Bedankt voor jullie reacties!
[ Voor 98% gewijzigd door Suze op 12-05-2022 12:09 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Suze op 12-05-2022 12:09 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ninety percent of everything is crap.
Ik ben het met je eens dat de schade eigenlijk niet eens hersteld hoeft te worden, omdat het zo minimaal is. Echter de huisbaas vindt van wel, en daar kan ik weinig tegen in brengen?stijn1309 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:04:
Lijkt mij dat de wc-deur zeer discutabel is dat die krassen "hersteld" moeten worden als ze inderdaad alleen onder bepaald lichtinval zichtbaar zijn en dan nog zeer lichtjes.
De vensterbank.. tjah je geeft zelf toe die heeft schade en niet door normaal gebruik.
Als je 150 euro te veel vind, kan je afspreken het zelf te herstellen. Dat recht heb je dacht ik.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Overleg daar eens mee over schade die het gevolg is van "normale" slijtage; die mag namelijk niet in rekening worden gebracht (en dus ook niet worden ingehouden van je borg).Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:14:
[...]
Ik ben het met je eens dat de schade niet eigenlijk niet eens hersteld hoeft te worden, omdat het zo minimaal is. Echter de huisbaas vindt van wel, en daar kan ik weinig tegen in brengen?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
das wel een erg kort antwoord...FirePuma142 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:23:
Simpele cash grab van de verhuurder. Gelijk heb je, zo lijkt het, maar gelijk krijgen is een ander verhaal. Die €250 zie je naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug. Afschrijven en verder gaan.
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
1. Nee, net als met verzekeringen gaat het om een schadeloosstelling, dat hoeft niet gebruikt te worden om te repareren. De bedragen horen wel ergens op gebaseerd te zijn.Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:54:
Is de verhuurder verplicht de schade te repareren na het inhouden van borg? Kan ik dit bij de verhuurder af dwingen? Zijn de bedragen die hij voor de schade vraagt reëel?
[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 03-05-2022 15:42 ]
Dit lijkt me geen 'normale slijtage'. Een deur is bedoeld om een ruimte mee af te sluiten, niet om iets aan op te hangen.Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:54:
- Enkele lichte krassen op de wc-deur. Dit is ontstaan door het eenmalig ophangen van een plastic wasrekje. Het zijn zeer kleine krassen, die alleen opvallen als het zonlicht op de glans van de deur schijnt. Bij gewoon kamerlicht zijn de krassen niet te zien.
Ook hier lijkt me niet dat dit normale slijtage is. Vervang zoutlamp met 'natte spons' en iedereen zal het ermee eens zijn dat TS had moeten zorgen dat haar spullen geen schade toebrengen aan de vensterbank.- Een klein plekje op de vensterbank. Er is lichte corrosie ontstaan doordat het zout van mijn zoutlamp heeft gereageerd met de vensterbank. Dit plekje is duidelijk zichtbaar, maar klein en oppervlakkig.
Er valt niet zo heel veel meer over te zeggen. Als je iets terug wil zien zal TS naar alle waarschijnlijkheid voor de rechter moeten verschijnen. Om vervolgens te hopen dat alle proceskosten vergoed worden (minimale kans gezien de vensterbank) en ze volledig (zie vensterbank) gelijk krijgt. Het gaat een hoop moeite, geld en tijd kosten om een gedeelte wellicht terug te kunnen vorderen.Mike2k schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:30:
[...]
das wel een erg kort antwoord...
hier de langere versie:
https://www.huurstunt.nl/...-verhuurder-borg-inhouden
kijk even onder het kopje "Wanneer krijg je je borg niet terug?"
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Hou ook rekening met de tijd en energie die het je zelf kost, @Suze. 250 EUR klinkt als een 'koopje' als je daarmee je kopzorgen afkoopt. Of je moet een rechtsbijstandsverzekering hebben en het uit handen geven, maar de kans is groot dat zij simpelweg jou de 250 EUR uitbetalen om ook van het gezeur af te zijn, met weer mogelijk een hogere premie in de toekomst.Pudding94 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:13:
Ik zou er niet teveel energie insteken dit word een welles nietes spelletje
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ligt het aan mij of is een best groot deel van de vensterbank beschadigd hierdoor? Ik zie allerlei meuk over bijna de hele foto.Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:10:
Bij deze foto's van de deur en de vensterbank
[Afbeelding]
[Afbeelding]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
https://wren.co/join/Devian
[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 03-05-2022 17:13 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Je hebt natuurlijk gewoon recht op je mening, maar het is vaak zo dat een verhuurder dit soort zaken ook weer uitbesteed. Dus contact opnemen met de aannemer/klusjesman, afspraak inplannen/sleutel overdracht ,boekhouding etc. Dat wordt natuurlijk allemaal doorberekend.Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:54:
Echter vind ik 250 euro relatief hoog voor de zeer minimale schade die er is ontstaan.
Om die reden zou ik het niet prettig vinden als mijn ingehouden borg in de zak van de verhuurder verdwijnt. Ondanks dat ik er niet meer woon, zou ik het fijn vinden als de schade daadwerkelijk gerepareerd wordt met het geld van mijn borg. (Of dat ik ook dit deel van mijn borg gewoon terug krijg!).
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Die vensterbank lijkt behoorlijk ingevreten.Señor Sjon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:37:
[...]
Ligt het aan mij of is een best groot deel van de vensterbank beschadigd hierdoor? Ik zie allerlei meuk over bijna de hele foto.Of bedoel je dat kleine cirkeltje rechtsboven op de foto?
De deur is niet te beoordelen vanaf een wazige foto.
Hoe oud is het huis?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
NeeSuze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:54:
Is de verhuurder verplicht de schade te repareren na het inhouden van borg? Kan ik dit bij de verhuurder af dwingen?
Waarschijnlijk niet. Als de vensterbank er echt heel anders uitzag wordt het wellicht een ander verhaal. De grond voor het gestelde verhaal van de verhuurder komt voort uit art. 7:224 BW en is ook van toepassing op andere huurovereenkomsten voor bijvoorbeeld een schuurmachine of wasmachine:Zijn de bedragen die hij voor de schade vraagt reëel?
Uit art. 7:242 lid 2 BW volgt dat art. 7:224 lid 2 BW bij woningverhuur van semi-dwingend recht is. Je kunt als huurder dus bepalingen in je overeenkomst die strijdig zijn met art, 7:224 lid 2 BW vernietigen. De strekking van art. 7:224 lid 2 BW is dat je als huurder de woning weer oplevert in de staat waarin de woning volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van hetgeen 'door ouderdom teniet is gegaan'. Normale slijtage door gebruik is dus uitgezonderd.1 De huurder is verplicht het gehuurde bij het einde van de huur weer ter beschikking van de verhuurder te stellen.
2 Indien tussen de huurder en verhuurder een beschrijving van het verhuurde is opgemaakt, is de huurder gehouden de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van geoorloofde veranderingen en toevoegingen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd. Indien geen beschrijving is opgemaakt, wordt de huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de huurovereenkomst.
https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:GHSHE:2015:6013.7 Het hof is van oordeel dat een beschrijving als bedoeld in artikel 7:224 lid 2 BW de toestand van de verschillende onderdelen van het gehuurde zodanig concreet en nauwkeurig dient aan te geven, dat daaruit kan worden afgeleid in welke staat de huurder het gehuurde bij aanvang van de huurovereenkomst heeft aanvaard. Uit de beschrijving dient te blijken hoe het gehuurde aan het einde van de huurovereenkomst opgeleverd moet worden. De onderhavige beschrijving van de staat van het gehuurde bij aanvang van de huur is onvoldoende duidelijk om te dienen als een beschrijving in de zin van artikel 7:224 lid 2 eerste volzin BW. Weliswaar bevat de onderhavige beschrijving een zeer nauwkeurige uitsplitsing naar de verschillende onderdelen van het gehuurde, maar uit de vermelding ‘goed’, blijkt niet, althans onvoldoende wat de staat van het gehuurde feitelijk inhield op het moment van aanvaarding, alleen al omdat een definitie van ‘goed’ ontbreekt. Het begrip ‘goed’ is onvoldoende objectief om daaruit te kunnen afleiden hoe [appellante] het gehuurde diende op te leveren.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Zie hier de crux van het verhaal. Maar helaas voor TS is de persoonlijke band met de wederpartij juridisch niet relevant.Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:54:
De gehele huurperiode had ik geen goede band met de verhuurder, er was sprake van vervelende en nare communicatie. Om die reden zou ik het niet prettig vinden als mijn ingehouden borg in de zak van de verhuurder verdwijnt.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Omdat er een ook expliciete exoneratie staat in art. 7:224 lid 2 BW en dat voor huurwoningen van semi-dwingend recht is.Thijsmans schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:45:
[...]
Je hebt gewoon schade veroorzaakt, waarom zou die voor rekening van de verhuurder moeten komen?
En voor die 8 tientjes is je deur van karton?MLLL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:05:
Opdekdeur kost 8 tientjes en hoef je niet te schilderen, kun je er zelf inhangen is geen rocketscience of dat je 20 euro waard is die je bespaart is de vraag
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Een klein plekje?!Suze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:10:
Bij deze foto's van de deur en de vensterbank
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is natuurlijk onmogelijk te zeggen als je niet weet hoe de vensterbank er bij aanvang van de huur uit zag.Nyarlathotep schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:57:
[...]
Een klein plekje?!
Man, het lijkt wel alsof hier zoutzuur overheen is gekieperd. Zeker als dit een (natuur)stenen vensterbank is, moet deze waarschijnlijk worden vervangen. Ik zou dit als nieuwe huurder in ieder geval niet accepteren.
Verwijderd
Daar zal de verhuurder blij mee zijn, een amateuristisch geverfde deur. Nee bedankt.dengregg schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:49:
die deur is met 5 Euro aan verf zelf terug wel in nieuwstaat te brengen. gewoon aangeven dat je dat zelf wel zal herstellen
Je moet als verhuurder eerst de huurder de kans geven om gebreken zelf op te lossen. Dat kan de huurder zelf doen, maar die mag ook een bevriende schilder of de buurman inschakelen.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Daar zal de verhuurder blij mee zijn, een amateuristisch geverfde deur. Nee bedankt.
Het is niet vreemd, maar als je ergens jaren gewoond hebt is het ook niet vreemd dat dingen er niet exact hetzelfde uitzien. Gebruikssporen, slijtage hoort er bij.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Ik vind 250 euro voor de schade niet zo vreemd, zeker die vensterbank zou ik absoluut gerepareerd willen hebben als eigenaar.
/▌
Nee, het is wat lastig te oordelen door de meuk die erop ligt (is dat aangevreten?), maar meestal is het een kunststeen composiet. Asbest is redelijk hufterproof, het maakt zelfs de hufter af (given time).Glenfiddich schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:45:
Is dat een asbest vensterbank?
Punt is dat als je een offerte opvraagt voor het vervangen van een deur, er niemand voor die 8 tientjes langskomt.MLLL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:05:
Opdekdeur kost 8 tientjes en hoef je niet te schilderen, kun je er zelf inhangen is geen rocketscience of dat je 20 euro waard is die je bespaart is de vraag
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 77% gewijzigd door Marzman op 04-05-2022 09:32 ]
/▌
TS erkent dat haar zoutlamp de vensterbank heeft uitgebeten en dat een wasrekje schade aan de deur heeft veroorzaakt. Lijkt me wat ver gezocht om dat onder slijtage te schuiven, niet?Real schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:41:
Omdat er een ook expliciete exoneratie staat in art. 7:224 lid 2 BW en dat voor huurwoningen van semi-dwingend recht is.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Het komt neer op de vraag wat normaal gebruik is. Mensen zetten soms een hete kop thee op een vensterbank, en dan krijg je ook een ring als je geen onderzetter gebruikt. En mensen hangen soms wasrekjes aan een deur die daardoor plekken krijgt. Is een huurder dan verplicht om die schade te vergoeden of is dat al verdisconteert in de huurprijs en valt dat binnen de risicosfeer van de verhuurder?Thijsmans schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:07:
[...]
TS erkent dat haar zoutlamp de vensterbank heeft uitgebeten en dat een wasrekje schade aan de deur heeft veroorzaakt. Lijkt me wat ver gezocht om dat onder slijtage te schuiven, niet?
Verwijderd
Maar een zoutlamp is dus specifiek iets dat je niet zo neerzet omdat het schade aanricht. Had daar een normale lamp gestaan met een metalen/glazen/plastic voet, dan had die schade daar niet gezeten.Real schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Het komt neer op de vraag wat normaal gebruik is. Mensen zetten soms een hete kop thee op een vensterbank, en dan krijg je ook een ring als je geen onderzetter gebruikt. En mensen hangen soms wasrekjes aan een deur die daardoor plekken krijgt. Is een huurder dan verplicht om die schade te vergoeden of is dat al verdisconteert in de huurprijs en valt dat binnen de risicosfeer van de verhuurder?
Ik zou in dit geval dus zeggen het laatste. De verhuurbaarheid van de woning neemt er bij dit soort marginale punten ook niet door af, noch verwacht ik dat de huurprijs erdoor beïnvloed wordt. Of het economisch uitkan om erover te gaan procederen betwijfel ik alleen ten zeerste en ongetwijfeld kan de TS in dat geval ook een rechter treffen die jouw redenatie volgt. De discussie is in dat opzicht dus vrij zinloos, gezien de positie van de TS als huurder.
Zie over normaal gebruik ook onderstaande noot bij dit arrest:
https://hielkemaco.nl/pub...et-gehuurde-door-huurder/
[ Voor 108% gewijzigd door tweakduke op 06-05-2022 20:32 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq