Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 23:14

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Situatie is als volgt:

Moeder (64) verhuist vanwege overlijden naar het Noorden van Nederland. Haar huidige huurhuis wordt opgezegd, voor haar nieuwe huurhuis is inmiddels contract getekend. Haar financieel adviseur van de huidige gemeente heeft echter gemeld dat ze niet in aanmerking komt voor een uitkering want haar eigen vermogen (40K) is te groot. Het idee van deze adviseur is dan ook dat ze 3 jaar lang (of eerder) op haar vermogen teert totdat ze in aanmerking komt voor een uitkering. Schijnbaar mag ze dan niet meer dan € 6k spaargeld hebben.

Mijn idee was om een schenking te doen, belastingvrij, zodat ze alsnog aanspraak kan maken op haar uitkering. Op deze manier heeft ze op haar AOW leeftijd gewoon veel meer vermogen om een mager pensioen aan te vullen. Mijn vraag is, mag dit zomaar en wat voor haken en ogen zitten hier aan?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Mag niet, je moeder mag het zelfs niet te snel zelf opmaken. Al weet ik niet precies hoe dat in de praktijk gaat.

Snelle Google hit voor je: https://www.judex.nl/rech...ermogen-voor-de-bijstand/

[ Voor 42% gewijzigd door Hielko op 04-05-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De regels rondom bijstand zijn heel streng, de gedachte is namelijk dat bijstand een allerlaatste optie is op het moment dat je echt niet meer voldoende middelen hebt om te kunnen leven/wonen. Dat je daarbij spaargeld (of vermogen in de vorm van bijv een huis) moet inzetten past in die redenatie. Leuk is het natuurlijk niet, want je hele vermogen waar je hard voor hebt gespaard gaat dan op aan levensonderhoud - en dat had je moeder vast niet in gedachten. Maar proberen om er meer uit te slepen dan waar je recht op hebt wordt al heel snel gezien als fraude met alle gevolgen van dien. Doe dat dus ajb niet.

Kijk naar de berichten over die vrouw die boodschappen kreeg van haar moeder en daardoor haar uitkering moest terugbetalen. Hoewel de gemeente uiteindelijk volgens mij een andere oplossing had gekozen, heeft de rechter in eerste instantie geoordeeld ten gunste van de claim van de gemeente; de regels waren goed toegepast.
Hielko schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:35:
Mag niet, je moeder mag het zelfs niet te snel zelf opmaken. Al weet ik niet precies hoe dat in de praktijk gaat.

Snelle Google hit voor je: https://www.judex.nl/rech...ermogen-voor-de-bijstand/
In de praktijk zul je dus de volgende aanvraag (als het vermogen nog maar max 6K is, je moeder moet dus eerst 34K 'interen') pas kunnen doen over zo'n 34.000/1.200 = 28 maanden. Als je weer eerder komt, zal ze moeten aantonen waarom ze meer heeft ingeteerd dan anderhalf x de bijstandsnorm per maand.

[ Voor 27% gewijzigd door Icephase op 04-05-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Inderdaad, 1,5 keer de bijstandsnorm interen. In het geval van een alleenstaande is dit dan 1637 (2022) euro per maand. Dit zou dus ong 20 maanden zijn. Ook is er nog geen recht op huurtoeslag mocht de huur binnen de normen vallen.

Vanaf 31.000 euro aan vermogen is er weer recht op huurtoeslag. Verder kan oude apparatuur nog wel vervangen worden waardoor in ieder geval op dat gebied geen grote uitgaves hoeven te komen bij het ingaan van de bijstandsuitkering.

Uiteindelijk zal de AOW dan de bijstandsuitkering overnemen, waar dan weer niet de vermogensgrens telt. Deze timing is dus wel erg ongunstig en teert ze flink in voor 12 of 18 maanden bijstand. Helaas is de controle bij veel gemeentes vrij streng bij de aanvraag voor een PW-uitkering. Aanzienlijke kans dat het interen van vermogen zal worden gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 23:14

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
tuinïnen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:39:
Inderdaad, 1,5 keer de bijstandsnorm interen. In het geval van een alleenstaande is dit dan 1637 (2022) euro per maand. Dit zou dus ong 20 maanden zijn. Ook is er nog geen recht op huurtoeslag mocht de huur binnen de normen vallen.

Vanaf 31.000 euro aan vermogen is er weer recht op huurtoeslag. Verder kan oude apparatuur nog wel vervangen worden waardoor in ieder geval op dat gebied geen grote uitgaves hoeven te komen bij het ingaan van de bijstandsuitkering.

Uiteindelijk zal de AOW dan de bijstandsuitkering overnemen, waar dan weer niet de vermogensgrens telt. Deze timing is dus wel erg ongunstig en teert ze flink in voor 12 of 18 maanden bijstand. Helaas is de controle bij veel gemeentes vrij streng bij de aanvraag voor een PW-uitkering. Aanzienlijke kans dat het interen van vermogen zal worden gecontroleerd.
Ik was hier al wat bang voor. Het is zo zonde dat je het spaargeld, waar jaren voor is gewerkt, opmaakt aan zoiets. Pensioen later is natuurlijk geen vetpot, en de timing is inderdaad ongelukkig. Mag ze nog wel een belastingvrije schenking doen onder het mom van 'erfenis' om zo sneller richting het niveau te gaan voor bijstand?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:28
Allereerst gecondoleerd (gezien 't overlijden).

Je spaargeld opmaken "aan zoiets" zou ik 't niet noemen. Het is spaargeld gebruiken voor het eigen levensonderhoud bij het gebrek aan inkomsten. Dat er niet teruggevallen kan worden op de bijstand bij voldoende eigen middelen is niet vreemd, maar de timing is inderdaad vervelend ongunstig.

Het ineens verlagen van het eigen vermogen om ineens toch versneld bijstand te kunnen krijgen, is geen optie. Of het nu gaat om hoog snel verbrassen van het geld, het regulier wegschenken of onder de noemer van "voorschot op de erfenis" schenken, maakt niet uit.
Wat de eerdere posters aangeven, klopt. Het vermogen zal (zuinig) gebruikt dienen te worden voor het levensonderhoud van je moeder tot ze voldoet aan de voorwaarden voor een bijstandsuitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 22:20

Barrycade

Through the...

Maar is je moeder dan niet meer in staat om werk te verrichten? Op die manier zal ze evengoed wel interen maar minder snel wellicht totdat de AOW + (weduwen) pensioen komt? En daar zitten geen eisen aan qua schenken volgens mij.

En ja ik ben me bewust van leeftijd discriminatie etc enzovoort, maar waar een wil is is meestal een weg.

[ Voor 19% gewijzigd door Barrycade op 04-05-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
master_viper schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Ik was hier al wat bang voor. Het is zo zonde dat je het spaargeld, waar jaren voor is gewerkt, opmaakt aan zoiets. Pensioen later is natuurlijk geen vetpot, en de timing is inderdaad ongelukkig.
Ik ga er vanuit dat ze een partner had die overleden is en voordien in het onderhoud voorzag? (Als ze voorheen zelf werkte zou ze dat immers nu ook nog kunnen doen.) Had deze partner niet via het werk een pensioenregeling met nabestaandenpensioen/partnerpensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Mogelijk is de ANW-uitkering nog een optie? Daar zijn de regels minder streng maar dat geldt enkel als je deels arbeidsongeschikt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

master_viper schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:31:
Situatie is als volgt:

Moeder (64) verhuist vanwege overlijden naar het Noorden van Nederland. Haar huidige huurhuis wordt opgezegd, voor haar nieuwe huurhuis is inmiddels contract getekend. Haar financieel adviseur van de huidige gemeente heeft echter gemeld dat ze niet in aanmerking komt voor een uitkering want haar eigen vermogen (40K) is te groot. Het idee van deze adviseur is dan ook dat ze 3 jaar lang (of eerder) op haar vermogen teert totdat ze in aanmerking komt voor een uitkering. Schijnbaar mag ze dan niet meer dan € 6k spaargeld hebben.

Mijn idee was om een schenking te doen, belastingvrij, zodat ze alsnog aanspraak kan maken op haar uitkering. Op deze manier heeft ze op haar AOW leeftijd gewoon veel meer vermogen om een mager pensioen aan te vullen. Mijn vraag is, mag dit zomaar en wat voor haken en ogen zitten hier aan?
Als zij een schenking doet is het geld weg en zou de ander het dan weer terug schenken na de aow leeftijd? Dat mag niet want belastingvrije schenkingen zijn niet omdraai baar.
De bijstand vind daar natuurlijk ook iets van want het is een vangnet en een van de vragen die je krijgt bij de aanvraag is of je in het verleden geld hebt geschonken.
Mogelijk is de grens voor huurtoeslag kleiner(wordt ook per 1 januari berekend en mag je iets van 33k spaargeld hebben) en verder een baantje voor een paar uur kan ook helpen om minder snel in te teren.
Het is wel mogelijk dat ze volgend jaar al recht heeft op een pensioen en mogelijk daardoor ook minder snel inteert

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Honesty schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:06:

Het is wel mogelijk dat ze volgend jaar al recht heeft op een pensioen en mogelijk daardoor ook minder snel inteert
Hoe dan?

Met 64jaar, 1958 kom ik op AOW leeftijd van 67.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Rukapul schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Hoe dan?

AOW ≠ pensioen.
AOW datum is een vaste datum, maar de pensioendatum kun je (binnen grenzen) zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Rukapul schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Hoe dan?

Geen aow maar je pensioen krijg je meestal al op een eerdere datum. Zo krijg ik mijn aow pas in 2045(ik reken op 70) maar mijn eerste pensioen van vroeger al op mijn 65e, pensioen wat ik nu opbouw wel vanaf mijn aow leeftijd.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 11:56
tuinïnen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:39:

Beetje off-topic maar dit topic triggert mij wel;

Mijn broer krijgt een 'vergelijkbare' situatie over niet al te lange tijd. Heeft al jaren bijstand maar gaat rond de 60.000 euro erven. Hij is al jaren afgekeurd dus 'kan toch werken voor zijn geld' is helaas niet van toepassing.

Los van de precieze eurobedragen, dan heeft hij dus (ongeveer) 60000 - (ongeveer) 6000 vrijstelling = 54.000 te veel vermogen. Dat gedeeld door 1637 wordt dan 33 maanden geen recht op bijstand(?).

Bij teveel uitgaven in de periode moet je dus aantonen waarom je geld al na 30 maanden op is (moet noodzaak geweest zijn) begrijp ik.
Maar wat als je wel zuinig kan leven? Als je na die 33 maanden nog 12000 euro over hebt, moet je dan blijven wachten op je nieuwe uitkering tot je onder de 6000 grens gezakt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

WaterFire schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:27:
[...]
Bij teveel uitgaven in de periode moet je dus aantonen waarom je geld al na 30 maanden op is (moet noodzaak geweest zijn) begrijp ik.
Maar wat als je wel zuinig kan leven? Als je na die 33 maanden nog 12000 euro over hebt, moet je dan blijven wachten op je nieuwe uitkering tot je onder de 6000 grens gezakt bent?
Ja die 1,5x de norm is de max. De vermogensgrens blijft gelden en zal dus eerst 'opgegeten' moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
tuinïnen schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Ja die 1,5x de norm is de max. De vermogensgrens blijft gelden en zal dus eerst 'opgegeten' moeten worden.
Thanks. En om het nog wat beter te snappen (en ik hoop dat je / iemand het herkent);
Het klinkt alsof je dan tijdelijk wat ruimer kan leven. Maar een hoop toeslagen komen ook te vervallen om dezelfde reden. Die bedragen gaan dan gewoon ten koste van die '0.5x ruimer leven'? Dus je mag plm 500 euro per maand meer uitgeven, maar je toeslagen gaan ook 300 naar beneden, dus je marge is maar 200, zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

In de praktijk merk ik dat er geen rekening wordt gehouden met het verschil in toeslagen maar iedere gemeente heeft hierin een eigen beleid, hoe oneens ik het er vaak ook mee ben.

Wat dat betreft kan ik je dus adviseren om dit alvast voor te bespreken met de betreffende gemeente en hier ook wat van op papier te laten zetten zodat dit over een paar jaar niet weer een twistpunt wordt. En in dat geval zou ik dus vragen het verlies aan toeslagen boven de 1.5x PW-norm te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
tuinïnen schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:56:
In de praktijk merk ik dat er geen rekening wordt gehouden met het verschil in toeslagen maar iedere gemeente heeft hierin een eigen beleid, hoe oneens ik het er vaak ook mee ben.

Wat dat betreft kan ik je dus adviseren om dit alvast voor te bespreken met de betreffende gemeente en hier ook wat van op papier te laten zetten zodat dit over een paar jaar niet weer een twistpunt wordt. En in dat geval zou ik dus vragen het verlies aan toeslagen boven de 1.5x PW-norm te krijgen.
Hij woont in Almere, waar het er aan verkeerde dingen met bakken uit gaat.. Gaan we doen, ben benieuwd.

(aan TS, sorry voor het hijacken van je topic :$ )

[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 06-05-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@master_viper misschien kan je het verhuizen nog gebruiken om het vermogen te drukken, verhuizen kost geld, opnieuw inrichten ook…. Vaak doe je zelf of je kinderen veel, maar daar mag je ook voor betalen…

Het vervelende is dat er al een aanvraag is gedaan in de nieuwe gemeente begrijp,ik, of is er alleen een gesprek geweest?

Wat is de situatie nu van je moeder, welk inkomen heeft ze nu? Heeft ze recht op (nabestanden) pensioen vanaf 65/67? Waar komt het vermogen vandaan?

[ Voor 98% gewijzigd door jeanj op 06-05-2022 21:27 ]

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1