Welke nieuwe 5.1 receiver met Dolby Vision?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:37
Op dit moment heb ik een LG 55EF950 en een Onkyo TX-NR656. Daarop aangesloten een Shield 2017, een Ziggo Next en een Wii U.

Nu heb ik een nieuwe LG 65G1 gekocht die ook Dolby Vision ondersteunt. Mijn Onkyo ondersteunt dat echter niet. Nu heb ik mij tot op heden niet heel erg verdiept in welk apparaat wel of niet DV ondersteunt, maar met m’n nieuwe TV wil ik natuurlijk de beste kijkervaring. Ik kijk nu vaak Netflix via de Next en HBO Max en Amazon Prime via de Shield. Verder soms Viaplay via de Shield. Heel soms nog een gedownloade film of serie via Kodi met de Shield.

M’n 5.1 set bestaat uit Polk S50 fronts, S35 center, S10 rears en een SVS-SB1000 sub. Ik heb geen plannen om verder dan 5.1 te gaan.

Mijn eerste vraag is eigenlijk: heb ik überhaupt een nieuwe receiver nodig. Alle streaming apps zou ik de LG kunnen gebruiken, maar ik meen dat er dan problemen zijn met het doorgeven van DTS? Ik las dat er ook problemen zijn / waren met HDMI 2.1, maar ik heb geen next-gen console en ben ook niet van plan die aan te schaffen, heb ik dat dan nodig voor ‘gewoon’ media kijken?

Budget voor een eventuele nieuwe is max 700-800 euro. Vast bedankt voor het meedenken :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
Het punt is dat je Shield en Next geen Dolby Vision ondersteunen. Een nieuwe receiver lost je probleem niet op. Dus je zult de streaming apps op je TV moeten gebruiken om van Dolby Vision gebruik te maken (je TV ondersteunt dat wel) en het geluid via ARC laten lopen.

Je Onkyo 656 ondersteunt de 'oude' variant van ARC. Dan ben je beperkt tot het doorgeven van Dolby 5.1, aangezien je tv niet overweg kan met DTS. Dat is niet zo'n probleem, aangezien de meeste apps überhaupt geen DTS ondersteunen. Dolby 5.1 is qua geluid voor streaming apps wat mij betreft prima.

Kodi zul je via de Shield moeten afspelen en dan ben je qua geluid niet beperkt, maar wel qua HDR, omdat je shield geen Dolby Vision ondersteunt. Ik heb zelf een Shield 2017 en een OLED C7 en heb nog niet de neiging gehad m'n Shield te upgraden naar de laatste variant voor Dolby Vision.

[ Voor 56% gewijzigd door Hulleman op 03-05-2022 08:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Thx @Hulleman! Dat had ik nog niet eens gezien. Stomme is dat ik een Shield 2019 boven op de slaapkamer heb hangen waar ik nooit kijk 8)7 Die kan ik dus omwisselen en dan heb ik wel DV beneden. Alleen de Next dus niet.

Wat gebeurt er eigenlijk met het HDR signaal als de receiver geen DV ondersteunt? Krijg je dan helemaal geen HDR of nog wel de HDR-variant die de Onkyo wel kent?

[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 03-05-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

The Legend schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:24:
Wat gebeurt er eigenlijk met het HDR signaal als de receiver geen DV ondersteunt? Krijg je dan helemaal geen HDR of nog wel de HDR-variant die de Onkyo wel kent?
Helemaal geen.

Persoonlijk zou ik de 2019 Shield op de G1 aansluiten en via HDMI ARC werken voor het geluid. Gros van de media is tegenwoordig Dolby Digital Plus, dat gaat over HDMI ARC. Mocht je een keer een film hebben met Dolby TrueHD dan zal je terug vallen naar de core, Dolby Digital. Enige nadeel is en blijft DTS. Dat kan de Shield omzetten naar surround LPCM wat eARC (G1) ondersteunt maar de Onkyo kan daar niets mee, dan val je terug naar stereo (max kanalen van LPCM wat over HDMI ARC kan).

Je kan ook diverse apps op de G1 draaien maar daar zitten ook wat nukken aan. Zo doet de interne player geen HD Audio. Heb je niets aan want Onkyo gaat dat niet ontvangen. Het is wel typisch aangezien de G1 eARC ondersteunt en dus wel Dolby TrueHD kan verwerken. Andere is dat Dolby Vision niet altijd werkt via de interne speler. Iets met bepaalde versie van Dolby Vision of iets in dit trant. Bekend issue maar ben er zelf niet te diep ingedoken aangezien Shield 2019 daar geen last van heeft.

Als je geen PlayStation 5 of Xbox Series X hebt dan hoef je niet naar HDMI 2.1 te kijken als je de receiver zou willen vervangen. HDMI 2.0b is dan al genoeg. Voordeel voor jou want die receivers zijn al langer verkrijgbaar en mogelijk tweedehands te vinden. Dit in tegenstelling tot receivers met HDMI 2.1 die zeldzamer zijn (zowel qua modellen an sich al wat er te krijgen is door tekorten) en HDMI 2.1 is lang niet op elke receiver echt HDMI 2.1 (niet de maximale bandbreedte).

Mocht je wel alle audio willen (dus Dolby TrueHD als bitstream en DTS (HD) als LPCM) met de huidige receiver dan zal je naar een HDMI eARC Audio Extractor moeten. Zitten echter ook weer wat nadelen aan. Ik heb zelf een "Thenaudio Sharc". Als je op die term zoekt op GoT komt een topic van mij omhoog met informatie. Niet dat je dat apparaat moet kopen maar puur voor het idee over hoe en wat qua aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 03-05-2022 14:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
FeaR schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Helemaal geen.

Persoonlijk zou ik de 2019 Shield op de G1 aansluiten en via HDMI ARC werken voor het geluid. Gros van de media is tegenwoordig Dolby Digital Plus, dat gaat over HDMI ARC. Mocht je een keer een film hebben met Dolby TrueHD dan zal je terug vallen naar de core, Dolby Digital. Enige nadeel is en blijft DTS. Dat kan de Shield omzetten naar surround LPCM wat eARC (G1) ondersteunt maar de Onkyo kan daar niets mee, dan val je terug naar stereo (max kanalen van LPCM wat over HDMI ARC kan).
Op die manier heb ik dus wel DV, maar geen DTS(HD), waar ik nu geen DV en wel DTS(HD) heb. Dat voelt nog niet echt als een lekkere upgrade :p

Maar als ik beide wil, heb ik dus een nieuwe receiver nodig die DV ondersteunt. En dan is HDMI 2.0b dus voldoende. Heb je dan receivers die je zou kunnen aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
The Legend schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:09:
[...]
Op die manier heb ik dus wel DV, maar geen DTS(HD), waar ik nu geen DV en wel DTS(HD) heb. Dat voelt nog niet echt als een lekkere upgrade :p

Maar als ik beide wil, heb ik dus een nieuwe receiver nodig die DV ondersteunt. En dan is HDMI 2.0b dus voldoende. Heb je dan receivers die je zou kunnen aanraden?
Als je beide wil zul je naar een nieuwe receiver moeten of een extractor waar @FeaR het over heeft. Daar heb ik geen ervaring mee.

In feite voldoet elke AV receiver die HDMI 2.0b ondersteunt. Ik heb een Marantz 5010 en die doet denk ik alles wat jij wilt (geen airplay 2 en HDMI 2.1 ondersteuning). Op marktplaats staat een Marantz 5010 voor € 350 (te onderhanden waarschijnlijk). Voor € 649 koop je een Denon X1700H met alle nieuwste snufjes en HDMI 2.1 aan boord. Even de vraag wat jij er aan kwijt wilt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Ik had inmiddels de Denon X1700H gezien idd, maar dan heb je voor ‘maar’ 50 euro meer ook de X2700H die veel wordt aangeraden (en waarvan het HDMI probleem ook opgelost is). Ook de Marantz NR1711 leek me wel wat (ook de kleinere vormfactor). Qua specs lijken ze elkaar niet veel te ontlopen, of mis ik wat?

De Marantz op MP valt af, want niet zwart :p

[ Voor 20% gewijzigd door The Legend op 03-05-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dat is geen groot verschil qua prijs. Volgens mij ontlopen die 2700H en 1700H elkaar niet veel. Net zoveel HDMI poorten, speakeraansluitingen en streamingopties. De 2700H heeft iets meer vermogen, maar dat is verwaarloosbaar. Als je echt een stapje hoger op wil kom je bij de 3700H of marantz 6015 uit. Die zijn voornamelijk interessant, omdat die een betere variant van Audyssey (XT32) aan boord hebben. Hangt wel weer een (heel) ander prijskaartje aan. € 1.000 - € 1.500.

Ik dacht dat die HDMI problemen wel verholpen waren. Je kunt kosteloos een adapter daarvoor aanvragen bij Denon, maar dat is nog wel het onderzoeken waard.

Mooi man die champagne kleur, keer wat anders dan zwart :)

[ Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 03-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Toevallig heb ik niet al te lang geleden de AVR-S960H gekocht, dus ik had wat onderzoek gedaan:
Denon gaf aan dat alle na Mei 2021 geproduceerde receivers géén HDMI 2.1 probleem meer hebben.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
Ik heb inmiddels een goede deal gekregen bij Kamera Express (waar ik ook m’n G1 heb gekocht). De X1700H aangeschaft voor 639 euro.

Pagina: 1