Toetsenbord wordt niet opgestart. Kan niet in BIOS komen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Mijn vraag
Goedemorgen,

Ik heb net dit weekend een nieuwe build afgerond (zie hieronder). Ik loop tegen twee dingen aan die (naar mijn idee) met elkaar samenhangen:

1. Het is mij opgevallen dat bij het opnieuw opstarten van het probleem (na installeren van drivers of software, wat ik deze dag aan de lopende band doe), het toetsenbord meestal niet meer wordt opgestart. Mijn toetsenbord zit op een 7-poorts USB-hub (zonder voeding) aangesloten via een 3 meter lange kabel naar de USB-2.0 ingang van het moederbord (IO shield).

Na een nacht uit te hebben gestaan start het systeem op, en start het toetsenbord zonder probleem mee op. Na opnieuw opstarten, of na het afsluiten en kort daarna weer opstarten, gaat in de meeste gevallen het toetsenbord niet mee. Op het moment dat ik het toetsenbord direct in een USB poort van het moederbord steek, start hij altijd op met windows.

2. Door bovenstaande issue, heb ik het idee dat ik niet meer in de BIOS kom. Als ik opnieuw opstart en de DEL toets ingedrukt houd/de DEL toets meerdere keren indrukt, kom ik niet in de BIOS maar start Windows gewoon op. Ik heb het idee dat het DEL-signaal dus niet doorkomt. Of kan dit ook iets anders zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Toetsenbord: Corsair K55 Pro RGB Toetsenbord

Systeem:
Intel Core i9 12900K
MSI GeForce RTX 3080Ti
MSI Z690-A DDR4
2x 16GB Corsair Vengeance LPX 3600mhz RAM
1TB Intel 660P SSD schijf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle MSI drivers opnieuw geïnstalleerd.
- Corsair Icue geïnstalleerd en geconfigureerd.

Beste antwoord (via stefanhoks op 04-05-2022 12:04)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44

sapphire

Die-hard pruts0r

stefanhoks schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:19:
De USB-hub is de volgende: https://www.mmobiel.com/n.../uit-knop-led-verlichting

Ook met het toetsenbord direct op het moederbord kom ik niet in de BIOS. Het valt mij op dat ik ook niet de tekst "Press DEL to enter BIOS" (of zoiets) zie. Ik zie een verticaal streepje, vervolgens komt het MSI logo met daaronder het laadicoon van Windows in beeld. Wat gaat hier fout?
Fastboot staat aan en slaat het deel van "Press X to..."dan geheel over.

In windows druk op de startknop, afsluiten, shift inhouden en opnieuw opstarten kiezen.
PC start dan in het recovery menu op, kies advanced en daar zou de optie "UEFI Firmware settings" moeten staan. Klik daarop en de PC start op in de UEFI.

Gabriël AM5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Drie meter is voor USB2 niet te lang maar ook niet kort, zeker i.c.m. ongevoede hub er achter. En met nog eens twee meter toetsenbordkabel er na zit je dicht bij de theoretische max - met een toetsenbord dat niet alleen toetsaanslagen registreert maar ook nog eens extra stroom vraagt voor de leds. Ik zou op z'n minst een gevoede hub overwegen.

UEFI (BIOS): toetsenbord direct aansluiten op de PC als je problemen hebt in de UEFI. Omzetten pas doen als alles werkt en je er voorlopig niet meer in hoeft.

Normaal opstarten: ook hier zou mijn eerste gedachte zijn dat de hub + kabel 'simpelweg' niet voldoende werkt. Direct aansluiten in ieder geval tot na de installaties als je het vooral dan merkt.

Omdat het al fout gaat voor het OS wakker wordt, zal het geen software-/driver ding zijn. Ik verplaats je topic dus even van CSA naar de harde waren-buren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
Thanks!

Gekke is dat exact dezelfde constructie op mijn vorige systeem prima werkte. Misschien zit het toch in de aansluiting op het moederbord.

Op het IO zit:
- 2x een normale kleur USB-poort (dat is dan gok ik USB-2.0)
- 2x een blauwe USB-poort (USB-3.0)
- 1x een rode USB-poort waarvan ik heb gevonden dat die ook zeer geschikt is voor het laden van devices. Even kijken of dat het probleem wellicht verhelpt. En anders een gevoede USB-hub aanschaffen, geen gek idee!!

Als ik de het toetsenbord direct op een USB-poort van het moederbord aansluit, kom ik echter nog steeds niet in de BIOS. Terwijl ik de DEL-toets indruk/ingedrukt houd, schakelt het systeem bij het MSI-logo gewoon door naar Windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Als het al bij BIOS speelt heeft het hoegenaamd niet met drivers te maken. Dat toetsenbord direct op PC werkt sluit PC en toetsenbord zelf uit.

Wat hangt er tussenin? Lange USB kabel en unpowered hub (welke? kan ook uitmaken) zijn dus het probleem, waarschijnlijk de combinatie. Hier zelfs met kortere afstanden in de knoop geraakt met vermogen USB root hub van m'n moederbord vs unpowered USB hubs. In mij geval was het verhuizen van een paar dingen naar USB op monitor (dat powered was door monitor).

Het kan goed dat er kleine verschillen zijn in hoeveel vermogen moederborden aan USB kunnen leveren, maar bottom line is dat je hoogstwaarschijnlijk meer dan 500mA trekt en dus out-of-spec zit voor reguliere (non-Battery Charging/Power Delivery). Die rode poort kan dat misschien leveren, maar ondersteund je hub dat ook? Wederom, exacte type en specs zijn relevant hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

stefanhoks schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:09:
Thanks!

Gekke is dat exact dezelfde constructie op mijn vorige systeem prima werkte. Misschien zit het toch in de aansluiting op het moederbord.
Er kunnen verschillen zitten in systemen, per merk, chip, voeding kan je net andere amperages hebben bijvoorbeeld waardoor de overdracht over grotere afstand zwakker wordt.
stefanhoks schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:09:
Als ik de het toetsenbord direct op een USB-poort van het moederbord aansluit, kom ik echter nog steeds niet in de BIOS. Terwijl ik de DEL-toets indruk/ingedrukt houd, schakelt het systeem bij het MSI-logo gewoon door naar Windows...
Dit is dus de reden waarom je altijd dingen moet uitsluiten, dus de hub en lange usb kabel ertussenuit slopen. Blijkbaar zit het dus niet hierin en zorgt het voor ruis in deze discussie. andere usb poorten geprobeerd? Soms heb je dat bepaalde usb poorten later pas 'aangesloten' worden in het opstartproces.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
De USB-hub is de volgende: https://www.mmobiel.com/n.../uit-knop-led-verlichting

Ook met het toetsenbord direct op het moederbord kom ik niet in de BIOS. Het valt mij op dat ik ook niet de tekst "Press DEL to enter BIOS" (of zoiets) zie. Ik zie een verticaal streepje, vervolgens komt het MSI logo met daaronder het laadicoon van Windows in beeld. Wat gaat hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

als het msi logo in beeld is, is de bios al opgestart

It's me Mario

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Fastboot staat aan en slaat het deel van "Press X to..."dan geheel over.

In windows druk op de startknop, afsluiten, shift inhouden en opnieuw opstarten kiezen.
PC start dan in het recovery menu op, kies advanced en daar zou de optie "UEFI Firmware settings" moeten staan. Klik daarop en de PC start op in de UEFI.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Aangenomen dat het met een ander toetsenbord ook niet werkt:

Waarschijnlijk staat (ultra) fast start aan. Recentelijk in de BIOS lopen klooien met settings?

Edit: Zie reactie van @sapphire

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanhoks
mmniet schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:19:

[...]

Dit is dus de reden waarom je altijd dingen moet uitsluiten, dus de hub en lange usb kabel ertussenuit slopen. Blijkbaar zit het dus niet hierin en zorgt het voor ruis in deze discussie. andere usb poorten geprobeerd? Soms heb je dat bepaalde usb poorten later pas 'aangesloten' worden in het opstartproces.
Check. Toetsenbord op één van de twee USB-3.0 poorten werkt! Ik kom in de bios. Daarmee ga ik me even beraden op USB-hub met voeding.

Dank voor het meedenken en dank voor alle tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

aangezien dit topic een vraagtopic is, vergeet hem niet 'af te sluiten'.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
Misschien een domme vraag, maar ik kan geen "Sluit topic af"-knop vinden?
Pagina: 1