Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 20:55
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met een nieuwe build. Hierbij zijn de cpu, mobo, gpu en voeding aangeschaft via vraag en aanbod en dus tweedehands. Deze producten zouden gewoon moeten werken dus ik verwacht niet dat ze defect zijn.

Zal eerst even de specs opnoemen, het gaat over:

I5 9600k
Msi Z370-A PRO
2x 8GB Corsair vengeance rgb pro 3200
Gigabye Gtx 1070 8gb
Seasonic M12ii Evo 520W
Crucial 250gb ssd
Coolermaster ml240 v2 rgb

Ik krijg als ik een nieuwe windows installatie start via usb de volgende bsod, whea_uncorrecttable_error. Deze error komt altijd na ongeveer 3 minuten. En dan start de pc opnieuw op. Ik heb deze error opgezocht en het zal dus moeten betekenen dat er iets defect is.

Het volgende heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen:

Bios update naar nieuwste versie
Ander setje ram, 1 stick ram ipv 2. Verschillende sloten.
CPU uit het socket gehaald. Koelpasta opnieuw vervangen. Geen verbogen pinnetjes.
Videokaart eruit gehaald, onboard graphics gebruikt.
Andere Videokaart geprobeerd.
Andere voeding geprobeerd.
Sata mode naar AHCI.

Maar ik blijf elke keer precies dezelfde fout melding krijgen, hebben jullie misschien een idee?

Alvast dank.

Groeten Michiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-10 22:30
Heb je een ander medium geprobeerd? USB misschien kapot? Probeer eens een ander besturingsysteem, Ubuntu bijvoorbeeld, of een andere Windows ISO.

Waar het eventueel ook nog aan kan liggen is je methode van voorbereiden van je USB, gebruik je daar een tool voor? Doe je het commandlins? Probeer eens een USB te maken Rufus en je favoriete (of nieuwe ISO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 14:00
Ook BIOS al eens naar defaults gereset? Wellicht dat 'ie in een overklokstand stond en kan het systeem die nu niet aan.

En sluit eerst uit dat de hardware niet defect is: doe eerst eens een nachtje memtest, doe een test van de SSD, stress de CPU (neem aan dat er ook wel een mogelijkheid is om iets van USB te booten die specifiek de CPU test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
twieren schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 01:42:
Heb je een ander medium geprobeerd? USB misschien kapot? Probeer eens een ander besturingsysteem, Ubuntu bijvoorbeeld, of een andere Windows ISO.

Waar het eventueel ook nog aan kan liggen is je methode van voorbereiden van je USB, gebruik je daar een tool voor? Doe je het commandlins? Probeer eens een USB te maken Rufus en je favoriete (of nieuwe ISO).
Ik heb net een ssd gebruikt waar al Windows op stond, 3 minuten opgestart dezelfde error.

Het voorbereiden van de usb heb ik gedaan met de windows creation tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
vanaalten schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:22:
Ook BIOS al eens naar defaults gereset? Wellicht dat 'ie in een overklokstand stond en kan het systeem die nu niet aan.

En sluit eerst uit dat de hardware niet defect is: doe eerst eens een nachtje memtest, doe een test van de SSD, stress de CPU (neem aan dat er ook wel een mogelijkheid is om iets van USB te booten die specifiek de CPU test).
Bios ook naar defaults gezet in bios zelf, ook bios batterij er in en uit gedaan. Ik heb nog een andere cpu liggen zal die er vandaag is in zetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
Al gekeken of de geheugen modules wel op de QVL staan?

https://www.msi.com/Motherboard/Z370-A-PRO/support#mem

Je zegt dat je een ander setje hebt gebruikt, maar als die er ook niet op staat, dan kan het zijn dat je dit soort erros kan krijgen.

Verder Chipset drivers bijgewerkt/geinstalleerd?
https://www.intel.com/con.../chipset-inf-utility.html

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 00:00
heb je toevallig ander geheugen ?Dit zijn wel problemen die je zeker van niet stabiele RAM krijgt.
Zou zeker eens een memtest doen, bv m TM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
De corsair sticks kan ik niet terug vinden op de QVL lijst, maar de andere sticks van HyperX staan er wel op. Helaas dezelfde error met deze sticks.

Er zitten trouwens ook controle lampjes op het moederbord die kunnen knipperen op cpu, ram of gpu als er problemen zijn. Maar deze knipperen niet.

Ik ga nu zo met ultimate boot cd aan de gang en wat testen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Hoeveel watt is de andere voeding, wil niet zeggen dat het is maar misschien door de leefttijd kan hij de poweron peak niet aan en ik vind persoonlijk 520w beetje mager.

Weet je zeker dat de Coolermaster ml240 geen defecte pomp heeft of iets dergelijks?

Wat doet je systeem als je naar safemode boot?

[ Voor 34% gewijzigd door Markozv op 03-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
Markozv schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:44:
Hoeveel watt is de andere voeding, wil niet zeggen dat het is maar misschien door de leefttijd kan hij de poweron peak niet aan en ik vind persoonlijk 520w beetje mager.

Weet je zeker dat de Coolermaster ml240 geen defecte pomp heeft of iets dergelijks?

Wat doet je systeem als je naar safemode boot?
Ik heb hem getest met een Corsair 450W, wel een lager wattage. Deze gebruik ik icm een i7 6700k, 16gb en gtx1060.

Inmiddels draai ik een memtest86 en hij draait al een half uur zonder errors. Ik denk niet dat de cpu koeler defect is, temperatuur blijft onder de 40 graden.

Wat bedoel je precies met safemode boot? Windows is nog niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Sluit de SSD eens aan op de SATA 5 of 6 poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
Markozv schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:12:
Sluit de SSD eens aan op de SATA 5 of 6 poort
Geprobeerd, werkt ook niet. Ook met een andere sata kabel.

Ik vermoed dat het dan het moederbord is of de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn WHEA errors voornamelijk CPU cache gerelateerd.

Als de CPU misbruikt is geweest mbt tot overklokken of tot het stabiel krijgen van hoge RAM snelheden en/of timings daarvan dan worden de voltages Vcore, IO en SA van de CPU verhoogd.

Kan dus zijn dat je CPU een versnelde degradatie meemaakt en dat je dus hoger moet in die volatges om het stabiel te krijgen.

Zet Vcore eens op 1.3V
IO op 1.2V
SA op 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
bierschuit schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:14:
Volgens mij zijn WHEA errors voornamelijk CPU cache gerelateerd.

Als de CPU misbruikt is geweest mbt tot overklokken of tot het stabiel krijgen van hoge RAM snelheden en/of timings daarvan dan worden de voltages Vcore, IO en SA van de CPU verhoogd.

Kan dus zijn dat je CPU een versnelde degradatie meemaakt en dat je dus hoger moet in die volatges om het stabiel te krijgen.

Zet Vcore eens op 1.3V
IO op 1.2V
SA op 1.2V
Heb dit net geprobeerd, helaas ook geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
Ik heb gister een nieuwe voeding geprobeerd, een 750w. Maar krijg nog steeds dezelfde melding.

Ik denk dat ik maar een ander moederbord en cpu ga aanschaffen want dit werkt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Het moederboard heeft ook onboard video neem ik aan, ook zonder de vga kaart krijg je deze meldingen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel90
Yess, en ook met een andere videokaart
Pagina: 1