Rat(ten) in de tuin, zelf vangen of expert bijhalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 12:46
Na aantal weken af en toe geluid uit de achtertuin, denk ik dat er waarschijnlijk een rat in mijn achtertuin zit. Ik heb 'm niet gezien, maar ik zie zakken afval die opengereten zijn, afval dat op plekken ligt waar ik het niet achter gelaten heb, een gezette muizenval die verdwenen is en een hol in de tuin die vanacht herbouwd is. (heeft het formaat dat er flink beest in kan)

Nu heb ik wel 'ervaring' met het vangen muizen binnenshuis, maar ratten zit me niet lekker. Zijn ratten goed te vangen met de vallen en middelen die bij de boerenbond/welkoop te koop zijn of kan er beter gelijk iemand bijgehaald worden met verstand van zaken?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:42
Persoonlijk zou ik, gelet op het risico van verspreiding en de bijbehorende ellende, de gok niet durven nemen en een expert instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Marco1994 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:19:
Persoonlijk zou ik, gelet op het risico van verspreiding en de bijbehorende ellende, de gok niet durven nemen en een expert instellen
Dit. :X een rat is een heel ander verhaal dan muizen, ze zijn veel slimmer en kunnen ook nog eens een hoop ziektes overbrengen. Als je hebt vastgesteld dat het inderdaad een rat is zou ik er gelijk een expert bijhalen. Liever wat meer centjes betalen dan risico op ellende.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammo00
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 09:34
Als ratteneigenaar raad ik aan eerst te kijken of je de rat kan spotten, en vervolgens inderdaad kan laten vangen.
Je kan een tamme rat hebben, die iemand los heeft gelaten. Deze dragen geen ziektes in het algemeen, maar zijn wel goed in overleven.

Een expert zal hem waarschijnlijk vangen, en als het om een tamme rat gaat vervolgens naar de dierenopvang brengen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:28
Ik zou eens beginnen met zakken afval en andere dingen waar een rat op af komt opruimen. Grote kans dat ie dan vanzelf vertrekt

En inderdaad wat @hammo00 zegt, het kan iemands huisdier zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 04-05-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
FastFred schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:22:
Ik zou eens beginnen met zakken afval en andere dingen waar een rat op af komt opruimen. Grote kans dat ie dan vanzelf vertrekt

En inderdaad wat @hammo00 zegt, het kan iemands huisdier zijn.
ik was al bezig de hele tuin goed op te ruimen, achterin lag een berg hout om opgestookt te worden, daar kan ook van alles in verstoppen.

Het 'dier' heeft PMD zakken opgehaald waar af en toe minimale voedselresten inzaten. Alles waar iets eetbaars in kan zitten gaat nu de grijze container in. Er zou volgens mij in mijn tuin niets meer te halen vallen (bij de buren dan misschien wel wat). Had gehoopt door m'n opruimwoede dat ie misschien al vertrokken zou zijn, maar dat was na inspectie vanochtend duidelijk niet het geval.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:21

Aganim

I have a cunning plan..

SmurfLink schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:21:
[...]

een rat is een heel ander verhaal dan muizen, ze zijn veel slimmer en kunnen ook nog eens een hoop ziektes overbrengen.
Het klinkt nu net alsof muizen geen ziekten overbrengen. Gezien dat muizen zeiken waar ze lopen en, net als ratten, o.a. leptospira, hantavirussen en salmonella bij zich kunnen dragen doen ze niet echt onder voor ratten op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:30
En afhankelijk van je buren, als ze kippen hebben is dat ook nog wel een "lokkertje" voor ratten. Het is niet altijd eenvoudig om alle oorzaken zelf weg te nemen.

Op advies van de rattenvanger van onze gemeente heb ik van die roze vergifblokjes mogen/moeten ophangen, sindsdien niks meer te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:39
Let erop dat je niet persee direct een dure expert op privé kosten hoeft in te schakelen. Ik weet dat verschillende gemeentes vaak een meldpunt hebben voor overlast veroorzaakt door ratten.

Voorbeeld van mijn eigen gemeente: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/rattenoverlast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Of je laat het beestje lekker zitten. Zolang ie buiten zit, lijkt me dat toch geen halszaak? Er zijn tegenwoordig bijna overal wel ratten(plagen) dus ik zou me denk ik niet zo druk maken.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 21:27
JohnR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Of je laat het beestje lekker zitten. Zolang ie buiten zit, lijkt me dat toch geen halszaak? Er zijn tegenwoordig bijna overal wel ratten(plagen) dus ik zou me denk ik niet zo druk maken.
Tot ze er achter komen dat het binnen goed toeven is, volgens mij kun je dat beter voor zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Het wordt weer warmer buiten, dus de achterdeur zal ook veel vaker openstaan. Dit is eigenlijk ook altijd het moment dat muizen graag binnen een kijkje komen nemen.

In een folder van de gemeente staat wel dat ze gebeld kunnen worden voor bestrijding, maar ze gaan eerst eeb habitatverslag gemaakt, ik vrees dat met die stapel hout in de tuin dat mijn maatregelen nog niet op orde genoeg zijn.

Ik denk misschien voor nu het handigst om de tuin helemaal leeg te krijgen en aankijken of ze dan misschien vanzelf vertrekken.
Geen van de omliggende buren heeft kippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
JohnR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Met het risico dat ie toch een keer binnen komt, en zie 'm dan maar eens weg te krijgen. Een rat kan enorm veel schade veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Als je al van plan was een huisdier te nemen, neem een kat. Ratten (en muizen ook) zijn niet zo gecharmeerd van katten. De geur van kat in een huis is vaak al een reden voor ratten en muizen omdat huis te mijden.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

FastFred schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Met het risico dat ie toch een keer binnen komt, en zie 'm dan maar eens weg te krijgen. Een rat kan enorm veel schade veroorzaken.
NoepZor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Tot ze er achter komen dat het binnen goed toeven is, volgens mij kun je dat beter voor zijn.
Binnen is simpel, in België gif bestellen en klaar. Buiten is teveel voer daarvoor.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@JohnR voordat je door hebt dat je een rat binnen hebt en voordat het gif er ligt en die rat het gevonden heeft, heeft die al aan van alles en nogwat zitten knagen, gaten gemaakt, isolatie gesloopt, aan kabels geknaagd, kortsluiting veroorzaakt. En als ie dood gaat ligt die ergens te rotten in je huis.

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 04-05-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ik zag ooit ook "één" rat - als je er één ziet, zijn er meer - en heb contact opgenomen met de gemeente.

Die hebben een "rattenmeldpunt" en daarna kwam er gratis een rattenvanger (van Hamelen) voorrijden in een rattenvangerbusje.

Hij heeft mij een rattenval gegeven - een plastic box met twee ronde ingangen en een uit de klauwen gegroeide muizenval.

Het lokaas was... pindakaas (smeer je op de val) en om de rat te laten denken dat het een holletje is, moest ik er papieren snippers in en rondom strooien.

Tegelijk heb ik in België gifblokjes besteld, en ook vol pindakaas gesmeerd.

Paar weken later nooit meer die rat gezien... het probleem was dat hij tam leek (maar niet was! je herkent een zwarte rat echt wel van een huisrat) en zeer brutaal.

Als ik buiten zat, schoot hij tussen je benen door en op een gegeven moment stak hij zelfs zijn kop door de tuindeur naar binnen.

Op dat moment heb ik besloten dat het oorlog was en hij heeft deze verloren.

- edit - op het rattenmeldpunt kan je online zien waar ratten in jouw buurt actief zijn / zijn gespot

[ Voor 5% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 04-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Meld het inderdaad sowieso bij de gemeente. Nog even los van dat je dan 'gratis' wordt geholpen: als het vaker voor komt in de buurt willen ze dat vast weten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:30:
Meld het inderdaad sowieso bij de gemeente. Nog even los van dat je dan 'gratis' wordt geholpen: als het vaker voor komt in de buurt willen ze dat vast weten.
Inderdaad - "mijn" gemeente heeft zelfs een aanmoedigingsbeleid om alle rattenoverlast te melden.

Ze treden zeer snel op, omdat het echt uit de klauwen kan lopen.

Zeker in de stad kan het een enorme plaag zijn.

Onlangs zijn hier wat huizen opnieuw van fundament voorzien en onder bijna elk huis was het prijs : zeer veel rattenpopulaties en nesten vol lieve, harige, pluizige kindjes... die direct werden verbrand of anderszins gedood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

enigmafan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:30:
Als je al van plan was een huisdier te nemen, neem een kat. Ratten (en muizen ook) zijn niet zo gecharmeerd van katten. De geur van kat in een huis is vaak al een reden voor ratten en muizen omdat huis te mijden.
Als Bijlmerbewoner, waar we evenveel reguliere ratten hebben als vliegende (duiven), kan ik je melden dat dat tegenvalt. Althans, de muizen verwijnen inderdaad gelijk,maar rat vs kat leidt hier tot kat die doodsbang ergens bovenop zit te mauwen :+

Omgekeerd: zelfs waar geen katten zijn, komen de ratten hier (itt de muizen) de huizen niet binnen. Die wonen buiten en eten rondslingerend afval (en af en toe een dode kraai of collega-rat).

Daadwerkelijk van ratten afkomen heeft dan ook met dat laaste te maken: als er eten is voor ratten, krijg je ratten. Heb je ratten en wil je er vanaf, dan moet je eten aanpakken. Dat klinkt als iets om met buren met kippen voor elkaar te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Als je echt snel van de rat af wilt, geef hem dan een slootje koemelk. Zowel muizen als ratten hebben een lactose-intolerantie, je mag een rat kattenmelk geven, dat kan geen kwaad, zelfde geldt voor geiten, paarden of kamelenmelk, die bevatten geen lactose en kunnen dus ook geen kwaad voor de rat. Dit kan je ook op internet vinden, iemand die ratten heeft, zal hetzelfde vertellen.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
Er zijn hele wijken in NL met rattenplagen. Over het algemeen doet de gemeente daar weinig aan.

Volgens de expert mag je ze afschieten :P
Mijn val in de tuin was weinig succesvol.
De bestrijders die gif geplaatst hebben onder de dakpannen van ons blok iets meer (met de buren samen gedaan).

* Rukapul ziet 1 a 2 maal per jaar wel een zwarte rat in de straat of tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:30
Rukapul schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:36:
Er zijn hele wijken in NL met rattenplagen. Over het algemeen doet de gemeente daar weinig aan.
bij ons in de wijk ook een tijdje last van gehad ook bij mensen in huis ik ben daar gelukkig van bespaard gebleven maar je hoort het inderdaad steeds meer

maar de gemeente hier heeft er wel wat aan gedaan moet ik zeggen , maar een tip van flip maak bundeltjes van kattenhaar en leg het op de plekken waar van je denkt dat ze er zijn dat schijnt te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb zo nu en dan ook een rat in de tuin. We hebben kippen en wonen naast een flinke sloot met een gemaaltje (perfecte habitat).

Mijn ervaring is: zodra ze brutaal worden (overdag zich laten zien, dwars door de tuin lopen), dan hebben ze zich gesetteld. Een toevallige passant gedraagt zich heel anders.

Meestal werkt een klapval al goed (ook voor de klap/schrik reactie). Als het echt een hardnekkige rat is, dan ga ik op wacht zitten met een buks bij het kippenhok (als ik hem daar dan spot). Meestal is het dan binnen een half uur raak.

Overigens sta ik er heel dubbel in. Het zijn (net als muizen) mooie en slimme dieren, dus het breekt wel een beetje mijn hart als ik er één in de plomp moet mieteren, omdat het beestje mijn tuin ook erg fijn vond. Ik heb zelf echter een kleine (en bij de buren lopen ook zat kinderen in de tuin), dus dat gaat voor. Daarnaast is het lastig in te schatten hoe snel je te maken hebt met meerdere exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:55

-tom-562

Oliesjeik

Ratten komen op afval af. Dus zorg dat er geen afval is.
Verder kan het (voor nu) ook geen kwaad om gewoon een muizenval te plaatsen, met b.v. wat pindakaas (en het liefst op een looproute. Wij hadden 2 jaar geleden last van kleine ratjes. Die kwamen op de vogelvoliere af van onze buurman (gratis voer..), en liepen/trippelden bij ons door de dakgoot (ik kon ze 's nachts horen). Ik heb toen in de dakgoot een paar muizenvallen gezet, binnen een maand had ik er geen last meer van

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-06 22:24
Ben je klaar mee, ik lees af en toe dat het voor sommige mensen een plaag wordt.
Ik vond mijn veldmuisjes al erg in de tuin, met name omdat die in de zomer ook naar binnen komen als de deur open staat.

Ik mag niet klagen lees ik zo.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Pagina: 1