Vervanging Apple AirPort Extreme

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Hallo,

Ik draai al jaren met 2 Apple AirPort extreme’s en een express. Dit werkte perfect met de iPhones en iPads.
Voor de rest heb ik alles wat bedraad kan, bedraad aangesloten.
Nu ben ik het laatste jaar mijn huis smart aan het maken en verduurzamen.
Lees: Philips hue, somfy tahoma, sma home manager 2.0. Eebus apparatuur van Siemens zoals wasmachine, droger, Vaillant warmtepomp en sma omvormer en ev wallbox.
Zoals gezegd alles waar een draad aansluiting opzit zit ook een kabel in. De boormachine gaat overal in om ergens een draad te krijgen.
De Siemens apparaten werken volgens WiFi en daar kan helaas geen draadje in.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep was dat de apparaten niet zichtbaar te krijgen waren in mijn home manager. Na contact met sma kwam er de vraag of mijn Apple AirPorts igmpv3 ondersteunen.
Dat doen ze volgens mij niet. Dus heb ik de Zyxel T-50 van t-mobile de WiFi aangezet in de meterkast(verre van ideaal) en de Siemens spullen daarmee verbonden en warempel ze werden zichtbaar.
Nu heb ik ook nog een edimax draadloze stopcontact toegevoegd en deze maakt weer contact met een AirPort en wordt toch gezien door de sma home manager.
Ik merk het laatste jaar regelmatig dat mijn streamer sneller vastloopt zodra ik deze met mijn mobiel begin te bedienen en andere vreemde netwerk gerelateerde problemen.
Althans dat kan ik niet hard maken maar ik krijg een soort van jeuk als niet alles uniform werkt.

De vraag (ik zal deze proberen wat korter te houden)
Wat is het beste alternatief voor Apple’s AirPort Extreme zodat mijn iPhone en iPads naadloos overlopen van accespoint naar accespoint bij verplaatsing?

Met graag iets waar ik wederom jaren mee vooruit kan (WiFi 6 ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:36
Kijk eens naar de unifi lijn van Ubiquiti. Op dit moment moeilijk leverbaar en best prijzig maar wel goede kwaliteit.
Voordeel is dat alles vanuit 1 controller geregeld kan worden. Die controller kan lokaal draaien of op een server/raspberry pi.

Ik zou airport spullen ook zsm vervangen. Komen er uberhaupt nog (veiligheids) updates uit voor die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:44:
Kijk eens naar de unifi lijn van Ubiquiti. Op dit moment moeilijk leverbaar en best prijzig maar wel goede kwaliteit.
Voordeel is dat alles vanuit 1 controller geregeld kan worden. Die controller kan lokaal draaien of op een server/raspberry pi.

Ik zou airport spullen ook zsm vervangen. Komen er uberhaupt nog (veiligheids) updates uit voor die dingen?
Die mooie torentjes zie je veel tegenwoordig, prijs is zoals het is. De Apple dingen waren ook niet goedkoop.
Het zou alleen mooi zijn als die dingen een ingebouwde switch hadden met 4-5 poorten. Anders moet ik overal switches gaan toevoegen. Want de Apple extreme had 4 aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
Als je alles bedraad doet kan bv een deco x20

pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...

Wil je stapje hoger dan aruba instant on ap22:

pricewatch: Aruba Instant On AP22 (Incl. voedingsadapter)

Ubiquiti zou ik niet meer aan beginnen, teveel vage issues waar je geen zin in hebt als je een “it just works” setup wilt. Als je wilt tweaken is unifi wel leuk

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 03-05-2022 08:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:51:
[...]

Die mooie torentjes zie je veel tegenwoordig, prijs is zoals het is. De Apple dingen waren ook niet goedkoop.
Het zou alleen mooi zijn als die dingen een ingebouwde switch hadden met 4-5 poorten. Anders moet ik overal switches gaan toevoegen. Want de Apple extreme had 4 aansluitingen.
Met “torentjes” bedoel je de dream machine denk ik?
Je kan ook eens naar deze kijken:
pricewatch: Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
Ingebouwde switch en heeft qua look en feel nog wel wat weg van een airport. Verder geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Ik weet niet hoe je huis er uit ziet en de lay-out van je wandcontactdozen.
Maar..... je kunt ook kijken naar inwall Acces points.
Bijv tp link omada eap615 wall
pricewatch: TP-Link EAP615-WALL

(Unify heeft ook inwalls)
Hebben direct meerdere utp poorten die als switch werken.

Koppel dat aan een controller (omada oc200) en je kan die seamless roaming ervaring creëren

Ik heb zelf een aantal inwalls. Vanwege de plaatsing heb je mogelijk meer Acces points nodig (ze staan niet centraal in de ruimte zoals plafond Acces point) maar het ziet er super strak uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja de tplink omada range is ook wel mooi nice en die in wall die @frankyfn126 aanraad met extra poorten.ook mooie prijs!

Hoe kijk je tv? Wel ff inlezen of die switch beperkingen heeft. De unifi in wall had dat geloof ik wel met igmp/vlans

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 03-05-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
laurens0619 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:34:
Ja de tplink omada range is ook wel mooi nice en die in wall die @frankyfn126 aanraad met extra poorten.ook mooie prijs!

Hoe kijk je tv? Wel ff inlezen of die switch beperkingen heeft. De unifi in wall had dat geloof ik wel met igmp/vlans
Ik heb alleen streaming via Apple TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist bedraad is dat een slechte keuze. Die dingen doen (ivm geen DFS support) ook bedraad aangesloten altijd draadloos alles in zelfde kanaal en zitten elkaar dus qua capaciteit in de weg. DFS key voor goede performance/capaciteitsverdeling. Simpele manier om bij WiFi-6 apparaten te zien of het ondersteund is: kijk naar max kanaalbreedte. Indien 80MHz, dan geen DFS support, indien 160MHz wel DFS support (want er is geen 160MHz non-DFS beschikbaar :o )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:44:

Ik heb hier naar gekeken maar krijg daar een hoog zakelijk netwerk gehalte bij en erg uitgebreid waar ik meteen het gevoel krijg er allerlei spullen bij 3 access points moet kopen.
Graag hou ik het zoals het nu is. 1 ssid het apparaat koppelt automatisch met het dichtstbijzijnde punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
laurens0619 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:54:
Als je alles bedraad doet kan bv een deco x20

pricewatch: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...

Wil je stapje hoger dan aruba instant on ap22:

pricewatch: Aruba Instant On AP22 (Incl. voedingsadapter)

Ubiquiti zou ik niet meer aan beginnen, teveel vage issues waar je geen zin in hebt als je een “it just works” setup wilt. Als je wilt tweaken is unifi wel leuk
Ik denk dat wat betreft unifi gelijk hebt. Ben bang dat ik dan dadelijk teveel geld heb uitgegeven voor iets wat je een aantal keer heel enthousiast van wordt maar totaal overbodig is voor in een huis.

Die Aruba kent maar 1 aansluiting. Wat ik nu doe is dat op de bovenverdieping een aantal apparaten achter de extreme zitten zoals Apple TV en TaHoma. Ook de kabel die naar zolder gaat naar een switch waar weer een pc, printer en omvormer zit.
Ik zoek dus echt een accespoint die ook een ingebouwde switch heeft met minimaal 3 poorten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
frankyfn126 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:25:
Ik weet niet hoe je huis er uit ziet en de lay-out van je wandcontactdozen.
Maar..... je kunt ook kijken naar inwall Acces points.
Bijv tp link omada eap615 wall
pricewatch: TP-Link EAP615-WALL

(Unify heeft ook inwalls)
Hebben direct meerdere utp poorten die als switch werken.

Koppel dat aan een controller (omada oc200) en je kan die seamless roaming ervaring creëren

Ik heb zelf een aantal inwalls. Vanwege de plaatsing heb je mogelijk meer Acces points nodig (ze staan niet centraal in de ruimte zoals plafond Acces point) maar het ziet er super strak uit
Wandcontactdoos gaat hem helaas niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
dion_b schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Juist bedraad is dat een slechte keuze. Die dingen doen (ivm geen DFS support) ook bedraad aangesloten altijd draadloos alles in zelfde kanaal en zitten elkaar dus qua capaciteit in de weg. DFS key voor goede performance/capaciteitsverdeling. Simpele manier om bij WiFi-6 apparaten te zien of het ondersteund is: kijk naar max kanaalbreedte. Indien 80MHz, dan geen DFS support, indien 160MHz wel DFS support (want er is geen 160MHz non-DFS beschikbaar :o )
Gezien de eisen die hierboven voorbij zijn gekomen, wat zou jij aanraden?
Ik heb nu de hele middag in Unifi, Orbi, Netgear en weet ik wat allemaal zitten gluren en die dingen lijken allemaal net niet of totaal anders te werken als ik nu gewend ben.
Misschien moet ik wat zaken omgooien en ergens boven toch een switch plaatsen, dit zou jammer zijn gezien daar weer voeding bij nodig is. Of er moet een poe switch in de meterkast komen. Maar je begrijpt dat dit al best ingrijpend wordt voor de vervanging van een paar torentjes.
Jullie gaan me toch niet wijsmaken dat Apple toen een briljant product had. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Gezien de eisen die hierboven voorbij zijn gekomen, wat zou jij aanraden?
Ik heb nu de hele middag in Unifi, Orbi, Netgear en weet ik wat allemaal zitten gluren en die dingen lijken allemaal net niet of totaal anders te werken als ik nu gewend ben.
Misschien moet ik wat zaken omgooien en ergens boven toch een switch plaatsen, dit zou jammer zijn gezien daar weer voeding bij nodig is. Of er moet een poe switch in de meterkast komen. Maar je begrijpt dat dit al best ingrijpend wordt voor de vervanging van een paar torentjes.
Jullie gaan me toch niet wijsmaken dat Apple toen een briljant product had. :+
Apple had voor 2014 een briljant product inderdaad. Alleen jammer dat het EoL en unsupported is. Dan nog: het hoeft niet zo lastig te zijn, mijn advies was puur over geen geld over de balk gooien voor suboptimaal werkende oplossingen. Ik vond @laurens0619 ' advies voor Aruba InstantOn AP22 een erg goede voor als je gewoon ontzorgd wilt worden.

Al die andere oplossingen zijn vooral gericht op mensen die geen zin hebben om netwerkkabels te trekken - en die heb jij wel. Groot deel van hun features (tri-band radio's bijvoorbeeld) heb je niet nodig en de meesten beperken je fors in wat je verder wel kunt doen. Beste alternatief voor jou situatie zou ws de TP-Link Omada-lijn zijn. Jammere is dat zij op hun WiFi-6 ook al geen DFS hebben (al ondersteunen verschillende WiFi-5 apparaten van hen het wel 8)7 ). Mocht de Omada EAP610 ooit DFS gaan ondersteunen, dan zou ik het van harte aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 03-05-2022 18:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Ik gebruik zelf Unifi (de UDM en een extra accesspoint) en ik vond het prima te doen. Het was niet veel werk om het aan de gang te krijgen en alles werkt perfect. 1 SSID en alle moderne apparaten roamen zonder problemen. Beste Wifi-netwerk dat ik ooit heb gehad. En ik kocht meestal ook geen goedkope routers.

Het fijne aan Unifi vind ik, dat het makkelijk is uit te breiden. Mocht je wifi-dekking op een bepaalde plek in huis niet goed zijn, dan trek je een draad en hang je een extra AP op. Doordat die dingen allemaal POE hebben, hoef je niet met aparte adapters te kloten. Gewoon een netwerkkabel en het werkt. En het is ontzettend handig dat je je netwerk zo goed kunt beheren. Via de webinterface of app zie je precies wat overal gebeurt en kun je de instellingen makkelijk aanpassen.

De UDM is geloof ik niet meer te koop en de opvolger UDR ook nog niet in .nl, dus als je NU een oplossing wilt dan moet je naar wat anders kijken. Want de USG is inmiddels al redelijk verouderd. Misschien dat het nog prima mee kan, ik weet het niet precies. Maar ik zou 100x zo weer voor Unifi gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:18:
[...]
Wandcontactdoos gaat hem helaas niet worden.
Ik zelf heb de oude telefoon wandcontactdozen omgebouwd maar je kunt ook oude coax aansluitpunten makkelijk ombouwen voor je in wall modellen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het nu allemaal aangesloten is. (Losse utp door de kamer?)

Wat een beetje jou probleem is: je wilt meerdere apparaten in 1.
Je wilt er switch, accespoint, controller in 1.

Ruw weg heb je tegenwoordig 2 paden als je een managed wifi oplossing wilt (dat naadloos over gaat van het ene Acces point naar de andere)
1) Pro-sumer /mkb zakelijke lijnen. Unify, Omada, Aruba instant on.
Die hebben veelal plafond model Acces points en missen dus de switch.
Soms ook inwalls
En unify heeft dan nog wat aparte/unicorn toren modelletjes

2) consumenten mesh Acces point sets
Jij zou deze bedraad aansluiten.
Voordeel: lekker makkelijk in te stellen
Mooie toren modelletjes, met enkele utp poorten.

Ja wat @dion_b zegt over DFS kanalen is waar. MAAR je zult ergens consessies moeten doen.
Ik zelf gebruik geef DFS kanalen en ben over bereik, snelheid en stabiliteit in huis tevreden. MAAR situaties, wensen en verwachtingen verschillen.

Veel tweakers geilen op optie 1. Veel functies, veel in te stellen (en dus verkeerd te doen) en het idee hebben dat je netwerk godlike word als je net even 1 upgrade doet. (Ja ik ben vast ook guilty)

Als ik het zo lees wil jij dat niet. Je wilt de Apple van netwerk apparatuur: inprikken en het werkt gewoon goed.
Dan kom je toch op optie 2 denk ik. Ja voor veel tweakers is dat consumenten spul te simpel en niet goed genoeg (denken ze)

@laurens0619 had denk ik bijna het gouden ei, ik zou gaan kijken naar de tp link deco X50
pricewatch: TP-Link Deco X50 (3-pack)
Is eigenlijk de deco x20 maar met meer poorten.

Waarom:plug and play
Meerdere poorten
Wifi 6
Makkelijk uit te breiden
Geen ombouw nodig tov huidige situatie
Toch een managed system met "seamless" roaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
PhilipsFan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:39:
Ik gebruik zelf Unifi (de UDM en een extra accesspoint) en ik vond het prima te doen. Het was niet veel werk om het aan de gang te krijgen en alles werkt perfect. 1 SSID en alle moderne apparaten roamen zonder problemen. Beste Wifi-netwerk dat ik ooit heb gehad. En ik kocht meestal ook geen goedkope routers.

Het fijne aan Unifi vind ik, dat het makkelijk is uit te breiden. Mocht je wifi-dekking op een bepaalde plek in huis niet goed zijn, dan trek je een draad en hang je een extra AP op. Doordat die dingen allemaal POE hebben, hoef je niet met aparte adapters te kloten. Gewoon een netwerkkabel en het werkt. En het is ontzettend handig dat je je netwerk zo goed kunt beheren. Via de webinterface of app zie je precies wat overal gebeurt en kun je de instellingen makkelijk aanpassen.

De UDM is geloof ik niet meer te koop en de opvolger UDR ook nog niet in .nl, dus als je NU een oplossing wilt dan moet je naar wat anders kijken. Want de USG is inmiddels al redelijk verouderd. Misschien dat het nog prima mee kan, ik weet het niet precies. Maar ik zou 100x zo weer voor Unifi gaan...
Wat is een udm en udr of usg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Unifi Dream Machine en Unifi Dream Router.

Unifi’s alles in 1 oplossing eventueel uit te breiden met extra accesspoints. Dus hier zit al een controller in.
USG is de Unifi Security Gateway. Een router zonder accesspoint.

Inderdaad klopt het dat de meeste dingen in unifi AP’s overbodig zijn voor een huis. Voor ik aan unifi begon heb ik ook verschillende oplossingen gehad; airport, netgear, asus etc maar toch altijd issues met wifi.
Sinds unifi 0 issues. 2 accesspoints in het plafond en klaar. Inderdaad wel gevoed door een PoE switch maar het kán eventueel ook met PoE adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Unifi Dream Machine
Unifi Dream Router
Unifi Security Gateway

Je moet de terminologie even weten met Unifi. Het is in principe modulair opgezet, maar voor de prosumer markt hebben ze de UDM en binnenkort UDR, dit zijn alles-in-1 oplossingen die je eventueel nog kunt uitbreiden met extra access points, dus vergelijkbaar met een normale router. Maar op dit moment allebei niet leverbaar in .nl. De USG is de losstaande router zonder controller, die draait op een Cloudkey (maar kun je ook op een eigen apparaat laten draaien, bijvoorbeeld een pc of Raspberry Pi).

En dan heb je ook nog de pro lijn met UDM pro, maar dat heeft eigenlijk alleen maar zin als je ook naar bewaking, camera's etc van Ubiquiti kijkt. Als gewone router vond ik de UDM pro veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:42:
[...]

Unifi Dream Machine en Unifi Dream Router.

Unifi’s alles in 1 oplossing eventueel uit te breiden met extra accesspoints. Dus hier zit al een controller in.
USG is de Unifi Security Gateway. Een router zonder accesspoint.

Inderdaad klopt het dat de meeste dingen in unifi AP’s overbodig zijn voor een huis. Voor ik aan unifi begon heb ik ook verschillende oplossingen gehad; airport, netgear, asus etc maar toch altijd issues met wifi.
Sinds unifi 0 issues. 2 accesspoints in het plafond en klaar. Inderdaad wel gevoed door een PoE switch maar het kán eventueel ook met PoE adapters.
Oke dat zijn die controler dingen. Ik las ook ergens dat dit virtueel kan? Heb namelijk een oude macmini 24/7 aan staan als upnp cliënt voor mijn streamer. Of is dit een slechte optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:50:
[...]

Oke dat zijn die controler dingen. Ik las ook ergens dat dit virtueel kan? Heb namelijk een oude macmini 24/7 aan staan als upnp cliënt voor mijn streamer. Of is dit een slechte optie?
Dat is een prima optie. Je hebt dan alleen de USG nodig en access points. De controller kun je dan op je pc laten draaien (hij moet wel java programma's kunnen draaien, ik weet zo niet hoe dat zou moeten op een mac mini). De controller is ook niet vereist, je netwerk draait gewoon door als de controller het even niet doet. Maar dan mis je wel de geavanceerde functies. Ik weet niet precies of het roamen naar een ander access point ook zonder controller lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom zou de ts een nieuwe router moeten kopen? De vraag was toch wifi?

DFS: @dion_b heeft helemaal gelijk maar voor mij is het niet showstopper. Tuurlijk is unieke kanalen beter maar wifi is ontworpen om radioruimte te delen. 2 clients op hetzelfde accesspoints moeten dit ook en dat is vergelijkbaar met 2 clients op aparte accesspoints maar hetzelfde kanaal. Echter als je de keus hebt altijd dfs doen.

Switch:
Positionering van je wifi accesspoint is belangrijk. Vaak is dit niet de plek waar 5 utp kabels samenkomen :p. Ik zou dus ook hier niet direct een keuze op afschieten maar hem combineren met een energiezuinige tp link switch (nu 7,95 bij dn ac-tion). Echter die x50 die hier oven getipt werd door @frankyfn126 is idd betere keuze want dan heb je iig die switch erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
PhilipsFan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Dat is een prima optie. Je hebt dan alleen de USG nodig en access points. De controller kun je dan op je pc laten draaien (hij moet wel java programma's kunnen draaien, ik weet zo niet hoe dat zou moeten op een mac mini). De controller is ook niet vereist, je netwerk draait gewoon door als de controller het even niet doet. Maar dan mis je wel de geavanceerde functies. Ik weet niet precies of het roamen naar een ander access point ook zonder controller lukt.
Heb ik die usg echt nodig?
Ik heb gewoon de zyxel die ik als router kan gebruiken. Daar zet ik de WiFi op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kleuvert schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:52:
[...]

Heb ik die usg echt nodig?
Ik heb gewoon de zyxel die ik als router kan gebruiken. Daar zet ik de WiFi op uit.
Nee. Het voordeel van een USG is dat je dan je router kunt beheren vanuit dezelfde UniFi omgeving als je UniFi APs en evt swtiches. Waarom zou je dat willen? Het maakt het een stuk makkelijker om dingen als VLANs consequent goed in te stellen. Maar als je niets met dergelijke features doet is het - zeker voor WiFi - nergens voor nodig.

Ik draai zelf een paar UniFi APs en ben in beginsel nog steeds enthousiast erover, maar ben erg terughoudend geworden in UniFi aan anderen aan te raden nav meerdere vrienden bij wie ik dat wel gedaan heb die hopeloos in de knoop geraakt zijn bij firmware updates en mij er weer bij moesten halen. Het is erg krachtig en relatief eenvoudig als je regelmatig aan beheer doet, maar als je dat niet doet gaan dingen na paar jaar kapot.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
dion_b schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:18:
[...]

Nee. Het voordeel van een USG is dat je dan je router kunt beheren vanuit dezelfde UniFi omgeving als je UniFi APs en evt swtiches. Waarom zou je dat willen? Het maakt het een stuk makkelijker om dingen als VLANs consequent goed in te stellen. Maar als je niets met dergelijke features doet is het - zeker voor WiFi - nergens voor nodig.

Ik draai zelf een paar UniFi APs en ben in beginsel nog steeds enthousiast erover, maar ben erg terughoudend geworden in UniFi aan anderen aan te raden nav meerdere vrienden bij wie ik dat wel gedaan heb die hopeloos in de knoop geraakt zijn bij firmware updates en mij er weer bij moesten halen. Het is erg krachtig en relatief eenvoudig als je regelmatig aan beheer doet, maar als je dat niet doet gaan dingen na paar jaar kapot.
Ik zou die nog leverbaar te worden router van unifi direct op mijn mediaconverter kunnen aansluiten? Ik gebruik alleen t-mobile internet dus ingewikkelde vlan toestanden voor tv heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou - met een toepasselijke SFP+ module - zeker kunnen. Dan nog: je doet niets waar je meerwaarde uit UniFi gaat halen en het is als je problemen hebt ingewikkelder dan gewoon je provider de boel te laten oplossen. Als je denkt dat je het beter kunt dan je provider, vooral doen - maar feit dat je hier zo om hulp komt vragen doet me vermoeden dat dat niet het geval is.

Als je al met UniFi aan de slag wilt zie ik geen reden om een prima werkende router te vervangen. Of ben je wel van plan met VLANs te gaan spelen of 802.1X authentication op je LAN te gebruiken ofzo?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
dion_b schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:50:
Zou - met een toepasselijke SFP+ module - zeker kunnen. Dan nog: je doet niets waar je meerwaarde uit UniFi gaat halen en het is als je problemen hebt ingewikkelder dan gewoon je provider de boel te laten oplossen. Als je denkt dat je het beter kunt dan je provider, vooral doen - maar feit dat je hier zo om hulp komt vragen doet me vermoeden dat dat niet het geval is.

Als je al met UniFi aan de slag wilt zie ik geen reden om een prima werkende router te vervangen. Of ben je wel van plan met VLANs te gaan spelen of 802.1X authentication op je LAN te gebruiken ofzo?
Ik ben zeker niet van plan als iets prima is te vervangen.
Maar ik kon mij zo voorstellen dat het unifi verhaal als geheel mooier draait incl. unifi router. Als dat niet het geval is kan de zyxel prima blijven zitten. Heb de airports er nu ook achter hangen.
SFP+ zou niet nodig zijn want uit mijn mediaconverter komt gewoon gigabit lan.
Het klopt dat ik niet alles even goed begrijp, ben geen netwerk it-er.
Maar ik heb altijd mijn eigen routers ingesteld, bij ziggo draaide ik in bridge mode.
Het is dat dit bij t-mobile niet kan.
Pagina: 1