Beste optie 1e verdieping + zolder verwarmen (beneden airco)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Wij willen beneden een airco gaan plaatsen om te gaan verwarmen. Wij willen echter, bij strenge winters, ook de mogelijkheid hebben om boven te verwarmen (hier wensen wij geen airco). Dit voor het huiswerk van onze kinderen en op zolder de mogelijkheid om te gamen / spelen.

Nu heb ik veel afgezocht, en ben opties als elektrische kachels, infraroodpanelen, natuurlijk boven airco’s tegengekomen maar dat is het allemaal niet. Ook slimme thermostaatkranen zou een goede optie zijn maar dat lukt niet op onze oude radiatoren.

Nu dacht ik, kan ik mijn Eneco Toon (woonkamer) niet naar boven verplaatsen en daar op de overloop of desnoods op een slaapkamer hangen, zodat we daar apart de temperatuur kunnen regelen? (Dan slaat hij aan, op de 1e verdieping èn zolder). Beneden zal de thermostaat niet aanslaan omdat daar de airco staat te verwarmen. Dan zet ik boven alle kachels open en beneden uit natuurlijk.

Mijn Toon zit aangesloten met zo’n blauw/rode draad dus die kan ik zo onderscheppen op de 1e verdieping en daar de Toon hangen. Dit lijkt mij toch de goedkoopste / beste oplossing? Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Ik denk dat de gedachte hierachter wel goed is: thermostaat in een andere ruimte hangen.

Maar als je toch gaat investeren, vervang dan je oude radiatoren voor nieuwe en verlaag de temperatuur van het water door de radiatoren. Als dat met een cv-ketel is gaat dat vrij eenvoudig: in de beschrijving van je ketel staat hoe dat ingesteld moet worden. Maximaal 55 a 60 graden is doorgaans genoeg. Zo kunnen de kinderen wennen als je ooit besluit om een laag temperatuursysteem te monteren (warmtepomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik mis hier een overzicht hoe het huis er überhaupt qua warmtehuishouding uit ziet en een airco blijkt dan DE oplossing mogelijk te zijn? Afgezien of het wel niet juist is, het is totaal niet in te schatten waarom het goed dan wel fout is.
Ga eens met een energiecoach, die vaak door veel gemeentes gratis aangeboden worden, je huis in kaart brengen. Wellicht kom je er dan achter dat je beter eerst bepaalde delen van het huis kunt isoleren bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Voor incidenteel gebruik zou je een infraroodpaneel kunnen overwegen.

Maar in dit geval moet je een keuze maken met het oog op de toekomst en van gas af gaan.
Dan is het beter om maar 1 systeem te hebben ipv meerdere gecombineerd.
Vooral nu je nog beneden een airco moet plaatsen.

- Alle verwarming vervangen door een lucht-water warmtepomp (ook beneden)
- Toch overwegen om ook boven airco's te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Waarom geen airco op zolder :?

Dit is meestal een van de warmste ruimtes! In de zomer lekker koel je huiswerk maken lijkt me dan juist prettig. En dan in de winter eventueel verwarmen als dit nodig is.

Waarom geen split unit? 1 buitendeel en 2 units binnen?

Efficiëntie/Cop is en stuk hoger als elektrisch verwarmen.

Met je cv verwarmen is niet handig zonder thermostaatkranen maar kan wel.
Toon verplaatsen op die manier moet kunnen. Maar dan doe je de besparing van het verwarmen met de airco beneden teniet.

Verwarmen met een airco gaat ook sneller dan met de CV meestal zijn de radiatoren op zolders niet zo groot. Dus een stuk efficiënter zeker als het maar voor tijdelijk is.

Onze zoon heeft nu ruim een jaar (2 winters) een airco op zolder (slaapkamer) deze heeft nog nooit aangestaan om te verwarmen! Hij heeft er alleen nog maar mee gekoeld. Wij hebben een split unit met 3 binnen units, 1 op iedere verdieping. Meerdere buiten units kan voordeliger zijn! Achteraf had ik twee binnen units in de woonkamer moeten pakken om de warmte egaler te verdelen. Dit ga ik misschien nog wel aanpassen.
De besparing op het gas is wel aanzienlijk, de stroom wordt geheel voorzien door de zonnepanelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door DeHollander op 04-05-2022 10:51 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde