Hi allemaal,
De verkoper (TS) heeft mij doorverwezen naar dit topic. Koper hier.
Allereerst wil ik kort opmerken dat ik nog goed contact heb met TS en dat het contact respectvol verloopt. Ik zie hier en daar wat beschuldigingen voorbij komen op basis van korte samenvattingen van TS, maar die zijn naar mijn mening onterecht.
Ik hoor heel veel mensen hier roepen 'garantie tot de voordeur'. Het is verkocht, dus nu is het het probleem van de koper en wens hem veel succes ermee. Zo zit het gelukkig juridisch niet. Zoals door een enkeling hier opgemerkt, heb ik recht op een werkend product. Dat ik het product via V&A heb gekocht maakt dat niet anders.
Belangrijk detail in deze kwestie is dat het product werd verkocht als 'nieuwstaat' en TS een handelaar is die producten doorverkoopt met winstoogmerk. Hij is niet een particulier die zijn eigen oude PC'tje aan mij doorverkoopt. Gelet daarop, kan het voorkomen dat TS een product doorverkoopt dat toch niet helemaal goed blijkt te zijn. Dan is het aan TS als handelaar om dat op te lossen. Gelet op de rol van TS en het aantal transacties dat hij verricht, is mijns inziens zelfs te verdedigen dat er sprake is van een consumentenkoop (met als gevolg alle rechten voor mij als koper). Maar goed, ik heb bij TS al aangegeven dat ik het onderling wil oplossen en een juridische discussie het liefst wil voorkomen.
Nu het gaat om doorverkoop door TS, speelt ook nog mee dat TS niet weet wat er met de PC is gebeurd vóórdat hij hem aan mij heeft doorverkocht. Hij heeft hem gekocht, (vermoedelijk) opnieuw geïnstalleerd, de GPU getest en vervolgens aan mij verkocht. Daarom heb ik voorgesteld dat hij de PC terugneemt en dit regelt met zijn contact die hem Acer producten verkoopt.
De PC heeft een weekje bij mij in de doos gestaan. Daarna is hij ingeplugd en toen stopte hij na 10-15 minuten aan drivers installeren met een BSOD. Sindsdien start de PC niet meer volledig op. De PC loopt vast bij het logo van Acer met de melding 'herstel voorbereiden'. We hebben geprobeerd de boel te herstellen, maar dat bleek niet mogelijk. Een nieuwe installatie van W10 werkte ook niet, aangezien we niet verder komen dan het logo van Acer bij het opstarten (en ja, in de BIOS hebben we aangegeven dat hij via de USB moest booten). Daar blijft de PC wederom hangen op het Acer logo met 'herstel voorbereiden'. Ik heb zelfs de PC aan een SSD gehangen met daarop een verse W10 installatie en dat werkte ook niet (ook niet na het wijzigen van de bootvolgorde in BIOS). Het zit hem dus dieper dan enkel in de software.
Ik vind dat ik met bovenstaande heb gedaan wat van mij mag worden verwacht om het probleem op te lossen. In tegenstelling tot veel anderen op dit forum ben ik geen IT'er, maar een jurist van beroep. Het is niet mijn taak als koper om nog veel verder te gaan in het oplossen van het probleem. Ik heb een PC gekocht die na 10-15 minuten aan gebruik stopte met werken. Ik vermoed dat het in de CPU zit, maar ik heb bij TS ook al aangegeven dat dit een vermoeden is (en dus geen zekerheid).
Hierboven wordt door een enkeling benoemd dat ik TS eerst de kans moet geven het defect zelf te herstellen voordat ik tot ontbinding kan overgaan. Dat klopt. Ik ben echter nog aan het kijken of ik er onderling met de TS uit kan komen. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat hij niet zit te wachten op het moeten repareren van de PC en moet opdraaien voor de kosten. Dus van een formele ingebrekestelling is nu nog geen sprake geweest.
Overigens geven sommigen hier aan dat het risico bestaat dat ik de GPU/onderdelen heb vervangen of iets raars met de PC heb gedaan (bijv .een excessieve overclock). Ik heb bij TS aangegeven dat hij al mijn gegevens heeft en ik heb aangeboden dat hij de PC bij mij komt ophalen zodat hij ook mijn adres heeft. Als er sprake is van een dergelijke vorm van oplichting, kan hij zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk optreden en ik ga niet mijn carrière voor zoiets kleins en stoms op het spel zetten. Iets meer vertrouwen in de medemens mag wel. Dit is niet Marktplaats waar shabby gasten proberen links en rechts een slaatje te slaan uit de misère van een ander.
P.S. De IT'er die heeft meegekeken is gewoon een goed opgeleide IT'er en niet een achterneefje die wel wat van computers afweet. Geheel zoals het hoort gaf hij aan dat het vermoedelijk in de hardware zit en meer specifiek vermoedelijk in de CPU.