12v 3/2-weg magneetventiel: langere tijd belastbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLaRose
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een 12v 3/2-weg magneetventiel (ook wel kachelkraan, solenoïde of 2/3-wegklep genoemd) afkomstig uit een '14 Audi A3 (O131960 1T0820036D). Stroomloos = geopend. Zie afbeelding hieronder (eigendom van Topran, gebruikt ter verduidelijking en illustratie; ik heb niet het eigendomsrecht op deze afbeelding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPHU5qLVt1ISCLIaNbUCM9QbsaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HkLLKa0qV2VSZYRfxhdAiLhv.png?f=user_large

Dit magneetventiel wil ik gebruiken om een warmwaterboiler op te nemen in het koelsysteem van mijn Ducato om de boiler tijdens het rijden met motorwarmte op te warmen, maar dit bij stilstand m.b.v. de eveneens aanwezige standkachel (Webasto Thermo Top C) te doen - waarbij ik m.b.v. het magneetventiel de motor uit het op te warmen systeem wil halen.

Wat ik graag wil weten is of je dit soort magneetventielen gedurende langere tijd mag bekrachtigen en dus afsluiten, want dat is feitelijk wat er zou gebeuren als ik dagen lang niet zou rijden, maar wel warm water zou willen.

Op the interwebs kon ik geen antwoord vinden en ook diverse techneuten van VAG-dealers weten hierop geen antwoord :(

Iemand enig idee?

Alvast dank voor alle mogelijke nuttige tips en adviezen.

Cheers.

LaRose

Beste antwoord (via TheLaRose op 04-05-2022 05:30)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Gezien het ventiel in een auto ook geacht wordt te blijven werken als je urenlang, of in extreme gevallen misschien zelfs dagenlang achter elkaar rijd zonder de verwarming aan te hebben (en dus continu het ventiel ingeschakeld), zou ik er wel vanuit gaan dat langdurig inschakelen absoluut geen probleem is. :)

Als het stroomverbruik van het ventiel een probleem is voor de accu dan kan je altijd nog een handmatige kogelkraan monteren? :)
Of het ventiel zo gebruiken dat je het inschakelt bij lopende motor om de ketel op te warmen, en zonder stroom juist de scheiding tussen ketel en koelsysteem vormt. Lijkt me eigenlijk veel logischer. :)

[ Voor 35% gewijzigd door AlexanderB op 03-05-2022 19:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Even een zijstapje, waar staat de boiler gepositioneerd, en op welk punt komt de klep?

Ik neem aan dat je hier aan gedacht hebt, maar je koelsysteem is natuurlijk wel gedimentioneerd om de motor op de juiste bedrijfstemperatuur te houden, niet om een boiler op te warmen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLaRose
De boiler staat in het midden van de bus, tegen de zijkant, lager dan het expansievat van het motorkielsysteem. De klep wil ik zetten in de warme kant-toevoer en wel tussen de standkachel en de interieurkachelradiateur (60 x woordwaarde).

Jazeker, is over nagedacht en geen probleem bevonden. In de scheepvaart is dit bijna standard practice en ook in de automotive komt dit steeds vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Tja, de enige die dat kan zeggen is de fabrikant, dat zou in het datablad van het ding moeten staan.

Bij "normaal" spul (losse onderdelen) staat er dan in de regel iets op als ED 100% (einschaltdauer) als het ding onbeperkt bekrachtigd mag blijven.

Maar je komt er ook snel genoeg achter, wordt de spoel HEET, dan is het ding waarschijnlijk niet heel geschikt om continu onder spanning te staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 03-05-2022 18:30 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Gezien het ventiel in een auto ook geacht wordt te blijven werken als je urenlang, of in extreme gevallen misschien zelfs dagenlang achter elkaar rijd zonder de verwarming aan te hebben (en dus continu het ventiel ingeschakeld), zou ik er wel vanuit gaan dat langdurig inschakelen absoluut geen probleem is. :)

Als het stroomverbruik van het ventiel een probleem is voor de accu dan kan je altijd nog een handmatige kogelkraan monteren? :)
Of het ventiel zo gebruiken dat je het inschakelt bij lopende motor om de ketel op te warmen, en zonder stroom juist de scheiding tussen ketel en koelsysteem vormt. Lijkt me eigenlijk veel logischer. :)

[ Voor 35% gewijzigd door AlexanderB op 03-05-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLaRose
Goedemorgen,

Dank voor de reacties! ED100% staat er helaas niet op, het datablad is ook niet door autobedrijven of groothandels te leveren.

Het testen op heet worden gaan we zeker doen. Stroomverbruik is niet de issue, het gaat sec om of het ventiel ervoor gemaakt is.

Met AlexanderB's redenering ben ik het helemaal eens, dus ik ga 'm maar eens testen en dan monteren.

Cheers.

LaRose

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 14:36
Er zijn schakelingen waarbij de solenoid eerst 12 Volt krijgt om in te schakelen en daarna de spanning zakt naar bijv. 9 Volt. De solenoid blijft dan vaak bekrachtigd ondanks de lagere spanning.

Een andere oplossing doet in feite hetzelfde, alleen door de PWM duty cycle te veranderen. Een website hierover:
https://blog.parker.com/s...ol-for-solenoid-valves-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:47
TheLaRose schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 05:35:
Goedemorgen,

Dank voor de reacties! ED100% staat er helaas niet op, het datablad is ook niet door autobedrijven of groothandels te leveren.

Het testen op heet worden gaan we zeker doen. Stroomverbruik is niet de issue, het gaat sec om of het ventiel ervoor gemaakt is.

Met AlexanderB's redenering ben ik het helemaal eens, dus ik ga 'm maar eens testen en dan monteren.

Cheers.

LaRose
Kun je een tekening/schematische weergave vinden van het systeem waar je klepje origineel in zit? Hier kun je vaak vanalles uit afleiden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLaRose
Hallo allen,

Ventiel is gemonteerd, wordt niet heet en werkt naar behoren/verwachting.

Case closed, dank voor het meedenken.

Cheers,

LaRose
Pagina: 1