PC verkocht en week later vast bij logo met opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.330 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-08 08:38
Hi allen,

22 april een PC verkocht en afgelopen zondag 1 mei bericht gehad dat de PC vastloopt bij het opstarten met het laden bij de logo. Het gaat om een Acer Predator Orion 5000 625s (I911-K38GLR0). Prijs is natuurlijk fors.
Specs:
- Intel i9-11900K
- 2x 1TB SSD
- 32GB RAM DDR4
- NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB NON-LHR

Afgesproken bij mij thuis en natuurlijk had ik het klaargezet. Samen opgestart en natuurlijk de specs bekeken. Vervolgens ongeveer 5-7 minuten Furmark gedraaid om te temperatuur en geluid te checken. Alles prima en de deal was rond. Tweaker wilt het graag terugbrengen. Dit is niet fijn natuurlijk omdat je niet weet wat er mee is gebeurd.

Hebben jullie tips hoe ik hiermee het beste kan omgaan?

Dank alvast!

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit topic hoort in V&A Feedback, ik verplaats het dus.

Inzake je vraag: de koper heeft de pc bij jou gecontroleerd, akkoord bevonden en meegenomen. Jij hebt daarna geen verantwoording meer. Je geeft zelf al aan: je weet niet wat er mee gebeurd is. Voor hetzelfde heeft de koper van alles zitten wijizigen of overclocken enz.
Jammer voor de koper, maar jij hebt hier geen verantwoordelijkheid meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 03-05-2022 21:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08
Ja dat kan gebeuren.
Maar als het na 1 maand was of 1 jaar of 10 mag hij dan ook terug komen?
Risico voor de koper lijkt mij.
Zeker omdat hij bij koop perfect werkte en de koper ermee akkoord ging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:54
Tweaker zou bij mij pech hebben. Zou hem nig wat tips geven en een fijne dag wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 23:26

MeesterPieter

PnP Pinball

Het blijft vervelend, liefst hoor je enkel terug dat een koper blij is met zijn 2ehands aankoop van jou.

Maar ook ik zou zoiets niet retour nemen, koop is koop, netjes getest, dit risico is nu eenmaal voor de koper, daar is meestal de prijs ook naar

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik bied in zo'n geval mijn kennis aan om het probleem te onderzoeken zonder kosten maar daar blijft het bij. Eventuele reparatie is voor rekening van de koper.

*btw, hoe zit het met de garantie op de PC? Die is nog niet zo oud.

[ Voor 20% gewijzigd door PP_Sound op 03-05-2022 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gentlemen
PP_Sound schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:32:
Ik bied in zo'n geval mijn kennis aan om het probleem te onderzoeken zonder kosten maar daar blijft het bij. Eventuele reparatie is voor rekening van de koper.

*btw, hoe zit het met de garantie op de PC? Die is nog niet zo oud.
Augustus 2021 is productiedatum en ACER geeft nog wel een jaar standaardgarantie. https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/standard-warranty

De koper gaf al aan van neem het terug en fix het voor jezelf maar via de garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door gentlemen op 03-05-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
gentlemen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Augustus 2021 is productiedatum en ACER geeft nog wel een jaar standaardgarantie. https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/standard-warranty

De koper gaf al aan van neem het terug en fix het voor jezelf maar via de garantie.
Je kunt 'm helpen om de garantie te regelen.
Die zou er gewoon op moeten zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 03-05-2022 22:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 22:09

Kheos

FP ProMod
[...]

wat als blijkt dat ACER geen garantie geeft omdat de koper er mee heeft zitten prutsen?
Dan heb jij een niet werkende PC die je niet meer kunt verkopen en heeft de koper geen enkel nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:24
''De gekochte computer voldeed volledig aan de verwachtingen. De verkoper is aardig en net in de communicatie. Computer stond bij aankomst al gereed om te testen.'' Dit is zijn review naar jou.

Je bent geen winkel, En hebt vast geen persoonlijke garantie/ondersteuning aangeboden. ik zou hem wat tips geven en het verder laten uitzoeken. Hoe bot het ook klinkt maar jij weet niet wat ie heeft gedaan. Het kan zoiets stoms zijn als stroom uitval waar door windows niet meer wil.. Helemaal als hij berichten zoals;

''neem het terug en fix het voor jezelf maar via de garantie'' gaat sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1craM
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
Niet aan beginnen, anders haal je een hoop ellende op je hals. Zo te horen is de koper ook geen kenner en dat maakt het nog lastiger voor je als je op afstand wil helpen met troubleshooten.
Al is het waarschijnlijk een kwestie van Windows opnieuw installeren / systeemherstel draaien, omdat diegene iets er op heeft geinstalleerd wat niet deugt.
Wat je in ieder geval nooit moet accepteren, is dat de machine straks bij je thuis staat, dan ben je de sjaak en moet je garantie etc voor diegene regelen.
Been there, done that.

[ Voor 27% gewijzigd door N1craM op 03-05-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Laatst online: 12:03

Detmer

Professioneel prutser

Als er nog garantie op zit zou ik de koper daarheen verwijzen. Desnoods even helpen als er moeilijk wordt gedaan omdat de koper niet de oorspronkelijke koper is.

Wat ik zelf nog wel eens mee maak is dat het geheugen tijdens het vervoeren net niet meer goed contact maakt en dat er daardoor problemen ontstaan. Even los halen en opnieuw inprikken helpt vaak.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Voor hetzelfde geld krijg je een pc terug met een neppe aliexpress 3080. Niet dat ik de wederpartij er van beschuldig, maar ik zou hem niet terug nemen. Risico is gewoon te groot. Laat hem het zelf maar met Asus regelen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:55:
Laat hem het zelf maar met Asus regelen.
Dat lijkt me geen goed advies omdat het om een Acer gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaintsMask
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 17:00
Garantie tot aan de deur.
Daarna is het zijn probleem.
Het is getest en werkend meegenomen. Je weet niet wat die persoon in de afgelopen week ermee heeft gedaan.
Ik zou hem zelf contact met acer laten opnemen en het uitzoeken. Je zou hem alleen nog de factuur kunnen toesturen.
Maar Verkocht is verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 17:31
Dat is het risico van tweedehands kopen van een particulier. Het is vervelend, maar dat risico heeft de koper zelf genomen. Hij heeft er ook financieel voordeel van gehad, want deze pc is een stuk goedkoper geweest dan een nieuwe uit de winkel.

Ik zou zeggen dat het me spijt, maar dat ik niks meer kan doen. De pc was in orde bij verkoop en bij tweedehands krijg je nu eenmaal geen garantie van de verkoper. Misschien nog wel van de fabrikant als het niet zo'n oude pc was, maar dat moet de koper dan maar zelf regelen.

Deze koper gedraagt zich alsof hij een nieuwe pc met garantie bij een winkel heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
De PC weer terugnemen is geen optie uiteraard, de koper op weg helpen is een kwestie van fatsoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Maar kan je niet een kopie van de factuur / bon sturen? Dan kan koper zelf garantie regelen
Garantie is niet aan naam gebonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik vermoed dat de verkoper ook niet de 1e eigenaar was van de PC, in de advertentie staat er nee bij garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47
99ruud99 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:23:
Maar kan je niet een kopie van de factuur / bon sturen? Dan kan koper zelf garantie regelen
Garantie is niet aan naam gebonden...
https://www.acer.com/ac/en/SG/content/warranty

The sales receipt or your purchase invoice showing the date of purchase of the Product, showing the serial number and date of purchase of the Product, is the proof of the date of purchase. Customers may be asked to furnish proof of ownership and date of purchase by showing the sales receipt/purchase invoice. This warranty extends only to the original purchaser, and is non-transferable to anyone who subsequently purchases, leases or otherwise obtains the product from the original purchaser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
dylan111111 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:31:
[...]

The sales receipt or your purchase invoice showing the date of purchase of the Product, showing the serial number and date of purchase of the Product, is the proof of the date of purchase. Customers may be asked to furnish proof of ownership and date of purchase by showing the sales receipt/purchase invoice. This warranty extends only to the original purchaser, and is non-transferable to anyone who subsequently purchases, leases or otherwise obtains the product from the original purchaser.
Het is maar de vraag of Acer daar met wegkomt in de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
[...]

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij werkt het zo in het Nederlandse consumentenrecht niet. Een product heeft een bepaalde periode garantie, maakt niet uit wie de oorspronkelijke eigenaar van het product is.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/standard-warranty

Volgens NL website heb je ook gewoon de standaard rechten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 12:58
Lullig, maar wat had je nog meer kunnen doen? Het is een stukje elektronica en je weet niet wat hij er mee heeft uitgespookt. Ik zou hem willen helpen bij het aanmaken van een reparatieverzoek, maar ook niet meer dan dat. In ieder geval niet het geld teruggeven en denken dat het onder garantie valt, want voor hetzelfde geld komt Acer er achter dat er mee is gerommeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:49
[...]

This document is intended to explain Acer’s service policies and services in Singapore
Daar heeft de TS niet zo heel veel mee te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we even bij het begin beginnen - die PC moet gewoon getroubleshoot worden. Wellicht zit er een bios instelling niet goed, windows corrupted, TPM probleem, weet jij veel.

Niet terugnemen uiteraard, tenzij je verwijtbaar bent (geen tekenen van hier). Laat de tweaker lekker eerst een topicje maken hier voor hulpvraag, dat lijkt me toch echt stap 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 05:57:
Laten we even bij het begin beginnen - die PC moet gewoon getroubleshoot worden. Wellicht zit er een bios instelling niet goed, windows corrupted, TPM probleem, weet jij veel.

Niet terugnemen uiteraard, tenzij je verwijtbaar bent (geen tekenen van hier). Laat de tweaker lekker eerst een topicje maken hier voor hulpvraag, dat lijkt me toch echt stap 1
Inderdaad. Na de 'neem maar terug en regel zelf maar de garantie' zou deze koper met alle hulp van TS al in zijn handjes mogen knijpen, doeber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:51

LankHoar

Langharig tuig

@gentlemen het zit je dwars, dat lijkt me duidelijk. Maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: aangeven dat je het vervelend vind, verwijzen naar Acer voor garantie, en verder succes wensen. Ik zou 0 toezeggen, want elke andere oplossing is nadelig voor jou, en bovendien onnodig.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

in de basis zou ik het ook niet terug nemen, vooral omdat het samen op werking is gecontroleerd.

Ik kan me voorstellen dat je wel tot op zekere hoogte wilt helpen. De garantie via acer lijkt me dan logisch. Aanbieden om verder te willen helpen met troubleshooten zou ik zelf niet zo snel doen. Dan schept weer verwachtingen dat als iets defect lijkt dat je het gaat vergoeden.

Terugnemen zou een optie zijn, maar dan zou ik zelf wel een onderzoek willen doen en niet het volledige bedrag terug geven, het is immers in zijn bezit defect gegaan.

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Microkid schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:39:
Inzake je vraag: de koper heeft de pc bij jou gecontroleerd, akkoord bevonden en meegenomen. Jij hebt daarna geen verantwoording meer. Je geeft zelf al aan: je weet niet wat er mee gebeurd is. Voor hetzelfde heeft de koper van alles zitten wijizigen of overclocken enz.
Jammer voor de koper, maar jij hebt hier geen verantwoordelijkheid meer.
Jammer dat dit de eerste reactie in dit topic is, en dan met name van een mod, want het is onjuist.

Het recht op een conform product (BW 7:17) geldt bij iédere koop, ongeacht of de verkoper een particulier is of een professionele handelaar. Vervang in je post overal "jij" door "de winkel" en half tweakers zou op z'n kop staan hoe de winkel dát in z'n hoofd haalt. Van een high-end PC mag je - ook als die tweedehands is - verwachten dat hij niet binnen een week na aankoop niet meer opstart. TS moet dat in principe oplossen.

In tegenstelling tot bij een koop bij een professionele handelaar kúnnen particulieren onderling afwijken van de wettelijke regeling (en dus "garantie tot de deur overeenkomen") maar dan moet je dat wel doen. Anders gelden gewoon (een paar uitzonderingen daargelaten) de standaardregels mbt garantie. Dus het is even de vraag wat TS precies heeft afgesproken met de koper over garantie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21
Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Jammer dat dit de eerste reactie in dit topic is, en dan met name van een mod, want het is onjuist.

Het recht op een conform product (BW 7:17) geldt bij iédere koop, ongeacht of de verkoper een particulier is of een professionele handelaar. Vervang in je post overal "jij" door "de winkel" en half tweakers zou op z'n kop staan hoe de winkel dát in z'n hoofd haalt. Van een high-end PC mag je - ook als die tweedehands is - verwachten dat hij niet binnen een week na aankoop niet meer opstart. TS moet dat in principe oplossen.

In tegenstelling tot bij een koop bij een professionele handelaar kúnnen particulieren onderling afwijken van de wettelijke regeling (en dus "garantie tot de deur overeenkomen") maar dan moet je dat wel doen. Anders gelden gewoon (een paar uitzonderingen daargelaten) de standaardregels mbt garantie. Dus het is even de vraag wat TS precies heeft afgesproken met de koper over garantie.
Ik denk dat dit voor particulieren toch wel iets anders ligt. Een particulier zal namelijk minder makkelijk eventuele manco’s aangebracht door nieuwe gebruiker kunnen opsporen, waar een fabrikant/officiële dealer dit wel zo heeft geconstateerd. Ook het feit dat dit apparaat nog garantie heeft via Acer en de nieuwe gebruiker dit niet wil claimen, maar geld terug wil van verkoper doet mij denken dat er iets niet in de haak is…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:52
[...]

Er is toch aan de onderzoeksplicht gedaan doordat er samen naar de pc is gekeken op het moment van verkoop? En als er niks is afgesproken over garantie dan is er geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Ja, als ik die koper was zou ik dat ook proberen, maar dit ziet er toch wel een beetje uit als: ik flikker dat ding bij je over de schutting en scheur hard weg.

Denk niet dat dat zo werkt bij de 2e hands particuliere markt.

Hij (niet jij! Want hij is de eigenaar) heeft waarschijnlijk nog garantie op het systeem. Help hem evt aan de juiste gegevens daarvoor en blijf er dan tussenuit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
HikariMisako schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:22:
[...]

En als er niks is afgesproken over garantie dan is er geen garantie.
Nee dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
[...]

Waar baseer je dat op? Uit jurisprudentie blijkt toch vooral dat bij particuliere transacties de onderzoeksplicht voor de koper heel zwaar weegt en dat je als particuliere verkoper echt aantoonbaar te kwader trouw moet zijn om op zoiets als garantie of non-conformiteit aangesproken te kunnen worden.

In dit geval is het zelfs de vraag of de pc non-conform zolang onduidelijk is waarom de pc niet meer opstart. De koper moet zelf de pc laten onderzoeken en/of herstellen. Als je daarbij kunt helpen met een originele factuur zou ik dat wel doen, maar verplicht is dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Pech voor de koper, natuurlijk moet je hier altijd rekening mee houden als je iets 2dehands koopt.
Als de koper 30 dagen bedenktijd wou had hij het toestel in een winkel moeten kopen die deze service heeft.

PC terugnemen zou ik nooit doen. Je weet niet wat de koper ermee gedaan heeft. Misschien wel de GPU eruit gehaald en aan gelikt, misschien de binnenkant zuiver gemaakt met een stofzuiger. Misschien had hij al een defecte 3080 uit garantie en zit deze nu in jouw ex-pc, ....

Kortom, not your problem. Je hebt de PC werkend verkocht, bedenktijd liep tot aan de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat @Vistajevski ook al zegt, je moet het als particuliere verkoper wel heel bont maken. Deze uitspraak gaat over een defect aan een Tesla, waarbij de koper toch echt nul op het rekest krijgt voor een reparatie van een kleine €4000 omdat hij niet aannemelijk kan maken dat het defect al bestond ten tijde van aankoop. Ook hier zit tussen koop en constatering defect maar een dag of 10.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
LankHoar schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:43:
@gentlemen het zit je dwars, dat lijkt me duidelijk. Maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: aangeven dat je het vervelend vind, verwijzen naar Acer voor garantie, en verder succes wensen. Ik zou 0 toezeggen, want elke andere oplossing is nadelig voor jou, en bovendien onnodig.
Daarom ben ik het gaan starten. Als het bij mij zou gebeuren, zou ik er ook echt van balen. Ik zou dan wel overleggen met de verkoper maar niet er vanuit gaan dat hij het gaat terugnemen. Dit is uiteindelijk als particulier verkocht. Dan zou ik zelf de onderdelen moeten vervangen of OS opnieuw moeten installeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het persoonlijk niet terugnemen. Ik verkoop zelf ook regelmatig wat via V&A en Marktplaats, en het is mij ook 2 keer overkomen dat een product na verloop van tijd stuk ging. Dat is uiteraard enorm vervelend voor de koper, maar als verkoper is het uiteraard ook wel balen. Wat ik zelf doe is niet het product terugnemen, maar ik probeer altijd wel mee te denken en helpen in een oplossing. Bijvoorbeeld meedenken hoe het gefixt kan worden, helpen met zoeken naar het verkrijgen van garantie, troubleshooting en dergelijke. Mocht dat helpen heb je een tevreden koper. Mocht het niet helpen, dan is het balen, maar dan heb je wel alles gedaan wat voor jou als verkoper mogelijk is.
Ik zou dat in het geval van de TS ook doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
FirePuma142 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Wat @Vistajevski ook al zegt, je moet het als particuliere verkoper wel heel bont maken. Deze uitspraak gaat over een defect aan een Tesla, waarbij de koper toch echt nul op het rekest krijgt voor een reparatie van een kleine €4000 omdat hij niet aannemelijk kan maken dat het defect al bestond ten tijde van aankoop. Ook hier zit tussen koop en constatering defect maar een dag of 10.
Het gaat hier om een relatief nieuwe PC die zelfs nog fabrieksgarantie heeft. Van een nieuwe PC (met name een uit deze prijsklasse) mag verwacht worden dat deze gedurdende geruime tijd probleemloos functioneert. Laten we zeggen dat TS toen hij de PC kocht mocht uitgaan van een levensduur van 3 jaar, en hij verkocht hem na (krap) 1 jaar weer door. Dan mag de nieuwe koper toch nog rekenen op minimaal 2 jaar probleemloos gebruik?
Uit de door jou aangehaalde uitspraak blijkt niet hoe oud die Tesla al was. Die was waarschijnlijk al wat meer op leeftijd, en dan moet de nieuwe koper meer rekening houden met mogelijke gebreken.

In mijn post verwees ik dus eigenlijk ten onrechte naar die periode van "een week" na tweedehandskoop, het gaat meer om de periode na de oorspronkelijke aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Laten we zeggen dat TS toen hij de PC kocht mocht uitgaan van een levensduur van 3 jaar, en hij verkocht hem na (krap) 1 jaar weer door. Dan mag de nieuwe koper toch nog rekenen op minimaal 2 jaar probleemloos gebruik?
Klopt. En dat kan hij (de huidige eigenaar, niet TS) claimen bij de oorsponkelijke verkopende winkel of fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 04-05-2022 10:49 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
remco_k schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Klopt. En dat kan hij (de huidige eigenaar, niet TS) claimen bij de oorsponkelijke verkopende winkel of fabrikant.
En waarom niet (ook) bij TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:53:
[...]
En waarom niet (ook) bij TS?
Hierom:
Vistajevski schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Waar baseer je dat op? Uit jurisprudentie blijkt toch vooral dat bij particuliere transacties de onderzoeksplicht voor de koper heel zwaar weegt en dat je als particuliere verkoper echt aantoonbaar te kwader trouw moet zijn om op zoiets als garantie of non-conformiteit aangesproken te kunnen worden.

In dit geval is het zelfs de vraag of de pc non-conform zolang onduidelijk is waarom de pc niet meer opstart. De koper moet zelf de pc laten onderzoeken en/of herstellen. Als je daarbij kunt helpen met een originele factuur zou ik dat wel doen, maar verplicht is dat niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Het gaat hier om een relatief nieuwe PC die zelfs nog fabrieksgarantie heeft. Van een nieuwe PC (met name een uit deze prijsklasse) mag verwacht worden dat deze gedurdende geruime tijd probleemloos functioneert. Laten we zeggen dat TS toen hij de PC kocht mocht uitgaan van een levensduur van 3 jaar, en hij verkocht hem na (krap) 1 jaar weer door. Dan mag de nieuwe koper toch nog rekenen op minimaal 2 jaar probleemloos gebruik?
Uit de door jou aangehaalde uitspraak blijkt niet hoe oud die Tesla al was. Die was waarschijnlijk al wat meer op leeftijd, en dan moet de nieuwe koper meer rekening houden met mogelijke gebreken.

In mijn post verwees ik dus eigenlijk ten onrechte naar die periode van "een week" na tweedehandskoop, het gaat meer om de periode na de oorspronkelijke aankoop.
In dit kader is juist de uitspraak die ik linkte ook van toepassing, daarin wordt onomwonden gesteld (logischerwijs) dat op de koper in dit geval de stelplicht en bewijslast rust, want geen consumentenkoop. Dat in combinatie met de onderzoeksplicht, de eerder gedane waardering over een goed functionerende aankoop in de review van de koper doet mij denken dat het wel heel erg onwaarschijnlijk is dat een beroep op non-conformiteit gaat slagen. De bewijslast voor de koper, inclusief het tegenspreken van eerder zelf gedane uitspraken en constateringen, is wel heel flink te noemen. Ik zou zeggen, nagenoeg ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou aan de koper vragen wat hij in die tijd gedaan heeft. Hij heeft het bij jou werkend gezien en werkend meegenomen. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Driver(s) niet goed gegaan? Niet goed vervoerd? Zelf lopen overclocken etc.? Laat de koper ook maar aangeven wat er gebeurd is in de tussentijd.

Ik vind terug geven en geld terug wel heel snel en kort door de bocht.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Simpel:

22 april verkocht
1 mei melde koper met problemen

dus 8 dagen is de pc gebruikt/getest OF had de koper de tijd om deze te testen, als jij de pc met problemen had verkocht dan had dit probleem denk toch echt wel binnen 8 dagen moeten optreden.

ook heb je uit coulance gratis de pc nagekeken etc en geen fouten ontdekt, laat hem de pc onder garantie opsturen en nakijken door acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mugenmarco schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:16:
Simpel:

22 april verkocht
1 mei melde koper met problemen

dus 8 dagen is de pc gebruikt/getest OF had de koper de tijd om deze te testen, als jij de pc met problemen had verkocht dan had dit probleem denk toch echt wel binnen 8 dagen moeten optreden.

ook heb je uit coulance gratis de pc nagekeken etc en geen fouten ontdekt, laat hem de pc onder garantie opsturen en nakijken door acer.
Inderdaad. Ik vind (zoals eigenlijk altijd hier) dat een groot aantal wel heel makkelijk denkt met: "Zodra het geld op mijn rekening staat, heb ik nul verantwoordelijkheden". Er is zeker zoals @Tom-Z schrijft een recht van de koper op een conform product. De vraag is alleen waar precies de grens ligt, en ik zou dat zelf niet durven te zeggen.

Maar bijvoorbeeld als voorbeeld: Als TS al lang wist dat 9 van de 10 keer bij opstarten hij niet werkt, en hij zorgde toen de koper kwam dat hij wel was opgestart, dan kan je niet stellen dat TS een conform product heeft verkocht, en moet hij hem dus gewoon terugnemen.

Nu ga ik ervan uit dat bovenstaande niet is gebeurd. En gezien hij dus een week wel feilloos heeft gewerkt, lijkt mij al snel bij een normale tweedehands verkoop dat als een defect wat pas optreedt na de verkoop, en waar TS niet van had kunnen weten, niet zijn probleem is. (Met dus de disclaimer, geen jurist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Sissors schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:25:
[...]

(Met dus de disclaimer, geen jurist).
Ik denk dat dit het belangrijkste punt is wat we allemaal kunnen zeggen.
Wil je het zeker weten wat je verplichting hierin is, bel het juridisch loket, stel de vraag - wat zijn je verplichtingen.
Daarnaast, probeer er achter te komen wat de gebruiker gedaan heeft - je weet simpelweg niet wat deze persoon gedaan heeft met de pc gedurende die 8 dagen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
Even een update omtrent de verkoper.

Quote:
'' De PC heeft hier echter een week in de woonkamer in de doos gestaan en is verder niet gebruikt en er is ook niks raars mee gedaan. Nadat ik hem naar mijn zwager heb gebracht, startte de PC overigens nog op. Ik heb vervolgens op jouw Windows installatie Windows geüpdatet en Firefox, AVAST en drivers geïnstalleerd (Nvidia en Razer). Tijdens de installatie van de Razer drivers kwam een BSOD met een 'machine key error'. Sindsdien komt hij niet verder dan het Acer logo/de BIOS.

De IT'er met wie we contact hebben gehad vermoed een defecte CPU. Het is zeer ongelukkig dat dit pas naar boven kwam nadat we de PC gekocht hebben, maar het lijkt mij dat dit issue al aanwezig was tijdens de koop en dat het pas aan het licht is gekomen nadat de PC (met name de CPU) echt in gebruik is gekomen. Bij jou thuis hebben we immers alleen de GPU getest, niet de CPU. Ik mag echter van een PC van € 1.700 verwachten dat ik hem kan gebruiken zonder dat de CPU het gelijk begeeft, vooral omdat hij geadverteerd was onder 'nieuwstaat' en hij nog geen jaar oud is.

Gelet daarop wil ik hem toch graag terugbrengen en het geld terug ontvangen.

Je mag uiteraard de PC zowel intern als extern checken op valschade, waterschade etc. als je bang bent dat wij de PC niet goed hebben behandeld. Je zult zien dat hij nog in dezelfde staat is als waarin je hem aan mij hebt verkocht.

Mocht je het defect zelf niet kunnen verhelpen, dan stel ik voor dat je contact opneemt met jouw verkoper om het issue op te lossen of dat je het onder de garantie met Acer oplost (die nog tot augustus loopt en een 'pick up & return' beleid kent).

Ik hoor graag wanneer het jou uitkomt om hem terug te brengen. Als je dat liever hebt, kan ik hem uiteraard ook met de pakketpost versturen. ''

Dit is wat er is gebeurd geeft de koper aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

gentlemen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:35:

Quote:
'' De PC heeft hier echter een week in de woonkamer in de doos gestaan en is verder niet gebruikt en er is ook niks raars mee gedaan. Nadat ik hem naar mijn zwager heb gebracht, startte de PC overigens nog op. Ik heb vervolgens op jouw Windows installatie Windows geüpdatet en Firefox, AVAST en drivers geïnstalleerd (Nvidia en Razer). Tijdens de installatie van de Razer drivers kwam een BSOD met een 'machine key error'. Sindsdien komt hij niet verder dan het Acer logo/de BIOS.

De IT'er met wie we contact hebben gehad vermoed een defecte CPU. Het is zeer ongelukkig dat dit pas naar boven kwam nadat we de PC gekocht hebben, maar het lijkt mij dat dit issue al aanwezig was tijdens de koop en dat het pas aan het licht is gekomen nadat de PC (met name de CPU) echt in gebruik is gekomen. Bij jou thuis hebben we immers alleen de GPU getest, niet de CPU. Ik mag echter van een PC van € 1.700 verwachten dat ik hem kan gebruiken zonder dat de CPU het gelijk begeeft, vooral omdat hij geadverteerd was onder 'nieuwstaat' en hij nog geen jaar oud is.

Je mag uiteraard de PC zowel intern als extern checken op valschade, waterschade etc. als je bang bent dat wij de PC niet goed hebben behandeld. Je zult zien dat hij nog in dezelfde staat is als waarin je hem aan mij hebt verkocht.

Mocht je het defect zelf niet kunnen verhelpen, dan stel ik voor dat je contact opneemt met jouw verkoper om het issue op te lossen of dat je het onder de garantie met Acer oplost (die nog tot augustus loopt en een 'pick up & return' beleid kent).

Ik hoor graag wanneer het jou uitkomt om hem terug te brengen. Als je dat liever hebt, kan ik hem uiteraard ook met de pakketpost versturen. ''

Euhm, als de PC aangaat is de CPU by default al getest 8)7 Anders boot ie niet en kun je ook geen GPU stress test doen.
Invalide argument though. Los daarvan; heeft ie al geprobeerd een bios reset te doen?
Ik lees trouwens driver updates- dat kan een BSOD veroorzaken. Maar zou niet mogen resulteren in het hangen van een BIOS scherm tijdens het booten.
Laat je trouwens niet te gek maken door zijn manier van pushen om 'm terug te brengen. Jij bent geen winkel. Hoe dan ook zou ik als verkoper wel helpen om zijn probleem te verhelpen. Anders is het een dure wijze les voor de koper. Dit soort risico's heb je als je gebruikte goederen via MP of V&A koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Een BSOD tijdens het installeren van een driver, daarna start het niet meer goed op en dat is dus een defecte cpu?

Dat is makkelijk zeg.

Misschien moeten ze eerst eens een nieuwe Windows installatie proberen aangezien de PC zelf wel gewoon aan gaat..lijkt me lastig met een defecte cpu.

Ofwel; alle opties van hun afwijzen. Geen toezegging doen. Verwijzen naar Acer met de bon, eventueel een tip als herinstalleren en aangeven dat voor jou dit is afgesloten en op verdere communicatie niet wordt ingegaan. Anders blijf je bezig.

[ Voor 43% gewijzigd door eric.1 op 04-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 22:38

PromWarMachine

Forsaken Archer

Verwijs hem anders naar dit topic? Jij doet alles volgens het boekje.
Misschien helpt het als hij het van anderen hoort...

Het is al vaker gezegd, maar het scenario is vrij helder.
Jij bent niets verplicht, hij mag naar Acer of naar een eigen IT specialist en heeft gewoon pech, hoe vervelend ook.

Dividend for Starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:28
Klinkt alsof de PC niet defect is, maar simpelweg een verse Windows installatie nodig heeft. In de afgelopen 35 jaar heb zeer zelden echte defecte onderdelen gehad, en dan zeker ook geen CPU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50

Quote:
'' De IT'er met wie we contact hebben gehad vermoed een defecte CPU.''
Klinkt alsof ze beter op zoek kunnen gaan naar een betere IT'er, en dan eentje die wél verstand van zaken heeft, want de conclusie dat de CPU dood zou zijn slaat echt helemaal nergens op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Zoals al meerdere keren aangegeven door anderen hier: niet jouw probleem. Nobel van je dat je hier wat mee wil, maar dat ben je absoluut niet verplicht.

Quote:

Ik zou daar niet eens inhoudelijk op in gaan... Alleen verwijzen naar dat dit een consumenten koop is en dat er geen garantie geleverd wordt. Duidelijk aangeven dat de PC niet teruggenomen wordt en dat er geen geld terug gegeven wordt. Verder succes wensen met het oplossen van het probleem en dat hij voor ondersteuning wellicht terecht kan bij de winkel/fabrikant.

[ Voor 65% gewijzigd door weebl op 04-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z

[...]

[...]
De koper heeft op dit moment sowieso niet de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden en zijn geld terug te eisen. Hij kan hooguit eisen dat jij de PC repareert. Ik zou het volgende voorstellen:
Beste Koper,

U stelt dat de PC non-conform is en dat u daarom de koop wil ontbinden.

Zelfs als de PC zoals u stelt inderdaad non-conform is, dan geeft dat u niet het recht de koop te onbinden. U zou dan hooguit van mij kunnen vorderen dat ik het gebrek herstel.

De PC valt nog onder de fabrieksgarantie. De meest efficiënte oplossing is dat u de PC zelf ter reparatie bij de fabrikant aanbiedt.

Als alternatief ben ik bereid om - om u tegemoet te komen en zonder dat ik erken dat de PC non-conform zou zijn - zelf voor reparatie van de PC te zorgen. U kunt de PC dan bij mij terugbrengen en ik zal deze dan onder de fabrieksgarantie bij de fabrikant laten repareren. Daarna kunt u de PC weer bij mij ophalen.

Graag hoor ik wat uw voorkeur is.

Met vriendelijke groet,
Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:21:
[...]

De koper heeft op dit moment sowieso niet de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden en zijn geld terug te eisen. Hij kan hooguit eisen dat jij de PC repareert. Ik zou het volgende voorstellen:

[...]
Dit is wel heel slecht advies... Vooral dit stuk zelf benoemen;
U zou dan hooguit van mij kunnen vorderen dat ik het gebrek herstel.
Zoals anderen al gezegd hebben, in gesprek met de koper vooral duidelijk proberen te krijgen op wat er gebeurd is en aansturen erop dat de koper toch echt zelf aan de bak moet.

Voor écht juridisch advies hierover, gewoon het juridisch loket bellen voor je een reactie als dit stuurt.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
[...]

[...]
Wat een slecht advies en wat haal je allemaal op je hals door zo'n reactie te sturen en verantwoordelijkheid te claimen? :+
De koper heeft de PC ongeveer een week in huis. Je weet niet wat er mee is gebeurd.

Het gaat om een pre-built PC met nog garantie. Stuur dat ding maar in naar Acer en wacht het rapport af. Eventueel kan je hem helpen de PC aan te melden bij Acer. Maar meer zou ik echt niet doen tot dat Acer een rapport aflevert met het feitelijke probleem.
Acer zal dan vanzelf aangeven of het wel/ niet onder de garantie valt en welke kosten van toepassing zijn. En als het echt een probleem is dat al aanwezig was, dan kan TS altijd nog coulance toepassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 04-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 11:10
Klinkt meer een beetje TPM-achtig tbh, en zou zeker niet staan te springen dit apparaat terug te nemen als problemen onstaan ná installatie/update van drivers en antivirus. Acer logo (POST) en BIOS kan zeker wel betekenen dat er iets defect is, maar als je nog in de BIOS komt zou je dat vrij snel/makkelijk moeten kunnen zien, laat hem daar eens wat tests doen / logs checken.

Daarnaast mis ik héél wat troubleshooting van de kant van de koper;

- BIOS check / test hw
- Boot van ISO/DVD, evt een of andere rescue disc om nog meer tests te draaien
- Boot van Windows DVD, systeemherstel draaien, evt. terug naar eerder herstelpunt als die er zijn
- CPU testen in ander systeem wanneer er meerdere aanwijzingen zijn dat deze daadwerkelijk defect is

Klinkt echt alsof een handig neefje 'uit de IT' geen zin had in het gezeik en heeft geroepen 'zal wel een defecte CPU zijn' en ze het nu bij jou in je mik proberen te schuiven.

Als je heel erg last hebt van je nachtrust hiervan zou je aan kunnen bieden langs te gaan (geen idee wat de afstand is) en gewapend met wat USB's/DVD's met bv. Windows installer en een rescue disc eea samen uit te vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-09 17:52
Bij DM gesprekken staat onderaan een (standaard ingeklapt) tabje 'eigenschappen'. Dan kun je aanvinken dat je geen notifcaties van dit gesprek meer wilt ontvangen. Je hebt je als een keurige verkoper opgesteld, time to move on.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blcvQ486JeclPj5cVZHbvNJIx5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFLmx0IIECG3YK7SrpQbot8b.jpg?f=fotoalbum_large

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21
Klinkt inderdaad meer alsof hij iets heeft vernaggeld in de installatie van Windows dan wat anders. Misschien oudere accessoires waar enkel Windows 7/8 drivers voor zijn ofzo? Dan krijg je wel leuke kuurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Cheezborger schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Wat een slecht advies en wat haal je allemaal op je hals door zo'n reactie te sturen en verantwoordelijkheid te claimen? :+
[...]
Stuur dat ding maar in naar Acer en wacht het rapport af. Eventueel kan je hem helpen de PC aan te melden bij Acer. Maar meer zou ik echt niet doen tot dat Acer een rapport aflevert met het feitelijke probleem.
Acer zal dan vanzelf aangeven of het wel/ niet onder de garantie valt en welke kosten van toepassing zijn. En als het echt een probleem is dat al aanwezig was, dan kan TS altijd nog coulance toepassen.
Mijn "reactie" laat TS helemaal geen verantwoordelijkheid laat claimen en is in feite gewoon de oplossing ide je zelf voorstelt. Het punt is dat het énige wat TS verplicht zou kunnen worden te doen (als de koper gelijk zou hebben dat de PC non-conform is), is als tussenschakel tussen Acer en de koper te gaan zitten. Mijn hoop is dat de koper uit die reactie de conclusie trekt dat het weinig zin heeft TS er bij te betrekken, en direct via Acer gaat. En anders mag hij de PC lekker naar TS brengen, die dan de PC naar Acer kan doorsturen. Als Acer het probleem oplost, prima, kan de gerepareerde PC terug naar de koper. Als Acer weigert (want gebruikersschade of wat dan ook) dan schuif je dat af op de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Mijn "reactie" laat TS helemaal geen verantwoordelijkheid laat claimen en is in feite gewoon de oplossing ide je zelf voorstelt. Het punt is dat het énige wat TS verplicht zou kunnen worden te doen (als de koper gelijk zou hebben dat de PC non-conform is), is als tussenschakel tussen Acer en de koper te gaan zitten. Mijn hoop is dat de koper uit die reactie de conclusie trekt dat het weinig zin heeft TS er bij te betrekken, en direct via Acer gaat. En anders mag hij de PC lekker naar TS brengen, die dan de PC naar Acer kan doorsturen. Als Acer het probleem oplost, prima, kan de gerepareerde PC terug naar de koper. Als Acer weigert (want gebruikersschade of wat dan ook) dan schuif je dat af op de koper.
''U kunt de PC dan bij mij terugbrengen en ik zal deze dan onder de fabrieksgarantie bij de fabrikant laten repareren. Daarna kunt u de PC weer bij mij ophalen.''

Dit is gewoon een slecht idee. De reparatie kan je gewoon online via Acer aanmelden. Je krijgt dan een return label en de koper kan zelf de PC opsturen (TS kan natuurlijk wel helpen de reparatie online aan te melden en het label door te sturen). Dan blijft de verantwoordelijkheid daar bij de koper. Bij MSI is dat bijvoorbeeld naar Polen. Ik weet niet waar reparaties van Acer naar toe gaan.

Als TS als tussenschakel gaat werken krijg je straks weer allemaal andere discussies over evt. nieuwe schades? Nee, ik zou dit niet doen. Ik verwacht alleen maar meer problemen. Het is een zakelijke transactie en geen vriend of kennis van je. Hoe lullig het ook is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheezborger op 04-05-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

[...]
Je gaat er totaal en volledig aan voorbij dat de koper zal moeten bewijzen dat het defect (gesteld: de defecte CPU) al bestond op het moment van aankoop. Aangezien de PC bij de verkoper thuis en de koper thuis ook een tijd heeft gedraaid zonder issues, is het beroep op non-conformiteit door een defecte CPU bij voorbaat al gefaald. Daarnaast: juist een controle op een cruciaal onderdeel als een CPU zou onderdeel moeten zijn van de controles voortvloeiend uit de onderzoeksplicht. Ik zie echt niet in waarom de verkoper zonder (aantoonbaar) correcte stelling en zonder enig bewijs ook maar ergens verplicht toe zou zijn.

Ik heb toch echt het idee dat je hier van een consumentenkoop uit gaat als ik kijk naar het gemak waarmee je de verkoper denkt te kunnen verplichten tot reparatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrDeath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 21:44
Hi allemaal,

De verkoper (TS) heeft mij doorverwezen naar dit topic. Koper hier.

Allereerst wil ik kort opmerken dat ik nog goed contact heb met TS en dat het contact respectvol verloopt. Ik zie hier en daar wat beschuldigingen voorbij komen op basis van korte samenvattingen van TS, maar die zijn naar mijn mening onterecht.

Ik hoor heel veel mensen hier roepen 'garantie tot de voordeur'. Het is verkocht, dus nu is het het probleem van de koper en wens hem veel succes ermee. Zo zit het gelukkig juridisch niet. Zoals door een enkeling hier opgemerkt, heb ik recht op een werkend product. Dat ik het product via V&A heb gekocht maakt dat niet anders.

Belangrijk detail in deze kwestie is dat het product werd verkocht als 'nieuwstaat' en TS een handelaar is die producten doorverkoopt met winstoogmerk. Hij is niet een particulier die zijn eigen oude PC'tje aan mij doorverkoopt. Gelet daarop, kan het voorkomen dat TS een product doorverkoopt dat toch niet helemaal goed blijkt te zijn. Dan is het aan TS als handelaar om dat op te lossen. Gelet op de rol van TS en het aantal transacties dat hij verricht, is mijns inziens zelfs te verdedigen dat er sprake is van een consumentenkoop (met als gevolg alle rechten voor mij als koper). Maar goed, ik heb bij TS al aangegeven dat ik het onderling wil oplossen en een juridische discussie het liefst wil voorkomen.

Nu het gaat om doorverkoop door TS, speelt ook nog mee dat TS niet weet wat er met de PC is gebeurd vóórdat hij hem aan mij heeft doorverkocht. Hij heeft hem gekocht, (vermoedelijk) opnieuw geïnstalleerd, de GPU getest en vervolgens aan mij verkocht. Daarom heb ik voorgesteld dat hij de PC terugneemt en dit regelt met zijn contact die hem Acer producten verkoopt.

De PC heeft een weekje bij mij in de doos gestaan. Daarna is hij ingeplugd en toen stopte hij na 10-15 minuten aan drivers installeren met een BSOD. Sindsdien start de PC niet meer volledig op. De PC loopt vast bij het logo van Acer met de melding 'herstel voorbereiden'. We hebben geprobeerd de boel te herstellen, maar dat bleek niet mogelijk. Een nieuwe installatie van W10 werkte ook niet, aangezien we niet verder komen dan het logo van Acer bij het opstarten (en ja, in de BIOS hebben we aangegeven dat hij via de USB moest booten). Daar blijft de PC wederom hangen op het Acer logo met 'herstel voorbereiden'. Ik heb zelfs de PC aan een SSD gehangen met daarop een verse W10 installatie en dat werkte ook niet (ook niet na het wijzigen van de bootvolgorde in BIOS). Het zit hem dus dieper dan enkel in de software.

Ik vind dat ik met bovenstaande heb gedaan wat van mij mag worden verwacht om het probleem op te lossen. In tegenstelling tot veel anderen op dit forum ben ik geen IT'er, maar een jurist van beroep. Het is niet mijn taak als koper om nog veel verder te gaan in het oplossen van het probleem. Ik heb een PC gekocht die na 10-15 minuten aan gebruik stopte met werken. Ik vermoed dat het in de CPU zit, maar ik heb bij TS ook al aangegeven dat dit een vermoeden is (en dus geen zekerheid).

Hierboven wordt door een enkeling benoemd dat ik TS eerst de kans moet geven het defect zelf te herstellen voordat ik tot ontbinding kan overgaan. Dat klopt. Ik ben echter nog aan het kijken of ik er onderling met de TS uit kan komen. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat hij niet zit te wachten op het moeten repareren van de PC en moet opdraaien voor de kosten. Dus van een formele ingebrekestelling is nu nog geen sprake geweest.

Overigens geven sommigen hier aan dat het risico bestaat dat ik de GPU/onderdelen heb vervangen of iets raars met de PC heb gedaan (bijv .een excessieve overclock). Ik heb bij TS aangegeven dat hij al mijn gegevens heeft en ik heb aangeboden dat hij de PC bij mij komt ophalen zodat hij ook mijn adres heeft. Als er sprake is van een dergelijke vorm van oplichting, kan hij zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk optreden en ik ga niet mijn carrière voor zoiets kleins en stoms op het spel zetten. Iets meer vertrouwen in de medemens mag wel. Dit is niet Marktplaats waar shabby gasten proberen links en rechts een slaatje te slaan uit de misère van een ander.

P.S. De IT'er die heeft meegekeken is gewoon een goed opgeleide IT'er en niet een achterneefje die wel wat van computers afweet. Geheel zoals het hoort gaf hij aan dat het vermoedelijk in de hardware zit en meer specifiek vermoedelijk in de CPU. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
Helder verhaal, dank @DrDeath, al moet jij als jurist ook wel weten dat dit gewoon een transactie tussen twee consumenten is, toch? Tenzij je echt van een bedrijf van TS hebt gekocht met dito KvK-nummer etc. Het volume dat hij hier verhandelt verandert daar imho niks aan.

Ik denk dat je nog wel eea kan proberen (rescue disc bv.), want zoals hier ook al een paar keer vermeld; kapotte CPU is altijd redelijk zwart/wit, niet 'een beetje kapot' zoals je ook niet een beetje zwanger bent...

Kan natuurlijk botte pech zijn qua timing, dat hij nét nu stuk is gegaan, maar dan kom je dus weer terug op de kern van deze kwestie; wie moet dat risico dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
FirePuma142 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Je gaat er totaal en volledig aan voorbij dat de koper zal moeten bewijzen dat het defect (gesteld: de defecte CPU) al bestond op het moment van aankoop.
Het gebrek is niet dat de CPU kapot is, het gebrek is dat de CPU te snel kapot is gegaan.
Ik heb toch echt het idee dat je hier van een consumentenkoop uit gaat als ik kijk naar het gemak waarmee je de verkoper denkt te kunnen verplichten tot reparatie.
Van een computer mag een bepaalde levensduur worden verwacht waarbinnen deze niet kapot gaat, ongeacht of het een consumentenkoop is of niet. Nu ging dat om een koop tussen twee zakelijke partijen (en tussen twee consumenten is weer net iets anders), maar de jurisprudentie over onderzoeksplicht bij consumentenkoop gaat vooral over zaken die al wat ouder zijn (en geen fabrieksgarantie meer hebben); dit is een nagenoeg nieuwe computer.

Ik denk dat de meeste mensen in dit topic te stellig zijn dat TS "niks" hoeft. Dat is niet 100% zeker. Met mijn reactie heeft hij zekerheid dat hij niet in verzuim komt en alsnog de laptop zou moeten terugnemen, tegen het minimale ongemak dat hij tussenschakel moet zijn tussen Acer en de koper. TS moet zelf dat ongemak maar wegen tegen het risico dat de koper uiteindelijk toch gelijk zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeath
The_Admin schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:55:
Helder verhaal, dank @DrDeath, al moet jij als jurist ook wel weten dat dit gewoon een transactie tussen twee consumenten is, toch? Tenzij je echt van een bedrijf van TS hebt gekocht met dito KvK-nummer etc. Het volume dat hij hier verhandelt verandert daar imho niks aan.

Ik denk dat je nog wel eea kan proberen (rescue disc bv.), want zoals hier ook al een paar keer vermeld; kapotte CPU is altijd redelijk zwart/wit, niet 'een beetje kapot' zoals je ook niet een beetje zwanger bent...

Kan natuurlijk botte pech zijn qua timing, dat hij nét nu stuk is gegaan, maar dan kom je dus weer terug op de kern van deze kwestie; wie moet dat risico dragen?
Dank voor je input, maar hier denk ik anders over.

Jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie is daarin vrij duidelijk. Je moet bepalen of iemand een 'handelaar' is naar gelang de omstandigheden van het geval. Er wordt met name gekeken naar o.a. winstoogmerk, aard van de verkoop en volume. Dat TS producten goedkoop inkoopt bij zijn contacten en die doorverkoopt met als doel winst na te streven, maakt dat hij naar mijn mening als handelaar aangemerkt kan worden. In dat geval is sprake van een consumentenkoop en wordt geacht een eventueel gebrek dat zich binnen 6 maanden na de koop openbaart aanwezig te zijn ten tijde van de koop. In dat geval is non-conformiteit gegeven. Dat velen hier in de V&A zichzelf niet als handelaar zien terwijl ze dat juridisch gezien wel zijn, maakt dat niet anders. Gratis tip aan de lezer: let hier ook op i.v.m. de Belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:32
Is het niet zo dat als een CPU defect is dat er dan totaal geen beeld is, maar alleen een aantal post beeps te horen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Tom-Z schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Ja en vervolgens heeft de TS de PC weer onder zijn verantwoordelijkheid en krijg je opeens de discussie dat de PC toen defect is gegaan...

Transactie was definitief op het moment van overdracht van de PC en het geld. Dit is ter goeder trouw gegaan en de PC is werkend getest en afgenomen.

TS heeft echt nul verplichtingen meer naar de koper en met dit soort acties haal je je m.i. echt risico's op de hals die je niet verplicht bent te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 12:33
Is er ook nog een middenweg tussen rechten en plichten enz? Ik denk dan aan samen met een bak koffie kijken hoever je die pc weer aan de praat krijgt. In het ergste geval alleen de cpu vervangen (is toch ook weer minder duur dan direct de hele pc terugbrengen). In mijn ogen is dat dan wel coulance van de verkoper (mijn mening). Tegelijkertijd wil de verkoper ook graag dat de boel werkt en heeft hij een goede reputatie als verkoper. Nouja ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joel22 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:07:
Is er ook nog een middenweg tussen rechten en plichten enz? Ik denk dan aan samen met een bak koffie kijken hoever je die pc weer aan de praat krijgt. In het ergste geval alleen de cpu vervangen (is toch ook weer minder duur dan direct de hele pc terugbrengen). In mijn ogen is dat dan wel coulance van de verkoper (mijn mening). Tegelijkertijd wil de verkoper ook graag dat de boel werkt en heeft hij een goede reputatie als verkoper. Nouja ik hoop dat jullie er samen uitkomen.
De koper heeft helemaal geen interesse in een werkende PC, hij wil alleen z'n geld terug. Dan mag "verkoper" (in dit geval TS) daarna de PC fixen en heeft hij een werkende pc, die hij dan weer opnieuw mag verkopen blijkbaar.

Ik ga er van uit dat de koper gewoon spijt van z'n aankoop heeft. Anders was dit hele gesprek niet zo verlopen en had hij hem gewoon even opnieuw geinstalleerd oid, want "de cpu heeft het begeven" slaat echt als een tang op een varken.

Ik zou hem nog een keer de mogelijkheden uitleggen en ook aangeven dat anders de chat op mute gaat, want hier kan je verder niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DrDeath schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Dank voor je input, maar hier denk ik anders over.

Jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie is daarin vrij duidelijk. Je moet bepalen of iemand een 'handelaar' is naar gelang de omstandigheden van het geval. Er wordt met name gekeken naar o.a. winstoogmerk, aard van de verkoop en volume. Dat TS producten goedkoop inkoopt bij zijn contacten en die doorverkoopt met als doel winst na te streven, maakt dat hij naar mijn mening als handelaar aangemerkt kan worden. In dat geval is sprake van een consumentenkoop en wordt geacht een eventueel gebrek dat zich binnen 6 maanden na de koop openbaart aanwezig te zijn ten tijde van de koop. In dat geval is non-conformiteit gegeven. Dat velen hier in de V&A zichzelf niet als handelaar zien terwijl ze dat juridisch gezien wel zijn, maakt dat niet anders. Gratis tip aan de lezer: let hier ook op i.v.m. de Belastingdienst.
Een handelaar zal een hoop meer doen dan die 195 transacties die zichtbaar zijnals review sinds april 2012.

19.5 verkopen per jaar gemiddeld klinkt zeker niet als een handelaar. Zelfs ik haal dat op markplaats ook met alle prullaria.

Wie weet heb jij wel een week gemined op die 3080 en na een week gezien dat het niets opbrengt en je het geld hard nodig hebt voor wat anders, nog geprobeerd de CPU koeler te krijgen met waterkoeling en uiteindelijk toch maar gekozen voor de "ik wil met geld terug., want het is stuk en jij bent een handelaar!@!"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je zult als jurist weten dat het niet om een consumentenkoop gaat. Er is geen aanleiding om tot een andere conclusie te komen, je doet er zelf in eerste instantie geen beroep op. Als onomstotelijk vast staat dat TS bedrijfsmatig handelt, is dat de enige juiste weg. Je laat nu zelf de conclusie in het voordeel van de verkoper vallen, dat zal je in een verdere procedure nog in de weg staan.

Evenals het feit dat je klaarblijkelijk geen factuur ontvangen hebt en daar geen vraagtekens bij stelde, tot het moment dat het uit komt. Genoeg aanleiding om te stellen dat je op moment van aankoop echt niet in de veronderstelling was dat de verkoper bedrijfsmatig handelde. Om daar dan achteraf een beroep op te doen, althans die mogelijkheid te reserveren, is nogal bijzonder te noemen.

Aangezien het dus geen consumentenkoop betreft, heb je zelf een flinke bewijslast. In je relaas en uit opmerkingen van de verkoper zie ik niet voldoende bewijs. Verre van zelfs. En dan laat ik de minimale inspanning voor de onderzoeksplicht, die je zelf aan TS toegeeft door de focus op GPU vs CPU, nog buiten beschouwing. Je geeft zelf aan onvoldoende kennis te hebben om e.a. te kunnen beoordelen. Dat wist je ten tijde van de koop ook al, maar je hebt er niet op geacteerd.

Kortom, je buigt de boel wel ernstig in je eigen voordeel.

Overigens, dat er aan de PC die nog onder garantie verkeert gewerkt is door niet gekwalificeerd personeel, waaronder jijzelf, is ook niet bepaald iets dat in je voordeel spreekt. Gevoelige apparatuur en ESD zijn niet bepaald vrienden. De lijnen tussen eventuele bestaande schade bij aankoop en na aankoop ontstane schade vervagen hier natuurlijk enorm.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 04-05-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeath
Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:10:
[...]

De koper heeft helemaal geen interesse in een werkende PC, hij wil alleen z'n geld terug. Dan mag "verkoper" (in dit geval TS) daarna de PC fixen en heeft hij een werkende pc, die hij dan weer opnieuw mag verkopen blijkbaar.

Ik ga er van uit dat de koper gewoon spijt van z'n aankoop heeft. Anders was dit hele gesprek niet zo verlopen en had hij hem gewoon even opnieuw geinstalleerd oid, want "de cpu heeft het begeven" slaat echt als een tang op een varken.

Ik zou hem nog een keer de mogelijkheden uitleggen en ook aangeven dat anders de chat op mute gaat, want hier kan je verder niets mee.
Als het een simpele spijt van de koop was geweest had ik hem wel weer doorverkocht in plaats van deze hele discussie aan te gaan. ;)

Ik ben met TS ook nog in gesprek via DM. Ik zou het liefst mijn geld terugkrijgen, maar als hij hem wil repareren is dat zijn goed recht en geef ik hem die mogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
DrDeath schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:51:

De PC heeft een weekje bij mij in de doos gestaan. Daarna is hij ingeplugd en toen stopte hij na 10-15 minuten aan drivers installeren met een BSOD. Sindsdien start de PC niet meer volledig op. De PC loopt vast bij het logo van Acer met de melding 'herstel voorbereiden'. We hebben geprobeerd de boel te herstellen, maar dat bleek niet mogelijk. Een nieuwe installatie van W10 werkte ook niet, aangezien we niet verder komen dan het logo van Acer bij het opstarten (en ja, in de BIOS hebben we aangegeven dat hij via de USB moest booten). Daar blijft de PC wederom hangen op het Acer logo met 'herstel voorbereiden'. Ik heb zelfs de PC aan een SSD gehangen met daarop een verse W10 installatie en dat werkte ook niet (ook niet na het wijzigen van de bootvolgorde in BIOS).
Ik vind persoonlijk de troubleshooting wel erg mager voor een particuliere koop van 1700 euro (ik ga er vooralsnog van uit dat het particulier is). Bij een Consumentenkoop kan je al snel roepen dat het niet werkt, laat hun het maar uitzoeken in de eerste 6 maanden. Die vlieger gaat hier niet op.

Er zijn verschillende correlaties hier. Het is gestopt met goed werken na de koop. Het is gestopt met goed werken na of tijdens het installeren van wat drivers.

Dat tweede kan zeer zeker wél dergelijke problemen veroorzaken en dat is niet aan de TS. Blijkbaar krijg je de PC niet geboot vanaf een USB-stick aangezien deze van alles blijft laden van de SSD, maar ook hier ontbreekt toch wel een meer uitsluitende informatie. Ook dit kan meerdere redenen hebben.

En waarom verdenkt de IT-er de CPU en niet de SSD bijvoorbeeld? Of een corrupte driver...

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 04-05-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
er is sowieso nog garantie, toch? Dus ik zou voorstellen dat je TS een case aan laat maken met jouw contactgegevens en jullie samen kijken of je er met Acer uit komt, die zijn er sowieso snel zat achter of het een defecte CPU is of iets anders. Mocht blijken dat het geen hardware defect is maar toch iets met drivers/TPM/AV/whatever lijkt het me niet meer dan redelijk dat de onderzoeks-/verzendkosten voor rekening van @DrDeath komen. Mocht CPU wel defect zijn lijkt dat me een garantiezaak, en zit er toch iets bij qua verzendkosten oid kan je altijd kijken of je dat split in zo'n geval? Lijkt me een stuk pragmatischer dan ding terug naar TS, geld terug, TS laten regelen met Acer, en dan wat? Het gaat je niet om het geld zeg je, dus ga je hem dan weer terugkopen als TS Acer de boel heeft laten fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-09 12:52
eric.1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Ik vind persoonlijk de troubleshooting wel erg mager voor een particuliere koop van 1700 euro (ik ga er vooralsnog van uit dat het particulier is).

Er zijn verschillende correlaties hier. Het is gestopt met goed werken na de koop. Het is gestopt met goed werken na of tijdens het installeren van wat drivers.

Dat tweede kan zeer zeker wél dergelijke problemen veroorzaken en dat is niet aan de TS. Blijkbaar krijg je de PC niet geboot vanaf een USB-stick aangezien deze van alles blijft laden van de SSD, maar ook hier ontbreekt toch wel een meer uitsluitende informatie. Ook dit kan meerdere redenen hebben.

En waarom verdenkt de IT-er de CPU en niet de SSD bijvoorbeeld? Of een corrupte driver...
Ik ga ook vanuit dat ze in de BIOS komen. Dus eigenlijk 'start' de PC wel goed op. Daar kunnen ze toch ook al zien of de CPU goed werkt, al het ram goed is enz.

Raar verhaal zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Ik vind het wel een interessant topic, zeker nu zowel verkoper alsmede koper reageren in dit topic. Maar ik vraag me wel af of dat de afhandeling onderling bevorderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het verhaal van de koper is niet erg sterk met "eerst een week in de doos gelaten", daarna "hijdoethetnietmeer" en een echt minimale troubleshooting, als je dat al zo kunt noemen. De TS is een stuk vriendelijker dan ik zou zijn geweest.

Claimen dat iets kapot is vereist ook moeite doen om dat aan te tonen. Open een topic en vraag om hulp hoe dat te troubleshooten en te testen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Volgens mij is er genoeg gezegd en zijn verkoper en koper nog met elkaar in gesprek. Ik ga het topic tot nader orde sluiten gezien ik inmiddels onwenselijke insinuaties zie welke inmiddels ook al door meerdere mensen gerapporteerd zijn.

@gentlemen mag ik je er op wijzen dat het openbaren van communicatie tussen jou en een ander niet zo maar de bedoeling is?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind de koper wel een klein beetje kort door de bocht om iemand meteen voor handelaar te bestempelen. Daarentegen zie ik ook niet terug of de koper de CPU / geheugen gecontroleerd heeft, ik lees alleen iets over een SSD. Allicht dat het geheugen er niet goed in zit / geklikt op het mobo.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.