Jim80 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:03:
...
@
Yuri_MB Dat ik de garantie kwijtspeel lijkt me niet meer dan normaal. Ik vroeg me gewoon af, als ik extra dakhaken neem, of misschien zelfs 3 rails per paneel, of ik toch niet op een redelijk veilige manier de panelen stormbestendig kan monteren (zonder garantie dan).
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de wind niet meer onder de panelen kan kruipen gewoon omdat ze wat verder van de rand liggen. De spleet die wind zal happen blijft toch even groot? Of is het dan eerder de zuigende werking die parten speelt?
Ik zit helaas niet aan de business side of things, maar beeld je even het volgende in: Het feit dat er wordt geeist dat er limitaties zitten aan de plaatsing van de panelen, kan haast niet anders dan dat er geen goede veilige manier is om het te plaatsen. Geen enkel bedrijf limiteert zijn producten "omdat het kan".
Voor de berekening van de opwaardse en neerwaardse druk kan ik je de details niet geven (ik heb ze eenvoudigweg niet in mijn hoofd), maar... ze zijn complex. Er gaat enorm veel R&D zitten in het goed en veilig berekenen van dit soort zaken, en daar zit echt de nodige investering in.
De spleet is even groot, maar ik kan me voorstellen dat de hoek van de aankomende wind anders wordt, misschien te maken met wervelingen, bepaalde rukwinden die je net mist op deze manier, etc.
Ik heb het voor mijn dak juist anders gedaan. Ik heb de monteurs gevraagd om 2 pannen van de rand te blijven, just to be sure.
[edit] misschien nog een aardige toevoeging: Als je naar de calculator gaat en je berekent een dak zie je ook heel duidelijk 2 grenzen. De randzone en de no-go zone. Alles wat in de randzone geplaatst wordt moet extra stevig vastgezet worden, en in de no-go zone is plaatsing gewoon niet toegestaan. Dat zegt imho genoeg.
[
Voor 9% gewijzigd door
Yuri_MB op 04-05-2022 10:16
]