Mesh voor in het tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awesome035
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-03 22:22
Voor een klant met een grote tuin ben ik op zoek naar een geschikt meshnetwerk waarmee hij in zijn tuinhuis ook goed internet ontvangt. Zijn tuin is 15-20 meter diep. Of powerline een optie is weet ik niet zeker.

Tot nu toe vielen mijn ogen op de ASUS ZenWIFI routers (2-pack), of de TP Link P9 (3-pack met powerline functie), maar de laatstgenoemde schijnt niet een hele goede range te hebben.

Ik hoor graag jullie adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:21
Geen ervaring met de genoemde ASUS of TP-Link, wel in het verleden met UniFi in een mesh gewerkt, werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn tuin is 25m en heb fritzbox met AP aan buitenmuur.
De snelheid is achterin nog 100Mb.

Het hangt af van de situatie/locatie, modem, budget, etc.
Je moet dus wat meer info geven.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Heb je een utp aansluiting buiten?
Dat is het belangrijkstr

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom zeg je dat je mesh wilt, maar kom je gelijk met powerline aanzetten, terwijl je dan geen mesh doet?

Misschien handig om even in eigen woorden aangeven wat je wilt bereiken ipv modetermen als "mesh" te gebruiken.

In beide gevallen zegt afstand relatief weinig. WiFi kan honderden meters ver reiken, maar heeft moeite met obstakels. Powerline kan ook behoorlijk ver gaan, maar heeft last van interferentie op het stroomnet.

Voor WiFi meest relevante zaken:
- waar zijn de muren van huis en tuinhuis van gemaakt?
- wat voor glas zit er in de ramen? HR(+(+)) glas is hier de grote boosdoener?

Voor powerline meest relevante zaken:
- is er randaarde aanwezig in woning en tuinhuis?
- zo ja, is de tuinhuis geaard via aardepen in de woning, of via een apart daar geslagen aardepen?
- is er in de woning een stopcontact beschikbaar op zelfde groep als de tuinhuis?
- zo nee, is er wel op zelfde fase een stopcontact beschikbaar in (de buurt van) de meterkast?

Algemeen:
- welke provider heeft hij?
- waar komt de internetverbinding binnen tov tuinhuis?
- wat voor modem/routers/AP's andere netwerkapparaatuur staat er al? (merk+model noemen, ook van spullen van de provider - "Experiabox" of "Connectbox" zegt nog niet veel)
- is er netwerkbekabeling in huis?

Afhankelijk van antwoorden op deze vragen kunnen we een inschatting maken van wat mogelijk is, en op basis daarvan wat allicht handigste aanvliegroute is.

Oslik blyat! Oslik!