Architect voor verbouwing, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 18:30

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Eind vorig jaar hebben wij een vrijstaande jaren '80 woning gekocht.
Rond de 225 M2.

We willen het huis gaan moderniseren en verduurzamen.
Veel isolatie, zonnepanelen, uitbouw beneden, warmtepomp, warmterugwinning ventilatie, electra aanpassen, vloerverwarming, airco, nieuwe keuken, asbest verwijderen, schoorsteen slopen, dakkapel, nieuwe badkamer, trap vervangen, nieuwe kozijnen en nog veel meer.

Best ingrijpend, zeg maar.
Nu zal niet alles in 1 x gaan.
We hebben al moeite genoeg om redelijk snel een dakkapel te krijgen.

Nu zijn veel zaken zoals o.a. de vloerverwarming, electra, zonnepanelen zaken die waarschijnlijk door goed ingeschat kunnen worden door een aannemer of installatiebedrijven.
Maar over de aanbouw maak ik me wel wat zorgen.

Mijn vraag is: Zal ik hiervoor toch een architect in de arm moeten nemen?
Zo'n man/vrouw weet er een stuk meer van dan menig klusbedrijf en zeker meer dan ik.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://moeders.nu/wp-content/uploads/2018/04/shutterstock_654897478-1000x600.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Een architect gaat je vanuit zijn vak niet helpen met een vloer verwijderen. Klinkt meer alsof je een goede aannemer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:58:
Een architect gaat je vanuit zijn vak niet helpen met een vloer verwijderen. Klinkt meer alsof je een goede aannemer nodig hebt.
Het gaat me ook meer om de aanbouw eigenlijk.

Maar ik heb de oorspronkelijke tekst toch maar een beetje ge-edit, dus dank voor je antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 04-05-2022 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 21:57
Bij mijn aanbouw heeft de aannemer zelf een architect ingehuurd die simpele bouwtekeningen/berekeningen etc heeft gedaan.

Wel na goedkeuring van mij natuurlijk, maar op die manier zijn de lijntjes wel vaak korter dan als je zelf met iemand op de proppen komt.

[ Voor 40% gewijzigd door Basekid op 04-05-2022 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Het gaat me ook meer om de aanbouw eigenlijk.

Maar ik heb de oorspronkelijke tekst toch maar een beetje ge-edit, dus dank voor je antwoord.
Architect of tekenbureau is wel handig om te zorgen dat alles wat er gedaan moet worden op papier staat. Architect is meestal duurder dan een goed tekenbureau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Dit is geen klus maar een complete renovatie van jullie huis. Gaat om heel veel geld. Dan ga je toch niet zonder goede adviseur naar één of meerdere aannemer(s) toe?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:06
Ligt eraan wat je wensen zijn. Wil je een huis wat voelt als een maatpak of wil je gewoon een aanbouw?

Maatpak --> architect
Standaard --> bouwkundig tekenaar

[ Voor 22% gewijzigd door Joris748 op 04-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Joris748 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:15:
Ligt eraan wat je wensen zijn. Wil je een huis wat voelt als een maatpak of wil je gewoon een aanbouw?

Maatpak --> architect
Standaard --> bouwkundig tekenaar
Het is wel een hele verbouwing, maar het zijn vooral technische vernieuwingen.
Behalve de aanbouw dan, maar die willen we ook redelijk standaard.
Eigenlijk niet meer dan over de hele breedte van het huis anderhalve of 2 meter erbij.

Maar ik snap je punt en zeker stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MrDry schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:15:
Dit is geen klus maar een complete renovatie van jullie huis. Gaat om heel veel geld. Dan ga je toch niet zonder goede adviseur naar één of meerdere aannemer(s) toe?
Zoals gezegd: Het zijn vooral technische aanpassingen. Een verzamelingen klussen eigenlijk.
Behalve de aanbouw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Basekid schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:14:
Bij mijn aanbouw heeft de aannemer zelf een architect ingehuurd die simpele bouwtekeningen/berekeningen etc heeft gedaan.

Wel na goedkeuring van mij natuurlijk, maar op die manier zijn de lijntjes wel vaak korter dan als je zelf met iemand op de proppen komt.
Dat is ook wel een goede oplossing.
Zeker met die aanbouw en in mindere maten met het uitbreken van een vloer.
Maar was dit dan een architect of meer een technisch tekenaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 04-05-2022 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:06
Een bouwkundig tekenaar kan je ook helpen in het traject met je gemeente, indien de aanbouw niet vergunningsvrij is.

Een dergelijke ingrijpende klus zou ik wel laten begeleiden door iemand die verstand heeft van verduurzamen van een huis. Je zult merken dat je de klus niet als allemaal losse klussen kunt zien. Omdat alles wel iets met elkaar te maken heeft.

Je zult keuzes moeten maken over wat je gaat doen (en wat niet) en in welke volgorde je dingen gaat doen. Een adviseur kan je daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Joris748 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:24:
Een bouwkundig tekenaar kan je ook helpen in het traject met je gemeente, indien de aanbouw niet vergunningsvrij is.

Een dergelijke ingrijpende klus zou ik wel laten begeleiden door iemand die verstand heeft van verduurzamen van een huis. Je zult merken dat je de klus niet als allemaal losse klussen kunt zien. Omdat alles wel iets met elkaar te maken hebben.

Je zult keuzes moeten maken over wat je gaat doen (en wat niet) en in welke volgorde dingen je dingen gaat doen. Een adviseur kan je daarbij helpen.
De aanbouw is (volgens omgevingsloket tenminste) niet vergunningsplichtig.
Maar ik zal het nogmaals checken.

Over het verduurzamen wil ik sowieso extern advies vragen (wat en in welke volgorde) maar het lijkt me dat een aannemer er niet veel bij kan helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 14:03

bebopper

I'm an absolute beginner...

Als je een goede aannemer vind zal deze je zeker vragen naar bouwtekeningen (of je iemand aanraden die deze voor je kan maken). Hier heb je iig een bouwkundig tekenaar voor nodig.

Hiernaast heb je mogelijk ook nog constructie tekeningen en berekeningen nodig, dit kan een bouwkundige/ingenieur/constructeur voor je doen. Als je de bestaande constructie gaat raken (wat bij een aanbouw zeker kan gebeuren, tenzij je deze er gewoon achter aan 'vastplakt' en geen enkele muur oid sloopt) dan ben je volgens mij zelfs verplicht om deze berekeningen te laten doen (de aannamer zou zonder deze berekeningen het werk niet mogen aannemen). Buiten dat, je wilt dat ook gewoon goed laten doorrekenen, het moet natuurlijk niet later verzakken/instorten/etc. :)

Als het allemaal redelijk rechttoe rechtaan is heb je hier voldoende aan, wil je spannendere dingen dan kan een architect ook nog waarde toevoegen en met je meedenken over mogelijkheden. Hangt er ook vanaf hoe goed je je dingen kunt voorstellen en uitleggen aan de bouwkundig tekenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bebopper schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:41:
Als je een goede aannemer vind zal deze je zeker vragen naar bouwtekeningen (of je iemand aanraden die deze voor je kan maken). Hier heb je iig een bouwkundig tekenaar voor nodig.

Hiernaast heb je mogelijk ook nog constructie tekeningen en berekeningen nodig, dit kan een bouwkundige/ingenieur/constructeur voor je doen. Als je de bestaande constructie gaat raken (wat bij een aanbouw zeker kan gebeuren, tenzij je deze er gewoon achter aan 'vastplakt' en geen enkele muur oid sloopt) dan ben je volgens mij zelfs verplicht om deze berekeningen te laten doen (de aannamer zou zonder deze berekeningen het werk niet mogen aannemen). Buiten dat, je wilt dat ook gewoon goed laten doorrekenen, het moet natuurlijk niet later verzakken/instorten/etc. :)

Als het allemaal redelijk rechttoe rechtaan is heb je hier voldoende aan, wil je spannendere dingen dan kan een architect ook nog waarde toevoegen en met je meedenken over mogelijkheden. Hangt er ook vanaf hoe goed je je dingen kunt voorstellen en uitleggen aan de bouwkundig tekenaar.
Die bouwkundig tekenaar gaat hem sowieso worden als ik besluit geen architect te nemen.
Een architect zie ik vooralsnog niet zo zitten, omdat er aan ons huis niet zo heel veel gedaan kan worden wat anders is, of wat het beter zou maken.
We zijn eigenlijk best wel blij met de indeling.
We missen alleen net een beetje ruimte aan de achterkant.

Ik zie wel vaak dingen voorbij komen van architecten, dat ik denk 'wow!'
Maar even vaak ook dat ik denk "had je daar nou een architect voor nodig?' (los van het bouwtechnische dan, want dat is sowieso iets voor professionals)

Ik heb ook nog niet precies een idee wat een architect kost.
Naar mijn weten rekent hij een percentage van de verbouwingskosten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Ik heb ook nog niet precies een idee wat een architect kost.
Naar mijn weten rekent hij een percentage van de verbouwingskosten, toch?
Zal er aan liggen wat je de architect vraagt om te doen. Alleen een ontwerp maken? Of de gehele bouw begeleiden zodat je zelf nergens omkijken naar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bebopper schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Zal er aan liggen wat je de architect vraagt om te doen. Alleen een ontwerp maken? Of de gehele bouw begeleiden zodat je zelf nergens omkijken naar hebt?
Heb je enig inzicht wat de kosten in beide gevallen zouden zijn?
In acht nemende wat ik aangaf te willen doen.
Ik reken zelf op zo'n € 200.000 verbouwingskosten (exclusief de dakkapel en asbest verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Joris748 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:24:
Een dergelijke ingrijpende klus zou ik wel laten begeleiden door iemand die verstand heeft van verduurzamen van een huis. Je zult merken dat je de klus niet als allemaal losse klussen kunt zien. Omdat alles wel iets met elkaar te maken heeft.
Ik wilde hiervoor https://thuisbaas.nl/ inschakelen, maar die werken niet door heel Nederland.
Wij wonen in de Kempen in Brabant, en zij houden bij de Grote Rivieren op met hun werkgebied.

Dat soort bedrijven zijn dun gezaaid.
Tips welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 17:29

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volgens mij zoek je een bouwbegeleider, al dan niet gecombineerd met een technisch tekenbureau moet je een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
deWit schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:08:
Volgens mij zoek je een bouwbegeleider, al dan niet gecombineerd met een technisch tekenbureau moet je een heel eind kunnen komen.
Weer een nieuwe functie erbij! :)
Zal eens gaan googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:01:
[...]
Ik reken zelf op zo'n € 200.000 verbouwingskosten (exclusief de dakkapel en asbest verwijderen)
Helaas kan ik je daar ook geen inzicht in geven. Doe de begeleiding van de verbouwing waar ik nu inzit zelf in nauw overleg met de aannemer. Vergis je niet, daar gaat best veel tijd inzitten, er zijn veel (kleine) beslissingen/keuzes etc. Waarbij ik dan graag begrijp wat de voor/nadelen en consequenties zijn :)

Voor je budget kan ik je alleen maar aanraden om vooral een stevige post onvoorzien op te nemen, vooral met de stijgende materiaal prijzen op dit moment is het gewoon gekte. Tegels die binnen een maand 30% in prijs stijgen, etc. etc. (ik had ze nog niet besteld omdat de m2 nog nagerekend moesten worden, dat had ik beter dus wel kunnen doen, voor het prijsverschil had ik heel ruim extra m2 kunnen bestellen)

Hak alles wat je wilt doen in stukken, en prioritiseer deze (maar let hierbij ook op de samenhang, het heeft bijvoorbeeld geen zin om eerst een dakkapel te doen en daarna het dak te vervangen). Probeer offertes te krijgen voor deze verschillende stukken. Dit is al lastig zat, aannamers etc. hebben werk genoeg op het moment. Daarmee krijg je wat beter inzicht in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bebopper schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:14:
Helaas kan ik je daar ook geen inzicht in geven. Doe de begeleiding van de verbouwing waar ik nu inzit zelf in nauw overleg met de aannemer. Vergis je niet, daar gaat best veel tijd inzitten, er zijn veel (kleine) beslissingen/keuzes etc. Waarbij ik dan graag begrijp wat de voor/nadelen en consequenties zijn :)
Ik ga dat sowieso ook zelf doen.
Ben bijna altijd thuis.
Moet wellicht voor mijn werk nog een dag of 50 elders verblijven, maar that's it.
Bij mijn vorige ingrijpende verbouwing kwam ik soms 's middags effe kijken en dan hadden ze bijvoorbeeld de trapleuning zo gemaakt dat je er niet bij kon.
Moest alles er weer af: Iedereen boos. Ik en de timmerman.
bebopper schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:14:
Hak alles wat je wilt doen in stukken, en prioritiseer deze (maar let hierbij ook op de samenhang, het heeft bijvoorbeeld geen zin om eerst een dakkapel te doen en daarna het dak te vervangen). Probeer offertes te krijgen voor deze verschillende stukken. Dit is al lastig zat, aannamers etc. hebben werk genoeg op het moment. Daarmee krijg je wat beter inzicht in de kosten.
Daar ben ik al druk mee bezig.
We willen bijvoorbeeld ook de zolder gaan isoleren, maar daar voor wil ik alvast de buizen en leidingen voor de airco, WTW en warmtepomp, water en wat loze leidingen voor wifi en beveiliging e.d. laten aanleggen.
En misschien alvast 1 nieuw kunststof kozijn met hr++ plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

Japser

Jeej!

Ik heb een soortgelijk iets laten bekijken door een bouwbegeleider en dat zou me rond de 5000-6000 euro kosten. En dan heb je nog niks qua verbouwing, puur tekeningen etc. en een netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Japser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:20:
Ik heb een soortgelijk iets laten bekijken door een bouwbegeleider en dat zou me rond de 5000-6000 euro kosten. En dan heb je nog niks qua verbouwing, puur tekeningen etc. en een netwerk.
Dat is een smak duiten.
Als je daardoor ook veel bespaart door het voorkomen van fouten en je zeker weet dat alles volgens de bouwkundige regels gaat... ok.
Al vraag ik me soms af of we er ook niet teveel op hen vertrouwen.

In mijn eigen vakgebied (media) zie ik ook soms zaken van een zogenaamd expert, die niet kloppen of door de praktijk zijn ingehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Houd er wel rekening mee dat vergunningsvrij niet betekent dat het regelvrij is. Je moet aan exact dezelfde regelgeving voldoen als bij een (reguliere) vergunningsaanvraag maar dan hoef je de aanvraag niet te doen. Je winst zit hem in een paar honderd euro leges.

Let overigens ook op met het asbest. Je mag als particulier wel iets zelf verwijderen, laat je het een professional doen moet je dit sowieso melden.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MrDry schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:58:
Houd er wel rekening mee dat vergunningsvrij niet betekent dat het regelvrij is. Je moet aan exact dezelfde regelgeving voldoen als bij een (reguliere) vergunningsaanvraag maar dan hoef je de aanvraag niet te doen. Je winst zit hem in een paar honderd euro leges.
Ik ga me wel aan de regelgeving houden.
Tenminste, voor zover dat mogelijk is.
Maar vergunningsvrij betekent ook een stuk minder werk voor mij, want ik hoef niks aan te leveren en te wachten op een antwoord.
MrDry schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:58:
Let overigens ook op met het asbest. Je mag als particulier wel iets zelf verwijderen, laat je het een professional doen moet je dit sowieso melden.
Voor asbest heb ik de juiste weg bewandeld. Asbest-inventarisatie laten doen omdat ik een open haard wil verwijderen en dan moet waarschijnlijk alles daarboven weg. Positief (dus asbest) en dat asbest mag ik niet zelf verwijderen. Op het moment dat de asbest-inventarisatie plaatsvindt, ben je bij de overheidsinstanties bekend. Zij weten naderhand dus ook waar en wat voor asbest aanwezig is.

Aanpakken van zoiets vroeg ik overigens al weer enige tijd geleden aan een architect (wel projectbouw), en die gaf achteraf gezien de verkeerde adviezen. :)
Zo zie je maar.

Ik wil de architect ook vragen over wat posities van deuren, doordat we de indeling iets gaan veranderen.
Wat is handig qua looproutes en dat soort zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53
Een architect lijkt me vooral nuttig als je veel ontwerp keuzes hebt: wat voor kozijnen, hoe groot moet de uitbouw zijn en met welke indeling, wellicht keuzes op het gebied van gevelbekleding en kleuren. In het andere geval wil je vooral iemand inhuren die goede details verzint en de juiste technische keuzes maakt.

Een goede bouwkundig tekenaar om de tekeningen te maken lijkt me dan goed startpunt. Ik snap de wens voor een bouwbegeleider altijd wel maar mijn professionele ervaring is dat een goede aannemer belangrijker is. Uiteraard heb je goede begeleiders maar er zit ook veel rotzooi tussen: van die figuren die goed kunnen lullen maar vooral "postbode spelen".

Wellicht kun je het maken van de tekeningen en de begeleiding bij één partij onder brengen. Dan voorkom je dat een begeleider de tekeningen weer gaat zitten afzeiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:31

MLLL

Palm Treo 650

Zou eerder een constructeur inschakelen
Die maakt berekeningen voor de fundering en eventueel een stalen balk die ingebracht moet worden als er een doorbraak in de bestaande woning gemaakt moet worden.
Beetje constructeur maakt een globale tekening waarbij je een aanbouw kunt uitvoeren, details kunnen nader bepaald worden in samen spraak met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D-e-n schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:54:
Ik snap de wens voor een bouwbegeleider altijd wel maar mijn professionele ervaring is dat een goede aannemer belangrijker is. Uiteraard heb je goede begeleiders maar er zit ook veel rotzooi tussen: van die figuren die goed kunnen lullen maar vooral "postbode spelen".

Wellicht kun je het maken van de tekeningen en de begeleiding bij één partij onder brengen. Dan voorkom je dat een begeleider de tekeningen weer gaat zitten afzeiken.
Hier ben ik dus ook een beetje bang voor.
En dat dan zowel de aannemer als de bouwbegeleider zich gaan verschuilen achter "ja, maar hij zei..." of "Als je naar mij geluisterd had, dan..."

Ook denk ik dat er in de huidige gekte ineens allerhande adviseurs opstaan.
Net zoals in het bedrijfsleven.
Krijg je ineens met een koekenbakker te maken die al zijn kennis enkel uit boeken heeft. (Waar niks mis mee hoeft te zijn, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 21:57
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Dat is ook wel een goede oplossing.
Zeker met die aanbouw en in mindere maten met het uitbreken van een vloer.
Maar was dit dan een architect of meer een technisch tekenaar?
Het was een architectenbureau die bouwtekeningen voor de aanbouw (2m diep) opstelde.

Kosten waren:
-Bestaande situatie digitaliseren 280 euro
-Ontwerp uitbereiding woning 140 euro
-Bouwtekening opstellen 420 euro
-belasting

= 1016 euro

Daarnaast heeft de aannemer ook zn eigen mensen nog wat berekeningen laten doen, dit koste me nog eens 550 euro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[quote]
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:55:
Architect voor verbouwing, ja of nee?
architect hier :w
Veel isolatie,
nee
zonnepanelen,
nee
uitbouw beneden,
misschien (wil je architectuur? Dan ja , wil je stenen stapelen? Dan nee)
warmtepomp,
nee
warmterugwinning ventilatie,
nee
electra aanpassen,
nee
vloerverwarming,
nee
airco,
nee
nieuwe keuken,
kan, goede keuken ontwerper of interieur ontwerper heb je waarschijnlijk meer aan
asbest verwijderen,
nee
schoorsteen slopen,
nee
dakkapel,
zelfde verhaal als de aanbouw, maar eerlijk gezegd, zo bijzonder is je huis niet
nieuwe badkamer,
interieur of badkamer ontwerper
trap vervangen,
kan, (het estetische del)
nieuwe kozijnen
niet echt in jouw geval
Zo'n man/vrouw weet er een stuk meer van dan menig klusbedrijf en zeker meer dan ik.
een architect weet iets van architectuur, bouwkundige waaronder constructeurs, bouwfiscus, bouwpathologen, instalateurs etc zijn ook gewoon banen met een kennisvlak ;) voordeel van een goede architect of bouwbegeleider kan zijn dat (meestal) het overzicht blijft bestaan. minder verrassingen en bouwfouten, hangt wel een prijskaartje aan. maar als je gewoon zelf goede tekening hebt of laat maken kom je denk ik een heel eind. Een bouwteam kan ook nog een optie zijn. Maar zoal @D-e-n ook aangeeft is een aannemer waarmee je kan lezen en schrijven bij dit soort verbouwingen veel belangrijker.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-05-2022 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe woning en 225m2 is 2x een standaard woning oppervlak! Mooi!

Persoonlijk denk ik dat je weet wat je wil, maar bang bent om overzicht kwijt te raken en je meer een aannemer zoekt met een fijne communicatie en eigen tekenaars netwerk dan een architect.
Met 200k kom je in iedergeval een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:24

FreakNL

Well do ya punk?

Met 200k kom je in deze tijd helemaal niet zo ver, zeker niet met deze wensen :)

Het zal strak budgetteren worden als je erbinnen wilt blijven.

Ik doe 2 dakkapellen, PV en een zolderverbouwing en ik kijk al tegen 50-60k aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Wij zitten thuis in een dito situatie alleen dan met een jaren 60 woning (200m2).
Wel zijn wij aan het knoeien met de inrichting van het huis en eventuele aanbouw.
Wij hebben het uiteindelijk wel met een architect(±€2500,-+€550,- constructeur) gedaan vooral ook door de drukte en stroperige contact met aannemers.

Wij hebben zijn rol vooral heel erg als adviserend ervaren.
Dus ook over de praktische inrichting en uitvoering maken van goede bouwtechnische tekeningen maar ook wel het bewaken van ons plan en idee voor het huis.

Maar "architect" blijft naar mijn mening een hele vrije titel en de uitvoering daarvan zal uiteindelijk per persoon verschillen.

Wij gaan het huis volledig isoleren, volledige nieuwe beneden vloer met vloerverwarming, keuken openbreken, nieuwe keuken, bijna al het installatie werk vervangen, extra badkamer bouwen, 2e verbouwen, grotendeels kozijnen vervangen en dan zal ik vast nog wel een heleboel missen.
Het nodige doen we ook nog zelf en gaan ongeveer 200k kwijt zijn voor dit alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
...asbest verwijderen...
...schoorsteen slopen...
...dakkapel...
Ik heb hier nog niemand over gehoord, maar doe ook even de vergunningscheck voor deze onderdelen op https://olo.nl/!

Asbest: ik kan niet afleiden wat "asbest verwijderen" in jouw situatie inhoudt. Maar het kan zijn dat het vergunningsplichtig is, óf meldingsplichtig, óf er is niks aan de hand en is er geen meldingsplicht. Check het even. Mogelijk mag je het niet zelf verwijderen maar moet je het door een bedrijf laten weghalen.

Schoorsteen slopen: wederom afhankelijk van de situatie. Zoals hoeveel m3 afval komt er vrij, wat zegt het bestemmingsplan, ligt de woning in een beschermd stads- en dorpsgezicht etc. Dus check even of het vergunningsplichtig, óf meldingsplichtig is, óf er is niks aan de hand en is er geen meldingsplicht. Je kunt het omgevingsloket checken en/of even de gemeente vragen wat je hiermee moet doen. Ik zou de gemeente even bellen. ;)

Dakkapel: Ook even de vergunningscheck doen. Meestal is een dakkapel in de achtergevel vergunningsvrij. Of de zijgevel vergunningsvrij mag is afhankelijk van de situatie, en de dakkapel in de voorgevel is in 99% van de gevallen vergunningsplichtig. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chalk op 05-05-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 06:50:
zelfde verhaal als de aanbouw, maar eerlijk gezegd, zo bijzonder is je huis niet
Dank voor je uitgebreide antwoord, maar bij deze liet ik toch even een traantje :)
[bFreakNL schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:47:[/b]
Met 200k kom je in deze tijd helemaal niet zo ver, zeker niet met deze wensen :)
Daar ben ik inderdaad ook al achter gekomen.
Tering, wat een prijzen!
We hebben een grote dakkapel, dan de asbestverwijdering en totale verwijdering van de schoorsteen en het dak repareren. Over de € 30.000.
En dan is de binnenkant van de zolder nog niet afgewerkt. Ook nog geen isolatie.
Veel geld voor een zolder, maar het worden 2 belangrijke werkruimtes

@Chalk
De vergunningen heb ik gecheckt.
Dakkapel ligt volledig aan de achterzijde.
Schoorsteen mag weg. Puin valt binnen de normen.
Asbest heb ik officieel aangepakt, met inventarisatie, melding en verwijdering door gecertificeerd bedrijf. vergunningsaanvraag loopt (maar dat is een formaliteit)

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 05-05-2022 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chalk
Rzaan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:53:
@Chalk
De vergunningen heb ik gecheckt.
Dakkapel ligt volledig aan de achterzijde.
Schoorsteen mag weg. Puin valt binnen de normen.
Asbest heb ik officieel aangepakt, met inventarisatie, melding en verwijdering door gecertificeerd bedrijf. vergunningsaanvraag loopt (maar dat is een formaliteit)
Dan ben je in ieder geval al goed van start! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Rzaan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:53:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord, maar bij deze liet ik toch even een traantje :)
[...]
:(:) mijn excuus, jouw huis is natuurlijk het meest bijzondere huis.. echter is de architectuur stijl niet heel moeilijk te begrijpen en daarmee kan je dus als je gewoon een beetje oplet prima bijpassende kozijnen, dakkapellen etc bedenken (ook zonder ingeschreven te staan in het architecten register) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:20:
[...]

:(:) mijn excuus, jouw huis is natuurlijk het meest bijzondere huis.. echter is de architectuur stijl niet heel moeilijk te begrijpen en daarmee kan je dus als je gewoon een beetje oplet prima bijpassende kozijnen, dakkapellen etc bedenken (ook zonder ingeschreven te staan in het architecten register) :)
Ik snap je helemaal.
Het is ook gewoon een recht-toe, recht-aan met weinig fantasie.
Het enige bijzondere zou je wellicht de voorzijde kunnen noemen, waar het dak lager doorloopt dan aan de achterkant. Maar dat is ook niet wereldschokkend architectonisch gezien.
Het is stevig gebouwd met betonnen vloeren.

Zitten nog wel wat laat jaren 70-dingen in zoals een puist van een open haard.
Vreemde keukenindeling ook.
Maar het is geen huis waar je iets heel bijzonders van kunt maken.
Of je moet er zoveel geld in gaan stoppen, dat het niet leuk meer is.
Dat ik overigens ook niet heb, dus dan zijn sommige keuzes snel gemaakt.

Ik ga vooral voor verduurzaming en modernisering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 13:59

Zo'n man/vrouw weet er een stuk meer van dan menig klusbedrijf
Juist niet. Er zijn maar weinig architecten die een goed werkbaar bestek kunnen schrijven. Architecten tekenen hele mooie dingen, zónder te kijken of het uitvoerbaar is, waardoor de uiteindelijke aannemer alleen maar meer werk heeft. Daabij leg je jezelf nogal vast. Als je een architect betrekt, krijgt die ook zeggenschap over toekomstige verbouwingen omdat je dan zijn artistieke werk aantast.

Een goede aannemer met een eigen tekenbureau en contact met constructeurs en daarbij hooguit een eigen opzichter/bouwbegeleider moet meer als voldoende zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 05-05-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Dennisdn schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Architecten tekenen hele mooie dingen, zónder te kijken of het uitvoerbaar is,
Niet zo generaliseren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Daarom zeg ik ook: er zijn maar weinig architecten die een werkbaar bestek kunnen schrijven. :)
Ze zijn er zeker wel, maar in de productiewoningbouw kom je het niet veel meer tegen omdat bouwbedrijven hun eigen concepten neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chalk
[...]
Er zijn maar weinig architecten die een goed werkbaar bestek kunnen schrijven.
Een bestek schrijven voor een uitbouw van 2 meter? 8)7
[...]
Architecten tekenen hele mooie dingen, zónder te kijken of het uitvoerbaar is, waardoor de uiteindelijke aannemer alleen maar meer werk heeft.
Kort door de bocht, en alle architecten over één kam scheren? 8)7
[...]
Als je een architect betrekt, krijgt die ook zeggenschap over toekomstige verbouwingen omdat je dan zijn artistieke werk aantast.
Denk je dat een architect een procedure gaat starten tegen het eventueel aanpassen van een ontwerpje van een uitbouw? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 11:37

Nutral

gamer/hardware freak

Ik zou zeker ook een aannemer gebruiken, omdat diegene ook meteen het stuk verantwoordelijkheid heeft voor de juiste communicatie. Waarschijnlijk is het eerder dat de aannemeer het door een constructeur en tekenaar laat doen. Een Architect is denk ik overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Chalk schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Een bestek schrijven voor een uitbouw van 2 meter? 8)7
Jij zou een uitbouw gewoon zo uit de losse hand neerzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Gefeliciteerd met jullie woning! :) klinkt gaaf, en veel werk...

Maar how about interieurontwerp? De esthetische kant van verbouwen? Ik vind dat veel posts in dit topic gaan over de technisch-bouwfysische aspecten van verbouwen: constructies, technische tekeningen, funderingen, etc. Een goede architect geeft IMO ook advies over afwerking, kleur keuzes, materiaalkeuze. Zeg maar een huisstijl voor de woning. Landelijk? Industrieel?

Mijn vriendin en ik stonden bij aankoop voor onze woning voor een vergelijkbare vraag bij verbouwing van bijkeuken/garage naar woonkeuken. Eerst met architect een overall plan gemaakt incl "flow" binnen de ruimte, en welke materialen en kleuren bij ons passen. Vervolgens was het voor de aannemer vrij makkelijk om het volgens ontwerp te bouwen. Tevens had de architect een beter overzicht over de samenhang in de gehele woning, terwijl aannemer vooral goed was in uitvoering van specifieke delen.

Maargoed er is geen standaard rolverdeling en er zijn natuurlijk ook aannemers met goede smaak.

Denk dat het in geval van TS wel belangrijk is om zoveel mogelijk werk bij dezelfde partijen onder te brengen, omdat dat consistentie en samenhang in uitvoering en afwerking verhoogt.

[ Voor 8% gewijzigd door mrbootster op 05-05-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
mrbootster schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:06:

Maar how about interieurontwerp? De esthetische kant van verbouwen? Ik vind dat veel posts in dit topic gaan over de technisch-bouwfysische aspecten van verbouwen: constructies, technische tekeningen, funderingen, etc. Een goede architect geeft IMO ook advies over afwerking, kleur keuzes, materiaalkeuze. Zeg maar een huisstijl voor de woning. Landelijk? Industrieel?
Je hebt gelijk.
Maar de basis blijft de constructie.
Ik had al allerhande zaken bedacht die bouwtechnisch niet bleken te kunnen.

Ik wil dus eerst even globaal kijken wat kan.
En dan langzaam naar steeds specifieker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mrbootster schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:06:

Tja, bij mij werkt dat toch anders.

Ik merk dat ik woningen die onder handen zijn genomen door architecten / interieurontwerpers er vaak niet echt uitnodigend uit vind zien om in te wonen.

Zeker goed als visitekaartje / huizenbladen vulling; maar zodra ik me voorstel hoe daar dan in geleefd zou moeten worden dan haak ik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
jeroenkb schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Tja, bij mij werkt dat toch anders.

Ik merk dat ik woningen die onder handen zijn genomen door architecten / interieurontwerpers er vaak niet echt uitnodigend uit vind zien om in te wonen.

Zeker goed als visitekaartje / huizenbladen vulling; maar zodra ik me voorstel hoe daar dan in geleefd zou moeten worden dan haak ik af.
Sommige huizen vind ik er wel prachtig uitzien.
Maar als ik kijk wat voor troep ik in no-time weer maak.
Ene bril ligt hier. Doosje met brillendoekjes ernaast. Lader van mijn telefoon. Lader van de laptop. Lader van de ipad. Vest over de stoel. schoenen onder de tafel. Krant die blijft liggen. Die ene doos met spullen die je nog moet doorkijken in de hoek.
Dan is meteen alle 'stijl' verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Sommige huizen vind ik er wel prachtig uitzien.
Maar als ik kijk wat voor troep ik in no-time weer maak.
Ene bril ligt hier. Doosje met brillendoekjes ernaast. Lader van mijn telefoon. Lader van de laptop. Lader van de ipad. Vest over de stoel. schoenen onder de tafel. Krant die blijft liggen. Die ene doos met spullen die je nog moet doorkijken in de hoek.
Dan is meteen alle 'stijl' verdwenen.
vriend van me heeft huis 'onder architectuur' verbouwd. Moest vooral allemaal open zijn. Heeft dus bijna nergens deuren (behalve bad/slaapkamers).

Stookt zich helemaal blauw....
Pagina: 1