Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgeelink
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-03-2023
Hallo, ik fotografeer al een aantal jaren fietscross- en/of motocrosswedstrijden. En toch gebeurt het me nog (te) vaak dat de foto's niet scherp zijn. En volgens mij is het bewegingsonscherpte. Zelfs bij een sluitertijd van 1/1600 of sneller heb ik dit regelmatig. Ik gebruik niet de IS voor sportfoto's.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Canon 7D Mark 2, Canon 70-200 L IS
...
Ik weet dat de 70-200 op F2,8 niet heel scherp is in vergelijking met de mark 2 of 3.
Daarom zet ik hem standaard altijd al op minimaal F3,2
Ik heb niet het idee dat hij front- of backfocus heeft. Dat heb ik al wel gecontroleerd.

Tril ik dan toch echt nog teveel tijdens het afdrukken? Dat zou bij 1/1600-1200 toch bijna niet meer mogen uitmaken?
Ik gebruik de back-button focus.

Zie bijgevoegde foto waarbij de foto al niet scherp oogt.
In de 2e foto heb ik hem vergroot waarbij je duidelijk ziet dat er aan de linkerzijde van het nummer 19 een schaduw zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXxiljrATTNd9sp0FVbqE4e2fIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PvcoKog7LTONy2x17b5mPOt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0ZIRh1scGHkZ-cgGTDvC8RqEZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fVrrhH5ROTr1zDD5uuMKXdrV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZAntEGazZnobkgughAKuIP6MME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUdfdx67GYdVyxtD5tUauy6B.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Heb je de RAW ook beschikbaar? e.a. lijkt ook gevolg van de nabewerking.

Dat gezegd, uitgaande van een snelheid van 25 k/mh (6.95 m/s) verplaatst deze fietser zich ~4.3 mm tijdens een slot van 1/1600 seconden.

Wat betreft scherpte diepte heb je op F3.2 bij 100 mm iets van 30 cm diepte beschikbaar, afschattende dat de fietsen op 5 meter van je af staat. Dat lijkt me wel haalbaar, maar een wat kleiner diafragma kan helpen.

Hoe veel je zelf nog beweegt is lastig in te schatten. Statiefje geprobeerd om het zeker te weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmkZob0g_hMIPmiZNdpjpqoTFJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Feaz7L3Dpm9hdYtQP7HnDPcq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmkZob0g_hMIPmiZNdpjpqoTFJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Feaz7L3Dpm9hdYtQP7HnDPcq.png?f=user_large

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Heb je dit ook bij stilstaande objecten? Even los dus van bewegingsscherpte.
Want er zit niet heel veel contrast in de foto en ook wat rare highlights in de mensen in de achtergrond.

Ook lijkt de ruis erg veel aanwezig terwijl de foto op 250 ISO is geschoten, dus heb je m op getrokken of is de foto bewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgeelink
hij is in RAW geschoten en inderdaad wel nabewerkt. Maar dat doe ik met alle foto's. Ik pan normaal gesproken wel mee met de fietser alhoewel ik ook wel eens het idee heb dat als ik hem stilhoud, dat hij er dan beter uit komt.
De RAW toevoegen lukt hier blijkbaar niet, geen geldig bestandstype.
Wel de onbewerkte versie .
Ook nog even de foto ernaast, die wel een stuk scherper is en veel minder schaduw.. Dezelfde instelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ1QMSzeFpg_x-SZJSIjYFFZidM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkEjuDEvWdbjyAzNw2qa1rgk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhS4EJbT9mL6oTJy_vVM6qOcyrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VF69LAu93SKSB3F92qhOWhpO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJwBFQ4QfzEsnI8aFBHGaFHPzMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZvupQB1v6fYcT9rTN9ugpnn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO9CwfTU5eROO1y82D-mRNM-lUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ukj8X60gZTwZEmmhvHs8KZ3h.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgeelink
Een statiefje is wat lastig bij fietscrossers. Aangezien ze zowel van links naar rechts als van boven naar onder bewegen. Dus dat is moeilijk proberen om te kijken wat dan het mooist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat laat in elk geval wel zien dat het dus geen bewegingsonscherpte is door de snelheid van de fietser want dan hadden beide shots hetzelfde probleem gehad.

Dan blijft over bewegingsonscherpte doordat jij met de camera bewogen hebt of misfocus. Mijn onderbuik zegt dat laatste.

Bij het minder scherpe shot is de tweede fietser namelijk ook veel meer out-of-focus dan bij het scherpe shot (terwijl de onderlinge afstand tussen die fietsers niet heel veel veranderd zal zijn en ze ook niet gigantisch veel dichter bij jou gekomen zijn).

Kan dus best dat de AF gewoon wat moeite heeft om die tegemoetkomende fietser goed te tracken en de focus op een of andere manier iets vóór de fietser legt, waardoor de fietser net wat onscherp is (en de tweede fietser veel onscherper dan in het andere shot).

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 04-05-2022 16:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgeelink
Bij een misfocus verwacht ik dan dat ergens anders het scherpe punt ligt. In deze foto ligt eigenlijk nergens een scherp punt..
En dan zou je toch ook niet aan 1 kant zo'n schaduwrand hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Rgeelink schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:39:
Bij een misfocus verwacht ik dan dat ergens anders het scherpe punt ligt. In deze foto ligt eigenlijk nergens een scherp punt..
Als de focus vóór de fietser ligt dan is dat op deze foto niet te zien, want er is niks in beeld dat dichter bij is dan de fietser, toch?
Dat zou ik zo niet durven zeggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Rgeelink schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:39:
Als de focus iets vóór het stuur ligt, dan valt dat bijna niet te ontdekken, omdat alleen een een stukje voorband van de fietser dan in focus zou zijn. Dus het niet kunnen vinden van het scherpe punt zegt weinig over misfocus of niet.

Verder zeg je op f/3.2 geschoten te hebben omdat je lens op f/2.8 niet heel scherp zou zijn. Maar f/3.2 ligt zo dichtbij f/2.8 dat dat geen wonderen verricht zal hebben. Wat doet de scherpte als je op f/5.6 schiet bijvoorbeeld?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even verplaatst aangezien dit meer een Workflow vraag is

Ik schiet ook af en toe BMX wedstrijden en zelfs op 1/320 a 1/500 heb ik uitstekende scherpte dus 1/1600 is zeker snel genoeg.

En omdat dat scherpte er wel in zit (getuige die andere foto), hou ik heb op beweging van de camera. Zeker wanneer je niet recht van voren schiet, zul je toch mee moeten pannen met de fietser en dan is bewegingsonscherpte snel geïntroduceerd.

[ Voor 8% gewijzigd door sys64738 op 04-05-2022 17:27 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 16:23
Uit mijn eigen ervaring met defecte lenzen / gerommel met oude lenzen en hun lenselementen, lijkt het mij dat de vreemde "schaduw" rond randen (zoals op "19") komt doordat één of meerdere lenselementen niet helemaal op hun plaats zitten. Misschien zit je front element los? Misschien doet de IS raar?

Ook lijkt de wielrenner niet buiten het focusgebied te liggen, maar is hij helemaal onscherp en consistent. Daarom dat ik ook denk dat er iets scheelt intern in de lens - dat de lens geen scherpte kan bekomen - misschien niet altijd en meestal wel.

Enige manier om het elimineren is natuurlijk ander beeldmateriaal tonen en dan vooral van statische subjecten. Op verschillende afstanden. Dicht, medium ver en oneindig. Het effect zal ook minder duidelijk zijn om kleiner diafragma, dus neem de foto's vollopen als je kan.

Je bewerking versterkt het effect wel zeer hard, misschien moet je editing toch ook eens bekijken. Je rood is minder gesatureerd en je schaduwen zijn hevig opgelicht. Je brengt ook extra ruit in beeld hierdoor.

Het blijft moeilijk om te pin pointen wat het probleem is, bij zo'n actiefoto :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mlazurro op 14-05-2022 20:19 ]

Pagina: 1