Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:07
Ik heb onlangs mijn woning verkocht, waarbij de overdracht binnenkort plaatsvindt. Nu heb ik er wat langer in gewoond dan mijn ex en heb ik de notaris gevraagd de onderhoudskosten en hypotheeklasten bij de verkoop te verrekenen. Mijn ex is al lang akkoord, maar ik vond het wel een prettig idee dat de notaris dit in de eindafrekening opneemt.

Nu geeft de notaris aan dat dit niet gebruikelijk is en dat ik dit eerst juridisch moet laten vastleggen. Nu lijkt mij dit juist heel vaak voorkomen en verbaasde deze reactie mij behoorlijk, zeker aangezien een notaris in essentie toch van het 'juridisch vastleggen' is. De overdracht vindt vrij snel al plaats, dus eigenlijk heb ik geen ruimte meer om dit te regelen.

Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Joeridev op 02-05-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:15
Joeridev schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:01:
Ik heb onlangs mijn woning verkocht, waarbij de overdracht binnenkort plaatsvindt. Nu heb ik er wat langer in gewoond dan mijn ex en heb ik de notaris gevraagd de onderhoudskosten en hypotheeklasten bij de verkoop te verrekenen. Mijn ex is al lang akkoord, maar ik vond het wel een prettig idee dat de notaris dit in de eindafrekening opneemt.

Nu geeft de notaris aan dat dit niet gebruikelijk is en dat ik dit eerst juridisch moet laten vastleggen. Nu lijkt mij dit juist heel vaak voorkomen en verbaasde deze reactie mij behoorlijk, zeker aangezien een notaris in essentie toch van het 'juridisch vastleggen' is. De overdracht vindt vrij snel al plaats, dus eigenlijk heb ik geen ruimte meer om dit te regelen.

Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
Wat heb je precies vastgelegd over de eigendomsverhouding van de woning en wie de kosten van hypotheek en onderhoud draagt? De notaris kan niet zomaar een willekeurige verdeling opschrijven, ook al geven beide eigenaren aan dat het zo moet. Ook kunnen er fiscale consequenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Jouw huis waar jullie in hebben gewoond? Is het huis volledig van jouw, of was het huis eerst van jouw en is het na een poosje van jullie geworden? In het eerste geval kan de notaris niet zomaar dingen verrekenen, want je partner heeft juridisch nergens recht op. In het tweede geval hangt het helemaal af van wat er is afgesproken toen eigendom (mede) over ging naar je partner.

Er zijn zoveel smaken te verzinnen dat het niet zo raar is dat de notaris niet zomaar kan uitvoeren wat jullie bedacht hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 02-05-2022 16:47 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Het gaat om een 50/50-verdeling, waar ik de laatste 24 maanden voor alle lasten zorg heb gedragen. Moet ik dan eerst naar een andere notaris om de onkosten vast te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:15
Joeridev schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:51:
Het gaat om een 50/50-verdeling, waar ik de laatste 24 maanden voor alle lasten zorg heb gedragen. Moet ik dan eerst naar een andere notaris om de onkosten vast te leggen?
Nee dat kan natuurlijk bij dezelfde notaris, echter dient de notaris wel vast te stellen dat er conform afspraken gehandeld wordt en dat de wederzijdse vorderingen correct verrekend worden. Heb je de notaris gevraagd hoe deze de verdeling kan vaststellen en wat daarvoor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Dat kon gek genoeg niet via hen, aldus de notaris. Het leek mij al een redelijk basaal onderdeel van een eindafrekening. Ik zal morgen nog eens contact met ze opnemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

Maak gewoon een papier waarin staat dat je ex jou bedrag X schuldig is op het moment dat huis Y wordt verkocht en dat je ex dat binnen 14 dagen na akte van levering van huis Y moet betalen.
Allebei tekenen en klaar.

Tenzij je ex een heks is komt het dan vast goed. Scheelt een hoop notariskosten.

Overigens snap ik de notaris wel...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41
Joeridev schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:51:
Als er is vastgelegd dat er een 50/50 verdeling is dan kan de notaris daar niet zomaar van afwijken, dat is namelijk contractbreuk. Dus het is vanuit de notaris gezien logisch dat een andere verdeling via de officiële weg onmogelijk is.

Een andere notaris zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

Wij hebben daarom bewust vastgelegd dat de verdeling bij ons anders is (eerst via een samenlevingscontract en erna via huwelijkse voorwaarden). Heb je die niet dan val je op de wettelijke regelingen terug.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38

Seraphin

Meep?

Ik denk dat TS met "eindafrekening" verwijst naar de aanstaande overdracht van het huis, niet naar het afronden van de boedelscheiding.

Welke afspraken heb je met je ex gemaakt, en hoe is dat vastgelegd? Heb je bv een echtscheidingsconvenant oid? Ik denk dat de opmerking van je notaris uit je startpost ("Nu geeft de notaris aan dat dit niet gebruikelijk is en dat ik dit eerst juridisch moet laten vastleggen.") daar verband mee houdt.

Je kan moeilijk tijdens de overdracht van een huis aan de notaris vragen "oh btw, het restant van de koopsom moet niet 50-50 verdeeld worden want er moet nog wat bij / af". Daar zal de notaris -terecht- van opmerking dat hij dan graag zet obv welke afspraken tussen jou en je ex er meer/minder geld naar de één of de ander moet.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
Ben ik de enige die de openingspost twee kanten op kan lezen?
  • Je ex is al een X periode het huis uit en jij hebt vanaf dat moment alles zelf betaald.
  • Jij wil de kosten voor de periode X delen, want ook al heeft zij er geen gebruik van gemaakt, zij is wel 50% eigenaar tot moment van de verkoop. En pakt ook nog een mooi rendement over periode X
  • Je ex is al een X periode het huis uit, jullie hebben de kosten gedeeld omdat jullie beiden 50% eigenaar zijn, maar je wil die kosten op je nemen, want je was die periode 100% gebruiker van de woning.
In het eerste geval, de notaris heeft de uitwerking gedaan op de door jullie aangeleverde informatie, op basis van de overeenkomst die je bent aangegaan met je ex. De uitwerking daarvan hebben jullie als het goed is al besproken. Daarbij had je de lopende kosten in mee moeten nemen. Wat jij nu probeert is (éénzijdig) de onderhandelingen open te breken en extra kosten (vergeten?) daarin mee te nemen. Daar zit deze notaris niet tussen. Die doet de uitwerking/vaststelling zodra jullie het eens zijn en de overdracht van het huis. Hij is in dienst van jullie tweeën en zal dus geen positie willen nemen voor één van jullie tweeën.

In het tweede geval, als jij volledig wil betalen over het vruchtgebruik van de laatste periode, kan je dat afspreken met je ex. Die zal er geen bezwaar tegen hebben tegen je vriendelijke gebaar verwacht ik. Overeenkomst even op papier zetten en geld overmaken.

Wat de notaris bedoelt, met ongebruikelijk, heeft denk ik meer te maken met de waardeontwikkeling. Het is namelijk apart dat jij de laatste periode 100% betaald hebt, maar je de opbrengst van de waardeontwikkeling over die periode waarschijnlijk 50-50 verdeeld.
Je ex pakt dus in de huidige tijd een leuk rendement mee. En pakt daarmee wel de lusten, maar niet de lasten.

Als je ex meewerkend is, dan zou je 't onderhands kunnen verrekenen. Of snel op op papier laten zetten. Is zij niet meewerkend, dan ben je de overeenkomst aan 't openbreken. En dat zo vlak voor een overdracht, daar zit niemand op te wachten.

Is er al een vaststellingsovereenkomst? en is die al getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:40
De koper kiest en betaalt de notaris, toch? Dan zou jij zelf de notaris kunnen vragen om een eigen offerte voor dit 'meerwerk'. Het lijkt me niet dat de koper dit moet betalen. Ook wil je liever niet dat deze informatie bij de koper op de afrekening staat - dit lijkt me iets tussen jou en je ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

normaal maak je vooraf afspraken hoe je kosten verdeelt en is het idd wel een probleem om dat 'achteraf' te gaan doen en al snel een bron van conflict (zeker als het ertoe leid dat de ene partner de ander achteraf een hoop geld moet betalen)

De Notaris is geen mediator of bemiddelaar die gaat onderhandelen bij verschillende belangen.
dus als jij claimt alle lasten gedragen te hebben, is het zaak dat je dat ook schriftelijk vastlegd en de andere partij dat toestemt, en dat kun je dan laten bekrachtigen door de notaris (maar dat heeft verder niet eens veel meerwaarde).

Als de andere partij dat betwist zul je met bewijzen moeten komen dat jij alle lasten betaald hebt en de andere partij niks en kun je dat door jou teveel betaalde bedrag terugclaimen... eventueel via een advocaat of de rechter.
maar daaraan zal de Notaris zelf zich zijn vingers niet willen branden (als er geen overeenstemming bestaat), die is er juist voor om te bekrachtigen waar jullie wél overeenstemming over hebben.

Nogmaals, als je gaat samenwonen kun je zeker naar een Notaris gaan om goed vooraf vast te laten leggen hoe financiele zaken geregeld zijn (de Notaris garandert dan dat jullie op datum X dus beiden dat verdrag ondertekend hebben).
Als je later uit elkaar gaat kun je het ofwel onderling regelen (ahv eerder gemaakte afspraken) en heb je verder geen notaris nodig als je daarover al overeenstemming hebt... of je moet dat via een Mediator, advocaten of zelfs rechter laten regelen, dat is niet de taak van een notaris.

als je je huis verkoopt bij de notaris verkoop je vooral dat, en dat wordt dan vastgelegd, de koopovereenkomst tussen twee partijen, de kopers en verkopers, in dit geval jullie (TS en ex) als bezitgemeenschap.
de Notaris regelt dan niet achteraf plots ook nog eens jullie verdere eind-van-relatie-afhandeling (zeker niet als je dat vooraf niet gedaan hebt en dus een rijk potentieel aan conflicten kan bestaan en veel onduidelijk kan zijn)

[ Voor 34% gewijzigd door RM-rf op 04-05-2022 14:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38

Seraphin

Meep?

Er ontbreekt vrij essentiële informatie zit ik nu te bedenken:

- Toen jullie nog samen waren, is dit toen op enige wijze vastgelegd? (huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenlevingsovereenkomst). Wat is er in deze documenten vastgelegd over (verdeling van) kosten / bezit gedurende en bij einde van de relatie?

- Hoe is de eigendomssituatie van het huis? Staat het alleen op jouw naam of ook van je (inmiddels) ex? In het op beider naam staat, is er sprake van een specifieke eigendomsverhouding? (indien daar niets specifiek over is vastgelegd, is het 50-50 als het op jullie beider naam staat).

- Staat de hypotheek op naam van jullie beiden? (kan theoretish totaal anders zijn vastgelegd dan het eigendom van het huis).

- Welke afspraken heb je -vastgelegd- (dus niet: gemaakt, maar gedocumenteerd) met je ex over het uit elkaar gaan en de periode dat jij alleen in het huis woonde?

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:49
Kan je iets duidelijker zijn wie wat extra zou moeten betalen volgens jou?

Bedoel je dat jij voor de tijd dat jij er langer woonde nog extra huurgeld aan je ex gaat betalen?
Of dat jij de afrekening van de energie/water/... 100% zelf zal betalen?

Beetje warrig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Mis ik iets? Overdracht van een huis vind plaats bij een door de koper gekozen en betaalde notaris (kosten koper). Jij wilt nu dat deze notaris extra werk gaat verrichten, los van of dat redelijk is of niet - ik heb hier geen ervaring mee. Wel lijkt het me dat het uitvoeren van extra werk uitsluitend ten behoeve van verkoper en ex-partner hier geen onderdeel van uitmaakt.

Op de eindafrekening komen de verkoopprijs, de door koper aan verkoper te restitueren kosten (belastingen), rente verrekening en het onderzoek bij het kadaster. Waar jij het over lijkt te hebben zijn kosten die niets met de huisverkoop te maken hebben maar met een verrekening of verdeling tussen ex-partners. Nogmaals: Eindafrekening is de verrekening tussen koper en verkoper, niet tussen verkopers onderling.

Ofwel: Wat wil je nu precies dat de notaris vastlegt, in wiens opdracht en met welk doel. Daarmee zul je naar de (een) notaris moeten als nieuw en losstaand werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij heb je twee verschillende dingen en gooi je die op een hoop. Je hebt verkoop van het huis (overdracht bij notaris) en je hebt de verdeling van geld en bezittingen tussen jou en je ex. De onderhoudskosten die jij betaald hebt horen dan bij dat laatste als je dat beiden afgesproken hebt op te nemen, niet bij de verkoop van het huis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 22:44

Superflip

*pwiet*

Ik heb net een gelijkaardige situatie gezeten (België), bij ons heeft de notaris alles mee verrekend bij de eindafrekening. Maar gezien het in jullie geval 50/50 is en jullie blijkbaar overeen komen kunnen jullie dat best toch achteraf onderling regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:28
Simpele oplossing zonder notaris. Ex stort jou verschuldigde bedrag na verkoop woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 23:35
Marzman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:43:
Volgens mij heb je twee verschillende dingen en gooi je die op een hoop. Je hebt verkoop van het huis (overdracht bij notaris) en je hebt de verdeling van geld en bezittingen tussen jou en je ex. De onderhoudskosten die jij betaald hebt horen dan bij dat laatste als je dat beiden afgesproken hebt op te nemen, niet bij de verkoop van het huis.
Zit hier dan ook niet de andere kant aan vast dat de ex externe woonlasten kan claimen omdat zij elders moest wonen deze periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
We hadden inderdaad een samenlevingsovereenkomst, maar die wordt automatisch ontbonden op het moment dat je niet meer samenwoont. Ik vermoed dat die nu, bij de verkoop van het huis zo'n 2 jaar later, niet meer heel relevant is. Hoe dan ook, daarin was sprake van een 50/50-verdeling. Ditzelfde geldt voor onze woning en hypotheek.

Het is me inderdaad duidelijk dat de notaris zich liever niet mengt in persoonlijke aangelegenheden en verdelingen. Hij adviseerde mij ook een document op te stellen en die allebei te ondertekenen, dus dat zal ik gaan doen.

Ik vond het vooral opmerkelijk dat dit getypeerd werd als een ongebruikelijk verzoek. Ik was in de veronderstelling dat een afwijkende verdeling van verkoopgelden wel vaker voorkomt.

Hoe dan ook, mijn ex is gelukkig niet zo moeilijk. Dus komt allemaal wel goed met een eenvoudig document zonder de notaris. Bedankt voor de antwoorden allemaal :)
Pagina: 1