzigd door Hell-Slave op 04-05-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
Fester77NL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:35:

@Uszka Troep of geen troep, De voeding heeft altijd goed gewerkt, zonder problemen.
Jij denkt dat die goed heeft werkt want jij voelt er niets van als je systeem slechte voltages en hoge ripple te eten krijgt.
Dat is ook niet veel soeps. Intern een voeding van 20 jaar oud met double forward, groepsregulatie en slechte beveiligingen. Met nieuwe hardware moet je niet voor minder gaan dan LLC + DC-DC zoals pricewatch: Corsair CX750F RGB Zwart . Kost maar een paar € meer maar is 10x beter en moderner.
Zulk soort verloopjes is vragen om problemen. Die gaan van 18g naar 2x 18g draad in low grade 9A terminals waar je niet meer dan 150w doorheen moet trekken anders smelten de connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:50
Uszka schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:57:
Zulk soort verloopjes is vragen om problemen. Die gaan van 18g naar 2x 18g draad in low grade 9A terminals waar je niet meer dan 150w doorheen moet trekken anders smelten de connectors.
Als ik hem goed begrepen heb, wou hij dat verloopje gebruiken voor z'n cpu ookal heeft z'n nieuwe psu een 4x4 stekker om warmte te beperken. 8)7
Pagina: 1