Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Onlangs hebben wij een woning gekocht. Op dit moment wonen wij er nog niet. Het verbruik per jaar van de huidige bewoners (gezien van 4 personen) is voor gas 1500 m3 en elektra 3600 kWh na teruglevering van de 15 aanwezige zonnepanelen. De woning maakt nu nog gebruik van een geiser voor warm water en gasgevelkachels voor verwarming.

Het idee is om de woning te gaan voorzien van een warmtepomp met vloerverwarming. Het is me inmiddels duidelijk dat de woning hiervoor beter geïsoleerd dient te zijn. De woning is in bezit van energielabel C (na zonnepanelen).

Het energielabel heb ik bestudeerd, maar bij alle voorstellen tot verbetering wordt er geen prioriteit aangegeven of een indicatie van de kosten i.c.m. wat het mogelijk oplevert. Ik ben nog echt een leek op dit gebied, dus ik ben op zoek naar advies naar waar ik het eerste mee zou moeten beginnen. Is dit te vertellen m.b.v. de uitkomsten uit de energielabel?

Hieronder de waardes uit het energielabel. Er is verder sprake van natuurlijke ventilatie. Geen koeling. Wel 15 zonnepanelen met 3676 Wp. Twee-onder-één kap woning, buren op noordkant, tuin op het westen. Aanwezige isolatie (oppervlakkig, is info uit Funda): dakisolatie, dubbel glas, HR-glas, muurisolatie, vloerisolatie. Gebruikte materialen en in welk jaren aangebracht is mij niet bekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5ro_JLfKGBOPrUz2xSP2Lj1Pc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIegKsI2rEunfgHz20tSaal0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvzqjbodEc7XbMG52JGTgqo_pJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlD4Gx6itMyu9rTfhHpTh6Gk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayNlTnUbfyw9vmEry_J4wnhOKjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3ZsXKD6uhryTncw5lSaJN2c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYiZM6ftCqGS3WKXPwjCDb_E0bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4s5BKkqBMWIEprGNJKarSco.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvj71S0vSuYsOnRHZ9a7ck1ZITs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVZOMcQDy37MhGDenI6NyvsN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gautama op 03-05-2022 10:43 ]

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:13
Ik denk dat er nog wat gegevens missen om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Het is wel een interessant spelletje om te raden hoe je woning eruit ziet op basis van dit overzicht. Mijn gok:
  • hoekwoning/2 onder 1 kapper, met de buren op de noordkant
  • spouwmuurisolatie is aanwezig (of al eens nagevuld)
  • Boven oud dubbelglas. Beneden iets beter HR+ glas.
  • Aanbouw/uitbouw aan de oostkant?
Hoe ziet het huis er nu uit, en welke welke maatregelen stelt het energielabel voor? het maakt namelijk nogal uit of je bv een lege spouwmuur kan vullen, of dat je een voorzetgevel moet gaan opmetselen. Als de kozijnen nu slecht zijn is dat een goede gelegenheid om ze samen met nieuw glas te upgraden. Als het net in de verf gezet is kan je daar beter mee wachten, dat soort dingen.

Hoe zou je het willen aanvliegen? Alles in één keer voordat je erin gaat, of de komende jaren in losse brokjes en stukjes, al dan niet zelf doen?

Het energieverbruik van de verkopers lijkt me vrij hoog. De gevelkachels (gas) zijn niet zuinig. Elektra is met een slordige 7000kwh/jaar enorm. Het is wel iets wat puur aan de huidige bewoners kan liggen. overal gloeilampen, oude vriezer + koelkast, aquariumhobby, elektrische kacheltjes, dat soort dingen. Dat kan voor jullie heel erg anders worden, waardoor het plaatje veranderd.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-11 22:54
Met wat extra informatie erbij (die je waarschijnlijk wel hebt) zou je eens een warmteverliesberekening kunnen invullen. Als je daar een beetje mee speelt kun je zien wat verschillende aanpassingen doen met je warmtebehoefte (wat je vervolgens weer kunt doorreken naar verwarmingskosten).

Milieucentraal heeft ook veel overzichtelijke informatie over wat je kunt besparen met verschillende soorten isolatie.

Het ligt er ook aan hoeveel gedoe je ervan wilt en wat je budget is. Bijvoorbeeld: met dakisolatie van de binnenkant kun je vrij makkelijk naar Rc3.5, als je veel hoger wilt moet het buitenom en dat doe je niet zomaar. Vloerisolatie doe je waarschijnlijk in een moeite door met het aanleggen van vloerverwarming (is dan ook wel sterk aan te raden). Je 2,9-glas vervangen door HR++ of (als je ook kozijnen wilt / kunt vervangen) door triple glas gaat ook zeker schelen.

Verder: als je vloerverwarming als hoofdverwarming laat aanleggen is je huis ongeacht de isolatie in principe geschikt voor een warmtepomp, in die zin dat je je huis ermee warm zult kunnen houden. Maar betere isolatie zorgt voor een lagere warmtevraag en dus minder energieverbruik van de warmtepomp en de mogelijkheid een kleinere warmtepomp te plaatsen.

Zie ook het Ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

• Gautama
T_knoop schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:22:
Ik denk dat er nog wat gegevens missen om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Het is wel een interessant spelletje om te raden hoe je woning eruit ziet op basis van dit overzicht. Mijn gok:
  • hoekwoning/2 onder 1 kapper, met de buren op de noordkant
  • spouwmuurisolatie is aanwezig (of al eens nagevuld)
  • Boven oud dubbelglas. Beneden iets beter HR+ glas.
  • Aanbouw/uitbouw aan de oostkant?
Hoe ziet het huis er nu uit, en welke welke maatregelen stelt het energielabel voor? het maakt namelijk nogal uit of je bv een lege spouwmuur kan vullen, of dat je een voorzetgevel moet gaan opmetselen. Als de kozijnen nu slecht zijn is dat een goede gelegenheid om ze samen met nieuw glas te upgraden. Als het net in de verf gezet is kan je daar beter mee wachten, dat soort dingen.

Hoe zou je het willen aanvliegen? Alles in één keer voordat je erin gaat, of de komende jaren in losse brokjes en stukjes, al dan niet zelf doen?

Het energieverbruik van de verkopers lijkt me vrij hoog. De gevelkachels (gas) zijn niet zuinig. Elektra is met een slordige 7000kwh/jaar enorm. Het is wel iets wat puur aan de huidige bewoners kan liggen. overal gloeilampen, oude vriezer + koelkast, aquariumhobby, elektrische kacheltjes, dat soort dingen. Dat kan voor jullie heel erg anders worden, waardoor het plaatje veranderd.
Je hebt gelijk, openingspost is wat te oppervlakkig realiseer ik me nu. Dit pas ik aan met de informatie die ik heb (lees: wat ik op Funda hierover kan terugvinden :') ).

Mijn voorkeur is om alles in één keer aan te vliegen, maar ik ben dus wel echt op zoek naar maatregelen die kosteneffectief zijn, aangezien de warmtepomp, vloerverwarming en nieuwe vloer al een flinke investering zijn.

Hoe kom je op 7000kwh/jaar? Er is sprake van 4800 kWh verbruik, met 1200 kWh teruglevering. Overigens, verbruik kan aan hoge kant zijn omdat zij boven elektrische kacheltjes gebruiken.

• Gautama
Anomi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:24:
Met wat extra informatie erbij (die je waarschijnlijk wel hebt) zou je eens een warmteverliesberekening kunnen invullen. Als je daar een beetje mee speelt kun je zien wat verschillende aanpassingen doen met je warmtebehoefte (wat je vervolgens weer kunt doorreken naar verwarmingskosten).

Milieucentraal heeft ook veel overzichtelijke informatie over wat je kunt besparen met verschillende soorten isolatie.

Het ligt er ook aan hoeveel gedoe je ervan wilt en wat je budget is. Bijvoorbeeld: met dakisolatie van de binnenkant kun je vrij makkelijk naar Rc3.5, als je veel hoger wilt moet het buitenom en dat doe je niet zomaar. Vloerisolatie doe je waarschijnlijk in een moeite door met het aanleggen van vloerverwarming (is dan ook wel sterk aan te raden). Je 2,9-glas vervangen door HR++ of (als je ook kozijnen wilt / kunt vervangen) door triple glas gaat ook zeker schelen.

Verder: als je vloerverwarming als hoofdverwarming laat aanleggen is je huis ongeacht de isolatie in principe geschikt voor een warmtepomp, in die zin dat je je huis ermee warm zult kunnen houden. Maar betere isolatie zorgt voor een lagere warmtevraag en dus minder energieverbruik van de warmtepomp en de mogelijkheid een kleinere warmtepomp te plaatsen.

Zie ook het Ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.
Poh, kijkend naar de warmteverliesberekening, hoe komt men aan de informatie m.b.t. type isolatie en welk materiaal is gebruikt en in welke oppervlaktes? :? Mag ik dit van de huidige bewoners verwachten dat zij deze informatie zo hebben? Ik had gehoopt dat ik met het energielabel voldoende informatie had om mee aan de slag te kunnen.

Vloerisolatie is overigens aanwezig, maar er is geen kruipruimte.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:13
Gautama schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:35:
[...]
Hoe kom je op 7000kwh/jaar? Er is sprake van 4800 kWh verbruik, met 1200 kWh teruglevering. Overigens, verbruik kan aan hoge kant zijn omdat zij boven elektrische kacheltjes gebruiken.
je moet bij die 4800kWh bruto-netverbruik nog het gedeelte opwekking dat direct verbruikt wordt optellen. Ik verwacht dat dat aanzienlijk is, 3676Wp panelen >>1200kWh op moeten kunnen wekken. Daar kwam de 7000kWh/jaar ongeveer vandaan ;-)

• Gautama
Uit het energielabel komen de buitendeuren naar voren als aandachtspunt. Is dit normaal? Of kan ik hier juist eenvoudig wat warmteverlies beperken voor de woning?

Wat ik me verder afvraag; er zijn twee deuren op het westen (richting tuin), maar dit zijn grote deuren volledig uit glas (op de kunststof kozijnen na). Dit zou toch gekenmerkt moeten worden alszijnde ramen?

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-11 22:54
Gautama schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Poh, kijkend naar de warmteverliesberekening, hoe komt men aan de informatie m.b.t. type isolatie en welk materiaal is gebruikt en in welke oppervlaktes? :? Mag ik dit van de huidige bewoners verwachten dat zij deze informatie zo hebben? Ik had gehoopt dat ik met het energielabel voldoende informatie had om mee aan de slag te kunnen.

Vloerisolatie is overigens aanwezig, maar er is geen kruipruimte.
Je hebt de Rc-waardes in je energielabel staan, dus daar kun je vanuit gaan. Het materiaal en dergelijke maakt dan niet uit, het gaat voor je berekening om de waardes. Een handig tooltje heb ik hier nog gevonden, daarmee kun je de Rc-waardes uit je energielabel koppelen aan een bepaalde lambdawaarde plus een bepaalde dikte, die kun je dan in de warmteverliesberekening invullen. Dus bijvoorbeeld: dikte 30mm, lambdawaarde 0.022 = Rd 1.36.

Rd verwijst overigens naar de warmteweerstand van het isolatiemateriaal zelf, Rc naar de hele constructie. Je kunt dus met de Rd-waardes iets onder de Rc-waardes uit je energielabel gaan zitten (want de rest van de constructie zal ook nog iets isoleren). Hoeveel zou ik zo niet kunnen zeggen, maar is vast op te zoeken. Maar het gaat hoe dan ook om een ruwe berekening om in te schatten wat qua kosten de moeite waard is.

Aanvulling: vloerisolatie met Rc1.3 is erg weinig, voor vloerverwarming wordt volgens mij meestal Rc5 aangeraden. Als je vloer er toch uit moet is het in ieder geval makkelijker om daar iets aan te doen, ook zonder kruipruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Anomi op 03-05-2022 10:57 ]

Pagina: 1