Hallo, ik fotografeer al een aantal jaren fietscross- en/of motocrosswedstrijden. En toch gebeurt het me nog (te) vaak dat de foto's niet scherp zijn. En volgens mij is het bewegingsonscherpte. Zelfs bij een sluitertijd van 1/1600 of sneller heb ik dit regelmatig. Ik gebruik niet de IS voor sportfoto's.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Canon 7D Mark 2, Canon 70-200 L IS
...
Ik weet dat de 70-200 op F2,8 niet heel scherp is in vergelijking met de mark 2 of 3.
Daarom zet ik hem standaard altijd al op minimaal F3,2
Ik heb niet het idee dat hij front- of backfocus heeft. Dat heb ik al wel gecontroleerd.
Tril ik dan toch echt nog teveel tijdens het afdrukken? Dat zou bij 1/1600-1200 toch bijna niet meer mogen uitmaken?
Ik gebruik de back-button focus.
Zie bijgevoegde foto waarbij de foto al niet scherp oogt.
In de 2e foto heb ik hem vergroot waarbij je duidelijk ziet dat er aan de linkerzijde van het nummer 19 een schaduw zit.
:strip_exif()/f/image/2PvcoKog7LTONy2x17b5mPOt.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fVrrhH5ROTr1zDD5uuMKXdrV.jpg?f=user_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Canon 7D Mark 2, Canon 70-200 L IS
...
Ik weet dat de 70-200 op F2,8 niet heel scherp is in vergelijking met de mark 2 of 3.
Daarom zet ik hem standaard altijd al op minimaal F3,2
Ik heb niet het idee dat hij front- of backfocus heeft. Dat heb ik al wel gecontroleerd.
Tril ik dan toch echt nog teveel tijdens het afdrukken? Dat zou bij 1/1600-1200 toch bijna niet meer mogen uitmaken?
Ik gebruik de back-button focus.
Zie bijgevoegde foto waarbij de foto al niet scherp oogt.
In de 2e foto heb ik hem vergroot waarbij je duidelijk ziet dat er aan de linkerzijde van het nummer 19 een schaduw zit.
:strip_exif()/f/image/2PvcoKog7LTONy2x17b5mPOt.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fVrrhH5ROTr1zDD5uuMKXdrV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUdfdx67GYdVyxtD5tUauy6B.jpg?f=user_large)