Welke voorstrijk nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:37
Wij hebben onlangs de sleutel van onze woning gehad. De gehele eerste verdieping hebben we laten stucen. Dit is nu netjes aan het drogen. Ondertussen ben ik mij alvast aan het verdiepen in wat we vervolgens nodig hebben voor het afwerken. Nu kom ik op twee dingen uit:

1. Een voorstrijkmiddel
2. Een goede kwaliteit latex. Dit is bij ons SPS 4040, daar heeft de schilder de benedenverdieping mee gedaan.

Mijn vraag ziet op het voorstrijkmiddel. Je hebt echt een heel leger aan verschillende middelen.

1. Voorstrijk transparant.
2. Voorstrijk wit
3. Voorstrijk wit dekkend
4. Voorstrijk wit rolbaar.

etc etc.

De vraag is nu, welk voorstrijkmiddel heb je nodig bij een gestucte muur? Mij lijkt wit rolbaar ideaal maar ik ben er niet zo in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
Zelf recent de (gestucte) wanden van onze woonkamer geschilderd, ook met SPS 4040.

Ik zou zelf nooit meer gaan voor een voorstrijk maar de eerste laag iets verdunnen met water, het eindresultaat was echt velen malen mooier. :)
De tweede laag deden we er onverdund overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:37
FabianGTI schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:57:
Zelf recent de (gestucte) wanden van onze woonkamer geschilderd, ook met SPS 4040.

Ik zou zelf nooit meer gaan voor een voorstrijk maar de eerste laag iets verdunnen met water, het eindresultaat was echt velen malen mooier. :)
Hmm dat is ook nog een idee. Ik lees wel dat er voor poederige ondergronden een fixeermiddel op moet.

Je hebt dus ook die rolbare voorstrijk van bijvoorbeeld de gamma, dekkend wit. Maar of dat dan geschikt is voor stucwerk?

Je merkt het, ik ben zelf niet de grootste klusser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 13:25
Ik gebruik zelf bij gestucte muren vaak de transparante voorstrijk Alabastine. Prima ervaringen mee, wel lastig om druipers e.d. te zien.
FabianGTI schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:57:

Interessant, welke ondergrond heb je geverfd? En in welk opzicht was het eindresultaat mooier? Ik moet zelf binnenkort ook weer een gestucte muur verven dus ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergdwerg op 03-05-2022 16:31 ]

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
Bergdwerg schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:30:
Ik gebruik zelf bij gestucte muren vaak de transparante voorstrijk Alabastine. Prima ervaringen mee, wel lastig om druipers e.d. te zien.

[...]

Interessant, welke ondergrond heb je geverfd? En in welk opzicht was het eindresultaat mooier? Ik moet zelf binnenkort ook weer een gestucte muur verven dus ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.
Stucwerk, dus de toplaag van Knauf Fill & Finish en Knauf pleister Finishpasta.
Zelf oude granolwanden strak gemaakt. :+

Ik vond het eindresultaat netter dat het 1 geheel was er er geen strepen zichtbaar waren, iets wat op muren haaks op het raam redelijk snel voorkomt.

Na het schuren eerst even met de (bouw)stofzuiger het meeste stof eraf gehaald en daarna met de verdunde latex geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 08:29
FrankoNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Hmm dat is ook nog een idee. Ik lees wel dat er voor poederige ondergronden een fixeermiddel op moet.

Je hebt dus ook die rolbare voorstrijk van bijvoorbeeld de gamma, dekkend wit. Maar of dat dan geschikt is voor stucwerk?

Je merkt het, ik ben zelf niet de grootste klusser ;)
Recent in een zelfde situatie gezeten.
Een tip: Ga voor de Sikkens Alpha Muurfix. Deze is voor €63,- te vinden en dekt volgens Sikkens 10m2/L. Mijn ervaring is dat je hier veel minder van nodig hebt. Ik had 10 cans gekocht en er maar 3 nodig gehad voor alle wanden en plafonds in een woning van 160m2 waarvan alles nieuw stucwerk betrof. De latex daarna (in mijn geval ook van Sikkes) was in 1 laag dekkend en zonder strepen/banen.

[ Voor 7% gewijzigd door raze88 op 04-05-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Beneden Sikkens Alphacryl pure prime en pure mat. Wel duurder maar alles goed dekkend en zeer goed schrobbaar.

Straks op zolder Pastolex. Dat scheelt de helft, nog geen ervaring mee overigens.

Edit: Pastolex meer dan prima voor op zolder. Heb de voorstrijk (zonder pigment is deze) van hun geprobeerd en daarna 2x over een kale muur en is dan dekkend.

Wel minder schrobbaar dan Alphacryl

[ Voor 34% gewijzigd door mierenfokker op 09-02-2023 16:59 ]

Pagina: 1