Zigbee LED Driver constant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 09:32
Mijn vraag

In mijn veranda heb ik 7 spots van 1 wat / 24DC / 30mA. Deze worden aangestuurd d.m.v. een RF driver op constante stroom. Deze driver wil ik graag vervangen door een Zigbee variant zodat ik de veranda spots ook vanuit HA kan aansturen net als alle andere zaken in mijn woning.

Nou had ik kort geleden advies gevraagd bij Robb-shop echter was dit het verkeerde advies (max output 12v) en heb ik de driver terug moeten sturen.

Ik zoek dus 1 die 24DC output kan leveren, ik heb deze op het oog echter twijfel ik nu aan de min / max mA die aangegeven wordt (range van 350/1400mA)

Op de spot staat 30mA (x7 = 210mA) dit valt niet in de range van de Driver. Of werkt dit totaal anders dan ik denk? ik wil voorkomen dat ik het weer terug moet sturen :)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Zigbee2mqttt
- HomeAssistant

Beste antwoord (via lunnie op 07-05-2022 18:29)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Illusion

(the art of)

@lunnie bedoel jij “constante stroom” misschien dat je de driver rechtstreeks op 230V aan kan sluiten?
Dat is dan namelijk iets anders dan wat het onderscheid tussen “constant-current”/“constant-voltage” bij LED drivers betekent.

Elke 24V constant voltage driver is voor jou geschikt. Ik heb laatst voor mijn overkapping ook een alles in een gezocht, maar die zijn zeldzaam.
Gelukkig kan je er wel een met 24V ingang nemen en die voeden met een kleine 24V DCvoeding.

Als driver bijvoorbeeld een gledopto:
https://www.robbshop.nl/g...s-controller?sqr=gledopto

En daar een 24v voeding bij:
https://www.conrad.nl/nl/...-1-67-a-40-w-1439228.html
(Hier met opzet een wat grotere zodat je deze met een kabel kan voeden ipv dat hij in het stopcontact moet. )

[ Voor 25% gewijzigd door Illusion op 05-05-2022 09:32 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zitten je huidige spotjes parallel of in serie?

Overigens klinkt 1 Watt / 24Vdc / 30mA niet heel erg constant current in de oren. Weet je zeker dat het niet gewoon 24V (constant voltage) is? Foto van de huidige driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Eens met @Septillion dit klinkt meer als constant voltage. ( Dat zat namelijk ook in mijn overkapping)
Foto van de driver en leds zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Bedankt voor de reacties!

De input is idd constant voltage.

Huidige RF Driver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPnOTDgSA5Ji8JU0nG16zEkgWes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnWb0ORr3aBFRUtqkdSIK0ty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-5Y3UbqGGUSspNsF5EqvgCVa7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRQYnYCtbZQdUU6fu4BOFgLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding van de spot (7 totaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAqyuzTsWgytUxcNnk5WFF59vMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmRhWVwHBr17iTzJr4JRowJp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Okay, dan gewoon een standaard Zigbee dimmer die 24V doet goed moeten zijn. Snelle blik bij Robb: https://www.robbshop.nl/r...trip-driver-zigbee-12-36v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Dat gaat niet werken, die kan niet op constante stroom.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

@lunnie bedoel jij “constante stroom” misschien dat je de driver rechtstreeks op 230V aan kan sluiten?
Dat is dan namelijk iets anders dan wat het onderscheid tussen “constant-current”/“constant-voltage” bij LED drivers betekent.

Elke 24V constant voltage driver is voor jou geschikt. Ik heb laatst voor mijn overkapping ook een alles in een gezocht, maar die zijn zeldzaam.
Gelukkig kan je er wel een met 24V ingang nemen en die voeden met een kleine 24V DCvoeding.

Als driver bijvoorbeeld een gledopto:
https://www.robbshop.nl/g...s-controller?sqr=gledopto

En daar een 24v voeding bij:
https://www.conrad.nl/nl/...-1-67-a-40-w-1439228.html
(Hier met opzet een wat grotere zodat je deze met een kabel kan voeden ipv dat hij in het stopcontact moet. )

[ Voor 25% gewijzigd door Illusion op 05-05-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Ja dat klopt, de input moet 230v zijn. Ik wil niet een aparte transformator en een losse driver maar de combinatie. Output moet dus 24v zijn, de driver in m'n linkje in m'n eerste post heeft dat allemaal maar die heeft dus een output range van 350/1500 mA. En al m'n ledjes bij elkaar opgeteld kom ik op 210mA. Mijn vraag blijft dus nog steeds of ik dit dan kan gebruiken of niet. Wellicht is een weerstand er tussen zetten een optie om het verschil op te vangen? Ik kan eigenlijk geen enkele Zigbee driver vinden met 230v input, 24v output met 210mA. Minimale mAndie ik kan vinden is 250/300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45

D4NG3R

kiwi

:)

Maar exact wat is het probleem van een 'losse' adapter en een 24V driver?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Je kan wel veel willen, maar als het er niet is, of het is niet leverbaar, dan zal jeje wensen aan moeten passen :)

Een constant current driver op een constant voltage led is een slecht idee. Die zal net zo lang de spanning proberen te verhogen tot de stroom daadwerkelijk de ingestelde (bijv)300 mA is. In dit geval zal hij dus 48V op je leds zetten en ze kapot maken.

Het enige apparaat dat ik kon vinden (en ik heb er laatst 2 weken naar gezocht) is deze:
https://www.tlg.no/slc-sm...ly-cv-24v-50w-mono-zigbee
En die was/is >100€ en niet leverbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Illusion op 05-05-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Als het niet kan dan wil ik best m'n wensen aanpassen hoor :)

Dus welke combinatie zou dan moeten hebben? Ik heb echt totaal geen verstand van stroom / drivers etc. dus suggesties zijn welkom :)

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

lunnie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:05:
Als het niet kan dan wil ik best m'n wensen aanpassen hoor :)

Dus welke combinatie zou dan moeten hebben? Ik heb echt totaal geen verstand van stroom / drivers etc. dus suggesties zijn welkom :)

Alvast bedankt :)
Zoals ik al zei:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71428604

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Excuses :)

Er staat daar specifiek bij dat het voor LED strips is. Maar dat maakt niet uit? Ik heb al 2 van deze dimmers voor m'n LED strips in de woonkamer dus ik ken ze :)

Maar zo'n voeding zit een stekker aan, maar die kan ik er dan gewoon afknippen en koppelen aan de lasklemmetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Correct!

Ik heb zelf overigens deze voor de ledspots van mijn overkapping: https://www.amazon.nl/dp/B09F6Y7KKQ
Daar kan direct de DC voedingsstekker van de adapter in..

[ Voor 12% gewijzigd door Illusion op 05-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
Illusion schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:40:
Correct!

Ik heb zelf overigens deze voor de ledspots van mijn overkapping: https://www.amazon.nl/dp/B09F6Y7KKQ
Daar kan direct de DC voedingsstekker van de adapter in..
Top, ik zie op die apparaten niks over de output staan en over mA. Of is dat alleen bij de Trafo / dimmer combi van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunnie
De controller en voeding zojuist binnen gekregen, aangesloten en werkt direct. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Fijn dat het werkt. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupkeii
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 07:00
@Illusion

Ik heb eenzelfde vraag en wellicht kun jij mij verder helpen.
Ik wil mijn led transformator en driver (hamulight L2045) ook vervangen.
Nu zoek ik echter een geschikte transformator en zigbee controller maar mijn kennis met betrekking tot elektra laat te wensen over.

In de overkapping zitten een zestal leds met de volgende specificatie op de led:
Hamulight model L2030
Cree XPG2-8D
700mA/3W/2700K

Dien ik voor een geschikte transformator rekening te houden met 12V/24V? Wat is geschikt voor mijn zestal leds?
Kan ik ook met eerder genoemde zigbee led controller uit de voeten?

Alvast bedankt voor de meedenkende reacties!

@Septillion heb jij misschien verstand van bovenstaande om mij verder op weg te helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Rupkeii op 23-05-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rupkeii Daar ze specifiek 700mA noemen lijkt me dat ze constant current sturing willen. Meest logische zou me dan serie sturing lijken maar zou je dan even moeten checken. Eén los = alles uit.

Je zoekt dan een driver die 700mA aan kan en dan een spanning van +-26V (3W / 700mA x 6) kan leveren. Spanning is bij een constant current driver een range. Soms ook wel omschreven als 700mA 18W (3W x 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupkeii
@Septillion Bedankt voor de reactie.
Zojuist gekeken en leds zijn parallel aangesloten. Wil dit nog iets zeggen over de sturing en/of spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rupkeii schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:05:
@Septillion Bedankt voor de reactie.
Zojuist gekeken en leds zijn parallel aangesloten. Wil dit nog iets zeggen over de sturing en/of spanning?
Zover ik me herinner parallel = overal dezelfde stroom dus je driver moet dan 6x 700mA kunnen leveren, wat me overigens veel lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rupkeii Mij klinkt dat inderdaad ook erg onwaarschijnlijk in de oren. Zou dat dus zeker checken. Heb je anders ook een foto van de huidige voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupkeii
@Septillion Hieronder een afbeelding van de voeding welke met een afstandsbediening te bedienen is.
Op het bijstaande zwarte blokje zitten de 6 leds aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX2pFhQO_DsHAFIYeeZoYb20P9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlfrFUJQh8vdGEaiken9IQ2I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rupkeii Dat zijn verwarrende specificaties... DC5V met 300mA maar wel 9W-18W... Ergens gaat daar wat mis :+

Toch neig ik nog steeds naar een constant current adapter van 700mA en dus 18W / 26V-ish. Enige handleiding die ik zo kan vinden als ik zoek op die voeding is deze. Daar ze daar schrijven:
[quote]
De stekkers dienen allen aangesloten te worden op de connector, aangezien de verlichting serie-geschakeld is.[/url]
zegt dat dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupkeii
mmm, apart. Gisteren een led losgehaald en de overige bleven gewoon branden. Ook de website van de fabrikant vermeld parallel.

Maar op basis van de leds is het advies dus serie schakelen en op zoek naar een constant current voeding met specs; 700mA en dus 18W / 26V-ish.

[ Voor 17% gewijzigd door Rupkeii op 24-05-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rupkeii Heb een een multimeter? Anders zou je spanning naar een ledje en ook die uit de voeding (dus dat kapje aan de secundaire kant er even af). Eventueel zou je dus ook de stroom kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNnZ
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
@lunnie

Heb je de oude driver/dimmer nog toevallig?

Ik ben namelijk opzoek naar zo een (Voor 6x ATCI 24vDC 1Watt 30ma LEDS)
Mocht je hem nog hebben, zou je deze wellicht aan mij willen slijten>

Ik hoor het wel :)
Pagina: 1