Rvbilsen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:49:
[...]
De router staat op de middelste verdieping van een 3 lagen huis, dus onlogisch lijkt het me niet, ervan uitgaan dat je dan een evenredige wifi verdeling hebt over alle 3 verdiepingen.
Voor een WiFi-AP is het een logische plek (zij het sowieso optimistisch om te denken dat je een hele woning vanuit een plek goed gaat dekken), maar een router heeft in beginsel niets met WiFi te maken en die wil je meestal zo dicht mogelijk bij plek waar internet binnenkomt hebben om erachter niet met dubbele kabels of VLANs te hoeven werken om alles binnenhuis verdeeld te krijgen.
Er loopt 1 kabel vanuit de meterkast/Connectobox naar de 1e verdieping/Asus router. Daar vandaan diverse bedrade aansluitingen vanaf de router en een switchbox naar 2 camera's, de Nas (staat direct naast de router met een korte kabel), 1 laptop, 1 Ziggo Nextbox begane grond, 1 Nextbox 1e verdieping, 1x Sonos bridge, 1 x Philips Hue bridge.
Dit is heel wat. Bottom line lijkt echter te zijn dat de bedrade aansluitingen samenkomen op 1e verdieping, behalve de kabel van Connectbox modemrouter naar AC11000.
Wifi: 1x laptop, 1x Nest cam. 1x Next thermostaat, 1 Nextbox 3e verdieping en diverse mobiele apparaten.
Een heel ander advies is ook welkom hoor. Ik ben in staat om de router terug te sturen en aan te schaffen waar ik beter mee geholpen ben en ook voor de toekomst wat aan heb. Ik wil wel indien mogelijk overstappen op glasvezel zo gauw het kan. Dan moet de apparatuur daar dus wel voor geschikt zijn.
Je binnenhuisnetwerk en je access-technologie (glas (PON) vs coax (DOCSIS) vs koperpaar (DSL)) hebben in beginsel niets met elkaar te maken. Reken je ook niet rijk met andere access-tech, ook met glas zijn het zelfde bits en bytes over het netwerk, en ik lees nergens dat je een toepassing gebruikt die daar beter mee zou werken (lees: erg dikke upload nodig heeft).
En "op de toekomst voorbereid zijn" is altijd nu teveel uitgeven op basis van een gok van wat je morgen nodig gaat hebben. Enige uitzondering wat dat betreft is kabels trekken, want daar ga je sowieso decennia profijt van hebben. Veel betere insteek is om te kijken hoe je anno nu zo goed / makkelijk mogelijk voldoet aan huidige eisen zonder veel teveel uit te geven, dan bedrag wat je spaart ofwel opmaken aan leuk avondje uit naar goed restaurant, of sparen om uit te geven zodra je nieuwe eisen krijgt waar je nieuw spul voor nodig hebt.
Als je nog de optie hebt om de AX11000 terug te brengen zou ik dat zeker doen. Wederom, zelfs met zelfde concept (grote router middenin huis) levert dat ding nul practische meerwaarde tov de AX58U.
IMHO zinnigste optie:
- je lompe router middenin huis laten staan, maar als AP instellen. Evt vervangen door AX58U en prijsverschil in zak steken.
- Connectbox weer als router gebruiken, WiFi daarvan benedenverdieping laten doen.
- als je van provider wisselt ga je een modemrouter krijgen met vergelijkbare functionaliteit, die instellen voor je WiFi, werk van Connectbox laten overnemen en klaar.
Makkelijkste optie, maar nul instelmogelijkheden en tragere performance:
- lompe router retourneren. Gehele bedrag in zak steken.
- beneden Deco M9 als router aansluiten op de Connectbox, kabel naar boven op tweede LAN poort ervan.
- boven lompe router vervangen door tweede Deco M9. Als je Ethernetpoorten tekort komt, koop een EUR 15 TP-Link switch.
- desgewenst derde M9 op zolder plaatsen.
Optie om geheel provider-onafhankelijk te zijn:
- neem een bescheiden router voor beneden (bijv Asus RT-AX56U), stel die in als router, en met je gewenste WiFi-instellingen.
- hang die direct achter Connectbox, verbind kabel naar boven met de LAN-kant ervan.
- boven een andere AP uitzoeken. Dat mag een router zijn (bijvoorbeeld de RT-AX58U), in dat geval in AP mode instellen en verbinden met router beneden.
- als je wilt kun je het allemaal met Asus "AI-mesh" (lees: centraal beheer) doen. Hoeft niet.
Daarnaast kun je kijken naar volledig managed oplossingen op basis van Ubiquiti's UniFi, TP-Link's Omada of HPE Aruba InstantOn. Je *kunt* ook de routerfunctie door die oplossingen laten doen, maar IMHO ben je beter af met de Connectbox dan als router te gebruiken en verder alleen maar managed AP's van UniFi/Omada/InstantOn erachter.