Toegangspunt Tijdelijk Vol - Smart Home - Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06-2022
Vanaf gisteren, het moment dat ik 3 nieuwe smart-lampen wilde instellen via mijn 2.4Ghz netwerk, geeft dit netwerk aan dat het "toegangspunt tijdelijk vol" is.

Zoals er in een ander topic beschreven is heb ik alles al zoveel mogelijk op het 5Ghz netwerk gezet. Alleen zijn er erg veel smart-home dingen die aan het 2.4Ghz netwerk 'nodig' zijn. Dit alleen met een standaard Connectbox van Ziggo (eind 2021 ontvangen en firmware update gehad volgens mij).

De routing heb ik al automatisch gedaan, 5- en 2.4Ghz dus gesplits. WifiSpots (Ziggo) uitgeschakeld.

Wanneer ik een Sonos speaker in de tuin, verste punt van de router (woonkamer, +/- 1,5m van de binnenkomende aansluiting) wil laten koppelen met de Wifi (Sonos heeft 2.4Ghz nodig), is dat geen enkel probleem. Hetzelfde geld voor een Wifi-camera in de schuur (nog iets verder weg).

De DHCP e.d. optimaal ingesteld.

Ik lees een aantal zaken over 'betere' routers of mesh netwerken. Maar kan geen wijs uit hetgeen ik nu nodig zou hebben.

Ik ga ervan uit dat er t.z.t. wel een aantal andere smart-home dingen bij komen, maar heel veel niet.

Wie heeft de gouden tip voor me?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Van welke app of apparaat krijg je die melding? En over hoeveel clients hebben we het? Kan zonder die informatie tien zijn, of vijfhonderd.

Je zegt ook dat DHCP optimaal ingesteld staat. Wat bedoel je daarmee?

Zonder de details kan het zijn dat je DHCP leases op zijn, omdat het subnet niet groot genoeg is of de leasetijd te hoog staat. Probeer die eens op 12 of 24 uur te zetten.

Smartphones en tablets doen steeds vaker aan MAC randomization, met een te hoge leasetijd ben je zo door je adressen heen ;)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@jurroen gelukkig zijn ze iets slimmer :) per ssid doen ze een random mac en dat random mac blijft hetzelfde

Dhcp nalopen is goed maar dit probleem is dr laatste maanden vaker voorbij gekomen met smartwifi. Eigenlijk is zigbee ipv wifi gebruiken de enige goede oplossing of de load verdelen over meerdere 2.4ghz accesspoints

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

laurens0619 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:44:

Dhcp nalopen is goed maar dit probleem is dr laatste maanden vaker voorbij gekomen met smartwifi. Eigenlijk is zigbee ipv wifi gebruiken de enige goede oplossing of de load verdelen over meerdere 2.4ghz accesspoints
Ah, dat valt net buiten mijn kennis - zelf geen Ziggo. Zou wel zuur zijn. En je punt over Zigbee (of Zwave for that matter), helemaal eens. Maar als iemand een flinke investering voor tig lampen heeft gedaan kun je niet verwachten dat ze dan maar even naar een ander ecosysteem gaan (helaas)...

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Ik probeer natuurlijk heel technisch te doen, maar mijn kennis gaat niet ontzettend ver.

@jurroen De melding zie ik alleen op de OnePlus 5T van mijn vriendin. Op mijn S20 Ultra krijg ik deze niet. Hij verbind dan gewoon niet met de 2.4Ghz.

Reken voor het gemak even op 30 clients, speakers (allemaal Sonos Gen1 of 2 via S1 app), camera's, lampen, stekkers, PIR-sensoren en deurbel. Dit doe ik via LSC. Goedkope, meningen over verdeeld, weet ik. Maar voor mij werkt dit prima. Wellicht in de toekomst alles omgooien naar een veiliger systeem.

Je tip over de DHCP ga ik even naar kijken. Ik denk inderdaad dat deze op de max staat en dus de leases snel op zijn. Maar wat @laurens0619 schrijft klinkt ook logisch.

Wat zou ik moeten aanpassen zodat ik meer clients toegang kan geven tot de 2.4Ghz variant? Zijn dat meer AP's toevoegen? Is dat een mesh-netwerk aanleggen of kan ik de Ziggo Connectbox anders instellen?

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@The_OlVeld meerdere accesspoints toevoegen (bv dmv mesh setje ziggo) en dan zorgen/hopen dat de devices zich verdelen over het accesspoints

Een limiet van 20-30 met iot 2.4ghz apparaten komt iig bekend voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Dankjewel @laurens0619 !

Ik heb zo'n Ziggo Mesh setje besteld. Even kabeltjes leggen en instellen. Kijken hoe dat gaat werken.

De verdeling van de clients over de AP's moet ik waarschijnlijk zelf instellen, maar daar kom ik wel uit.

Zo niet, lees ik ook iets over UniFi. Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
The_OlVeld schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:42:
Dankjewel @laurens0619 !

Ik heb zo'n Ziggo Mesh setje besteld. Even kabeltjes leggen en instellen. Kijken hoe dat gaat werken.

De verdeling van de clients over de AP's moet ik waarschijnlijk zelf instellen, maar daar kom ik wel uit.

Zo niet, lees ik ook iets over UniFi. Is dat wat?
Sommige merken hebben HD modellen voor veel clients, unifi ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik ben ook benieuwd wat je bedoelt met DHCP is optimaal ingesteld.
DHCP scope is 32 ipadressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3tMonk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 10:55
Mijn ervaring met deze Ziggo-dingen is dat de performance nogal beroerd kan zijn (zie ook dit draadje).

Persoonlijk zou ik 'm in bridge zetten naar een andere router (met VLAN ondersteuning) en separate netwerken configureren die je dan vervolgens elk als WLAN netwerk uitzend. Althans; zo heb ik het en maak vooral gebruik van EnGenius access-points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Oké, het mesh netwerk met TP-Link Deco M4R is gelukt waardoor alle smart home clients nu goed werken.

Alleen krijg ik nu onderstaande foutmelding bij het opnieuw instellen van de Chromecast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNErAsGSzrvUTjp91T987bET-qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR3vTjWhty9hAACIrHx27mbr.jpg?f=fotoalbum_large

UPnP uitgezet (ergens gelezen) heeft geen zin gehad.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Gokje:
Staat de deco in ap mode?
Of
Staat je ziggo wifi uit en is alles verbonden met de deco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
@laurens0619 , AP mode al geprobeerd, dat had geen invloed. Vaak gereboot ook.

Alle wifi vanuit de Connectbox staat uit en alles dus verbonden met de Deco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Staat fast roaming/snelle roaming uit?

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 08-05-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Yes, die staat uit @laurens0619.

De Connectbox staat alleen niet in Bridge, daar ik dit zelf niet kan instellen en dit via de Klantenservice moet. Is het een idee dit te (laten) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 21:46
Ik ben geen expert op het vlak van netwerken, maar lees even mee omdat ik ook aan het stoeien ben met mijn netwerk ;).

Voor zover ik het begrijp is het in jouw geval noodzakelijk om je CB in Bridge modus te laten zetten. Volgens mij is dat de enige manier om je mesh-systeem de toewijzing van interne IP-adressen te laten doen (DHCP) - en fungeert je mesh-systeem nu slechts als access point, als 'zender'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@The_OlVeld nee bridge gaat niets uitmaken
Als al je devices (bedraad en draadloos) in de decos zitten dan is het goed

Dan is het meer dat de chromecast loopt te etteren, ding al eens een factory reset gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Al meerdere keren. Zowel de 2.4 als de 5.0 geprobeerd te koppelen, maar blijf deze melding krijgen @laurens0619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@The_OlVeld
Dan weet ik het ook niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Is de netwerknaam (ssid) met bij behorend wachtwoord van je oude situatie hetzelfde als nu met de deco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
@frankyfn126 , ja heb het SSID en wachtwoorden hetzelfde gehouden als de situatie voor dat de Deco's er waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
En ookal een factory reset zoals Google voorschrijft gedaan? En opnieuw ingesteld?
https://support.google.co...=GENIE.Platform%3DAndroid

Toevoeging: de enige manier om Ap-isolation te hebben met een deco is dmv een guest netwerk. En je gebruikt neem ik aan niet een guest netwerk.

[ Voor 36% gewijzigd door frankyfn126 op 09-05-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 20:52

schroevendraaier480

certified prutser

The_OlVeld schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:57:
Oké, het mesh netwerk met TP-Link Deco M4R is gelukt waardoor alle smart home clients nu goed werken.

Alleen krijg ik nu onderstaande foutmelding bij het opnieuw instellen van de Chromecast.
UPnP uitgezet (ergens gelezen) heeft geen zin gehad.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Lijkt meer een client isolation dingetje, dat zorgt ervoor dat afzonderlijke apparaten elkaar niet zien op je netwerk. Dat is nu net wat je juist wel wilt, dat andere apparaten de Chromecast zien.
Weet niet waar je dat kan instellen, maar zoek even op client isolation op je access points.

(ik heb zelf Ubiquiti spulletjes, daar is het een setting op WiFi instellingen)

[ Voor 48% gewijzigd door schroevendraaier480 op 09-05-2022 18:38 ]

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zie maar twee opties:

1. ConnectBox in bridge met een beter netwerk er achter (ubiquiti, aerohive, juniper, etc.)

2. Koop een FritzBox 6690 met FritzAP ter vervanging van ConnectBox (niet in heel NL mogelijk nog)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Ook dat al gedaan inderdaad @frankyfn126 .

Er lijkt met Deco geen mogelijkheid om een 2.4 en 5Ghz netwerk gescheiden aan te maken. Tenzij je dus het normale netwerk een 2.4 maakt en guest 5. Want de Smart Clients en Sonos werken bijvoorbeeld niet optimaal op een gecombineerd netwerk en moeten 2.4 hebben. Terwijl de Chromecast, Nest & -Hub wel 5 aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_OlVeld
Helaas zie ik bij Deco in de app of Web portal geen instellingen om dit te verhelpen @schroevendraaier480.
Pagina: 1