Ticket via NS International, vertraging bij DB, kastje-muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 19:18
Een paar maanden geleden ben ik een week naar Duitsland geweest, treinticket gekocht via NS International (want makkelijk, ik kan niet heel goed Duits en ik reis toch vanaf NL) en bij de terugreis was er een hele dag vertraging. De balie van DB raadde mij aan om gewoon een hotel te boeken want treinen zouden de gehele dag niet meer rijden.

Nu krijg ik de ticket kosten deels vergoed door NS maar de hotelkosten moet ik verhalen bij DB volgens hen. Dat kan echter alleen maar via de post (want het is nog 1980) en ik hoor er dus nu al maanden niks meer over. Bellen met DB, weten van niks en moet het verhalen bij de plek waar ik de tickets gekocht heb (?).
Weer bellen met NS en die zeggen weer dat zij niet verantwoordelijk zijn volgens de Europese Wetgeving.

Ik kan er zelf niet zo heel veel over vinden (voornamelijk gaat het over vertraagde vluchten, niet de trein). Iemand die hier meer verstand van heeft? Ik ga er namelijk van uit dat als ik via een ''International'' plek tickets bestel, ik niet meerdere klantenservices hoef te benaderen als er een keer wat fout gaat. Want waarom zou ik dan ooit nog bij NS International iets boeken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:18
Ik denk niet dat de ticketverkoper verantwoordelijk is voor dit soort schade. Als je bij vliegtickets.nl boekt zijn ze ook niet verantwoordeijk voor de afhandeling bij vertaging. Heb je al geprobeerd om de klantenservice van Deutsche Bahn te bellen. Die zijn bereikbaar in het Engels, Duits of Italiaans.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
T-MOB schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:49:
Heb je al geprobeerd om de klantenservice van Deutsche Bahn te bellen. Die zijn bereikbaar in het Engels, Duits of Italiaans.
Ja al een keer mee gebeld en toen gebeurde dus wat ik al vaker heb meegemaakt met een ''English'' klantenservice. Misschien had ik gewoon pech hoor maar je bent dan echt met handen en voeten aan het uitleggen wat je probleem is. Daarom bestel ik zo'n ticket juist bij NS zodat ik dat gedoe niet heb.

Op de website van DB staat echter wel al bij het aanvragen van compensatie één van deze eisen; ''You have tickets for international journeys or for foreign routes purchased from DB (the railway that issued the tickets is always responsible for processing compensation claims for tickets not issued by DB)''.

En ik begrijp dat bij iets als Vliegtickets.nl het inderdaad anders loopt. Maar ik koop mijn ticket bij een vervoerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:49
Je hebt geen reisverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
FoxLenny schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:58:
Je hebt geen reisverzekering?
Jawel, maar wat kan ik daar dan mee? Die zullen mij ook wel gewoon naar balie NS en balie DB sturen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:49
G-Fox1990 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Jawel, maar wat kan ik daar dan mee? Die zullen mij ook wel gewoon naar balie NS en balie DB sturen toch?
Ikzelf heb een keer hotel overnachting en treinrit van reisverzekering terug gekregen omdat vliegtuig 2 dagen vertraging had ivm weer. Ook daar is die dus goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben zou ik die inschakelen. Die zorgen er voor dat er bij de juiste partij word geïncasseerd en nemen het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

[...]

Daar heb jij niets mee te maken of je reisverzekering ergens zijn kosten gaat verhalen. Dit soort zaken vallen wel vaak onder de dekking.

Hoop voor je dat je reisverzekering nog wel over de brug wil komen, vaak moet je ze zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de schade.

Maar ik zou zeker ook even deze route nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De afhandeling heeft DB ondergebracht bij Fahrgastrechte in Frankfurt. Volgens de website moeten ze binnen 1 maand reageren. Ik zou gewoon opnieuw je claim indienen.

https://fahrgastrechte.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Effectief heb je een overeenkomst met de NS, die hebben je het ticket verkocht. Zij geven al aan verder niks te vergoeden... dus als je daar centen wilt krijgen vermoed ik juridische acties. Dat zij 'niet verantwoordelijk' zijn is onzin, maar als zij stommetje spelen dan houdt het snel op.

Met de Bahn heb je officieel niks te maken, zij zijn alleen uitvoerder, dus eventuele vergoedingen zijn 'liefdadigheid'. Afhandelen daarvan gaat dan via die Fahrgastrechte, en kan best even duren (ik heb er ooit wel een vergoeding van gekregen, maar dat duurde maanden).

Je reisverzekering is er juist om dit soort dingen af te handelen, die kunnen sowieso op meerdere plekken proberen, en wat ze precies doen is niet jouw probleem. Ze zijn gebonden aan hun voorwaarden, en als die zeggen 'betaal bij ongewenste vertragingen' dan doen ze dat. Hoe en of zij daar euros voor krijgen is irrelevant.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:36
[...]

Kans is groot dat reisverzekering gewoon betaald, dan wel min aftrek eigen risico. Vraag is dan natuurlijk wat je overhoudt.

Tweede optie is via eventuele rechtbijstandsverzekering advies inwinnen.

Persoonlijk is dit voor mij de reden dat ik dit soort tickets zoveel mogelijk bij de bron regel. Je ziet namelijk heel vaak dat anders wordt afgeschoven, waarvan je als consument de dupe van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Deze past beter bij de buren van het Shopping Forum —> moved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

FreezeXJ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:40:
Effectief heb je een overeenkomst met de NS, die hebben je het ticket verkocht. Zij geven al aan verder niks te vergoeden... dus als je daar centen wilt krijgen vermoed ik juridische acties. Dat zij 'niet verantwoordelijk' zijn is onzin, maar als zij stommetje spelen dan houdt het snel op.
Als het gaat om standaard overeenkomsten onder consumentenrecht, ja, dan klopt dit helemaal. Ik vraag me wel af of er voor (trein)vervoer nog speciale regels gelden (bij postNL gaat de redenering bijvoorbeeld ook niet op, vanwege de postwet).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Heb je deze pagina met voorwaarden ook bekeken?

https://www.nsinternation...emeen/vervoersvoorwaarden

Daarin staat ook een verwijzing naar EU verordening 1371/2007. Die heeft (anders dan een richtlijn) directe werking in alle lidstaten, Maar er staat ook dat je een compensatie 'in principe' aanvraagt bij de spoorwegmaatschappij waar je het ticket kocht.

Zie ook deze pagina:

https://www.ns.nl/europese-regelgeving.html

Mocht het niet lukken, dan kun je gezien de verwijzing van de NS naar DB wellicht een poging wagen via het ECC, hoewel ze doorgaans alleen consumenten bijstaan met een geschil over een internationale overeenkomst binnen de EU. En zoals je zelf aangeeft kocht je bij de NS.

https://www.eccnederland....en-vervoer-eu/treinreizen

Verder had DB (of toch de NS?) waarschijnlijk voor jou een hotel moeten regelen, uitgaande van een mededeling van de Europese Commissie ter interpretatie van de verordening (Publicatieblad van de Europese Unie, C 220, 4 juli 2015). Door jou het hotel te laten betalen, zit je nu met een lastig te verhalen schade. Misschien dat de NS dat bedoelt?

Mocht DB inderdaad de partij zijn die het hotel moet vergoeden, maar zij volhouden dat ze de kosten niet hoeven te vergoeden, weet dan dat je relatief eenvoudig kunt procederen bij grensoverschrijdende geschillen middels de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen. Het is waarschijnlijk wel verstandig om dan schriftelijk een termijn te hebben gesteld aan DB, waarbinnen ze moeten betalen of anders in verzuim raken. Waarschijnlijk is namelijk Nederlands recht van toepassing op grond van artikel 5 van verordening 593/2008 (Rome I) en moet je dus rekening houden met de verzuimregeling in het Nederlandse BW, voor zover een van of beide vervoerder(s) niet al in verzuim is/zijn. Dat laatste zou kunnen gezien de afhoudende reacties, maar een redelijke laatste termijn stellen is als het even kan wel zo veilig. Dat geldt ook als de NS niet wil betalen en zij de partij zijn die de hotelkosten moeten vergoeden.

Op de ECC website staat over de EPGV meer uitgelegd. Dat is een officiële procedure via een Nederlandse rechtbank, maar er is geen dagvaarding noodzakelijk. Uiteraard is het wel van belang dat je enigszins zeker weet of de verwijzing naar DB door de NS klopt, want anders krijg je vermoedelijk ongelijk en moet je waarschijnlijk tenminste de proceskosten van DB vergoeden. Je kunt nadat je nader advies hebt ingewonnen bij ofwel het ECC of bijvoorbeeld het Juridisch Loket wellicht schriftelijk aangeven bij NS dat je voornemens bent een EPGV te starten en de kosten op ze te verhalen als je in het ongelijk wordt gesteld. Of dat lukt alsvje de EPGV verliest en of je daar vervolgens zin in hebt is een tweede uiteraard, maar het kan wellicht wat in beweging zetten.

Je kunt eventueel ook contact opnemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en vragen hoe zij aankijken tegen de verwijzing naar DB. De ILT is de toezichthouder voor wat betreft de verordening.
Pagina: 1