Ik zoek een?
AM4 CPU om een desktopsysteem te upgraden om er tijdelijk mee te kunnen gamen.
Wat is je budget?
~200 eu
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mobo = A320M HDV 4.0 Asrock
CPU = AMD Ryzen 3 3200G (nu)
GPU = GTX 1060 3GB (van ander systeem)
Mem = 8 GB RAM (gaat naar 16 GB dan)
https://www.asrock.com/mb/amd/a320m-hdv%20r4.0/index.asp#CPU
Monitor = 1920x1200 @60hz
Gaming, is het gebruik, af en toe wat video-editing.
Het verhaal.
Ik zit nu met een "gamepc" met Intel i5 3570/GTX 1060, die het vooral qua CPU af laat weten tijdens sommige games (100% load ook als ik overclock naar 4ghz). GPU is ook niet veel meer, maar heb geen zin 500+ eu uit te geven.
Tijdje geleden een AMD-PC voor mijn vriendin gebouwd omdat ze een desktopfan* is. Daar zit echter een zwakke CPU in (AMD Ryzen 3 3200G).
Nu is mijn idee om die Ryzen 3200G te vervangen voor iets beters, en mijn GTX 1060 om te zetten naar dat systeem zodat dat voor de echte upgrade (over een jaar ofzo) mijn tijdelijke GamePC gaat zijn.
Volgens de compatibiliteitslijst, kan ik in de A320M zelfs 5xxx CPU's in doen, maar mijn vermoeden is dat, dat niet zo zinvol is.
Ook zijn er nu onlangs wat nieuwe CPU's zijn uitgebracht in de 4xxx/5xxx serie. Met ook weer allerlei voors en tegens naar ik begrijp.
Mijn vraag is dus:
Wat is een CPU die zinvol is in dit systeem voor gaming?
(Zou een Ryzen 7 5800 bijvoorbeeld, net zoveel FPS geven als een ryzen 5 3600, omdat het systeem toch gelimiteerd wordt door mobo/chipset?!)
OF
Is deze gang van zaken op zich zinvol?
(Voor ~150 eu zou ik al een CPU kunnen kopen, 60 eu RAM erbij.)
*(iemand die van desktops houdt, geen ventilator
)
AM4 CPU om een desktopsysteem te upgraden om er tijdelijk mee te kunnen gamen.
Wat is je budget?
~200 eu
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mobo = A320M HDV 4.0 Asrock
CPU = AMD Ryzen 3 3200G (nu)
GPU = GTX 1060 3GB (van ander systeem)
Mem = 8 GB RAM (gaat naar 16 GB dan)
https://www.asrock.com/mb/amd/a320m-hdv%20r4.0/index.asp#CPU
Monitor = 1920x1200 @60hz
Gaming, is het gebruik, af en toe wat video-editing.
Het verhaal.
Ik zit nu met een "gamepc" met Intel i5 3570/GTX 1060, die het vooral qua CPU af laat weten tijdens sommige games (100% load ook als ik overclock naar 4ghz). GPU is ook niet veel meer, maar heb geen zin 500+ eu uit te geven.
Tijdje geleden een AMD-PC voor mijn vriendin gebouwd omdat ze een desktopfan* is. Daar zit echter een zwakke CPU in (AMD Ryzen 3 3200G).
Nu is mijn idee om die Ryzen 3200G te vervangen voor iets beters, en mijn GTX 1060 om te zetten naar dat systeem zodat dat voor de echte upgrade (over een jaar ofzo) mijn tijdelijke GamePC gaat zijn.
Volgens de compatibiliteitslijst, kan ik in de A320M zelfs 5xxx CPU's in doen, maar mijn vermoeden is dat, dat niet zo zinvol is.
Ook zijn er nu onlangs wat nieuwe CPU's zijn uitgebracht in de 4xxx/5xxx serie. Met ook weer allerlei voors en tegens naar ik begrijp.
Mijn vraag is dus:
Wat is een CPU die zinvol is in dit systeem voor gaming?
(Zou een Ryzen 7 5800 bijvoorbeeld, net zoveel FPS geven als een ryzen 5 3600, omdat het systeem toch gelimiteerd wordt door mobo/chipset?!)
OF
Is deze gang van zaken op zich zinvol?
(Voor ~150 eu zou ik al een CPU kunnen kopen, 60 eu RAM erbij.)
*(iemand die van desktops houdt, geen ventilator