Resonantie in huis

Pagina: 1
Acties:
  • 5.781 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste allen,

Ik zit sinds twee weken ineens met een resonantie in huis, een laag frequente brom die constant is.
Het is de hele dag hoor/ voelbaar, maar vooral savonds en snachts. Ik heb echter geen idee waar het vandaan komt. Ik heb bij mij het stroom er af gehad om te kijken of één van mijn apparaten het veroorzaakt, maar dat mocht niet baten.
Ik woon in een hoekhuis en mijn naaste buren hebben er weer geen last van, daar is ook niks te horen.
Het aparte is, dat ik het ook hoor/ voel in de auto op de oprit (motor uit). Het klinkt in elke kamer van het huis, van woonkamer tot zolder.
Nu heb ik pal voor mijn huis een transformatorhuis die ik verdenk. Ook zijn ze de afgelopen weken bezig geweest met de riolering. Ik vindt het alleen zo raar dat alleen ik er last van heb.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen waar te zoeken en hoe dit aan te pakken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 09:29
Heel vervelend. Ik had exact het zelfde. Ik was er heilig van overtuigd dat er ergens een dieselgenerator zat te draaien bij ons in de wijk.
Mijn vrouw kon niks horen, maar ik werd knetter gek. Zelfs een keer in de nacht er op uit geweest om te zoeken waar het geluid vandaan kwam.
Tot dat ik er achter kwam op een stil momenteel op het werk dat ik het daar ook hoorde. Bleek dat ik tinnitus had🥴😞 10 jaar geleden inmiddels.

Hoop voor jou dat het echt iets extern is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
jrrooster schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:02:
Heel vervelend. Ik had exact het zelfde. Ik was er heilig van overtuigd dat er ergens een dieselgenerator zat te draaien bij ons in de wijk.
Mijn vrouw kon niks horen, maar ik werd knetter gek. Zelfs een keer in de nacht er op uit geweest om te zoeken waar het geluid vandaan kwam.
Tot dat ik er achter kwam op een stil momenteel op het werk dat ik het daar ook hoorde. Bleek dat ik tinnitus had🥴😞 10 jaar geleden inmiddels.

Hoop voor jou dat het echt iets extern is.
Ik dacht in het begin ook dat ik gek werd, maar ik ben niet de enige die het hoort.
Ik hoor het buiten in de openlucht overigens niet, maar als ik in de auto zit op de oprit, dan fungeert die als een soort klankkast ofzo, daar hoor ik het dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42
Transformatorhuis en riolering zijn dus eerste suspects. Gemeente bellen en langs laten komen voor meting.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 03-05-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:01
Een paar jaar geleden had ik dat ook. Bleek dat er op ~300 m afstand (!) een pomp (met dieselmotor) draaide om een put droog te houden.
Wellicht wordt er verderop nog aan de riolering gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:01
jrrooster schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:02:
...
Zo iets vreesde ik in het eerst ook. Maar het volume was wissellend per ruimte en veranderde soms al als ik een stap opzij deed (staande golven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb dat ook al twee keer gehad. Heel iritant, vooral omdat mijn vrouw het niet hoorde en ik het voelde en niet kon negeren.

Ik verdacht verschillende dingen:
- een pomp (het had veel geregend en het is kleigrond)
- de snelweg
- een windmolen in het industriegebied naast mijn wijk.

Opeens was het geluid ook weer weg, ik weet nog steeds niet wat het was.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
olafmol schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:38:
Transformatorhuis en riolering zijn dus eerste suspects. Gemeente bellen en langs laten komen voor meting.
Ik heb de gemeente een email gestuurd en zal wel bellen als ik geen reactie ontvang.
WackoH schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:
Een paar jaar geleden had ik dat ook. Bleek dat er op ~300 m afstand (!) een pomp (met dieselmotor) draaide om een put droog te houden.
Wellicht wordt er verderop nog aan de riolering gewerkt?
Er wordt inderdaad in de wijk nog gewerkt aan de riolering, maar het vreemde is, dat bij mijn buren totaal niks hoorbaar is en bij mij in elke kamer. Ik merk ook dat op sommige plekken het meer hoorbaar is dan op andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:16
Dat het niet hoorbaar is in iedere kamer/plek is volgens mij geen uitzondering. Zelf heb ik in mijn vorige woning ook last gehad van een "bromgeluid" vd afzuiging van de buren. Dit was zelfs zo plaatselijk dat ik bijvoorbeeld in de huiskamer op een plek een sterke brom hoorde en wanneer ik 50 cm opschoof niets meer hoorbaar was (dit was op meerdere plekken in de woning het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:17
DBC87 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Ik dacht in het begin ook dat ik gek werd, maar ik ben niet de enige die het hoort.
Ik hoor het buiten in de openlucht overigens niet, maar als ik in de auto zit op de oprit, dan fungeert die als een soort klankkast ofzo, daar hoor ik het dan wel.
Hebben anderen bevestigd dat zij het ook horen/ervaren? In je openingspost geef je namelijk weer aan dat het alleen zelf ervaart. Anyway, het is wel vervelend voor je.
Aangezien je aangeeft het vooral te horen op stille momenten en stille ruimtes ('s avonds/'s nachts, auto), kan de oorzaak ook tinnitus zijn. Dat je het dan weer buiten niet hoort heeft er misschien mee te maken dat het andere omgevings geluiden net wat luider zijn.
Je zou is langs kunnen gaan bij je huisarts met eventueel een doorverwijzing naar een KNO arts.
Zelf (helaas) ook een tinnitus expert sinds een aantal jaar. Mocht dat het geval zijn: beterschap en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:04
Tux3.14 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Hebben anderen bevestigd dat zij het ook horen/ervaren? In je openingspost geef je namelijk weer aan dat het alleen zelf ervaart. Anyway, het is wel vervelend voor je.
DBC87 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:35:
[...]

@Tux3.14 TS heeft in een eerdere reactie al aangegeven dat andere het ook horen, dus een externe oorzaak ligt meer voor de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 12:04 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:17
Volgens mij voegt dit niks toe voor de TS ;) Sowieso vraag ik om opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:59
Heb je al geprobeerd de toonhoogte en sterkte te vinden met de App Spectroid?

[ Voor 37% gewijzigd door Nilvo op 03-05-2022 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBC87
Nilvo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:05:
Heb je al geprobeerd de toonhoogte en sterkte te vinden met de App Spectroid?
Net gedaan

In de auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZc1RVccgR73qIlAvhZWMxnRtEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPn9NaxLRrmcigETDeAxEufS.jpg?f=fotoalbum_large

In huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci_jTTahX_p1DAKVoFBddFPuseA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSIM92SASzr4veIaEe3c8RZm.jpg?f=fotoalbum_large

Op straat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZFiEm7YSqFWIPee52Ty8VtLlSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJho0XloyEbyp2YgLg7rmTdW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet alleen niet zo goed of dit hoog is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 10:35

Pietertje

The Rock

50 db stijging in het sublaag lijkt me extreem veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan denk ik beter een spectogram plaatsen. Een constante toon is daar wat beter zichtbaar.
Ik gebruik hiervoor SpectrumView, die is er volgens mij niet voor Android, maar wellicht wel iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:35
Als het signaal op straat duidelijk is dan zou je misschien op onderzoek kunnen gaan naar de bron? Kan nog een leuke speurtocht worden.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In dit topic staan nog wel wat tips, leuke speurtocht oOo

SkullboX in "Identifie toon in flat op 47Hz; soms uren, soms seconden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:59
Door de lineaire as is het lage frequentiebereik wat lastig lezen, maar wat ik hier zie is in de lage regionen nog niet zo heel gek als ik het vergelijk met hier in huis.

Het is wel zo dat lage tonen erg ver dragen en zich bijna niet laten dempen door muren etc. (Massa). Het zou dus goed kunnen dat het ergens verderop in de straat of zelfs wijk zit. Om het zo te stellen, de bas van een hardstyle feest hier 1,5km vandaan horen wij ook duidelijk als de wind verkeerd staat. En dan zit er nog een grote wijk tussen ook.

Onderstaand hier in huis tijdens rust.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-b7Gma_VFKO4-nQVGNyAq5hcWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWtoitbwfg6xPd28IfBE0Ojs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Cheesy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:15:
Je kan denk ik beter een spectogram plaatsen. Een constante toon is daar wat beter zichtbaar.
Ik gebruik hiervoor SpectrumView, die is er volgens mij niet voor Android, maar wellicht wel iets vergelijkbaars.
met een verschil van 5db schommelt het, maar voor de rest is het vrij constant.
Het vreemde is, bij mij in huis creëert het een brom en druk op de oren, maar bij mn buren weer niets.

Maar hoe moet ik deze decibel schaal lezen, er staat namelijk een - en het getal word lager naarmate het geluid harder word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:06
Je accelerometer kan het misschien ook oppakken.

https://apps.apple.com/nl/app/vibration-analysis/id817385888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:43
DBC87 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:52:
[...]
Maar hoe moet ik deze decibel schaal lezen, er staat namelijk een - en het getal word lager naarmate het geluid harder word.
Dat kun je zien als het input volume. Waarbij 0db het hardst is. Het geluid wordt dus harder hoe dichter bij de 0

• Michelle23
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik heb precies hetzelfde.... ik kan het niet meer verdragen.
Is het bij u al opgelost?
Ook in het hele huis hoor baar. In de auto ook. Wanneer ik de oprit afloop is het weg🤷‍♀️
Ergens anders hoor ik het niet. Alleen in mijn huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Michelle23 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:48:
Ik heb precies hetzelfde.... ik kan het niet meer verdragen.
Is het bij u al opgelost?
Ook in het hele huis hoor baar. In de auto ook. Wanneer ik de oprit afloop is het weg🤷‍♀️
Ergens anders hoor ik het niet. Alleen in mijn huis
Zo erg als dat het toen was is het niet meer geweest, maar het is wel nog een paar keer terug geweest.
In eerste instantie verdacht ik de riolering waar ze toen mee bezig waren. Nu verdenk ik de windmolens, ze hebben bij een aantal de lagers vervangen wat mogelijk heeft geholpen.

Ik heb in ieder geval vele slapeloze nachten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-06-2024
Wel ik herken veel van de geluid klachten, zit er al 4 jaar mee maar de laatste tijd is het wel erger geworden. Uiteraard weten de buren van niets of weten het wel maar willen er niets aan doen voor de kosten. Ik slaap ook vaak in mijn huiskamer op de bank omdat het niet te harden is in mijn slaapkamer. Niemand in huis heeft er last van behalve ik. Het is net of ik met mijn hoofd naast een koelkast lig te slapen. Buiten hoor ik het ook en in mijn schuur zelfs in de auto. Als ik een km verder ben dan is het weg. Loop ik door de straten dan hoor ik het hier en daar ook. Deze mensen hebben warmte pompen en de units staan op het dak. Je hebt ook kans dat je een drugspand naast je of in de buurt hebt. Lampen, stofzuigers zelfs gebruiken ze de aanleiding van de riolering als afvoer. Zelf wordt ik er gek van. De omgevingsdienst heb je geen zak aan, ze nemen je niet serieus. En als ze moeten meten dan kost dat geld en doen ze niets voor je. En ja zo bepaalden kunnen ook storingen veroorzaken, iets met slechte aarding. Meet ook eens onder je vloer dat kan ook wel eens een bron zijn. Ik wens ieder die dit hebben veel sterkte, gewoon pech dat dit je gebeurd, de vraag is hoe kom je er vanaf. Ook fijn de 5G maar de gezondheid van mensen daar trekt niemand zich wat van aan tot ze het zelf krijgen. Ik leef met jullie mee.

Welkom op tweakers, topics kicken of kapen doen we hier niet, daarom gaat dit topic terug naar bed, als je zelf een discussie wil starten of een vraag hebt kan je een eigen topic openen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 14-02-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar komt die ineens vandaan? We gaan toch niet terug naar de discussies van 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:01
Had je vast al gemerkt als dat zo was, maar heb je ooit geprobeerd te luisteren als jouw auto op een andere plek staat (straatje verder b.v.) of je het dan nog hoort? en/of vice versa als je bij een supermarkt staat dat je het dan ook hoort.

Mogelijk hoor je het in de auto beter omdat het daar vandaan komt, of er is een resontantie met jouw auto/transformatoren door krachtveld ofzoiets dergelijks, als dat een ding is.

Er zijn trouwens ook mensen met katten verjagers, die maken tonen wat sommige wel en de andere niet horen; mogelijk is dat een issue in jouw omgeving?

je zou beide kunnen proberen, hopelijk vindt je het probleem snel!

[ Voor 13% gewijzigd door ilaurensnl op 14-02-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
weltrusten en slaap lekker, topic :)

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 14-02-2024 10:11 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.